Volkswagen Polo 1.6 TDI 105pk Highline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.6 TDI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 37.204 km |
ervaring na 30K+ km's
- 37.204 km
De polo 1.6 TDI is een aangenaam wagentje. Straalt binnenin de sfeer uit van een iets hoger gepositioneerde wagen. Geen audi-afwerking , maar toch redelijk 'top'. Lekker veel extra's, die de prijs natuurlijk ook de hoogte injagen. mistlampjes, passieve extra bochtverlichting dagrijlichtfunctie via de mistlampjes, cd/Nav met groot aanraakscherm, 6 speakers, ipodingang, 'sport'stoeltjes, dode koe aant stuur en op de pook/handremgreep. Tuut-tuut-tuut's achteraan (pdc), cruise-control, nachtzicht op achteruitkijkspiegel, verwmb/elektr.spiegels - kortom zowat alles wat je niet direct op een polo zou verwachten ;-)
Rijden/prestaties: de 1.6tdi is overkill in deze wagen, maar wel lekker als het (r)echt vooruit moet gaan. In bochten of bij iets te enthiousaste voet merk je dat het onderstel en de voorwielen iets teveel indrukken krijgen om de peekaatjes en de newtonmetertjes vlot op de weg te plakken.
Het verbruik is navenant, maar ik ga wel af op de boordcomputer (ik kom nooit onder de 6l/100 km uit als ik relatief sporty rijdt). Aan de pomp nog niet gemeten, ik zal proberen verbruik bij te houden op autoweek, dan krijg ik een correcter beeld.
In een andere review gelezen dat je 'vlot' meekomt met de 90pk versie, nu is dat bij de 105pk versie een understatement.
Dit dieseltje weegt natuurlijk zwaar in de neus, en met schroefveren achteraan is dit niet de meest ideale 'setup' voor sportief rijden, maar dit ding scheurt echt wel een eind weg in vergelijking met veel andere 'normale' wagens.
Comfort
***********
Wobbelig (vooral voor een stadswagen eigenlijk), vooral qua onderstel. Als je een obstakel moet nemen in de dorspkern dan heb je de indruk dat je met een boot onderweg bent op woeste zee, niet met een vierwieler. Schijnt redelijk VW-ig te zijn. Ik vond de golfplus beter op dat vlak, maar die weegt dan ook een stuk meer. Remmen, sturen en schakelen gaan allemaal zoals je mag verwachten van een moderne 'stads'wagen. Dat gezegd voelt deze wagen zich beter thuis op gestreken asfalt dan op Vlaamse puttekeswegen. Geen idee hoe het in Nederland gesteld is, maar hier hebben we nauwelijks nog wegen die naam waardig... Als er hier en daar een strook beton of asfalt tussen de kuilen ligt, zijn we tegenwoordig al best tevreden. Tja. Het wollige stuurgevoel valt best mee vind ik, je kan de voorwielen toch redelijk precies mikken in een bocht. Koppelreacties zijn dan weer, zoals reeds kost aangetikt, volop aanwezig bij het intrappen van het rechterpedaal. 250Nm is best veel voor zo'n klein en licht wagentje. De sportstoeltjes zitten goed, geven net iets meer zijdelingse steun dan de gewone uiteraard, maar toch kan dit nog beter. Ik had de vullling liever wat harder gehad en de lendensteunen nog iets robuuster.
Secundaire zaken
*****************
Reeds paar keer bij bandenspecialist moeten gaan, banden slijten nogal aan de binnenzijde vooraan. Zal aan mij liggen zeker... Trillingen vanaf 90-120 km/u, best irritant, nog steeds niet weg. Rij nu toch al 10.000 km zo rond. Bediening radio en allerlei is gewoon goed, alles ligt/zit/ staat binnen handbereik, behalve de aansluiting van de iPod die in het handschoenkastje zit met een veel te dure apart te kopen kabel. Een gekend euvel.
Misschien toch volgende keer de Ipodaansluiting in de middenconsole, VW ?
Of direct in de (niet-standaard gemonteerde) middensteun ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.