Volkswagen Polo 1.4 TDI 90pk Highline (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 TDI 90pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Volkswagen Polo Highline 1.4 TDI 7-traps DSG
- 1.002 km
Na onderhand ontelbaar keer gebruikersreviews op Autoweek geraadpleegd te hebben, vond ik het wel zo netjes om zelf eens een review te schrijven.
Zoals de titel al zegt gaat het om een Volkswagen Polo Highline 1.4 TDI DSG.
De keuze voor deze auto heeft te maken met een werkgeverswissel en ander leasebudget. Om een lang verhaal kort te maken, ik vond de Polo betreft de buitenkant het mooist i.c.m. keuze voor veel opties.
Mijn eerste bewuste keuze was de DSG. Ik wilde sowieso een automaat vanwege het comfort. Afgezien van de goede verhalen over de DSG, heb ik deze versnellingsbak ook regelmatig in levende lijve mogen ervaren. Deze versnellingsbak i.c.m. deze 1.4 TDI motor is een feest.
Deze TDI heeft 90 pk met een koppel van 230nm. Om lekker door te rijden hoef je absoluut niet de 'kickdown' te gebruiken. Sterker nog, als je de kickdown gebruikt dan ga je logischerwijs hoog in de toeren en gebruik je niet het maximum aantal beschikbare koppel. Het gaspedaal iets verder intrappen en de DSG schakelt terug in het gebied waar het meeste koppel beschikbaar is en dat is best vroeg: 230nm bij 1500-2500 rpm. Het is eerst even wennen, maar eenmaal gewend is het erg lekker rijden.
Ik heb er voor gekozen om de Polo standaard te laten verlagen. Ik houd ervan om te voelen wat er 'gebeurt'. Ik houd niet van zwabber auto's. Maar dat is voor ieder persoonlijk. En nee, ik heb er geen spijt van, het rijdt heerlijk.
Ik heb de auto in de standaard kleur gelaten 'Urano Grey'.
Ik heb wel het leren interieur gekozen met de sportstoelen. De stoelen zitten lekker, maar voelen vooral aan als sportstoel. Dus je zit lekker vast.
Verder heb ik zo'n beetje alle opties aangeklikt waarvan ik dacht dat leuk/handig was/is.
Waar ik tot nu toe het meest blij mee ben is het Discover Media Pro entertainment systeem. Het systeem is erg uitgebreid en erg makkelijk te bedienen. Ook vanaf het stuur. Ook is het schermpje tussen de toerenteller en kilometerteller duidelijk. In principe staat alles op het grote scherm ook tussen je 'klokken'. Het systeem heeft een AUX ingang, een USB ingang en twee SD kaart ingangen (waarvan 1 is bestemd voor je navigatie SD kaart).
Al met al was ik redelijk sceptisch over de Polo, maar de auto heeft mij positief verrast, vooral het rijgedrag en de techniek in de auto. Het werkt allemaal erg makkelijk. Maar het belangrijkste, de Polo rijdt erg lekker. Een aanrader van mijn kant.
Groeten,
Jacques
Ervaring na 38000km
- 38.000 km
Even een korte update wat betreft mijn Polo.
Rijcomfort
Alles wat ik eerder heb gezegd wat betreft rijcomfort, is niets aan verandert. Het is nog steeds een heerlijke auto om in te rijden. Zowel in de stad als op de snelweg. Inhalen gaat erg makkelijk. De DSG vind snel het maximale koppel wanneer je even snel wilt inhalen. Vooral in de stad is het een feest. Het maximale koppel pakt hij al snel op, waardoor je lekker vlot bent.
Verbruik
Het verbruik vind ik acceptabel. Ik rijd ongeveer 750km op 42 liter, dus rond de 1 op 17/18. Er zitten dan ook meer snelwegkilometers tussen dan stadskilometers.
Al met al nog erg blij met de Polo.
Gr,
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.