Volkswagen Polo Variant 1.9 SDI (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo Variant 1.9 SDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 222.400 km |
KM-stand laatst | 267.060 km |
ERVARINGEN
- 267.060 km
Nadat de computer van mijn Opel Astra gecrasht was, heb ik overhaast een andere auto gekocht. Deze VW Polo Variant SDI dus. Na zo’n 30.000 km is het tijd om de ervaringen te vermelden.
POSTIEVE PUNTEN:
De Polo heeft nog nooit dienst geweigerd. Als het heel koud is heeft de diesel wat moeite om aan te slaan, maar verder is hij door en door betrouwbaar.
Tanken is mijn hobby, ik haal met een beetje netjes rijden een verbruik van 1:21
Als we met de kinderen weggaan gooi je de bagage in de achterklep (dubbele kinderwagen, tassen, campingbed, luiertas etc.) en je gaat. Het pas er altijd in.
De stoelen zijn nog steeds stevig, ook na 250.000 km. Voor mijn zeer forse postuur is het erg prettig dat de lendesteunen niet te smal zijn. Ook is het fijn dat de stoel heel laag kan staan, zodat mijn hoofd niet bij iedere drempel tegen het plafond zit.
Als je niet teveel haast (90 a 100 km/uur) hebt, hoor je de motor bijna niet.
Tja, over het uiterlijk kun je twisten, maar met lichtmetalen velgen, witte knipperlichten voor en donkergroen metallic lak ziet hij er best stoer uit.
NEGATIEVE PUNTEN:
Inhalen op de snelweg kan alleen als het gat vrij groot is. Bij hogere snelheden komt de motor eigenlijk wat te kort.
Mijn vrouw heeft door een andere zitpositie last van grote dode hoeken.
UPDATE [21-10-2008]:
De laatste update, hij is te klein voor ons gezin met drie kleine kinderen. De Zafira komt binnenkort. Helaas, ik waardeerde de auto erg (behalve de laatste week dan, zie problemen)
PROBLEMEN
- 267.060 km
Omdat ik teveel haast had heb ik het onderhoud bij aankoop niet gecontroleerd. Dat ga ik volgende keer wel doen want:
1. Voorremmen waren versleten (de barsten stonden in de schijven)
2. Distributieriem was 8000 te laat nog niet vervangen.
3. Achterremmen waren ook niet goed, maar die zijn pas kortgeleden vervangen.
UPDATE [22-04-2008]:
Ik bespeur op meerdere plaatsen roest. Onder andere boven mijn linkervoorwiel en op de rand van de linkerachterdeur. Binnenkort maar eens bij gaan werken.
UPDATE [21-10-2008]:
Met dat de auto weg gaat, geeft hij nog even een trap na. Relais 109 weigerde pas dienst, dus ik kon niet meer voorgloeien en starten. De WW heeft hem weer aan de praat gekregen, maar gaf als tip mee om het te vervangen. De storing schijnt vaak terug te komen.
Met het vervangen van het relais begint er nog een storing, nu reageert de auto niet meer op het contactslot. Zodra je gestart bent kun je de sleutel verwijderen en dan draait de motor gewoon door. Zo kan ik hem dus niet inruilen, gevolg: nog best wat kosten in het staartje. Niet leuk.
UPDATE [24-10-200]:
Verkocht, einde verhaal. Al met al heb ik er leuke kilometers mee gereden. Voor 26ct per km. Dag Polo, veel plezier in Oost-Europa of Afrika.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.