Volkswagen Polo GTI (2011)

autoreview

Volkswagen Polo GTI (2011)

Signalement

UitvoeringPolo GTI
Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst55.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kleiner rijden of niet?

  • 500 km

Een stukje voorgeschiedenis om aan te geven vanuit welk perspectief deze review is geschreven.
Na 3,5 jaar en 160.000km te hebben gereden met een BMW 318D e90 businessline pro 16inch. En daarvoor een jaar in een e46, werd het tijd voor weer een ander lease auto. En aangezien ik goedkoper wilde gaan rijden, ging ik zoeken naar een auto met 20% bijtelling. De BMW 3 serie met 20% viel daarbij helaas af, omdat ik echt wilde gaan besparen.

De zoektocht: Tja geen BMW meer, wat dan? Volkswagen heb ik goede ervaringen meegehad in het verleden, prettig te rijden mooie afwerking qua materialen, degelijk en veel keus in 20% bijtelling. Kan ik blind bestellen. Welke moet het worden dan. Passat m.i. te duur en te saai. Jetta, nieuw model mooie auto, beperkte keus motoren. Golf, een golf is een golf. Polo veels te klein? GTI wel leuk. Andere merken Audi, ben geen audi fan
en de A3 komt binnenkort nieuwe uit A1 nee. Peugeot 508, mooie auto nieuw model en automaat. 3x geprobeerd proef te rijden, 1e keer werd ik niet geholpen in de showroom. 2e keer moest afspraak maken, auto in ander filiaal (waarom maar 1 auto?)volgende dag ook niet verkoper vrije dag geen auto beschikbaar(?) afspraak gemaakt voor de week erop, maar moeten afbellen wegens andere verplichting, 3e keer wederom half uur in showroom zonder geholpen te worden. Laat maar dus, service is ook belangrijk bij de keuze van auto. Na veel proberen en afstrepen bepaalde merken w.o. skoda waren niet mogelijk ivm de leaseregeling, bleef eigenlijk over de Jetta 1.2 TSI comfortline, daar zit eigenlijk alles op en aan op velgen en navi na en zou me netto de meer dan de helft pm schelen, kassa! Ruime auto kofferbak, 500 liter en soepele motor ondanks het geringe vermogen. Alleen de stoelen waren niet echt fijn, het zijn geen sportstoelen highline was alleen nog maar in 160pk met dsg in 20% bijtelling. Veel duurder, viel dus eigenlijk af. Tja wat dan.

Ruimte heb ik eigenlijk niet nodig en we blijven toch jongetjes en een GTI'tje blijft toch grappig. 180pk 20% bijtelling, dsg Toch maar dan..

Bang om spijt te krijgen toch maar een offerte laten maken van een meer zakelijke auto een Jetta, inmiddels kon deze ook met een 1.2 tsi 122pk dsg worden samengesteld in een highline uitvoering. Bestellen kan niet is blijkbaar geen typegoedkeuring en niemand weet wanneer het wel kan. Tja om te wachten en een onbekende levertijd te hebben....

De KEUZE: Geen zin om te wachten, auto uit voorraad zoeken en even duur. POLO GTI. Dealer opgebeld, wat kun je uit voorraad leveren, zwart of wit 5 deurs min. met climatronic.
Hij dacht te kunnen regelen een:
Polo GTI 5drs black magic climatronic en rns 310 achteraf, ivm bijtelling, verder weinig extra's
Dat regelen werd een verhaal op zich, wat een gedoe, dealers zijn weinig bereid om elkaar auto's te leveren, dat vwstartklaar binnen een week rijden is echt bs tenzij de auto bij jouw dealer staat.
Na 6! weken toch gelukt en auto opgehaald.

Tip!: Mocht je er ook een willen bestellen en leren bekleding willen doe dit dan achteraf, want af fabriek krijg je de higline stoelen ipv de sport stoelen.

500KM De Auto en ervaring tot nu toe: eerste 500km zitten er op, advies dealer eerste 1500km niet meer dan 4000rpm. Door de soepele dsg automaat is dit makkelijk te doen. De auto is ook rustig heel goed te rijden. Auto schakelt in D snel op als er weinig gas wordt gegeven. Bij normaal en rustig rijden ergens tussen de 3500 en 4000 toeren. Snelweg, door de toch wat vierkante vormgeving redelijk wat windgeruis tov vorige auto, maar niet irritant. Bandengeruis is er nauwelijks. De soundaktuator heb ik uit laten schakelen, dit ook voor de stilte in de auto. Wegligging is prima te noemen, de vering comfortabel, ondanks het verlaagde sport onderstel niet erg stug. De 17inch wielen zijn iets minder comfortabel losse steentjes en slecht wegdek voel je duidelijk, maar is niet vervelend. Wel voelt de auto wat smal aan waardoor het in scherpe bochten voelt alsof de auto wat overhelt, hoger zwaarte punt. De stoelen zitten fantastisch geven veel zijdelingse steun, zowel onder als boven. Ik kan de ruitjes bekleding wel waarderen al kan ik me voorstellen dat het niet ieder zijn smaak is.
De navigatie RNS 310, ding is waardeloos, in elk geval mijn versie. Deze heeft nl alleen maar 3D/vogelvlucht en dit is op lange ritten gewoon onhandig. Je hebt geen overzicht waar je je bevind en een andere route uitstippelen is dan ook niet te doen. Er zijn versies met wel 2d en 3d, let daar op en geef het aan als je er een besteld. Ik zelf ga hem dus omruilen.
Geluid van de stereo of eigenlijk speakers is matig en komt vooral van voren. Daarbij komt het geluid wat blikkerig over. Hier ga ik wat aan veranderen, subwoofer of iets dergelijks.
Het rijden zelf is wel een plezier, zo soepel als het rijdt en schakelt even flink op het gas en je voelt de pk's en door de dsg wordt de bijrijder toch niet misselijk. Het schakelen met de flippers aan het stuur is grappig maar zul je denk ik niet veel gebruiken. Het met leer beklede multifunctionele stuur ligt lekker in de hand en de bediening spreekt voor zich.
Afwerkening van binnen is netjes zoals je van een volkswagen mag verwachten. Alles zit op de plek waar jij verwacht dat het zit. De automatische airco is regelbaar met halve graden, maar helaas niet links en rechts gescheiden. De zwarte/antraciete hemel bekleding is mooi, en geeft het net iets extra's.
Kofferbak en tankinhoud houd niet echt over.
Auto is tot nu toe redelijk zuinig, heb na 500km nog niet getankt, maar ook nog niet gereden waarvoor hij gemaakt is.

Conclusie na 500km:

+ dsg7
+ stoelen
+ onderstel/vering

- tankinhoud
- navigatie


Kleiner rijden hoeft geen straf te zijn en kan zelfs een feest worden. Voor weinig geld in een GTI rijden, wie wilde dat nou niet toen ie 20 was. De GTI is zeer geschikt om langere afstanden mee te rijden en voor dagelijks woon werkverkeer een fijne auto voor mij juist om dat hij niet extreem sportief is.
De gegeven sterren zijn gegeven op basis van de eerste 500km.

Ik zal bij 2000km een update geven

Update zoals beloofd

  • 2.250 km

Meer dan 2000km en ik kom erachter dat de fader van de stereo niet goed is afgesteld waardoor het geluid alleen van voren kwam. Dus stereo geluid is toch ok en subwoofer voor mij niet nodig.

Verbruik: Dit valt een tikkeltje tegen, 1 op 12 gemiddeld, ca. 450-480 km op een tank. Dus 2x vaker naar het tankstation

DSG-bak: vind de bak nog steeds fantastisch in combinatie met de motor. De DSG-bak nodigt juist uit tot relaxed rijden. Hij schakelt bij weinig gas al laag in de toeren op ca.3000 toeren en lijkt dan een beetje op dieselen, half gas gaat het naar 4000 toeren en rijdt je lekker vlot door. Vol gas wordt er pas geschakeld bij 7000 toeren.
Stand S, de auto schakelt alijd pas op bij 7500 toeren en hoger en blijft constant boven de 4000 toeren, niet echt een fijn programma op de snelweg. Je krijgt de neiging zelf op te schakelen, wat kan met de flippers. Wel is het prettig dat hij in S eerder terugschakelt en je een beetje kan remmen op de motor.

Sportiviteit vs Comfort: De Polo GTI is meer gericht op comfort dan op sportiviteit, onderstel is niet echt stug/sportief te noemen. Ook door de combinatie met de snel schakelende dsg bak heb je niet het gevoel in een supersnelle auto te rijden. Een blik in je achteruitkijkspiegel laat je beseffen dat dat wel het geval is.
De auto is m.i. dan goed geschikt om veel km mee te maken.
Voor een echt sportieve auto, zul je de polo nog wat (verder) moeten verlagen.

Problemen: tot nu toe geen.

Auto eruit

  • 55.000 km

Na ca. 1,5 jaar auto ingeleverd ivm ontslag.
Veel plezier gehad aan de auto, nog een aantal keer zonder problemen mee naar het buitenland geweest. Op lange ritten op de autobahn merk je toch echt wel dat het een kleine auto is. De auto op top snelheid rijden is geen pretje, bij 190km/h heb je al het gevoel dat het beter is niet veel harder te rijden, maar wel leuk om een keer uit te proberen.
Ook op de Belgische wegen merk je dat het onderstel toch behoorlijk stug is en daar ook geen fijne auto is, maar in Nederland en op snelwegen in het buitenland is het goed toeven en 40k per jaar rijden is mede door de DSG zeer relaxed.


Verder 0 problemen gehad met de auto, maar heb ook andere verhalen gehoord en gezien. Vooral olie is een veel voorkomend probleem. Dus mocht je er ooit tweedehands 1 zoeken, dit is er een zonder olieproblemen! Houdt wel rekening met het relatief hoge verbruik ca 1-12 à 13, wel altijd superplus 98 tanken, rijdt auto beter en zuiniger.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.