Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Highline (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.9 TDI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 490 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na acht jaar en 285.000 comfortabele en tevreden kilometers met mijn VW Passat Variant 1.9 tdi 110 pk begint de auto me eigenlijk wat te vervelen en is het tijd voor iets nieuws. We (met vrouw en kind) zijn op doorreis toen we in een opwelling een VW-dealer binnenstapten en daar stond hij: een black magic Touran High Line op aluminium velgen, chromen dakrails, dsg-automaat, automatische airco en VW-radio. De uitrusting is precies goed, heel veel korting, we waren bij wijze van spreken meteen verkocht.
Een paar dagen later maken we met de bewuste Touran een proefrit. Hij stuurt veel strakker dan mijn oude Passat en het rempedaalgevoel is veel beter. De auto is onbeladen stevig geveerd, en met 16 inch banden ligt hij als een blok op de weg. De motor blijkt goed geisoleerd en nagelt minder, de auto reageert direct bij indrukken van het gas (geen turbogat), de dsg-automaat is zonder schakelpauzes geweldig, maar hij trok in tegenstelling tot mijn Passat niet goed door bij hogere snelheden op de snelweg. Dat komt door het hogere gewicht (1513 kg versus 1335 kg)van de Touran, heb ik mij laten vertellen. Naar idee van de dealer (ik zou er zelf niet aan gedacht hebben) heb ik de auto met een VW-chip onder fabrieksgarantie direct laten tunen. De motor ging hierdoor van 105 pk naar 136 pk en van 250 Newtonmeter naar 320 Newtonmeter. De theoretische acceleratiewaarde van 0 tot 100 km per uur was niet meer 13,2 maar 11,2 sec. De auto accellereert nu goed onder alle omstandigheden en ligt heerlijk direct aan het gas. Het brandstofverbruik is tot nu toe 0,5 a 1,0 liter per 100 kilometer meer dan de Passat. Daar baal ik van. Ik hou me voor dat het logisch is met zo’n zwaardere, hogere (d.w.z. prachtig uitzicht door grote ramen) en iets snellere auto.
Met mijn 1.98 meter heb ik riant de ruimte, de hoge zithouding is goed, want ik zak niet langer op lange ritten onderuit. Maar de zijwangen van de zitting van de sportstoelen vind ik te hoog, omdat ze de bloedsomloop als ik een beetje wijdbeens zit, afknellen. Ik oefen mij nu in het netjes met mijn lange benen rechtuit zitten. Dat is mogelijk omdat de ruimte onder het stuur voldoende is.
We zijn net naar Berlijn geweest. Met de Passat lette je nooit op het wegdek, met de Touran wel. Hij stoot meer op richels in het wegdek en de banden maken meer lawaai dan de oude Passat als het wegdek ruw is. Al met al is het wat rumoeriger in de auto boven de 140. Ook zit je meer met korte verticale bewegingen te schudden door de straffere vering. Een kwestie van wennen.
PROBLEMEN
Geen. Dat de Touran gebaseerd is op de techniek van de Golf V is voor mij een geruststelling. Omdat de Golf in de ADAC-pannenstatistiek (auto’s van drie jaar en ouder) veel beter scoort dan de Passat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.