Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2010)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2010)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TSI GTI
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst27.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Selectie

Door het plotselinge verlies door brand van mijn vorige lease-auto, een Mini Cooper D (zie andere review) ben ik begin november op zoek gegaan naar een nieuwe lease-auto.

In eerste instantie keek ik vooral naar de 14% varianten van de Polo, Ibiza, Punto Evo en DS3. Ik heb proefgereden in de Polo 1.2 TDI en de Punto Evo, en eigenlijk twee keer teleurgesteld. De auto's voelde qualitatief goed, maar het vermogen viel erg tegen. Grotendeels is de teleurstelling denk ik ook te wijten aan mijn eigen verwachtingspatroon.

Met nog steeds het 14% verhaal in mijn hoofd toch overwogen mezelf over de teleurstelling aangaande het vermogen heen te zetten en er een te bestellen. Toen ik informeerde naar de levertijden werd duidelijk dat geen van de auto's (Polo, DS3 of Punto) voor Mei 2011 geleverd kon worden in de configuratie die ik wilde. Dit ging dus wel heeeel erg lang duren....

Daarnaast kreeg ik steeds meer het gevoel dat de Fiscus toch niet voor mij moet gaan bepalen wat ik ga rijden! Ik zit ruim 40k per jaar op de weg en wil gewoon iets hebben waar ik van kan genieten! Daarnaast wilde ik redelijk vlot een nieuwe auto, gezien het feit dat de poolauto echt een drama is...

In een spontane bui naar de VW Dealer in Amsterdam gegaan om eens te kijken wat ze in voorraad hadden......... en wat stond daar.... een fonkelnieuwe witte Polo GTI 3-deurs! Niet al te veel opties, maar het nodige zit erop... dus dit is hem geworden!

Geluk bij een ongeluk is dat deze Polo met 180pk toch in het 20% bijtelling tarief valt. Das mooi meegenomen.

4 januari 2011 wordt de auto afgeleverd. Daarna gelijk op wintersport. Eind Januari de eerste review hier op de site.

Aflevering

  • 10 km

Begin van de week is de auto dan eindelijk geleverd! Gezien het feit dat het een lease-auto is mocht deze in november 2010 niet meer op kenteken en was wat geduld geboden.

De auto is geleverd voor Autovroon in Amsterdam. Aflevering was keurig voor elkaar, alles netjes geregeld, inclusief flesje wijn en VW sleutelhanger. Het enige minpuntje was dat de kentekenplaten met "oplegletters" niet waren besteld zoals afgesproken, maar de dealer heeft beloofd dit direct op te lossen.

De auto is afgeleverd met de volgende opties:
- Radio RCD310
- Mistlichten & bochten verlichting
- 65% lichtdoorlatende ramen achter de B-stijl
- Volwaardig reserve-wiel
- Parkeersensoren achter (met weergave op RCD310)
- Media-box voor Ipod aansluiting (ingebouwd door dealer)
- Carkit (ingebouwd door dealer)

Verder heb ik de auto op winterbanden (op de originele velgen) laten afleveren. De zomerbanden komen tzt ook op deze velgen, of op een setje 18inch exemplaren.

Verder spreekt de bediening van een VW echt voor zich,dus een uitgebreide uitleg was niet nodig. In tegenstelling tot veel nieuwe auto's heeft de GTI nog een meter voor zowel de temperatuur van het koelwater als van de olie. Mij werd op het hart gedrukt de auto echt goed warm te rijden voor het volle vermogen aan te spreken. (koelvloeistof 90 graden, olie 100 graden)

De eerste kilometers

  • 1.000 km

De eerste 1000 kilometer staat erop! Wat een heerlijke auto is dit! Natuurlijk heb ik nog geen 10-duizenden kilometers gemaakt, maar hier in ieder geval mijn eerste indrukken. Mijn ambitie is om de review iedere 5-10 duizend kilometer even te updaten.

- Motor & Versnellingsbak
Zoals al eerder gemeld van belang om netjes warm te rijden, dit kost ongeveer 15-20 kilometer voor de olie op de gewenste (100graden) temperatuur is. Door een combinatie van de compressor en de turbo is er over het gehele toerengebied vermogen beschikbaar. Echter gaat hij met de turbo erbij natuurlijk pas echt los. vanaf 3500/4000 toeren gaat hij er als een haas vandoor.
De DSG bak schakelt bij rustig rijden snel op (in D, in de S stand trekt hij in iedere versnelling tot het einde door). Bij 50/60 in de stad zit de bak al in de 5de versnelling, en gaat dan bij kick-down terug naar de 3de om maximaal vermogen te leveren. In dit soort gevallen is het raadzaam om met de hand even terug te schakelen, dit maakt het allemaal wat voorspelbaarder.

- Comfort
Ondanks de 17inch velgen en sport-onderstel vind ik het allemaal nog comfortabel genoeg. De Mini die ik hiervoor had was een stuk harder. Vorige week een stukje mee gereden in een Corsa OPC en dat stuitert een stuk meer. Voor op het circuit lijkt me dat top, maar voor 40k per jaar op weg is het niks voor mij.
De sportstoelen zitten erg goed, ze zouden naar mijn idee alleen nog wel wat lager mogen. Ook had ik graag een lende-steun gehad. Dit is naar mijn idee ook niet leverbaar op de GTI. De zitting is wel lang genoeg en ook de hoofdsteun heb ik goed kunnen instellen.
Cruise-control is standaard op de GTI en doet zijn werk goed. De bediening met de kleine knopjes op een hendel vergt wat gewenning. Knoppen op het stuur voor cruise-control werken naar mijn idee net iets makkelijker.

- Multimedia
RCD310 voldoet aan mijn wensen. geluid is goed, scherm geeft voldoende informatie. (ook grafische weergave van parkeersensoren)
Opmerkelijk is de achtergrondverlichting van het scherm, deze is blauw terwijl de rest van alle verlichting in de auto rood is.
Aansluiting van Ipod werkt super, kan door de albums, artiesten, podcasts en afspeellijsten heen bladeren via de radio, compleet met titels etc.

Kan nu nog niet al te veel over het verbruik zeggen. Zit nu rond de 1:10, maar daar zit ook veel "spelen" en uitproberen bij. Op de langere termijn zal ik hier op terug komen.

Retourtje Oostenrijk

  • 4.000 km

En weer 3000km verder! Afgelopen week een paar dagen naar de sneeuw geweest, en natuurlijk met de auto gegaan! Zoals al eerder gezegd is de auto op winterbanden afgeleverd zodat een ritje door Duitsland geen problemen op zal leveren.

De lange reis heeft mij positief verrast! Het comfort is een stuk beter dan ik had gedacht, al moet gezegd worden dat ik natuurlijk voornamelijk over de strakke Duitse autobahn heb gereden!

Voor het eerst ook in de buurt van de topsnelheid gekomen, 231km/u op GPS, ruim 245 op de teller. De laatste 20 km/u gaan niet meer zo snel, maar dit was ook wel te verwachten. Had het gevoel dat er nog iets meer in zat, volgende keer maar proberen zonder winterbanden.

Brandstofverbruik is wel een punt van aandacht, over de 2000km naar Oostenrijk en terug niet verder gekomen dan 1:10. In Nederland haal ik wel ongeveer 1:12. Ik zal het wat preciezer gaan bijhouden.

Leuk om te lezen in de commentaren dat er meer mensen van een Mini overstappen naar een Polo GTI!

De eerste 10k

  • 10.000 km

De eerste 10 duizend kilometer zit erop! Precies 10 weken oud en de laatste weken aardig wat op de weg gezeten! Natuurlijk heeft ook mijn wintersport aardig wat kilometers toegevoegd.

De auto rijd nog steeds naar volle tevredenheid. De bak schakelt in de eerste verzetten nog iets soepeler en ook loopt de motor zonder bijgeluiden als hij koud is. (Dit kan ook aan het koude winterweer gelegen hebben).

Heb de afgelopen weken op aanraden van de dealer netjes olie-pijl in de gaten gehouden en 2x een liter bijgevuld. Leek mij wat veel, maar een belletje naar de dealer leerde me dat dit heel normaal is de eerste 20k kilometers.

Verder even terug geweest bij de dealer omdat microfoon van carkit niet helemaal goed was gemonteerd en de rechter zonneklep niet goed vast zat. Keurig geholpen door de dealer. Eerste schade zit er ook op, bij het parkeren de rechter-voor-velg beschadigd. Zat er aan te komen, maar wel echt zonde!

Een punt van aandacht is nog steeds wel het verbruik. Hieronder een overzicht van de eerste serie tankbeurten. Gemiddeld 7,6 liter per 100 km.

Tankdatum Liters KM stand
10-3-2011 40,02 8800
6-3-2011 40 8325
28-2-2011 40 7750
22-2-2011 41,73 7100
20-2-2011 18,27 6860
17-2-2011 37,11 6400
16-2-2011 10,38 6300
12-2-2011 40 5800
8-2-2011 40 5300
5-2-2011 45,03 4800
26-1-2011 40 4200
22-1-2011 40,01 3500
20-1-2011 40 2800
17-1-2011 33,27 2400
17-1-2011 40,01 1800
14-1-2011 37,16 1200
7-1-2011 42,93 600

25k zit erop!

  • 27.000 km

De 25 duizend kilometer zitten erop! Ruim een half jaar ongeveer 900-1000 km per week met deze auto op pad geweest en ben nog steeds erg tevreden.

De auto heeft de eerste onderhoudsbeurt achter de rug, zonder noemenswaardige problemen. De banden gaan wel hard, die moeten over maand of 2 echt vervangen worden (voor) en verder is het olieverbruik (zie eerdere review) nog steeds een punt van aandacht. Nog steeds moet er iedere 3 a 4 duizend km een liter bij, maar volgens de dealer niks aan de hand. Na de beurt (afgelopen week) rijd de auto wel een stuk nerveuzer, kwam erachter dat de banden veel te hard waren opgepompt. Ga er morgen maar even mee terug.

Wit staat deze auto erg goed, maar met alle regen en vuiligheid van de afgelopen weken is het wel echt iedere week wassen geblazen, anders kan je er niet mee aankomen bij klanten en relaties.

Verder leuk om te zien dat er al stuk of 10 nieuwe Polo GTI's te vinden zijn op Autoweek. Lees verschillende verhalen, maar vooral positief allemaal. Opvallend hoeveel Mini rijders (net als ik) overstappen op de GTI.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.