Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Polo GTI uit 2010, persoonlijke mening na 20.000 k
- 20.000 km
De afgelopen acht jaar autorijden hebben mij heel wat laten ervaren, ik heb wat malen op het dak gelegen, auto's gemolesteerd teruggevonden in hun parkeervak, inbraken meegemaakt, zelf een carjack in Den Haag en heel wat onderdelen verloren tijdens het rijden (Mini Cooper, Renault 5...).
Deze Polo GTI komt ook niet ongeschonden uit de strijd, zo vond ik een vingerdikke bout onder mijn stoel, trilde de B-stijl van binnen kapot door de muziek en wat andere kleine zaken.
Na 20.000km kan ik wel zeggen dat ik gewend ben aan de auto, ik heb 5 pluspunten en 5 verbeterpunten om te delen.
Pluspunten
- Rijdt lekker vlot weg bij het stoplicht
- Automaat geeft rust en laat me regelmatig 'rustig cruisen'
- C-label, ondanks dat ik nooit zuiniger dan 1 op 11 haal is het een C-label auto (20% bijtelling)
- Glazen schuifkanteldak is geweldig, werkt goed, kan open blijven tot de V-max (ramen achterin wel dicht houden)
- Wolf in schaapskleren!
Verbeterpunten
- De auto radio (RNS 310), de electronica en interface is uit de 80's, was toen al achterhaald, reden om geen VW te kiezen
- Het VW navigatiesysteem is tranen met tuiten, steden, dorpen en wegen bestaan regelmatig niet. Updates? 2x per jaar. VW: "deze updaten we 2x per jaar want er zijn te vaak wijzigingen in de wegen." Ik: "Ja waarom denk je dat ik Navi nodig heb oelewapper?!"
- Remmen zijn opvallend slecht, aangrijpmoment is laat en zwak, opgebouwde druk blijft te lang hangen en remdruk is niet gelijkmatig
- Service & Support van VW: zero, ik ben klant van de dealer, niet van VW, zo moet elke vraag via de dealer toch nog naar VW
- Bij het rijden met dak open en achterramen open ontstaat een soort luchtzak en kan de auto onbestuurbaar raken boven de 90km/h
België
Ik ben erg blij met de Polo GTI, het is een lekker karretje en ik rijd er zakelijk en prive zoveel mogelijk mee. Onlangs was ik in België, aan de kust bij Zeebrugge en dat doe ik niet meer zonder niergordel, het is dan ook geen België-proof auto, te strakke vering, of de Belgische snelwegen zijn te slecht...
V-Max
De max is 230 ongeveer, dat is wel een hoge snelheid voor de Polo, hij is vanaf 180 al wat licht in de kont en weegt naar mijn idee te weinig om met de kindereen achterin over de autobahn 200+ mee te rijden, dan is 160 mooi zat.
Sturen
Het sturen is wel aardig, wat kunstmatig, niet op het niveau van de Mini Cooper, net als de remmerij die het ook niet haalt bij de Cooper.
Bellen
Bellen gaat onwaarschijnlijk goed in de auto, zelf met het dak open, de isolatie is niet goed genoeg om boven de 150 nog rustig te bellen maar met het dak open en 120 km/h kan dat wel.
Tot slot
Na het maanden lang rijden in een klassieke Mini Cooper en een tijd in een Renault 5 uit de 70's te hebben gereden merk ik dat er een ander publiek uit zijn stoel veert bij het zien van de Polo GTI. Bij 9/10 stoplichten is het raak, Golf GTI rijders geven de duim omhoog en elke agent lijkt er van te genieten mij aan te houden.
Mijn belangrijkste advies: een smartphone met FlitsMeister app!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.