Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Trendline (2004)

autoreview

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieur

Signalement

UitvoeringTouran 1.9 TDI 105pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf141.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Deze auto heb ik in januari 2009 aangeschaft. Het was een mooie aanbieding via de VW Countdown actie.

Tot nu toe veel problemen met de auto gehad.

Enkele dagen na de aflevering bleek er vocht achter de rechter koplampunit te zitten. Contact opgenomen met de plaatstelijke dealer, maar ik kreeg direct te horen dat dit niet onder de V-selectie viel. De dealer waar ik de auto heb gekocht had het probleem bij aflevering moeten verhelpen omdat ik het al tijdens de proefrit had geconstateerd. Na een uitgebreide mailwisseling blijkt dat de koplampunit in open verbinding staat met de buitenlucht. Na het wassen van een auto kan condens voorkomen, maar dit moet vanzelf verdwijnen. In overleg afgesproken om te wachten tot aangenamere temperaturen (het vriest nu behoorlijk!)en vervolgens aanzien of de condens verdwijnt. Dat blijkt uiteindelijk het geval.

Update april 2009:
Al een tijdje hoor ik een zagend geluid rechts onder de motorkap, direct achter het wiel. Het geluid verdwijnt na een paar minuten als de motor warm(er) is. Verder 'bonkt' de auto bij schakelen en schokt de auto bij stilstand (bijv. stilstaan voor stoplicht).

Omdat we eind april naar Italië gaan, ben ik toch maar even langs de dealer gegaan. Men denkt aan de 2 massavliegwiel. Auw... Nu is het even de vraag of het onder de garantie valt. Ik heb de auto een dag achter gelaten. Conclusie: er is iets met de 6e versnelling. Ik moet de auto na de vakantie een week achterlaten. Schijnt een uitgebreide reparatie te zijn. Valt wel onder de garantie!

Tijdens de vakantie werd het bonken/schokken steeds beter waarneembaar. Ik merkte verder ook dat na een lange rit en tanken de auto bij starten niet direct aansloeg. Verder ging het aanslaan gepaard met heftig bonken. Ook bleef de koppelingspedaal geregeld hangen....... Eerlijk gezegd is het vertrouwen in VW afgenomen. Bah. Gelukkig heb ik in mei een afspraak bij de garage, dan kunnen ze alles meenemen.

Update mei 2009:
De auto is een weekje weggeweest. Uiteindelijk is de halve auto vervangen: 2 massavliegwiel, koppeling, 6e versnelling, diverse (druk)cilinders en allerlei andere dingen die ik ondertussen ben vergeten. Een rekening van ruim 2300 euro excl. btw. Maar een rekening die wordt gefactureerd bij Pon.

Wat een verademing na de reparatie. Een compleet andere auto. Met name het vervangen van de koppeling is merkbaar.

Update eind mei 2009;
Helaas. De problemen met starten zijn teruggekomen. Weer terug naar de dealer..... Nu blijkt de startmotor overleden te zijn. Zucht. Onder garantie vervangen. Probleem opgelost.

De voorlopige conclusie is dat ik tot nu toe veel ellende met de auto heb gehad. Zonder V-selectie was ik nu al failliet geweest. Aanvankelijk was ik bang dat de garantie weinig zou dekken, maar het tegendeel is waar. Los van alle ellende is het wel een heerlijke auto. Enorm veel ruimte en comfort. Alleen de betrouwbaarheid.....

Update augustus 2009

Het controlelampje van de ABS/ESP ging opeens branden. Na een bezoek aan de garage bleek dat een wielsensor en ophangingslager (?) van de ABS kapot waren. Beide zijn netjes binnen de garantie vervangen. Tegelijkertijd is de luchtmassameter vervangen. Tijdens het accelereren reageerde de turbo vertraagd. Hetzelfde heb ik bij mijn vorige passat ook gehad, dus ik kon bij de garage vrij gemakkelijk aangeven wat het probleem was.

Al met al heeft het ons 3 bezoeken aan de garage gekost en zijn we de auto 2 dagen kwijt geweest... Ik ben benieuwd wat (en vooral wanneer) de volgende reparatie zal zijn.

Na een week waren we al weer terug. Het inhouden bij accelereren bleef bestaan in z'n 2 en 3. Samen met de monteur een stuk gereden waarbij de motor goed op z'n donder kreeg. Gelukkig voelde de monteur het inhouden en bijbehorende gesputter ook. De computer gaf ook een storing aan. Het zou de EGR-klep of de turbo kunnen zijn. Uiteindelijk is de EGR-klep schoongemaakt of vervangen. De klachten zouden nu verleden tijd moeten zijn...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.