Volkswagen Sharan 1.4 TSI BlueMotion T. Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Sharan 1.4 TSI BMT Highline (2011)

Signalement

UitvoeringSharan 1.4 TSI BMT Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst55.000 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie bus!

  • 3.300 km

De eerste 3.000 km gereden, dus hoog tijd om mijn eerste ervaringen te delen. Hiervoor ook enkel VW gereden, eerst Passat later de Touran zowel diesel als benzine. Met de Touran al ervaren dat met een 1,4 TSI sportief én zuinig te rijden is. Dat is bij deze Sharan niet anders, al merk je bij de eerste kilometers dat het blokje er duidelijk harder aan moet trekken en het verbruik met rond de 1 op 10 best hoog ligt. Nog even verder inrijden, hij wordt al merkbaar zuiniger, dus zal wel loslopen.

Ik heb de Sharan redelijk mogen aankleden met een Highline uitvoering, Dynamic pakket met 17" Jamara velgen en verlaagd onderstel, DSG-bak, panoramadak, 7" navigatie met DVD, 230V aansluiting en PDC. Auto rijdt heerlijk, comfortabeler dan een Touran. Verlaagd onderstel is een aanrader, ligt strakker op de weg en de velgen komen daardoor ook mooier uit. De DSG in combinatie met de 1.4 TSI motor is ronduit heerlijk al moet hij soms een beetje zoeken naar het juiste verzet en blijft die mij iets té lang in z'n 2 hangen bij voluit accelereren. Bij 6.500 toeren pas opschakelen naar z'n 3 vind ik wat overdreven, maar het voelt wél sportief. Panoramadak is ook echt een aanrader, tot 80km per uur prima open te rijden. Bus met cabrio gevoel.

De kinderen vinden de schuifdeuren en de extra stoeltjes achterin geweldig. Ik vind vooral de ruimte en de comfortabele zit een voordeel. Met 2.00 meter valt het niet mee een auto te vinden waar ik goed in zit. Dit is hem helemaal, vooral de elektrische stoel verstelling (met memory) is heel comfortabel.

Bagageruimte ligt op het niveau van de Touran. De stoeltjes achterin slokken wat ruimte weg, maar het blijft ronduit ruim. Afwerking is geweldig. Voor mij dé reden om voor de Sharan te kiezen en niet de Alhambra. Je betaald iets meer maar merkt het toch in de kleine dingen en de net iets mooiere uitstraling. Kortom een erg fijne reiswagen. Ik zal een update geven als ik de 10.000km voorbij ben.

Vakantie update

  • 14.000 km

Inmiddels ruim 10.000 km verder waarvan ruim 3.500 km tijdens vakantie naar Frankrijk en Italië waarover dadelijk meer.

In Nederland voldoet de 1.4 TSI ruimschoots. Enige wat mij tegen valt is het verbruik. Ik krijg het, ondanks redelijk rustig rijgedrag, gemiddeld zelden onder de 9,5ltr/100km. Niet slecht voor zo'n grote auto maar toch heel wat meer dan de fabrieksopgave beloofd en wat je van een 1.4 zou verwachten. Wellicht moet die stiekem toch gewoon (te) hard werken en was de 1.8 TSI een beter basismotor keuze geweest qua pk/verbruik-verhouding. Geen idee, VW heeft hiervoor gekozen, dus het zal wel.

Hij rijdt relaxed en heel koppelrijk waardoor je rustig aan kan doen met je gaspedaal. Maar mocht je het willen spurt je er bij het stoplicht als eerste vandoor.

Op vakantie de auto met een nieuwe kampeeruitrusting meer dan vol geladen. Ondanks de royale kofferbak, toch een dakkoffer erop en daar ga je dan afgeladen richting de Alpen. Maar hij gaf geen krimp. Je merkt dat de motor minder overhoudt als je met 2.250kg schoon aan de haak onderweg bent. Een snelle inhaalactie bergop lukt prima, maar je zit dan wel op zijn limiet. Hij bleek op zo'n afstand in ieder geval een hele fijne reiswagen waarmee je heel comfortabel veel kilometers af kan leggen.

Ben in ieder geval heel blij dat ik bij de 1.4 TSI de automatische DSG-bak erbij heb gekozen. Het went heel snel om niet te hoeven schakelen. Bij flinke kollen zoals bij Luik en de Gotthard pas heeft die soms de neiging te ver terug te schakelen. Je bent als eerste boven als het moet maar voor het verbruik niet altijd fijn (1 op 9 gemiddeld). Gelukkig krijg je flippers aan je stuur erbij dus is dit makkelijk te 'corrigeren'. Ook bij afdalingen zijn de flippers fijn, zodat je wat meer op de motor kan remmen. DSG bak op sportstand i.c.m. cruise control bleek ook een fijne combi in de bergen.

Verder geen gekke dingen meegemaakt en vooral genoten van de auto (en de vakantie). Het panoramadak is écht ideaal. Heerlijk om open te rijden in een warm land en je ziet/beleefd gewoon veel meer als het dak open is.

Kortom, nog steeds erg tevreden met de Sharan. Hij geeft me veel comfort en ruimte, rijdt lekker en ziet er goed uit.

Kritiekpunten

  • 29.000 km

Toch even wat punten delen die minder positief aan de Sharan zijn. Over het rijden nog steeds positief, maar er zijn 'bugs' die het plezier niet helpen.

Allereerst gewoon wat ergonomische missertjes zoals:
1) afwatering achterklep, bij regen de klep openen resulteert in een straal water die precies de kofferbak inloopt. Dat is toch categorie lastig en slordig.
2) Park Distance Control bliepjes achter zijn netjes weggewerkt in de bodem kofferbak. Daardoor dus praktisch onhoorbaar juist als je achterbak volgeladen is en je de bliepjes hard nodig hebt. Heb dus ondertussen een prachtige nieuw gespoten achterbumper.
3) Plastic afdekklepje van de 230 Volt aansluiting klapt open in de voetenruimte van de achterpassagiers die er bovenop gaan staan bij in- en uitstappen.

Maar misser nummer 1 is het meermalen volledig vastvriezen van de schuifdeuren achter. Nu al 4 keer bij de garage geweest om de deuren óf open óf juist weer gesloten te krijgen. Zodra de temperatuur onder 0 gaat, vriezen de rubbers volkomen vast en is met geen mogelijkheid de deur open te krijgen. In het ergste geval gaat die van het slot af maar krijg je de deuren niet open. Dan rij je met 100km per uur en 2 open achterdeuren op de snelweg en maar hopen 'dat de vorst houdt' zodat de deuren niet spontaan alsnog open rollen midden op de snelweg.

Garage weet het ook niet meer, zelfs de sloten al volledig vervangen, al was het alleen maar omdat je het binnenwerk volledig kapot trekt met vorst. Tot zover de veiligheid van je achterpassagiers (als je ze er al in krijgt) tijdens de winterperiode. Ik hoop dat VW snel alsnog de koudetest in Lapland doet en met een betere oplossing komt dan een potje vaseline voor de rubbers.

Service

  • 29.600 km

Werd door zowel de dealer als Volkswagen teruggebeld over mijn klacht over de schuifdeuren. Vanuit Duitsland worden nieuwe gemodificeerde kabels toegestuurd voor de schuifdeuren. Deze zouden het probleem moeten verhelpen. Ben benieuwd, maar ik moet zeggen dat ik tevreden ben over de manier waarop ze met deze klacht omgaan. Ben wel benieuwd of ze het bij andere Sharan bezitters pro actief gaan aanbieden, aangezien ik niet de enige bleek te zijn met deze klacht.

Exit Sharan

  • 55.000 km

In verband met einde dienstbetrekking de auto ingeleverd. Dus ook even een exit rapport hierbij. Alles bij elkaar een prima reiswagen voor het hele gezin. Helaas wel wat ongemakken gehad zoals met de schuifdeuren en dat was jammer want het concept is prima, zeker met kleine kinderen. Zouden standaard automatisch moeten zijn vanaf de Comfortline i.p.v. een dure optie wat het nu is. Al met al zijn de opties toch al aan de prijs waardoor die snel de 50 mille over gaat.

Is die dat waard? Ja en nee. Het is een fijne auto met veel comfort en een goede afwerking. De 1.4 TSI is nog steeds een wonder van techniek, veel vermogen met een kleine cilinderinhoud en daardoor relatief zuinig. Ook nooit enig probleem mee gehad. Ik vind hem een stuk mooier dan de Galaxy's, Espaces, etc. van deze wereld, maar dat is persoonlijk. Een serieuze maat groter dan een midi MPV en zijn kleine broertje de Touran, wat zeker bijdraagt aan comfort en gebruiksgemak. Als je een 7-zitter zoekt wordt het pas echt wat vanaf dit formaat. En daarmee vindt ik het design nog steeds mooier in verhouding dan de genoemde Touran of andere MPV's. Mooie mix tussen groot en praktisch en toch elegant en zelfs wat sportief.

Kan het beter? Ja, ben ik achter gekomen. Ik heb de hand weten te leggen op een tweedehands S-Max met 2.5T motor. Okay, geen volwaardige 7-zitter en geen spaarmotor. Maar als 5-zitter met een even praktische binnenruimte en nu ook ervaren hoe een ruimer bemeten motor voelt in een grote MPV. Wegligging en stuurbeleving verreweg veel fijner dan bij de Sharan. Met 220pk binnen 8 tellen op de 100, maar met een verbruik van 11 liter op 100km gemiddeld marginaal boven de het verbruik van de 1.4. Iets hoger verbruik, zeker bij een stadsrit, maar vindt het verschil in verbruik niet schokkend, verschil in vermogen wél. Wat kan dit ding er aan sleuren en wat een prachtig geluid die 5 cilinder. Lellen van achterdeuren, dus weer de kids in de gaten houden dat ze die niet open gooien ergens tegenaan. Maar tot nu toe vriezen die in ieder geval niet vast.

Slot conclusie. Ben je op zoek naar een goede reiswagen, met bovengemiddelde ruimte en afwerking en heb je 50k of meer er voor over, dan is de Sharan een top auto. Mooiste features zijn nog steeds de DSG-bak en het panoramadak en de echt bruikbare 3e zitrij. Heb je die niet nodig en zoek je een auto met meer 'beleving' en rijgenot, ga dan ergens anders shoppen. En Volkswagen moet toch vooraf serieus meer (test)werk maken van de 'designfoutjes' die er toch nog in zaten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.