Volkswagen Touran 1.6 16V FSI Highline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.6 16V FSI Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na drie Franse auto’s nu tijdelijk weer eens een Volkswagen. De vorige was een 1993 Passat Variant 1.6 TD, die vooral opviel door de hoge garagerekeningen, goede contacten met de wegenwacht en na wat langere ritten dagenlang rugpijn. Eens maar nooit weer dus, maar nood breekt wet in afwachting van (hopelijk) een C4 Picasso.
Hoe bevalt de Touran? Motor en bak prima. De 1.6 fsi is in de stad pittig genoeg, op de snelweg en met name bij hoger snelheden echter wat te slap. Zoals iedere benzine-auto moet je op de snelweg dus af en toe terugschakelen wil je vooruit komen. Verder erg zuinig. Ruim 1400 kg en dan 7,0 scoren is prima. De zesbak schakelt precies, maar wel wat hakerig. De 6 versnellingen liggen wel wat dicht bij elkaar. Met een rustige rijstijl kun je gerust af en toe eentje overslaan.....en zelfs in de stad kun je in de 6 rijden. Dit is dan ook geen overdrive; bij 100 km/uur maak je in de 6 al bijna 3000 toeren!
De inrichting is typisch volkswagen: strak, zakelijk en alles zwart. Persoonlijk wordt ik hier niet echt blij van, ook omdat de buitenkant ook zwart is. Somberheid troef! De stoel: veel te hard, na een kwartier tot een half uur rijden begin je dat wel te voelen. Een gemis op deze toch vrij luxe versie is een bruikbare rechterarmsteun. Wat opvalt is dat het stuur niet hoog genoeg kan worden gezet. De bovenrand dekt daardoor de snelheidsmeter en toerenteller af. Enige oplossing: de stoel verder naar beneden dan je zou willen. Ergonomisch valt er dus nog wel wat te verbeteren. Verder veel luxe, variërend van stoelverwaring en open dak tot geïntegreerde navigatie. Deze laatste laat zien hoe snel de techniek verbeterd is de afgelopen jaren. Dit apparaat is namelijk onvoorstelbaar sloom. Voordat je je bestemming hebt ingevoerd en het apparaat de route heeft uitgezet ben je al op je bestemming. Gelukkig heb ik zelf een mobiele tomtom, die veel beter voldoet.
Verder: qua ruimte en variabiliteit geen minpunten te ontdekken, of het moet het gewicht van de uit te bouwen stoelen zijn. Het uiterlijk is natuurlijk wel een minpunt: men neme een schoenendoos, dan nog een ruimte voor een motor er vooraan geplakt.....
Conclusie: een praktische en technisch goede auto. Ondanks de luxe uitrusting echter zonder het ’verwengevoel’ van een franse auto.
++++++++
Na twee dagetappes door Duitsland deze update:
Motor valt op hogere snelheden wat tegen, weinig power vooral als de weg wat omhoogloopt. Hier mis je toch wel het veel hogere koppel van een dieselmotor.
Bij 140 km/uur (meter geeft dan al bijna 150 aan) is de auto al vrij lawaaiig, vooral bij tegenwind veel windgeruis. Bij lange afstanden is dit op den duur erg vermoeiend.
De stoelen bevallen nog steeds erg matig. Je moet regelmatig verzitten om het een beetje uit te houden. Voordeel hiervan is wel, dat je in beweging blijft en dus niet stram uitstapt aan het eind van de dag.
Conclusie: nog steeds een praktische auto, maar voor langere afstanden door de wat slappe motor en het hoge geluidsniveau minder geschikt.
+++++++++
Update bij 120500: Helaas: gestrand met deze auto door een niet meer werkende versnellingsbak (rook, schroeilucht, vastzittende pook....). Weggesleept en in plaats van de Touran een Jetta meegekregen. Review van deze auto volgt. Toch wéér een tegenvallende Volkswagen.......
PROBLEMEN
Rammelende achterklep.
Trilling in de koppeling (schijnt aan het vliegwiel te liggen)
Schrapende geluiden in de koppeling / versnellingsbak, oorzaak nog niet bekend. Dit bleek later te resulteren in een vastlopende versnellingsbak en het wegslepen van de auto.
Na 500 km olie moeten bijvullen
Na 2000 km rechterkoplamp vervangen (goed zelf te doen)
Achterruitwisser defect
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.