Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2012)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2012)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TSI GTI
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf89.000 km
KM-stand laatst132.260 km
Lezerswaardering: 43%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn VW Polo GTI

  • 93.625 km

Introductie

Na ruim een jaar bij mijn huidige werkgever kreeg ik een leaseauto toegekend. Ik had een jaar geleden een Ford Fiesta die op mijn werk zijn leasecontract uitgediend had (4 jaar, 128K km gelopen) overgenomen. De berijder kreeg een bod om hem over te nemen maar hoefde hem niet, hij kon een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik wilde hem wel, met de intentie om er een aantal jaar in te gaan rijden.

Dat liep dus anders, ik kreeg april dit jaar te horen dat er een leaseauto mocht komen, blij natuurlijk want het is erg makkelijk (en in veel gevallen veel goedkoper). Toch met relatieve pijn in het hart afscheid genomen van de Fiesta, een fijne auto met een lange optielijst en de 1.6TDCi is een krachtige en zuinige motor. Nooit meer dan regulier onderhoud aan gehad gedurende de 30K km die ik ermee heb gereden. Het maakte voor mij echter heel veel goed dat ik in mijn (bereikbare) droomauto kon gaan rijden: een Alfa Romeo Mito. In dit geval de versie met Twinair motor in het Tornado blauw. Leuke kleur, die zie je niet veel. De deal was wel dat als er een geschikte auto terug kwam in de pool (ik werk bij een vrij groot bedrijf), dat ik daarin zou gaan rijden.


Mijn nieuwe Polo

Ik had mijn shortlease auto nog maar een week of 6 toen er al een bericht kwam dat er in onze pool een VW Polo GTI terug kwam, of ik daarin wilde gaan rijden zodat de Alfa terug kon.

Wat een vraag, de Alfa die ik reed was een bewuste keuze geweest, ik ben een groot fan van Alfa Romeo en de twinair in de Mito is denk ik de leukste manier om 14% bijtelling te rijden maar een GTI is natuurlijk een heel ander verhaal. Kortom: De beslissing was snel gemaakt, de Alfa ging terug en ik nam plaats achter het stuur van mijn ‘nieuwe’ VW. Nu is nieuwe bewust tussen aanhalingstekens geplaatst, hij is net twee jaar oud en in die tijd goed gebruikt (km-stand toen ik hem kreeg was 89.000).

Een mooie witte met de juiste velgen, voorzien van alle opties die ik wilde (en meer). Waar ik zelf nooit zo aan had gedacht was het elektrische schuifdak, maar wát een heerlijke uitvinding is dat! Ik heb op dagen dat het een graad of 25 is de AC niet meer aan, lekker het dakje open. Toegegeven, op de snelweg is de kiepstand fijner dan helemaal open ivm het geluid, maar zodra je 80-100 rijdt kan hij helemaal open en heb je de zon op je bol. De party piece is natuurlijk de motor die erin zit, gekoppeld aan de DSG automatische versnellingsbak.

De DSG maakt het heerlijk relaxt rijden, de enige automaat die ik zou overwegen (hoewel misschien ook de CVT van Toyota). Conventionele automaten heb ik me altijd aan gestoord. Als ik langere ritten voor mijn werk maakte nam ik wel eens een poolauto mee (soms met automaat), maar conventionele automaten lopen voor mijn gevoel altijd ‘achter’. Ze schakelen bijna altijd te laat op of te laat terug, of schakelen juist terug als je even in de hoogste versnelling wilt versnellen. Niet mijn keuze dus. Toegegeven: De DSG heeft z’n nukken, en hij doet bovengenoemde ook gewoon, maar heel veel sneller en dan is het veel minder een bron van ergernis.


Ervaringen tot nu toe

Laat ik starten met waar het bij een GTI om draait: De motor. Heerlijk veel power en een geluid waar menig andere (grotere) motor bang van in een hoekje kruipt. Wat ik zo fijn vind is dat 'het' altijd moeiteloos gaat. Of je nu van 50-80 of van 150-180 gaat, hij lijkt altijd power over te hebben.

De DSG vind ik een heerlijke versnellingsbak (niet geheel probleemloos, al is dat relatief, zie kopje ‘problemen’). Gek genoeg vind ik niet dat hij erg uitnodigt tot racen. Sterker: Ik rijd meestal redelijk relaxt tijdens woon-werk ritjes. Er zit toch altijd iemand voor je die 110 rijdt, daar heb ik me inmiddels maar bij neergelegd. Af en toe een kort sprintje naar 140, dan weer inzakken omdat iemand 100-110 hard genoeg vindt. Als ik in het weekend naar vrienden of mijn ouders oid ga (vaak zo’n 100km enkele reis) komt het sportieve karakter wel beter boven. Zeker als het rustig is op de weg kun je ‘lekker los’ met de Polo. Dat kan ook goed met de DSG, al blijft het een automaat. Hij weet niet precies wat je wilt gaan doen en bv terugschakelen duurt altijd iets langer dan als je het zelf kunt doen. Ik begrijp dat echte ‘die-hards’ liever een handbak hebben, maar voor mijn gebruik ben ik heel tevreden met de DSG.

Wat me opvalt is dat de Polo een auto is met twee gezichten. Tijdens de eerder genoemde woon-werk ritjes kun je een verbruik halen van minder dan 6.5L/100km. Ik denk zelfs dat als je het écht probeert dat je onder de 6L/100km kunt duiken. Aan de andere kant kun je als de weg rustig is ook lekker de cruise control op 160 zetten als je dat wilt en dan blijft de auto ook nog mooi rustig qua geluid en gedrag (hoewel je dan niet meer naar het verbuik moet kijken, maar dat geldt voor iedere auto). Dat vind ik het mooie, en m.i. ook het unieke van een GTI: Lekker hard als je wilt, maar op andere momenten lekker rustig, niet meer dan een gewone auto.

Binnen in de Polo bevalt het me erg goed, de stoelen zitten erg goed met veel zijdelingse steun, het geluidssysteem werkt perfect. Er komt mooi geluid uit, de USB aansluiting is erg handig en de navigatie werkt prima, evenals de bluetooth. Alle luxe die ik wil, alles werkt prima en alle knopjes zitten waar je ze verwacht, over deze auto is erg goed nagedacht, dat merk je in alles. Xenonverlichting is ook erg fijn, in dit jaargetijde niet vaak nodig maar geeft heel mooi helder licht, van tevoren had ik onderschat hoe fijn dat is. Opmerkelijk: De auto heeft geen lichtsensor. Maakt weinig uit, alleen even eraan denken het licht op tijd aan en uit te zetten.


Problemen

Problemen zijn er eigenlijk niet, althans niet in serieuze vorm. De DSG bokt (soms erger soms minder erg) na schakelen naar 2 en 3 (en soms zelfs ook naar 4 en 5) als hij erg koud is, als hij een paar km heeft gereden is dat over en hoor je eigenlijk alleen maar dat hij schakelt, voelen doe je het niet. De garage gaf aan dat ze hem terug kunnen zetten naar basiswaarden, mogelijk helpt dat (er heeft immers 2 jaar iemand anders in gereden en de DSG leert zijn berijder kennen).

Ook ik heb het gevreesde olieverbruik, ik heb behoorlijk wat MyReviews hier op AW gelezen en ook op verschillende fora waar mensen hiervoor waarschuwen. Balen dus, maar ik ben nu blij dat het een leaseauto is. Ik ben er al mee langs de garage geweest, die (anders dan ik eigenlijk overal op internet heb gelezen) toegaf dat het vaker voorkomt en heel serieus is over het probleem. De boodschap: Houd het in de gaten, als het serieuze vormen aanneemt is er een reparatie maar dan moet het verbruik echt hoog zijn. Ik heb een excelletje gemaakt waar ik km-standen in bij ga houden. Begin deze week bij KM-stand 93328 een liter bijgevuld, nadat de auto rond de 90200 oid bij de garage een beurt heeft gehad.


Meer foto's komen nog, updates volgen als ik er meer km’s mee rij. Over een week of 3 staat een vakantie Italië gepland, benieuwd hoe de GTI zich daar gaat houden. Ook even kijken of ik de top aan kan tikken op de autobahn natuurlijk, dat moet je in ieder geval 1 keer geprobeerd hebben.

Vakantie in Italië

  • 98.216 km

Alweer anderhalve week geleden zijn we teruggekomen van onze vakantie naar Italië. De Polo heeft zich erg goed gedragen en heeft zich ondanks zijn formaat bewezen als heerlijke reisauto (voor twee personen, meer wordt krap). Ongeveer 1150 km enkele reis en die verlopen door landen met (grotendeels) mooie en goede wegen perfect. Nederland, Duitsland en Zwitserland zijn allen een feest om doorheen te rijden.

De topsnelheid hebben we niet gehaald. De auto geeft veel vertrouwen op hogere snelheid en blijft heel mooi rustig en doet in die zin zeker niet onder voor grotere auto’s. De motor heeft bij 200 nog voldoende puf en kan zeker nog wat verder. Ik vond het echter wel welletjes rond die snelheid, kwestie van onvoldoende lef denk ik, en een schuin oog op je verbruik. Over-all overigens een verbruik van 7,6 liter per 100 km wat ik netjes vind voor dit type auto en dit type rit: Lange stukken hogere snelheden in Duitsland met de cc op 160 en ook behoorlijk wat bergachtig gebied. De hogere snelheid en bijbehorend verbruik in Duitsland werd wat genormaliseerd in Zwitserland, daar is het veel 100-120 en blijft het verbruik erg netjes.

So far so good dus, en toen kwamen we in Italië. Dat begon op zich niet onaardig op de autostrada. De tol die daar geheven wordt dient overduidelijk een goed doel want dat zijn behoorlijk goede, mooie wegen. Maar op een gegeven moment moet je natuurlijk de lokale B-wegen op om naar je bestemming te komen, in ons geval de laatste anderhalf uur. Ik zal het diplomatiek proberen te brengen: De GTI is niet de ideale auto om de Italiaanse binnenwegen mee te berijden. Wat minder diplomatiek gezegd is het een drama. Op slecht wegdek tril je de auto bijna uit, het klinkt alsof er van alles los trilt en je rug heeft het zwaar te verduren. Ik begrijp dat het ding niet met dit doel is gebouwd en afgesteld, maar het viel me toch wat tegen. Er gaat niets kapot natuurlijk, maar voor een volgende vakantie naar het Italiaanse binnenland probeer ik een andere auto te regelen tbv het comfort, een SUV misschien?

Over-all echter erg tevreden over de Polo. De navigatie was erg goed en wist ook in Italië al onze doelen met gemak te vinden. Instructies zijn helder, alleen ‘ze’ vond wel erg vaak verkeersproblemen (en waarschuwt dan met ‘pas op, verkeersproblemen’) die vervolgens niet bestonden of alleen aan de andere kant op.

Problemen:
Niets eigenlijk. Dat mag je vind ik ook verwachten, maar je hoort wel eens andere dingen. De DSG schokt als hij koud is nog steeds, hoewel nu eigenlijk alleen nog vlak na het inschakelen van de derde versnelling. Als je hard/bruusk wegrijdt is het een stuk beter. Mogelijk dat de vorige berijder dat altijd deed en dat de DSG steeds nog moet wennen aan het feit dat ik een stukje woonerf over moet waar je niet hard kunt/wilt.

Vreemd vind ik wel dat het olieverbruik inmiddels nihil is. Ik heb hem zo’n twee weken voor de vakantie bij laten vullen (ging toen een liter in terwijl hij kort ervoor nog een beurt had gehad), tot op heden niet meer bij hoeven vullen (toch een slordige 5000 km). Ik ben benieuwd of het probleem zichzelf heeft opgelost of dat dit een teken van het begin van het einde is.

Verder heb ik eind vorige week na de hele week stilstaan (ik zat voor een project in het buitenland) bij het starten voor het eerst het beruchte geratel van de distributieketting gehoord. Sindsdien niet meer maar ik luister bij het starten wel goed of het weer te horen is. Als ik het vaker hoor moet hij naar de garage om schade te voorkomen. Ook hiervan ben ik benieuwd of het een eenmalig iets is of een teken van het begin van het einde. Ik merk verder niets aan de auto en heb vertrouwen in VW dus houd het gewoon op dat eerste.

We gaan het meemaken, voor nu heb ik er in ieder geval nog steeds erg veel plezier van en geen (echte) problemen!

Toch iets ernstigers...

  • 100.030 km

Na nog een aantal keer het vreemde geluid bij koude start (na meer dan 1 dag stil staan) te hebben gehoord de auto toch maar naar de garage gebracht met de vraag of zij eens konden luisteren. Maandagmiddag gebracht, woensdagochtend bericht dat het geluid inderdaad duidt op een probleem met de distributieketting of hydraulische kettingspanner, wat het precies is konden ze in dit stadium nog niet zeggen. De auto moet 'open' om nader onderzocht te worden. De leasemaatschappij is akkoord dus hij blijft een paar dagen bij de dealer staan tot zij tijd hebben om ermee aan de slag te gaan.

Toch (ook nav een van de eerdere comments) nu maar een ster van de betrouwbaarheid af, ik kan niet alles met de mantel der liefde bedekken en net de 100.000 kilometer gepasseerd vind ik echt te vroeg voor dit soort dingen. Tot ik de Polo terug krijg rijd ik in een Skoda Superb 1.8 TSI, heel wat anders natuurlijk maar een prima auto. Hij is met deze motor en ook een DSG lekker snel (en heel groot) maar wel erg gevoelloos qua besturing. Niet heel erg, wel anders (maar ook begrijpelijk, deze auto is met een andere insteek ontworpen en gebouwd).

Na anderhalve week bij de garage...

  • 100.180 km

Merk ik weinig verschil, maar eerlijk is eerlijk: Ik merkte voor hij naar de garage ging alleen iets na langere tijd stil staan.

De distributieketting is vervangen, ondanks het feit dat ik al een verbeterde serie had wsa dit dus nodig. Dit duurde overigens geen anderhalve week maar men had niet direct tijd om deze klus op te pakken, begrijpelijk in de zomerperiode.

Wel grappig: 150km extra op de teller na een week bij de garage... Ik heb stiekem het idee (ook omdat de reikwijdte met ongeveer 1/3 tank nog op een km of 150 staat) dat men hem even uitprobeert, de vorige keer toen hij terug kwam van de servicebeurt leek dit ook het geval te zijn. Ook hier geldt weer: blij dat het een leaseauto is, als het mijn privé auto was geweest had ik hier wel iets van gezegd, maar zolang hij geen schade oid heeft na dit soort tripjes laat ik het maar.

We gaan er vanuit dat ik vanaf nu weer met veel plezier en zonder problemen door kan rijden!

Afscheid doet toch wel pijn

  • 132.260 km

Zo, al een tijdje de review niet meer bijgehouden. In de tussentijd is er met de Polo eigenlijk niet zo gek veel nieuws gebeurd. De problemen met de DSG houden aan, als hij bij de garage is geef ik het aan, hij is een keer gereset naar basiswaarden maar dat helpt nauwelijks tot niet. Toch jammer, ik weet namelijk dat ze niet allemaal zo zijn.

Ook het olieverbruik blijft, al is het voor mijn gevoel stabiel. Als je flink gas geeft en de automaat schakelt terug komt er een pluimpje grijze rook uit de uitlaat, daar heeft de garage nog niet naar kunnen kijken want het is me pas sinds kort opgevallen.

Hij rijdt nog steeds heerlijk, zeker als hij warm is en de automaat zich ook gedraagt zoals het hoort. Wat me op de langere afstanden wel opvalt is dat deze auto (hoe leuk hij ook is) misschien niet de beste is voor woon-werk verkeer, zeker als het om een langere afstand gaat. Ik rijd dagelijks zo’n 185 KM met de Polo en dan merk je wel dat het sportieve geluid en de harde demping na een lange dag gewoon niet nodig zijn. Liever wat comfort, dan maar niet vierkant de bocht om kunnen.


Afscheid

Daar kwam ik eigenlijk pas echt goed achter toen ik een alternatief reed. Ik wissel over een paar dagen van werkgever en heb zo’n maand geleden proefritten gemaakt in een aantal andere modellen. Diesels dat wel want ook daar is het kilometrage behoorlijk. Ook in een Peugeot 308SW gereden (ik wil graag een maatje groter gaan rijden)… Ik ben geen groot fan van Peugeot maar wat was ik positief verrast door die auto. Heerlijk comfortabel, ziet er goed uit en wat een kwaliteitsbeleving als je erin zit! Niet alles is geweldig, de koppeling vergt wat gewenning (wat gevoelloos en een lange slag) en het schakelen gaat niet zo strak als in vorige auto’s, maar dat gezegd hebbende een zeer fijne auto.

Toen ik weer in mijn Polo stapte merkte ik pas hoe straf die demping eigenlijk is, en hoe indringend het geluid op de snelweg. Je rijdt hem op een hele andere manier en daar horen die dingen bij, maar puur voor de ritten van en naar het werk, klanten etc. denk ik dat ik toch comfort verkies boven sportiviteit (zolang je maar voldoende kracht hebt). Uiteindelijk is het dan ook de Peugeot geworden. Over de 1.6 HDI had ik tijdens de proefrit qua power niet te klagen, zeker op de snelweg (waar je toch voornamelijk rijdt). Overmorgen lever ik mijn Polo in, na er ruim een jaar van te hebben genoten.

Ik ben in dit stuk denk ik wat kritischer dan in mijn eerdere review secties, maar er zijn ook wel wat kritiekpuntjes te vinden. Aan de andere kant kijk ik wel terug op ruim een jaar met een hele leuke en uiteindelijk ook fijne auto. Echter kies ik met de wissel van werkgever niet meer voor een GTI, en ook niet voor een VW. Toch de betrouwbaarheid die ik niet des Volkswagens vond en het feit dat ik een comfortabeler en ruimer auto wil, dan maar ten koste van de sportiviteit. De Peugeot rijd je met een hele andere instelling, en uiteindelijk past dat beter bij de dagelijkse routine. Wat tot slot ook (en ik vind het haast vervelend om het toe te geven) een rol speelde was de 14% bijtelling. Voor een flink grotere auto ga je zo’n €50 netto minder per maand betalen, eigenlijk gek toch ons belastingsysteem. De Polo vindt een nieuw baasje bij een gewaardeerde collega, die kan er nog ongeveer een jaar in rijden tot hij terug moet naar de leasemaatschappij bij 160.000 KM.

Of ik van de Peugeot ook een MyReview ga bijhouden weet ik niet, ik heb al gezien dat er daar heel veel van zijn. Ik heb ze echter dankbaar gelezen toen ik me aan het oriënteren was dus wie weet, in ieder geval bedankt voor het lezen van deze review!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.