Volkswagen Polo 1.4 Highline (2009)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 Highline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst20.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Polo, verschil 1.4 Highline en de BM

  • 12.500 km

Beste lezer.
In september 2009 was ik een van de eerste die mocht rijden in de nieuwe VW Polo. Ik rijd deze auto privé en ik heb na lang twijfelen gekozen voor een peppergrey, 5 deurs, handgeschakeld, 1.4 Highline uitvoering. Ook heb ik vanaf fabriek een executive pakket laten plaatsen met een fijne radio, de 310 met redelijke boxen in de achterdeuren. Naar mijn idee is de auto zoals ik die nu heb een goede keuze geweest. DSG vind ik niet interessant en ik vertrouw dit systeem niet echt. Ik zit nu rond de 12.500 km. en ik kan zeggen dat de auto mij zeer goed bevalt.
Al was het natuurlijk ook wel een overstap van mijn oude Polo 1.9 sdi uit 1998. De auto is ook duidelijk een flink stuk ruimer. Zoals al door vele omschreven is de Polo gezien de afwerking een kleine uitvoering van de huidige Golf.
Een zakelijk en net afgewerkt interieur met een dashboard indeling zonder al te veel poespas.
Zeker de Highline uitvoering heeft lekkere stoelen met goede wangen met een mooi donker en zakelijke bekleding.
De 1.4 FSI motor bevalt mij goed. Het is een fijne stille auto en bij het wat sportievere rijden snort de motor en het geluid leuk mee. Hard hoeft het voor mij niet te gaan. Dit mag ik al doen voor mijn werk. Je kan met de 1.4 lekker vlot meekomen met de rest van het verkeer. Het sturen past zich fijn aan op de snelheid; lage snelheden zeer licht en makkelijk inparkeren en met hogere snelheden in bochten is ie lekker vast te zetten en goed strak te houden.
Heb in mijn keuzeperiode ook nog eens in een Fiesta gereden.
In de Fiesta is het zeker nog wel fijner en sportiever sturen.
Qua verbruik rijd ik, volgens de boordcomputer, zo'n beetje 5,8-6 liter op 100 km. Dus zo'n beetje 1 op 16,5-17,5.
Ik rijd veelal naar mijn werk, wat zo'n 20 km enkele reis is en merendeel snelweg is. Met mijn kleine 1.80 meter is het goed zitten in de Polo. Je merkt altijd wel met in- en uitstappen dat je in een vijfdeurs rijdt. De B-stijl zit bij mij in het zicht, maar dat houd je denk ik toch altijd bij 5-deurs uitvoeringen.
Andere gebruikers klagen nogal eens over de kleine spiegels... Dit klopt, maar deze zien er zo ook wel sportief uit. Wat ook wel eens werkt is de spiegels zo af te stellen, dat je je eigen auto niet ziet in de spiegels; dit hoeft tenslotte ook niet.
Veel mensen zien de gehele zijkant in de helft van de spiegel en klagen dat ze verder niet zoveel zien.
Wat betreft de kofferbak; deze is zeer netjes afgewerkt en je hebt als je wilt drie opbergdelen. De onderste met ook het reservewiel. Daarboven een redelijke kofferruimte waarbij je de bodem kan verhogen met een extra in te leggen bodemplaat; zeker makkelijk met boodschappen inladen. Al is het dan lastig om twee grote boodschappenkratten kwijt te kunnen.

Nu heb ik de afgelopen periode voor mijn werk een aantal keren in een nieuwe VW Polo Blue motion mogen rijden. Ik kan wel zeggen, wat een verschil!! Duidelijk weer het oude vertrouwde dieselgesnor die je goed in de auto hoort. Het schakelen gaat allang niet zo lekker soepel als in mijn eigen benzine-Polo. En maar te zwijgen over de veel mindere stoelen in de Bluemotion. Al is het lekker goedkoop rijden in de BM; ik ben blij dat ik toch voor een benzine en vooral Highline-uitvoering heb gekozen.

Aanvulling dinsdag 07 december, climatic-perikelen:
---------------------------------------------------
Ondanks dat ik alweer meer dan een jaar in de nieuwe Polo rijd, volg ik het nieuws en de gebruiker-reviews regelmatig.
Nu het weer goed koud is geworden lees ik ook weer perikelen omtrent de climatic van VW.
Ik heb ook een climatic in mijn Polo en ook ik had vorig jaar klachten wat betreft het niet blazen van warme lucht.
Het duurde bij flinke kou echt lang voor het eens warm werd in de auto. De temperatuurknop vast op 20 graden laten staan en verwachten dat de kachel binnen enkele minuten warme lucht begint te blazen, werkte niet.
Ik ben vorig jaar ook bij de VW dealer geweest (De Waal) waarbij ze de auto aan de computer hebben gezet; geen bijzonderheden en er waren geen klachten bekend bij Pon. Dus toen maar even zo gelaten voor wat het was. Zelf ook het e.e.a. geprobeerd. En wat blijkt nu... Als je de richtingenknop van de kachel links naast de voorruit-stand draait of laat staan, blaast de kachel al wel snel warme lucht. Dus de stand op iets voor 12. Het maakt dan ook niet uit of de regelaar op 20, 22 of 26 graden staat.
Naarmate de stand hoger staat, wordt de lucht ook wel echt warmer.
Opvallend genoeg is dat ik nu deze winter het idee heb dat de kachel zonder dat "handigheidje" toch ook al wel snel warme lucht begint te geven. Ik heb nu dan ook niet zozeer klachten over het systeem voor de winterse periode.

Afgelopen zomer had ik ook het idee dat de temperatuurregelaar niet echt van waarde is. De airco werkt goed, maar als ik het bij zeer warme buitentemperaturen het niet te koud wilde hebben in de auto, dan was/ is het moeilijk of onmogelijk om een gemiddelde temperatuur in de auto te krijgen. Zodoende kies ik er maar voor om een goede afstelling te maken in de roosters, dat ik niet teveel ijskoude lucht recht op me af krijg geblazen.
Mogelijk dat de Climatronic voor bovenstaande feiten beter werkt.
Daar heb ik geen ervaringen mee.

Brandstofverbruik langere afstanden

  • 16.500 km

Aanvulling 18 maart 2011, brandstofverbruik langere afstanden:
-------------------------------------------------------------
De afgelopen weken heb ik meerdere malen langere afstanden gereden. Dit waren ritjes heen en weer van Nieuwegein naar Amsterdam. Dus merendeel over de A2 waar je niet harder mag dan 100 km/u.
Merendeel middels de cruisecontrol op de teller 110 km/u gereden en verder in Amsterdam ook stedelijke kilometers gemaakt. Mijn gemiddelde brandstofverbruik volgens de boordcomputer betrof die dagen zo'n beetje 5.4 ltr. op 100 km. Dat is naar mijn mening wel netjes.

Garantie VW Polo

  • 20.600 km

Beste lezer, inmiddels rijd ik alweer 2 jaar in mijn "nieuwe" VW Polo 1.4 Highline.
Zodoende is mijn garantie nu ook verlopen.
Zie mijn eerdere review op http://www.autoweek.nl/autoreview/28820/volkswagen-polo-14-highline

Deze zomer kwam ik erachter dat er kleine haarscheurtjes/ inbrandkrasjes in de rechter koplampunit waren ontstaan. Echt duidelijk in de binnenkant van de unit.
Mijn Polo is voorzien van dagrijverlichting in de koplampunits. Verder hoorde ik een lichte pieptoon in de auto. Tijdens het rijden en luisteren naar muziek, hoorde ik de pieptoon niet. Enkel bij stationair lopen van de auto en bv. bij het wachten bij een verkeerslicht, begon ik mij er aan te storen.
Ben met deze 2 klachten, voor het aflopen van de garantietermijn, naar de dealer gegaan en wat betreft de koplampunit was er al een klacht bekend bij dezelfde dealer.
Een monteur luisterde in de auto naar de pieptoon en concludeerde dat dit de brandstofpomp betrof. Dit kon geen kwaad en dit geluid was een gevolg van de rest van de kwaliteit van de auto. Omdat de auto zo stil is, vallen juist kleine geluidjes in de auto meer op(?!).

De koplampunit werd vervangen en op de werkplaatsbon zou de klacht v.w.b. de lichte piep wel blijven staan.
Bij het ophalen van de auto, na een dagje bij de dealer te hebben gestaan, bleek ook dat de brandstofpomp toch was vervangen.
Beide vervangingen onder de garantie en dus kosteloos. Al met al netjes opgelost.

Verder is mij opgevallen dat ik nu na 2 flinke winters een aantal kleine krasjes heb in de voorruit; waarschijnlijk van het ijskrabben. Ik rijd toch al 12 jaar auto en voor mijn werk rijd ik ook veel in verschillende auto's. Toch heb ik deze krasje nog niet veel gezien in andere voorruiten.
De dealer kon hier niks aandoen. Dit zou zijn ontstaan door eigen toedoen.
Misschien een "verkeerde" ijskrabber...

Iemand ook dezelfde ervaringen wat betreft krasjes in de voorruit van de VW Polo??

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.