Volkswagen Polo 1.9 SDI Athene (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.9 SDI Athene |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto is wat te klein voor een fatsoenlijke wegligging en wat te stuiterig voor lange afstanden. Ook de stoelen zijn niet écht geschikt voor zitten bij lange afstanden. Deze auto is dan ook van mijn werkgever en ik moet er helaas WEL lange afstanden in rijden. Als je deze minpunten voor lief neemt, dan gaat het wel. het is ondanks het formaat, rijstijl en gebrek aan vermogen toch al bijna een echte auto. Veel beter naar mijn mening dan de vergelijkbare Opel Corsa of Renault Clio. Die heb ik ook in 2004 gereden. De Polo stuurt niet heel slecht en bij een gemoedelijke rijstijl rijdt de auto 1 op 20. En dat op diesel. Bij een niet gemoedelijke rijstijl rijdt de auto overigens 1 op 15 en ook het oliegebruik van 1 liter op 5000 kilometer vind ik wat hoog. Er moet van die long life olie in maar gelukkig betaalt de baas. Een onderhouds interval van 50.000 kilometer is natuurlijk waanzinnig. De 1.9 SDI 69 Pk is ook niet een van de snelste auto’s. Meekomen in de spits kan maar lui schakelen is er dan niet bij. Ook het bochtenwerk houdt niet over. De auto gaat redelijk door de bocht, maar doordat hij redelijk hoog is, voel je door het overhellen alles heel duidelijk. op een klaberblad is het altijd 2 handen aan het stuur, net als bij zijn kleine broertje: de lupo.
Vergeleken met mijn vorige lease-koekblikken is en blijft deze auto een verademing. Ik ben erg gecharmeerd van het makkelijke schakelen, de directe sturing en het gevoel van degelijkheid. Zelf zou ik deze auto niet kopen want toch echt te duur. Dan koop ik liever een Seat kloon. Net zo degelijk en veel goedkoper.
PROBLEMEN
De auto voelt heel degelijk, de reclamecampagne van 2004 gaf het gevoel aardig weer. Wel vind ik het olie gebruik wat aan de hoge kant. Ook na inrijden gebruikt de auto nog steeds merkbaar olie. Mijn vorige (prive) diesels hadden dat niet en die waren een stuk ouder. Wellicht komt dat ook omdat de motor hard moet werken vanwege een volkomen gebrek aan vermogen.
Bij het scherp naar rechts draaien van het stuur, kraakt het wat. Dat vind ik niet mogen bij een nieuwe auto. Bij het eerstvolgende onderhouds interval zal ik er naar laten kijken.
Verder geen klachten
Update 4 oktober 2005: de auto ingeleverd in juli 2005. Nu rijd ik weer een prive auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren