Volkswagen Polo 1.4 Comfortline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 22.700 km |
- 1.000 km
Samen met mijn vriendin een leaseauto voor haar uitgezocht. Moest een B-segment auto worden. Zij had een Peugeot 308 1.4 als voorloopauto. In veel typen gereden: Fiat Grande Punto, Skoda Fabia, Ford Fiesta, Seat Ibiza, Kia c'eed. De Fiat voelde niet degelijk aan. De Skoda is op zich een leuke auto maar wij vinden het model niet mooi. De Ford stuurde en schakelde erg goed, maar heeft een afzichtelijk interieur. De Kia is een grote auto voor weinig geld, maar heeft spijkerharde stoelen en maakt veel lawaai. De keus moest gemaakt worden tussen de Seat Ibiza en de nieuwe Polo. Beide proefgereden. Het interieur van de Polo straalt meer klasse uit dan de Ibiza. De Ibiza reed ook erg goed. Uiteindelijk toch voor een bijna fulloptions Polo gekozen met DSG ook al omdat het model ons aanspreekt en het interieur minder plasticachtig overkomt dan de Ibiza.
Man man man wat rijdt dit goed en zuinig. Gemiddeld verbruik zonder opa-achtig rijden 6.3 liter op 100km. De 7 traps DSG draait met 80 op de teller in zijn 7 1900 toeren en dan rij je 1:20. Bij 140 ga je net over de 3000. Ter vergelijking de 308 zat bij de 120 al op 4000 toeren. DSG is fantastisch en echt aan te raden en gaat ook goed samen met deze 1.4 bezinemotor. De Polo komt volwassener over dan de Peugeot 308. De 1.4 is niet snel maar voldoende snel hier in de NL. Liever hadden wij de 1.2 tsi gehad maar die is pas eind dit jaar leverbaar.
We hebben een geintegreerd navigatiesystem rns 310 erbij in zitten. Werkt mooi en het ziet er fantastisch uit. Bovendien biedt het ook live verkeersinformatie en past de route hierop aan. Verder allerlei toeters en bellen. Naast de standaard intervallen van de ruitenwisser kan je de traagheidsstand op 4 standen instellen. Met de bochtenverlichting gaat de mistlamp aan. ESP is standaard. Het instructieboekje heeft een apart vakje in het dashboardkastje waardoor het niet in de weg ligt. USB, SD cardreader, geintergreerde carkit, stoelverwarming, 3 hoofdsteunen achter, ach te veel om op te noemen.
Nadeel van de comfortline is dat de stoelen wat vlak zijn. Van de wagenparkbeheerder mochten we echter geen highline uitkiezen omdat hij een hekel heeft aan sportstoelen... over logica gesproken... Ik adviseer de highline vanwege de betere ondersteuning van de stoelen.
Tot nu toe tevreden met de keus, het is een leuke degelijke auto waarin het goed toeven is. De Polo is een winnaar in het B- segment en schurkt tegen het C-segment aan.
nieuwe update
- 4.000 km
Even een update bij 4000km.
Verbruik zit gemiddeld met stampen, stad en snelweg op 6.8 op 100km. Lijkt me redelijk gezien de rijstijl. Als je 120 constant rijdt zit je op 5,5 op 100.
Miijn vriendin zegt dat ie soepeler rijdt dan in het begin. En ik ervaar het zelf ook lijkt niet met gewenning te maken hebben maar meer met een ingereden auto. ESP en ASR doet goed zijn werk op het glibberige wegdek van deze tijd. Zeker in combinatie met DSG waarbij tijdens het schakelingen lastwisselingen plaatsvindenis het een must. Gelukkig is het standaard. In de normale D stand lijkt DSG wat lui als je plotseling vermogen nodig hebt, duurt het even voordat ie wakker wordt. De S-stand heeft hier minder last van te hebben. Wat ons ook opvalt is het fijne stuurkarakter, lekker licht als je langzaam rijdt en voldoende zwaar op hoge snelheid. Wij ervaren de Polo nu als een soeple handzame plezierige auto. Absoluut geen spijt van de keus.
Update DSG ratelt en de lak
- 11.000 km
Inderdaad luiheid bij het optrekken.. Ik zet hem vaak eventjes in S en daarna in D. Wij hebben nu een verbruik met snelweg/stad 50/50 van 6,5 op 100 is dik 1:15. Maar als je echt zuinig wil kan je de 1:16 ook redelijk makkelijk halen. Nog wat opmerkingen:
DSG bak ratelt bij gas loslaten! Naar de dealer geweest en die heeft met de importeur contact gehad en zegt dat het geen kwaad kan. Combinatie van vliegwiel met bakhuis... Soms doet ie het nauwelijks en daarna is het er weer. Ik vind het eigenlijk best vreemd en je hoort het duidelijk. Qua rijden merken we geen verschil en DSG bevalt nog steeds uitstekend. Maar eens kijken of dit goed blijft gaan.
De lak van tegenwoordig is ook niet meer wat het geweest is, zoals vroeger. Ik heb toch echt goede wasspulletjes, maar bij het minste geringste lijken er al krasjes te onstaan en laatst bij het verwijderen van vogelpoep die er 1 dag opzatkwam er wat lak mee! Dit heb ik bij mijn oude Audis (van voor 1998) nog nooit meegemaakt! Schijnt dat de blanke lak laag nog steeds 2 componenten is. Dat parelzwart is eigenlijk ook een fu%$k-kleur om schoon te maken. Je ziet er ook alles op. Nooit meer zwart wat mij betreft maar de vrouw des huizes gaat over de kleur...
Verder doet alles het naar behoren en de auto rijdt erg goed. Kortom nog steeds tevreden maar wil wat minpuntjes.
Ratelen DSG blijft, u bent gewaarschuwd!
- 14.600 km
Ratelen nog steeds aanwezig als je over slecht wegdek rijdt of de auto zonder gas laat uitlopen. Qua rij/schakelgedrag merk ik echter geen verschillen op. DSG blijft fenomenaal wat dat betreft maar voetgangers en fietsers kijken wel verstoord om... Ook in Duitsland wordt steen en been geklaagd:
http://www.autoplenum.de/Antworten/D/15070/Rassel-und-Klappergeraeusche-aus-dem-7-Gang-DSG-beim-Golf-6.html
of google op "rassel" + "dsg"
Het lijkt alsof Volkswagen vooralsnog geen oplossing heeft. Toch nog maar eens bij de dealer langs of er inmiddels al wel een oplossing is voor dit 'zastava/lada"- achtige probleem.
Ratelen grotendeels weg
- 22.700 km
Na uitgebreid luisteren door de dealer konden zij ook constateren dat de bak te veel ratelgeluiden maakt. Uiteindelijk is de auto een aantal dagen in reparatie geweest en is het 2 massa vliegwiel vervangen. Hier schijnt een ring in te zitten die vrij hangt en altijd wel wat lawaai maakt. maar bij mijn oude vliegwiel was dit te erg.
Na de eerste meters met het nieuwe vliegwiel lijkt het alsof hij nu nog soepeler schakelt. Het ratelgeluid zit er nog wel maar veeeeel zachter en bijna niet meer te horen. Hopenlijk blijft het ook zo. Verder functioneert alles nog aan de auto zoals het hoort.
Ik merk wel dat ik nu veel zelf schakel met de DSG. De D-stand schakelt te snel op waardoor je al in de 6e versnelling zit met 40km/u, terwijl je bijvoorbeeld nog vermogen nodig hebt, gaat ie weer terugschakelen. De S-stand blijft te hoog in de toeren hangen. En als ik zelf er sequentieel doorheenklik bevalt me dat toch het best. Mijn vriendin rijdt meestal in D en dat bevalt haar goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 Easyline AIRCO PARKEERSENSOREN SPIEGELVERW CLIMATE
- 2009
- 188.323 km

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline 5-Drs 155Dkm. A/C, CC, Multimedia, Navi, nw. APK – Inruil Mogelijk –
- 2010
- 154.860 km

Volkswagen Polo 1.2 -12V match | CarPlay | Cruise Control
- 2013
- 101.453 km