Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline (2011)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TSI Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst9.799 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijd voor een nieuwe auto!

Eind december 2010 mocht ik een nieuwe leaseauto bestellen. Ik had al eens proefgereden in een Seat Leon, een VW Scirocco en een Alfa Giulietta, maar was ook gecharmeerd door de VW Polo. Niet alleen omdat de auto er mijns inziens stoer uitziet, maar ook omdat hij veel waar(de) biedt voor je geld.

Desondanks twijfelde ik tot op het laatste moment tussen de Leon en de Polo. Aangezien ik geen Alfa mag leasen, viel die sowieso al af. De reden dat ik voor de Polo heb gekozen, is dat ik meer mogelijkheden had om opties te bestellen binnen mijn budget. Ik zit over het algemeen alleen in de auto, en vond een grote auto als de Leon wat overdreven. Bovendien is de Leon al vrij gedateerd en ziet de Polo er nog tiptop uit!
Doordat de standaardauto niet heel duur is, kon ik aardig wat opties bestellen. De uitrusting:
- Executive pakket (oa middenarmsteun)
- Climatronic
- RNS 315 icm Multifunctioneel lederen stuurwiel
- Xenon met LED dagrijverlichting en koplampsproeiers
- Licht &zicht pakket (oa regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel)
- Panorama schuif-/kanteldak
- Sportonderstel en 17 inch lichtmetalen velgen

Daarnaast heb ik de driedeursversie besteld, omdat ik met mijn 1,95 meter soms moeilijk zicht heb opzij. In de driedeurs zijn de deuren een stuk langer en daardoor heb ik beter zicht rondom. Ik vind de auto er ook een stuk sportiever uitzien in de driedeursversie. Ik twijfelde nog of het panoramadak een probleem op zou leveren met mijn lengte, maar dat lukt prima.

Ik vond de 1.2 TSI wat onrustig, dus daarom heb ik gekozen voor de DSG. Ik vond dat ik teveel aan het schakelen was. En na een proefrit in een DSG was ik helemaal overtuigd.

Levering en eerste indruk

  • 1.012 km

Na 30 (!) weken wachten kon ik afgelopen maandag mijn Polo ophalen bij de VW dealer in Zwolle. Prima service en uitgebreide uitleg. Omdat ik al 3 weken in een Polo huurauto reed, was ik al bekend met de meeste knoppen en functies). Toen ik de afspraak maakte, hoorde ik dat de RNS 315 in backorder staat, dus voorlopig moet ik het nog doen met de RCD 310. Ook een prima ding, alleen zonder navigatie en bluetooth functie. Ik ben nu al fan van de RCD 310, dus hoop dat de RNS 315 net zo makkelijk werkt! Ik las een aantal reviews waarin stond dat het geluid tegenviel. Het viel me meteen op dat deze harder kan dan dezelfde radio in de huur-Polo (comfortline). Wellicht heeft het met het verschil in uitrustingsniveau te maken.


Ik heb de eerste dagen al zo’n 1000 km gereden en de eerste indruk is zeer goed. De auto is goed afgewerkt, comfortabel en stil (zeker in vergelijking met de Ibiza FR die ik eerst had). De combinatie motor-DSG is perfect! Het is soms nog even zoeken naar de beste stand, maar ik denk dat dat snel went. De auto is in sprintjes bijna net zo snel als de Ibiza FR. Helaas heb ik het panoramadag nog niet echt goed kunnen gebruiken, omdat het de afgelopen dagen veel regende.

Doordat de dagrijverlichting altijd aanstaat, vergeet ik nog wel eens om de verlichting aan te doen (bijvoorbeeld bij regen, in een tunnel of bij schemer). Een lichtsensor was handig geweest. Verder ben vind ik de bediening van de buitenspiegels wat onlogisch, en ik kan er na een week of 4 Polo-en nog niet aan wennen. Gelukkig gebruik je die niet heel vaak.

Ik was bang dat de auto wellicht wat te rumoerig zou worden door de combinatie sportonderstel + 17 inch, maar dat valt me mee. De auto is zelfs op de snelweg lekker stil. Zeker in vergelijking met de Ibiza FR.

Waar ik me meteen aan stoorde, was de bekleding van de binnendeur. Als ik daar met mijn linkerelleboog op leun, gaat dat op den duur pijn doen, omdat er wat te weinig vulmateriaal is gebruikt. In de armsteun onder mijn rechter elleboog is dat beter geregeld.

Binnenkort meer!

Nog steeds tevreden

  • 7.514 km

Inmiddels heb ik ruim 7500 kilometer gereden. Ik ben erg tevreden over de auto. Hij doet nauwelijks onder voor mijn vorige auto (Ibiza FR). Uiteraard is het aantal PK's minder, maar de Polo komt goed mee. In het begin was de DSG wennen. Ik gebruik de Drive stand voornamelijk op de snelweg en buitenwegen, omdat die toch een stuk zuiniger is. De Sport stand gebruik ik in en om de stad, omdat ik 50 in de 6 of 7 niet lekker vind rijden in het stadsverkeer. Als je gas geeft, duurt het te lang voordat de bak teruggeschakeld heeft. De handmatige stand in Drive heb ik nog nauwelijks gebruikt. Wel om even te testen, maar de bak doet zelf zo goed zijn werk, dat ik het overbodig vind.

Tijdens de gereden kilometers heb ik geen klachten gehad. De enige ergernis is dat de bestelde RNS315 nog steeds niet is geleverd, dus ik moet het voorlopig nog doen met een bluetooth headsetje en een losse GPS. Niet ideaal...

Een ander puntje is dat de hoofdsteunen van de voorstoelen in de hoogste stand (en daar staan ze altijd vanwege mijn lengte) net niet onder het dakje doorpassen, waardoor de stoel ergens halverwege blijft steken als ik hem naar voren wil doen als er iemand achterin stapt.

Verder ben ik nog steeds tevreden!

Korte update: alternatieve navigatie

  • 9.799 km

Na een telefoontje naar de dealer gisteren bleek dat er problemen zijn met de levering van de RNS315. Verwachte leverdatum: maart 2012 (op z'n vroegst). Hmmm, daar word je niet blij van. Gelukkig bood de dealer meteen een alternatief aan. Vandaag is de Zenec NC2010 ingebouwd, die vergelijkbare functionaliteiten biedt en zelfs nog wat uitgebreider is (oa meer kaarten, groter scherm). De eerste ervaring is redelijk goed, ik ben in ieder geval blij dat ik eindelijk navigatie en een carkit heb. Zappen tussen radiostations en muzieknummers is nog even wennen, dat gaat minder vlot dan met de RCD die er eerder in zat. Tijd om de gebruikershandleiding eens door te nemen...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.