Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 154.000 km |
Mijn Polo GTI
- 1.600 km
Lang wachten wordt beloond zullen we maar zeggen. Na een bestelling in december 2010 kon ik de auto na ruim een jaar wachten op gaan halen, afgelopen 3 januari. Waarom dit zo lang duurde? Zie mijn andere review.
3 januari toog ik naar de dealer om de auto te gaan ophalen. Toch een spannend moment: een echte nieuwe auto. Gaaf om de auto dan in het echt te zien in de showroom. De afhandeling bij De Waal in Tiel was prima, niet heel aangekleed met bloemen en/of taart maar waarschijnlijk verdienen ze te weinig op een lease auto om dit te kunnen doen. Geeft ook niet, het gaat ten slotte om de auto. En die was precies zoals besteld:
- Black pearl, 3 deurs;
- 17" Detroit velgen;
- Getinte ruiten achter;
- Executive pakket ;
- Advance pakket (Xenon & schuifdak)
- Multifunctioneel stuur;
- Pioneer AVIC F930BT;
- Pioneer Subwoofer & versterker;
- Carbon spiegelkappen
Het afgelopen half jaar ben ik verwend geraakt met stoelverwarming en parkeersensoren, wellicht laat ik die nog inbouwen. Verder heb ik een lampje in het dashboard kastje laten inbouwen, die miste ik echt, super irritant 's avonds.
Ben in ieder geval erg blij met de samenstelling van de auto. De velgen zijn echt een verbetering t.o.v. de Denver velgen. Ook de Xenon (inclusief LED dagrij/kerstverlichting) en het schuifdak maken de auto af. Verder anders is de audio installatie. De Pioneer had even wat gewenning nodig maar is een erg mooi systeem. Het Volkswagen systeem past wel wat beter in de auto qua stijl en ook de samenwerking met de boardcomputer is beter (lees: de Pioneer werkt hier niet mee samen) maar verder is de Pioneer in alle opzichten mooier en beter. Vooral de geluidskwaliteit en instelmogelijkheden zijn een stuk beter/uitgebreider. De combi met de sub is overigens erg prettig: het standaard geluid is al erg goed, dit maakt het helemaal af. De sub is overigens anders dan besteld gek genoeg: op de VW site staat een model wat in plaats van het reservewiel komt, mijne ligt als een platte doos in de kofferbak. Vind ik niet erg, heb ik in ieder geval een volwaardig reservewiel bij me. Wat valt verder op: het schermpje van de climate control is niet meer blauw. Dat is een erg goede verbetering, want dit was echt storend. Nu is deze in lijn met de rest: zwart met witte/grijze letters.
En dan het rijden: tja, dat kende ik natuurlijk al, zie mijn andere review. Wel natuurlijk eerst rustig inrijden, wat ik heb kunnen doen richting Berlijn. Heb overigens op de dag van aflevering direct winterbanden laten monteren: Bridgestone Blizzak's. Had ik besteld, deze kwamen goed uit de Autobild test. Ze vallen me dan ook niet tegen, al zijn ze op droog/nat nooit zo goed als zomerbanden. Het stuurgevoel is in ieder geval goed en de grip is prima, al schuif je wel eerder weg.
De auto voelt wel iets strakker aan dan de vorige en het geluid is gek genoeg anders: voller en sportiever. Dat is prima natuurlijk. Wat wel is gebleven is het resoneren hiervan rond 120 km/h. Nogal irritant aangezien je dat nogal eens rijdt :)
Gelukkig kon ik op de terugweg wat meer doorrijden en heb ook al even de 200 km/h aangetikt. Ging overigens erg makkelijk, de auto rijdt zo ontspannen op hogere snelheden. Verder tot nu toe geen opvallendheden, behalve dat ik terug moet voor de radio (die stoort) en voor de externe iPod kabel die geen goede verbinding maakt waardoor je rechts geen geluid hebt. Het lijkt er op dat dit wat slordig is gemonteerd.
Volgend verslag volgt bij meer km.
Korte update
- 27.000 km
Inmiddels bijna 28.000 probleemloze en plezierige kilometers gereden met de Polo. De auto is inmiddels in Berlijn, twee keer Oostenrijk en in Italië geweest. Op dat soort trips is de Polo een zeer plezierige metgezel al zijn de stoelen op dat soort ritten voor mij niet ideaal: ik had steeds last van mijn onderrug na een dag sturen. De Autobahn ritten waren natuurlijk een feest (met een top van 233 de laatste keer) en mooi stuurwerk door de bergen.
De auto houdt zich zoals hierboven genoemd perfect. Olieverbruik is laag tot normaal (dat is wel eens anders bij deze blokken). Ik hou dit wel goed in de gaten. Rustig warm rijden en nadraaien helpen hier denk ik echt bij, al is dat laatste vooral voor de turbo belangrijk,
Voor een rally met AutoWeek (Domdomdom, zie het filmpje hier op de site bij video's) mocht ik vier dagen rijden in een Renault Mégane RS Trophy. Dat was echt een feest en ik was ook wel echt verpest toen ik weer in de Polo ging rijden. Wat is dat ineens een softe en afstandelijke auto die toch niet zo goed op de weg ligt. Alles is relatief natuurlijk want voor een lease auto is dit uiteraard top. Toch is het idee toen geboren om eens na te denken over een Abt chip, zodat ie in ieder geval wat sneller rechtdoor wil. Vermogen went toch snel helaas. Binnenkort is het tijd voor de eerste beurt, dan volgt wellicht ook deze 'ingreep'. Hou jullie op de hoogte!
Kleine update
- 76.000 km
Hierbij weer een update na een hele tijd niets te hebben geschreven. Ik las net toevallig een review van een mede GTI-rijder met zeer veel problemen. Zelf heb ik tot nu toe geen enkel probleem met de auto gehad. De auto heeft eind vorig jaar de 60.000 beurt gehad waarbij een rubber en bougies zijn vervangen. Verder niets. Het olieverbruik is wel iets om in de gaten te houden. Ik vind dit wel een serieus punt. Ik kan zelf de olie kopen op mijn tankpas maar privé zou ik dit wel wat minder vinden. Wat ik wel steevast doe: rustig warm rijden tot 90 graden olietemperatuur en altijd de auto na laten draaien.
De auto heeft ook een kleine aanpassing ondergaan die ik zeker kan aanraden: een extra verlaging d.m.v. veren (voor 25mm, achter 30mm). Ik vond de auto altijd net wat te bewegelijk voor echt sportief rijden en daarnaast optisch te hoog op z'n wielen staan. Met de verlaging is dat een stuk beter. De foto geeft niet een super goed beeld door de schaduw van de bovenste foto maar het scheelt een hoop. Ik heb dit overigens privé laten doen, mijn werkgever wilde dit niet binnen het leasebudget doen wat ik wel begrijp. Chippen kon om dezelfde reden niet. Ik zou dit wel willen maar zou dan alleen een ABT chip willen vanwege garantie en deze kost € 1.500,00. Voor een zakelijke auto nogal een investering en daarnaast kan ik geen 98 tanken met mijn tankpas. Geen goed plan dus. Wat ik wel binnen mijn leasebudget kon doen was het in laten bouwen van stoelverwarming. Ik had dit op mijn voorloper en dit beviel goed. Goede toevoeging, dit is bij een specialist ingebouwd. Ben overigens wel een aantal keer terug geweest voor een nieuwe schakelaar maar dit terzijde.
Verder is het eigenlijk iedere dag nog genieten in de auto. De verlaging draagt daar absoluut aan bij. Wel worden richels harder doorgegeven en moet je voorzichtiger over drempels rijden maar daar staat veel minder bodyroll in bochten tegenover. Maar zelfs na een hele dag autobahn (met veel dwarsrichels) op hoge snelheid stap je relatief fris uit de auto. Overigens vind ik dit een van de grootste kwaliteiten van de auto: een 1.000,00 kilometer sturen op hoge snelheid richting wintersport (gemiddeld 120 met uitschieters naar ruim 200 km/h)is geen probleem en geeft veel lol. Mijn medepassagiers die voor het eerst kennis maken met de auto zijn steevast onder de indruk dat een Polo zulke kwaliteiten heeft. Een van de belangrijkste punten is daarbij de degelijkheid van de auto. Wel mis je soms wat ruimte, het blijft natuurlijk een B klasse model. Veel mensen vergissen zich er overigens in en denken dat ze met een Golf te maken hebben.
Ik hoop dan ook op veel extra probleemloze kilometers met veel lol. I'll keep you posted!
Tijd om af te zwaaien
- 154.000 km
Na ruim 4 1/2 jaar ga ik de Polo deze week uitzwaaien. Iets eerder dan de beoogde looptijd van 5 jaar kan ik de auto gaan omruilen voor z'n grote broer die in de poule stond. En dat is een waardige opvolger, want het betreft een Golf R. Iets om naar uit te kijken dus!
Ik kan in ieder geval met veel plezier terug kijken naar het rijden met de Polo. Het was een betrouwbare, snelle en degelijke metgezel met weinig kuren, behalve dan de zeer stevige olie-dorst. Wel is het een auto die rustig warm gereden moet worden, want de techniek lijkt me niet bestand tegen vollast met een koud blok. De bak heeft zich ook goed gehouden (je leest wel eens andere dingen) behalve dat de megatronic recent vervangen moest worden. Door dit defect schakelde de auto niet meer soepel en slipte de koppeling bij belasting. Dit was overigens wel onder garantie.
Verder heb ik geen gekke reparaties gehad, behalve de gebruikelijke zaken zoals remblokken e.d. Wel ben ik helaas een keer slachtoffer geworden van kentekenfraude en zijn m'n koplampen er meerdere keren uitgehaald doordat ik xenon-led-lampen in de auto heb zitten. Een alarm hielp niet om dit te voorkomen, het modificeren van de bevestigingsschroeven wel.
De beste aanpassing die ik heb laten doen aan de auto, is een set verlagingsveren te monteren. De auto is hierdoor een flink stuk beter gaan rijden, al is 'ie wel behoorlijk stug hierdoor. Het oog wil ook wat en hierin helpen de veren zeer zeker ook. Verder heb ik achteraf stoelverwarming laten inbouwen en dat was ook een prima aanpassing. Ook het toevoegen van een versteker+subwoofer aan de standaard installatie was een goede zet, en deze verhuist daarom mee naar de Golf. Qua opties was ik vooral heel blij met het panoramdak, multifunictionele stuur en Detroit-velgen.
Wat ik zelf wellicht zou veranderen is een andere set remblokken op de voorwielen: je merkt bij stevig remmen dat de standaard set niet helemaal op z'n taak berekend is. Ook ben ik geheel geen fan van de navi-software van mijn Pioneer systeem, maar dat is achteraf ingebouwd.
De Polo is zeker niet de beste hot hatch die je kunt rijden. Wel is het een geweldige allrounder, die je met veel plezier en ook ontspanning naar je werk of een vakantie-adres laat rijden. Ik denk ook dat je 'm daar moet plaatsen. Door de DSG-automaat kun je relaxed cruisen maar je kunt ook zelf flipperen voor meer controle (wat ik vooral de laatste tijd heel veel doe). Zet er een set goede banden onder en je kunt ook behoorlijk vlammen, waarbij op de grens voorspelbaar onderstuur optreedt. Door de verlaging is de auto overigens wat meer te bewegen naar overstuur, wat in het nat nog wel eens voor mooie glij-acties zorgde.
Grote pluspunten zijn nog steeds z'n uiterlijk (veel mensen denken dat het een Golf is), z'n volwassen rijgedrag (voelt als een klasse hoger) en z'n hoogwaardige interieur. Het enige wat een beetje versleten is, is de linkerarm-steun in de deur maar dat is vast te vervangen.
Ik heb er in ieder geval altijd met heel veel plezier in de auto gereden en kijk nu uit naar de opvolger. De ervaringen hiermee volgen natuurlijk!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.