Volkswagen Polo 1.6 (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tot nu toe erg fijne auto! Ik heb hem nog niet zo heel erg lang, maar ben helemaal tevreden. Ik heb na aanschaf vrij snel een grote beurt bij een VW dealer laten doen, daar kwamen helaas nogal wat gebreken uit. Onder de gebreken een olie lekkage. gelukkig was de auto het dubbel en dwars waard en rijdt ie nu nog lekkerder.
1.6 trekt goed, en heeft een goede acceleratie. voor echte ’power’ moet hij wel hoog in de toeren draaien. Dat geeft nogal wat geluid en komt het verbruik niet ten goede. Met mijn pittige rijstijl haal ik een verbruik van rond de 1 op 12/13. niet echt superzuinig maar wat mij betreft prima verbruik, het kan altijd slechter. De benzine tank heeft ongeveer een inhoud van 40 a 45 liter waarmee je bij een verbruik van 1 op 12 a 13 ruim 500 km ver komt.
Er zitten lichtmetalen velgen onder wat het bochten werk ten goede komt, met een lekkere snelheid kan je door de bocht maar probeer dit niet als het regent, dan gaat de auto erg snel dweilen’ en voel je de banden wegslippen. Zo ook met optrekken bij nat weer.
Op de snelweg heeft de auto redelijk wat geluid, maar persoonlijk vind ik het niet hinderlijk. 160 op de snelweg is geen enkel probleem, trekt lekker door maar na die 160 duurt het toch iets langer voor hij bij zijn topsnelheid komt. deze ligt tussen de 170 en 180.
Echt een prettige auto! Als je op zoek bent niet twijfelen.
Update 04-01-2007
Vandaag heb ik er Philips Night Guide verlichting (dimlicht) in gezet. Wat een verschil met de normale lampen. Je ziet echt heel veel meer op donkere weggetjes, de berm is beter te zien, en de lichtbundel naar voren is veller en schijnt veel verder. Aanradertje!
Update 17-03-2007
Bijna 12000 km verder sinds ik de auto heb gekocht. Rijdt nog steeds perfect!
Ik hoorde laatst een vervelend soort gerammel zo rond de 3000 toeren, na verstoppertje te hebben gespeeld bleek dat het van de knalpot afkomt, Ik denk dat die los zit. Hij ziet er wat roestig uit, dus misschien binnen kort maar eens vervangen.
Update 04-05-2007
Het geluid wat ik hierboven beschreven heb bleek een gat te zijn in het voorste stuk van de uitlaat. Omdat dit het gedeelte is waar de katalysator ook aan vast zit moest deze helemaal vervangen worden. Dit was een nogal dure grap: bijna 500 euro... Dit heb ik enkele weken laten vervangen.
Vorige week stond ik zonder koelvloeistof, radiateur blijkt lek te zijn. Omdat ik hem weer naar de dealer gebracht heb (zelf ben ik niet zo goed met het sleutelen aan auto’s) kwam er weer een aardig prijs kaartje aan te hangen. De kosten vallen nu dus wel een beetje tegen. Ik hoop dat dit voorlopig het laatste is...
Update 29-05-2007
Bij de vorige reparatie van de radiateur bleek ook de bobine defcet te zijn gegaan. Tijdens een proefrit door de monteurs moesten ze hem terug duwen naar de werkplaats. Ik hoefde alleen het onderdeel te betalen en niet de reparatiekosten, Dat scheelt weer!
Ook het thermostaathuis laten vervangen, die was lek. Bovendien na het vervangen hiervan kwam de motor weer snel en goed op temperatuur. Het lijkt erop dat ik dit nu in het verbruik ga merken. Nu wordt er niet zo veel brandstof in de motor gespoten als bij een koude motor. Alles moet toch een keer vervangen zijn...
Update 05-08-2007
Van de vakantie roest weggewerkt, voornamelijk op de dorpels en de deurstijlen. Hoop dat het nu goed weg is en niet meer terug komt...
Verder geen problemen (afkloppen). Nog circa 1500 km en dan gaat hij naar de 160.000. In september moet ie voor de APK.
Update 31-08-2007
Is vandaag voor de APK geweest samen met een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Verder helemaal geen problemen. Lekker door tuffen!
Inmiddels is de auto verkocht, het aantal defecten werd te veel en te duur. Jammer, want het was toch een top auto!
PROBLEMEN
- (kleine) Olie lekkage
- nieuwe uitlaat eronder gezet
- Achter veren vernieuwd, deze waren doorgezakt
- Gat in het voorste deel van de uitlaat (Deel waar de katalysator aan hangt)
- Radiateur lek
- Bobine defect
- Thermostaat vervangen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.