Volkswagen Polo 1.4 Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 Comfortline (2010)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf37.750 km
KM-stand laatst29.600 km
Lezerswaardering: 51%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijden met de Polo 1.4

  • 24.750 km

De vorige Polo 1.4 Comfortline (2009, nieuwe model) is omgewisseld voor een 2010 exemplaar, donkergrijs en iets gewijzigde uitvoering. Gewoon omdat je vraagt om winterbandjes :-)

Eerste wat ik zie: deze snuit lijkt een dagrijverlichting te hebben want met uitgeschakeld dimlicht, brandt er tóch verlichting aan voorzijde. De ruimte voor mistlampen is met lampenglas gevuld, maar ik zal nog moeten nagaan of deze functioneren; de verlichtingsschakelaar in het interieur biedt namelijk geen inschakelmogelijkheid voor de mistverlichting (!?) Ben er nog even niet uit..

En: bij uitschakelen verlichting bij duister, dan schakelt de dimverlichting NIET in, maar wel de andere = zwakkere verlichting. (Voorzichtige) Conclusie: geen lichtautomaat aanwezig, wel dagrijverlichting.

Voordelen van deze Polo t.o.v. de vorige:
[1] betere radio/cd! Deze klank houdt mij wel vrolijk onderweg :-)
[2] Deze wagen lijkt nog stiller dan de vorige: maar die had ook 13.000 kilometers meer gereden.
[3] Met een knipoog: de kleurstelling donkergrijs/matzwart roept in combinatie met de stoere hoekige styling héél even een associatie op met de (ik zal het klein schrijven) Lambo Reventon.. natuurlijk een hele verre neef, maar laat maar (hahaha)

Ook deze wagen heeft ESP en een systeem voor bewaking van de bandenspanning. Blijft geinig voor een auto in deze kleine klasse.

Klein verschil: deze stuurt een pietsie minder scherp en direct. Wellicht komt het door de winterbandjes: iets smaller namelijk.

So far, so good!

een ruime maand onderweg met deze Polo..

  • 30.700 km

Na een maandje rijden wordt duidelijk dat deze auto een pietsie zuiniger dan is de vorige Polo, en toch aardig stiller (?).
Ook is de zit in deze stoelen gewoon iets beter.

Qua verlichting klopt mijn bovenstaande verhaal mbt 'analoge' dagrijverlichting en geen lichtautomaat.

Ik maak veel snelwegkilometers (minimaal 750 in een week) en daarbij is de cruise control een goed maatje. Zelfs al bedient het met die ielige knopjes wat prutserig, en bij te stevig drukken bedien je richtingaanwijzer of grootlicht.

Minnetje:
Een eigenaardigheidje van het ESP/traction control systeem lijkt te zijn dat als je bij optrekken per ongeluk even doorslipt op bijvoorbeeld de stopstreep, een groot deel van het vermogen wegvalt. Het plotse afbreken van de acceleratie geeft zowel mij als achterliggers een kleine verrassing.

In deze tijd met gladde ondergronden verrichten zowel ESP als traction control goede werkzaamheden.

Beoordeling aangepast: op basis van zowel deze als de vorige (identieke) Polo acht ik de betrouwbaarheid over deze eerste maanden als Goed.

Over de prestaties ga ik ook nadenken: van Voldoende naar Goed?
Next time..

Beoordeling

  • 29.600 km

Comfort: weg- en veergedrag is wel in orde, maar helaas, de zit is gewoon niet helemaal goed (te krijgen). De lage voorruit is in stadsverkeer niet altijd prettig. Een zesje.
Prestaties: bij te lage toeren geheel niet thuis, maar vanaf 2.000 rpm gaat het dingetje prima. Komt in 4 en 5 ook goed op snelheid in de range 110-130 kmh
Betrouwbaarheid: een goede indruk van gekregen qua starten-rijden, de knoppen/kleppen/laden voelen ook degelijk aan en er is niets defect of krakend.
Kosten: dit schat ik als gunstig in: lichte auto, relatief zuinig, geen afwijkend onderhoud of probleemoplossing nodig gehad.
Overall waardering: 8+

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.