Volkswagen Polo 1.6 TDI 105pk Highline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.6 TDI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 166.000 km |
KM-stand laatst | 251.000 km |
- 166.000 km
hierbij een polo 6r gekocht. Lang lopen zoeken naar de vervanger van de ibiza 1.9 tdi. Was op zoek naar een zuinige, maar toch snelle auto. Omdat ik over de ibiza qua onderstel, prestaties en enigszins degelijkheid zo tevreden was, wilde ik toch verder met dit merk. Het nieuwe type ibiza is nog redelijk duur vergeleken met de polo.
Even was er de gedachte om een polo te importeren uit spanje. Daar zijn ze redelijk goedkoop. Maar dat ging niet door en kwamen we via kennissen bij deze auto uit.
Hij stond bij een autohandelaar te koop, hij kocht dacht ik voornamelijk ex lease auto's in. Zeer goede service en gelijk een goed gevoel bij de auto gekregen. Auto meegenomen naar me eigen werk(garage), daar uitgelezen en alles bleek in orde te zijn.
Het is een polo 6R 3dr uit 2010 geworden, high line met wit interieur, rns310 met bleutoothmodule, af fabriek alarm. helaas geen sportonderstel en geen bocht/dagrij verlichting.
ondanks de hoge kilometerstand zag alles er nog als nieuw uit. Waarschijnlijk en hopelijk heeft deze polo veel van de snelweg gezien en weinig van de stad. het wit interieur dient wel gepoetst te worden omdat er toch een paar zwarte vegen in zaten.
In de onderhoud is nergens een keer het luchtfilter vervangen. Deze was ook zeer vies. Toch raar van een dealer onderhouden auto.
het nadeinen aan de voorkant is zeker voelbaar. de rubber onderlip is hierdoor wel een aantal keer geraakt. misschien dat een sport onderstel of verlagingsveren dit tegen kunnen gaan.
het rns systeem werkt heel gemakkelijk en overzichtelijk, helaas zijn de kaarten niet up to date meer.
nadeel van deze motor is ook het dpf(Diesel Partikel Filter). Ik verwacht ook dat deze binnen 40.000km verstopt zal zijn. De kosten om dit filter te vervangen zullen rond de 800-1200 euro zijn. Het alternatief is een dpf delete, het filter wordt vervangen een vrij stromende uitlaat waarbij geen roetdeeltjes meer worden opgevangen. De uitstoot zal iets hoger worden, maar de uitlaat kan niet verstopt raken en componenten kapot maken. het regenereren stopt, waardoor er geen extra brandstof nodig is voor het regenereren
waarschijnlijk wordt de auto in 2014 gechipt. Veel goede/betrouwbare verhalen over gehoord.
Met dank nog aan autobedrijf IVA Bleiswijk, voor de snelle en nette service.
update betrouwbaarheid
- 169.989 km
Zal weer is wat van me laten horen. Auto rijd voortreffelijk. Een hele vooruitgang.
Verbruik:
Afgelopen maand gemiddeld 1/21,8 gereden. Waarvan een tank 1/22.9. Zelf berekend bij de pomp. Alles is op combineerde wegen. Stad en snelweg. Dit is allemaal op winterbanden.
betrouwbaarheid:
Een keer is het gloeispiraaltje gaan branden met stotterende motor. Na uitlezen bleek de luchtmassameter storing te geven. De luchtmassameter is schoongemaakt. Foutcode is gewist en nog niet teruggekomen. Hopen dat het zo blijft. Als het luchtfilter eerder vervangen was, had dit misschien verkomen kunnen worden.
Ook is een schurend geluid hoorbaar bij stationair draaien. Dit blijkt van de aircopomp af te komen. Meerdere gevallen zijn er op internet te vinden. Ben nu opzoek naar een verbeterde aircopomp. Bij het dieselpartikelfilter is de asgraad gemeten. Deze is gemeten 5gram, waar tot 35gram is toegestaan. Op dit punt was de laatste regeneratie 400km geleden. Valt dus nog alles mee.
Interieur:
Het beige/wit interieur is vervangen voor een gti interieur. Vind deze stoelen het eerste 1.5 uur lekkerder zitten. Daarna gaan ze hard aanvoelen, en is een tijdelijk stop noodzakelijk.
Het interieur was verkocht, maar omdat het paneel onder het stuur niet los kon. Wilde de eigenaar het interieur weer terug brengen. Iets om rekening mee te houden.
Onderstel:
Over het onderstel ben ik nog niet helemaal tevreden. Vind dat de auto op snelheid te veel nadeint en in veert. Hierdoor kwam de schokdemper meerdere malen op het einde van zijn veerweg. Op korte termijn wordt er daarom ook overgestapt naar een sportonderstel.
Still going strong
- 204.725 km
In maart de auto laten chippen naar 160pk en 350nm. Daarna is de koppeling gaan slippen in vierde en vijfde versnelling bij volgas geven. De koppeling met dubbelmassavliegwiel is vervangen. Alleen aan de onderdelen was ik 550 euro kwijt.
het onderstel is vervangen voor een sportonderstel. Hierna was ik het nadeinen en het gebonk rechts achter kwijt.
De auto is nu helemaal uitgevoerd als een Bluemotion polo. Voor de grill, achter het embleem en de bluemotion velgen om het af te maken. Van maart tot september een dragrace seizoen gereden. 5 wedstrijden in Nederland, 3 in Duitsland en 1 in Belgie. In het Europees klassement eerste geworden in me klasse. hiermee een aantal bekers gewonnen en een banden set. Oftewel heel blij met de auto en geen klagen over de betrouwbaarheid. Ongeveer 60 runs gemaakt.
Het interieur is afgemaakt met een zwarte armsteun en zwart dashboardkastje. De stoelen zitten nu veel beter. Heb nu nergens meer last van na een lange rit.
In juni zijn we met de auto naar het gardameer gereden. ruimte geen gebrek als je met ze tweeen bent. Een prachtige rit van 1200km. Tijdens deze vakantie een rit rond het gardameer gereden. Ook een dag naar modena geweest, naar de Ferrari fabriek. Prachtige wegen om een keer gereden te hebben.
Tijdens 1 van mijn dragrace weekenden in Duitsland is mijn gps antenne kapot gegaan. Dat was niet zo handig. Op internet bleek dat ze na 2 jaar vaak kapot gingen, na originele vervanging ging die na een jaar weer kapot. Niet echt betrouwbaar voor een prijs van 120 euro. Coulance was niet mogelijk. Via internet een losse antenne besteld, en die onder het dashboard geplaatst. Schade 23 euro.
De apk keuring in september kwam hij zonder problemen doorheen. Op naar de volgende, dan met een kilometerstand van 240.000?
Gemiddeld verbruik: 20,87KM/L. Op werkdagen voornamelijk in de stad gereden en in de weekenden en vakanties alleen maar snelweg. Aantal races gereden waardoor het verbruik iets lager is dan verwacht. In duitsland een topsnelheid gereden van 218KM/H. Binnenkort gaan we de distributieriem vervangen. Deze moet bij 210.000km vervangen worden. Dacht dat deze 250/300 euro kosten aan onderdelen
Update
- 244.000 km
vele kilometers verder, weinig echte problemen ondervonden. 17 inch velgen gemonteerd wat het verbruik niet ten goede komt ( 1 op 17,5 gemiddeld ). gemiddeld staat het verbruik op 19.82km/l na 78.000km. PDC uit polen besteld en gemonteerd, zeer eenvoudig en werkt als origineel. trekhaak gemonteerd, waarmee zonder problemen met 1200kg trekgewicht kan worden gereden. het sport onderstel geeft een vertrouwd gevoel. remmen nog niet hoeven vervangen, ze zitten nu ongeveer op 25%. het zit er aan te komen bij ongeveer 280.000km. tweede seizoen dragracen zit er nu op, met 28 runs in 2015 (400meter). 30 juni wezen vrijrijden op zandvoort. met passagier, originele einddemper, vol interieur is de auto oververhit geraakt. klein beetje koelvloeistof bij moeten vullen, hierna geen motorschade kunnen ontdekken (denkend aan olie of koelvloeistof verbruik).
nog tevreden met de auto. verwacht de auto tot januari 2017 te houden. dan verder te kijken naar een benzine of hybride variant van waarschijnlijk een ander merk
Gestolen
- 251.000 km
de auto is in de nacht gestolen. geen inbraak sporen.
totaal 85.582km mee gereden.
gem. brandstof verbruik 19,40km/l
gem. brandstofkosten per maand 214 euro
verzamelde gem. kosten per maand 394 euro (verz+wegenb)
hierbij eindigt de review
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline Sportvelgen | Navigatie | Airco | Parkeersensoren | 5 Deurs | Cruise !!
- 2012
- 205.487 km

Volkswagen Polo 1.2-12V BlueMotion Comfortline AIRCO|STOEL.VER|EL.RAMEN|APK|LMV
- 2011
- 133.541 km

Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline | Cruise Control | Climate Control | Privacy Glass
- 2012
- 55.337 km