Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Trendline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 16V 75pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
VW Polo
- 129.500 km
Deze Volkswagen Polo heb ik in september 2008 gekocht omdat ik destijds plotseling zonder (studenten)onderkomen in Amsterdam kwam te zitten. Gezien de lange reistijden en andere ellende die het openbaar vervoer te bieden had, ben ik toen op zoek gegaan naar een eerste auto. Na mij een beetje georiënteerd te hebben op het aanbod van zuinige, pittige en goedkoop te rijden auto's kwam ik al snel op dit model Polo uit. Uiteindelijk op zoek gegaan naar een 1.4 16V (75 of 100 paardenkrachten) en bewust de minder soepele 1.4 MPI gemeden. Na een korte zoektocht deze auto gevonden bij een dealer in de buurt: een VW Polo 1.4 16V (75 pk) in een Trendline uitvoering. Deze uitvoering is vrij karig, maar in mijn geval geen obstakel. Afgezien van een goede geluidsinstallatie is de auto helemaal standaard, wat ik ook graag zo wil houden (geen petjes type...).
De kleur van de auto is donkergroen, een kleur die niet mijn voorkeur had bij het oriënteren op 'kanshebbers'. In de praktijk vind ik de kleur eigenlijk helemaal niet verkeerd, zeker 'we' net door de wasstraat zijn geweest. Van binnen zag en ziet de auto er goed uit, zonder grote gebruikerssporen.
De Polo beschikt over een lekker pittig en zuinig motortje. Ik rijd met name snelwegkilometers, waarbij mij meteen opviel dat de auto relatief weinig toeren maakt. Bij 120 km/h draait de motor namelijk slechts 3000 toeren. Naast het comfort door het ontbreken van een loeiende motor, levert dat eveneens een prettig verbruik op. De auto maakt zoals gezegd de meeste kilometers op de snelweg (A12/A2/A10), waar ik mij altijd netjes aan de snelheidslimiet probeer te houden (ben er inmiddels wel achter gekomen dat hard rijden op dit traject hooguit 5 minuutjes kan schelen). Het verbuik over dit traject zal, in combinatie met 15% stadsritten, ongeveer gelijk zijn aan 1:17 tot 1:18. In combinatie met een benzinetank van 45 liter levert dat een actieradius op van zo'n 700 tot 750 kilometer. Voor mij geen reden tot klagen natuurlijk. Het olieverbruik blijft daarbij heel netjes binnen de perken, ik hoef het in principe nooit zelf bij te vullen. Wat ook het vermelden waar is (vind ik), is dat het karretje mij nog NOOIT heeft laten staan. Zelfs na twee weken (!) stilstaan in afgelopen koude periode startte de Polo zonder enige moeite, keer op keer.
Zijn er dan geen minpunten? Jawel. Om te beginnen mis ik nu, na bijna 30.000 kilometer sturen, toch een aantal dingen die ik bij een volgende auto zeker aan boord wil hebben: cruise control, electrische ramen (toch wel handig in parkeergarages) en centrale deurvergrendeling. Andere dingen die ik, wanneer mogelijk, ook graag erbij zou willen zijn ABS en airconditioning. Voor wat betreft de cruise control ga ik deze misschien nog laten inbouwen. Via de officiële Volkswagen dealer blijkt dit het goedkoopst te zijn, namelijk een kleine 400 euro inclusief inbouw. Dat verdien ik overigens makkelijk terug door het niet meer onbewust te hard rijden (bij bewust te hard rijden let ik namelijk wél op flitsers en zo).
Ook het onderhoud is mij toch een beetje tegengevallen, maar dat is de auto niet direct kwalijk te nemen. De meeste kosten zijn gemaakt door slijtage onderdelen te vervangen (banden, remschijven en -blokken, etc). In de 30.000 kilometer die ik tot nu toe gereden heb, heb ik de volgende onkosten gehad:
- Nieuw ruitenwissermotortje (100 euro)
- Nieuwe banden rondom (Michelin Energy Savers) (400 euro)
- Nieuwe katalysator (400 euro)
- Nieuwe remschijven en -blokken voor (250 euro)
- Overig onderhoud (kleine en grote beurten, apk-keuringen, vloeistoffen/olie verversen, etc) zo'n 500 euro.
Nu ik dit zo opschrijf besef ik mij dat ik gezien de leeftijd van de auto en het aantal gereden kilometers helemaal niet mag klagen over de onderhoudskosten. We zijn en blijven krenterige Nederlanders!
Korte samenvatting van mijn oordeel over deze auto:
+ Prestaties
+ Verbruik
+ Gebruikerskosten
- Ontbreken van een aantal opties
- Kilometers vliegen voorbij
Voor de oplettenden onder ons: deze review staat ook elders tussen de MyReviews. Echter het e-mail adres waar die account aan gekoppeld was, bestaat niet meer waardoor ik dat verhaal niet kon updaten.
Still going strong
- 134.500 km
Inmiddels een half jaar verder waarin de auto, wegens een blessure, weinig gereden heeft. Wat de auto wél gereden heeft is de tocht naar het momenteel erg zonnige Kopenhagen. Om de 'baustelle' rond Hamburg te omzeilen ben ik via Hannover gereden wat het kilometertotaal op zo'n 950 km (9 uur rijden) gebracht heeft. Hierbij heeft de Polo zich als een prima reisgenoot bewezen: tot 130 km/h acceptabele rijgeluiden en toch een verbruik van 1:18. Mij hoor je niet klagen!
Echter... Bij aankomst merkte ik dat de auto stationair erg laag in toeren zakt (400 rpm), maar zich wel probeert te herstellen naar het normale stationaire toerental. Voor vertrek nog een beurt gehad en verder is er helemaal niks aan te merken, waardoor ik toch wel benieuwd ben wat dit kan zijn.
Naderend afscheid?!
- 147.000 km
De auto heeft de afgelopen maanden weer wat meer gereden, uiteenlopend van een weekend Belgie tot het op en neer rijden naar een beurs in Den Bosch.
Daarbij worden de eerder genoemde bevindingen keer op keer bevestigd: het blijft een lekkere auto ondanks het gebrek aan luxe zaken als cruise control, airconditioning of elektrische ramen. De auto is in de tussentijd eveneens probleemloos door de apk keuring gekomen, toch een bevestiging van de goede staat.
MAAR, in verband met een naderende studie in het buitenland vrees ik de groene Polo te koop te moeten zetten (foto's reeds gemaakt).. Erg jammer, aangezien het economisch gezien een erg 'vriendelijke' auto is (geweest).
Resumerend:
- De 1.4 16V is een pittig, zuinig, degelijk motortje (mits je niet standaard erg door wilt rijden).
- Onderhoud niet bij de dealer uitvoeren, via internet zijn minstens even goede garages te vinden tegen gunstigere prijzen.
- Bij aanschaf van een Polo letten op olie- en benzineverbruik, dit geeft namelijk een goede indicatie van de staat van onderhoud.
- Regelmatig wassen houdt de lak aanzienlijk mooier.
- Zoeken naar een goed exemplaar loont!
And the beat goes on
- 152.000 km
Ondanks het naderende persoonlijke afscheid van de Polo, die mij voor een laatste keer naar mijn toekomstige woonplaats in het buitenland zal brengen, lijkt het er op dat de Polo in ieder geval nog een tijdje dienst zal doen thuis. Ondanks dat het een 'rationele' auto is, toch wel appart om zo zonder te moeten. Het is in de afgelopen 50.000 km toch een uiterst betrouwbare 'partner in crime' gebleken die goedkoop te rijden is.
Momenteel rijd ik, ivm de ongeldigheid van de ov-studentenkaart, dagelijks 250 km (voornamelijk snelweg). Ondanks dat er veel auto's zijn die ongetwijfeld een stuk comfortabeler zijn, is het geen straf om lekker met het raampje open (geen airco) en muziekje aan naar huis te toeren. Het verbuik blijft daarbij beperkt tot 1:17 en bij doorrijden tot 1:14,5.
Mochten er studenten of anderen zijn die een goedkope maar degelijke auto zoeken, dan kan ik een VW Polo van harte aanbevelen. Let bij aankoop echter wel op de staat waarin de auto verkeerd, aangezien er veel exemplaren met achterstallig onderhoud aangeboden worden. Dit lijkt mij een mooie afsluiting van deze review. Wie weet tot ziens ;)
Update feb 2012
- 165.000 km
Hierbij een kleine update over de Polo, die eigenlijk sinds september niet meer in mijn eigen bezit is wegens studie in het buitenland. Bij deze verhuizing bleek de Polo verrassend veel mee te kunnen nemen. De auto doet nu thuis in Nederland dienst als extra auto en krijgt onverwacht toch nog redelijk wat km's voor de kiezen. In de 3,5 jaar dat ie in bezit is, nog altijd zonder weigering van dienst!
Kortgeleden heeft de auto zijn APK plus een grote beurt gekregen, waarbij alle filters, olie en vloeistoffen vernieuwd zijn. Daarnaast is er een nieuwe accu ingezet. De totale kosten voor deze beurt waren 400 euro. Voor de beurt wilde het nog wel eens voorkomen dat de Polo haperde, maar de beurt heeft dit allemaal verholpen. Eigenlijk een teken dat de beurt wat eerder uitgevoerd had moeten worden. Al met al betekend dit dat de totale onderhoudskosten voor deze auto (incl. banden) nog altijd erg laag zijn: tussen de 3 en 4 cent per km. Dat is natuurlijk zeker niet slecht voor een auto van bijna 12 (!) jaar oud.
De verwachting is dat deze goedkope kilometervreter voorlopig nog dienst zal blijven doen, al wordt er met een schuin oog naar cabrio's gekeken met het oog op komend voorjaar...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.