Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 150pk Highline Business R (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan Allspace 2.0 TDI 150pk Highline Business R |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 95.000 km |
1e half jaar en 30k km: tevreden!
- 30.000 km
Een half jaar en 30k kilometers terug na een paar maanden wachten de sleutels van de Tiguan Allspace in ontvangst mogen nemen. Highline Business R en nog wat opties dus lekker compleet. Tevens Dynaudio upgrade en comfortstoelen want met zoveel kilometers moet je comfortabel zitten.
De auto ziet er mooi uit. De Highline met Business R trim voegt wat dat betreft zeker wat toe. De ‘normale’ Tiguans zijn een stuk minder opvallend en wat saaier om naar te kijken. De 19 inch velgen maken het af zonder dat je het gevoel hebt aan comfort in te leveren. 150pk diesel is niet heel veel tegenwoordig maar meer dan genoeg om vlot mee te komen. De Mondeo had hetzelfde vermogen maar voelde veel trager aan. Wellicht door de verhoudingen in de versnellingsbak.
Vorige auto was dus een Mondeo 2 liter diesel en de algehele beleving van kwaliteit is echt wel beter: afwerking, materiaalgebruik en ‘look & feel’ zijn een forse stap voorwaarts. Doet me weer denken aan de Audi van 10 jaar terug. Zo kan het dus ook. De auto is vrij van rammeltjes en kraakjes en alles zit op de goed en logische plaats. Stoelen zijn erg goed – al waren de AGR stoelen in de Zafira Tourer uit 2012 wel nog wat beter. Massage functie mag de naam niet hebben. De lendensteun rolt wat over je rug. Overbodige accessoire. De algehele zit is goed. Niet zo onderuitgezakt als in de Mondeo maar net wat hoger en rechter zonder dat het een busjes gevoel oplevert. Voor een SUV is de Tiguan Allspace ook niet heel hoog. Wanneer je naast een X3, X5 of een Q5 rijdt kijk je echt nog wel een beetje naar boven.
De audio installatie (Discover Pro met Dynaudio) is geweldig. Erg goed en zuiver geluid. Sowieso is de gehele boordcomputer een verademing na de ervaring met de software in de Mondeo. Die was – zoals vaker gezegd – bij lancering al verouderd en dat merkte je aan alles. Bij de VW reageert alles lekker snel, de weergave is zeer scherp en de bediening intuïtief. Enig minpuntje is dat de auto het vermogen van de Dynaudio speakers niet echt goed aankan bij hoger volume. Dan resoneert er soms een paneel ofzo. Wellicht kan wat dempingsmateriaal dit verhelpen.
De appjes van Volkswagen voor op je telefoon (Car-Net, Mijn Volkswagen, Media Control) zijn leuk maar voegen (nog) weinig toe. Een bestemming opzoeken op je telefoon en uploaden naar de auto kost meer tijd dan direct invoeren. Je route-historie in de Mijn Volkswagen app is wel leuk maar je kan er weinig mee verder. Er zijn merken die dit allemaal wat beter voor elkaar hebben. Het via wifi of een mobiele internet verbinding zelf snel updaten van bijvoorbeeld de kaarten voor het navigatiesysteem is erg prettig. Niet meer naar de dealer voor een dure update.
De actieradius met een volle tank (55 liter) is rond de 850-900 kilometer bij normaal gebruik. 1 op 15 tot 1 op 18 is haalbaar. Maar wanneer je doorrijdt schiet het snel omhoog.
De auto rijdt comfortabel. Adaptive Cruise control is prettig maar met een automaat was het nog fijner geweest. Ik heb soms een beetje spijt van de handbak dus. Wel merk je het hogere zwaartepunt waardoor in bochten de auto wat meer overhelt. Vanzelfsprekend ging de Mondeo een stuk strakker door de bocht. Maar de Tiguan nodigt ook helemaal niet uit tot stevig doorrijden dus geen probleem.
Komende week de eerste onderhoudsbeurt. Ik heb geen bijzonderheden voor de dealer. En dat is goed nieuws. Een probleemloos 1e half jaar mogen beleven in deze mooie auto!
Over een paar weken naar Oostenrijk. Eens zien hoe dat bevalt :)
1e beurt bij 30k km
- 30.000 km
De auto heeft zijn eerste beurt gehad. Er zijn alleen maar normale werkzaamheden uitgevoerd. Geen bijzonderheden. Na plm 25k km moest ik wel een halve liter motorolie toevoegen. Maar dat heb ik met meerdere auto's / merken meegemaakt en is denk ik niet iets uitzonderlijks. Op naar de 60k kilometer.
Toch wat dingetjes bij 40k km
- 40.000 km
Inmiddels de 40.000 kilometer aangetikt. Volgende week gaan de winterbanden eraf. Dat is wat laat maar vorige week nog in de verse sneeuw gereden in Oostenrijk. Gelijk met de bandenwissel toch wat probleempjes om op te lossen. Zo rammelt het raam in het bestuurdersportier wanneer het open staat in zijn sponningen. En de parkeersensoren voor geven sinds een paar weken een storing. Ben benieuwd. Zal wel onder garantie worden opgelost maar wel vroeg voor dit soort probleempjes. Auto is nog geen 8 maanden oud. Tevens moest ik 10k km na de laatste beurt wederom een halve liter motorolie toevoegen ...
Nog niet alles is opgelost
- 42.600 km
Zomerbanden zitten er weer op. Winterbanden (voor) zijn na een seizoen al aan vervanging toe. Plm 30k mee gereden en dik onder de 4mm profiel. Defecte parkeer sensor moet nog vervangen worden. Wordt ik nog over gebeld. Verder mogen ze dan gelijk het onderstel uitlijnen. De auto trekt naar rechts, vooral bij hogere snelheden. Erg irritant op de snelweg. Ook lijkt hij niet helemaal lekker te sporen (zoekerig weggedrag). Treed zowel met als zonder active lane keeping op. Binnenkort hopelijk een positieve update.
Update mbt het niet goed 'sporen' van de auto
- 45.000 km
Het lijkt te zijn opgelost. De auto trok naar rechts en 'spoorde' niet lekker - vooral op de snelweg. Resulteerde in onrustig weggedrag. Chapeau voor de dealer in Apeldoorn: ze hebben echt alles uit de kast getrokken. De auto is denk ik 8 tot 10 keer uitgelijnd, er zijn velgen onderling verwisseld, er zijn compleet andere velgen/banden gemonteerd, er is met vergelijkende auto's gereden om een te vergelijken en uiteindelijk is het mbv de importeur (waarschijnlijk) opgelost. De software van de stuurinrichting is 'terug naar af' (fabrieksinstellingen) gezet. De auto was inderdaad niet 100% optimaal uitgelijnd af fabriek maar de software gooide blijkbaar ook roet in het eten. De komende dagen maar eens wat kilometers maken en kijken of het onder alle omstandigheden is opgelost. Vooralsnog lijkt het daar wel op.
Auto trekt nog steeds naar rechts
- 50.000 km
We zijn een maand verder en de auto is weer een dagje bij de dealer geweest. Wat is er nu precies mis? Bij gas los en 'uitrollen' op iedere snelheid rijdt de auto netjes recht door. Indien dan gas wordt gegeven trekt de auto direct naar rechts - bij hogere snelheden is dit effect sterker. Ook de dealer stelt dat dit effect optreedt en niet normaal is. Echter: men kan de oorzaak niet vinden. Er zijn zelfs onderdelen van de voorwielophanging gewisseld met een andere auto. Dus nu zal de auto waarschijnlijk naar de importeur gaan al schijnt deze laatste het al als een 'eigenschap' van deze auto / wielophanging te hebben gekwalificeerd. Onbegrijpelijk: ik heb dit de afgelopen 25 jaar nog nooit zo meegemaakt met een auto en ik heb er aardig wat versleten. To be continued.
Dealer komt niet verder, nu naar importeur
- 51.000 km
De dealer - die er echt alles aan heeft gedaan - komt niet verder meer met de klacht. Importeur PON meldt de dealer meermaals dat de klacht 'constructief' is. Dit lijkt een patstelling te worden. In overleg met de leasemaatschappij is nu nogmaals een uitgebreide mail (tevens voorzien van mijn verhaal) naar de importeur gestuurd. Ben benieuwd.... De lol is er inmiddels wel een beetje vanaf. Een verder prachtige en fijne wagen wordt er nu niet alleen door het naar rechts trekken maar ook door de ervaring aardig door verpest.
Nog geen nieuws
- 53.250 km
Inmiddels twee weken verder: er is nog geen nieuws. In die zin dat de leasemaatschappij heeft gemeld dat na hun interventie de dealer nu weer probeert met PON eruit te komen en PON bij het zelfde oorspronkelijke standpunt blijft (eigenschap van de auto, dealer mag dat de klant uitleggen). We zijn sinds de start van dit verhaal 2 maanden en 10.000 kilometer verder. Doet wel iets met het vertrouwen in dit merk :-( Hoe moeilijk is het voor een importeur om een klant en een dealer serieus te nemen en de auto te onderzoeken? Heel duaal dat een importeur aan de ene kant haar dealers in het commerciële proces in de tang neemt om maar zo goed mogelijk te 'presteren' (verkoper die vraagt om alsjeblieft minimaal een 9 in de evaluatie in te vullen omdat hij anders gedoe krijgt met de importeur) maar dat diezelfde importeur vervolgens de echte klantbeleving niet serieus lijkt te nemen.
Een onderstel afstellen is een vak
- 54.600 km
Vandaag is de auto bij een gespecialiseerd banden en uitlijn bedrijf geweest. Waarom? In de pat-stelling tussen dealer, importeur en leasemaatschappij kwam maar geen verandering en de leasemaatschappij was het met mij eens dat er toch iets moe(s)t gebeuren. Afspraak gemaakt bij Steverink in Apeldoorn. Proefrit gemaakt voor diagnose: stuur staat scheef en auto trekt naar rechts bij gas geven. Op de brug en nameten: met name achter is de uitlijning niet in orde maar ook voor kan het beter. Tevens is het sub-frame wat bijgesteld en de is de weerstand van de banden gemeten. Op basis daarvan zijn ook de banden voor-achter en links-rechts gewisseld waardoor de krachten neutraler zijn (zat nl ook een afwijking in). Resultaat: de auto trekt nu niet meer naar rechts bij gas geven, spoort goed en het stuur staat (in de meeste omstandigheden zo goed als) recht. Voor dat laatste ga ik misschien nog even terug maar we spraken af even aan te kijken hoe dat over een paar 100km ervaren wordt. Bizar, een uurtje werk door een ervaren specialist lost meer op dan 5 dagen bij de dealer. We kijken een paar dagen of het zo goed is en anders maken we een vervolgafspraak voor de puntjes op de 'i'. Conclusie: een onderstel afstellen is een vak...
60k beurt
- 61.000 km
De Tiguan heeft de 60k beurt gehad. Geen bijzonderheden buiten een resonantie in het rechter voor portier. Is grotendeels opgelost door een plaat in de constructie wat beter te monteren en van wat foam(?) te voorzien. En door.....
Winterbanden wissel
- 72.500 km
Winterbanden laten monteren bij Steverink.
Wederom uitgelijnd etc
- 75.000 km
Nadat de winterbanden gemonteerd waren trok de auto weer naar rechts. Er zit echt iets niet goed in deze auto. Maar ja, de importeur deelt die mening niet. Bij Steverink is alles weer zo getweaked dat de auto weer acceptabel rijdt. Maar zou niet nodig moeten zijn. Blij met Steverink. Niet blij met PON.
Servicebeurt
- 90.000 km
Reguliere servicebeurt. Geen bijzonderheden. Nieuwe remschijven en blokken achter.
Bandenwissel
- 95.000 km
Wissel naar zomerbanden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.4 Tsi 245pk DSG eHybrid Elegance · Panoramadak · Camera · Keyless · Apple/Android Car Play · Navi · P-Sensoren · 18'' Inch ·
- 2021
- 89.541 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI ACT Comfortline Airco/ Cruise controle
- 2019
- 102.985 km

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Highline Business R 132KW/180PK DSG, Navigatie, ACC, Side Assist, Climatronic, Park assist, keyless start+ entry, elektrische achterklep, wegklapbare trekhaak, 20 inch, Headup display, spiegelpakket, apple carplay/android auto, camera
- 2018
- 93.934 km