Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 16.500 km |
Na twee maanden sturen
- 4.650 km
Vrijdagmiddag 7 januari 2011 was het dan eindelijk zover: ik kon de door mij bestelde leaseauto gaan ophalen bij A-Point in Amsterdam Zuidoost. De aflevering van de auto was al een klein feestje op zich: ik mocht de auto onder een doek vandaan trekken en na een uitgebreide uitleg door de vriendelijke verkoper vertrok ik met een mooie bos bloemen en een fles wijn voor de eerste kilometers in de Polo.
De door mij bestelde Polo is er een in de volgende configuratie:3-deurs 1.2 TSI motor met DSG automaat, black magic pareleffectlak en Livon Seashell bekleding. Zelf ben ik vooral erg gecharmeerd van de combinatie van zwarte buitenkant en licht interieur en hoewel ik bij voorbaat wist dat beige bekleding snel vlekkerig wordt en dit inmiddels ook al heb mogen ervaren heb ik nog geen seconde spijt van de lichte bekleding. Verder heb ik af-fabriek geen opties besteld op metallic lak na en heb ik gekozen voor een achteraf ingebouwd navigatiesysteem (JVC KW-NT3).
Het keuzeproces voor het bestellen van een auto was voor mij als autoliefhebber al een erg plezierige bezigheid en ik ben dan ook absoluut niet over één nacht ijs gegaan voor ik de Polo in augustus 2010 bestelde. Naast de Polo met 1.2 TSI motor die ik vanaf heb begin al op mijn shortlist had staan heb ik namelijk ook nog een Fiat Punto Evo 1.3 JTD een Polo Bluemotion en heel serieus een Toyota Auris Full Hybrid overwogen. De spaardieseltjes vielen eigenlijk al vrij snel af, dit omdat ik dacht dat het gebrek aan motorvermogen mijzelf vrij snel zou gaan irriteren. Tot een proefrit kwam het dan ook niet. De Auris Full Hybrid bleef langer op mijn lijstje staan: standaard automaat en een goede uitrusting voor bijna dezelfde prijs als de Polo in mijn configuratie klonk namelijk wel erg aantrekkelijk. Na een proefrit in een Toyota Prius (de Auris Full Hybrid was nog niet in Nederland afgelopen juli) was ik nog steeds best enthousiast over de auto, het rijdt weliswaar wat klinisch in mijn ogen, maar zeker niet verkeerd en het ging best snel vooruit ook. Een paar dagen later ben ik echter een proefrit gaan maken met een Polo 1.2 TSI met DSG bak en was ik meteen genezen van het hele hybride gebeuren. De Polo reed zo lekker soepel en was heerlijk snel, kortom ik was verkocht. Een paar weken later de auto besteld en toen kon het lange wachten beginnen…
Inmiddels ben ik alweer bijna 2 maanden en ruim 4600 kilometer onderweg met de Polo en ben ik nog altijd erg enthousiast over de auto. Na 2 maanden heb ik mij ook een prima beeld kunnen vormen over de auto en vond ik het tijd worden voor een eerste review.
Het rijden:
Het rijden in de Polo ervaar ik als meer dan plezierig. De power van de 1.2 TSI motor is gewoonweg een genot te noemen, zeker in combinatie met de zeer snel en soepel schakelende DSG-bak. De DSG-bak bevalt mij overigens ook zeer goed; bij rustig cruisen zorgt deze ervoor dat de motor heerlijk weinig toeren draait waardoor het aangenaam stil is in de auto en wanneer je het gaspedaal vloert schakelt de bak razendsnel terug voor bijvoorbeeld een snelle inhaalactie. Het enige wat er op de DSG valt aan te merken is dat deze soms wel erg snel doorschakelt, waardoor je bij 55 km/h al in de zevende versnelling zit wat de motor dan duidelijk niet fijn lijkt te vinden waardoor deze brommerig wordt. Verder is de weggedrag van de auto ook goed te noemen, de auto is uitgerust met een comfortabel onderstel maar schuwt ook het betere bochtenwerk niet. Het is weliswaar geen Ford qua scherpte of precisie maar ook het sturen gaat met meer dan genoeg precisie en gevoel naar mijn smaak.
Exterieur:
Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van het exterieur van de Polo en dan in het bijzonder van de 3-deurs versie, deze komt net wat dynamischer over dan de 5-deurs naar mijn smaak. De donkere carrosseriekleur staat de auto ook zeer goed. In combinatie met het getinte glas en de mooie niet al te grote lichtmetalenvelgen staat er naar mijn mening gewoon een zeer nette auto. Van het gehele exterieur vind ik de neus van de auto het mooist, de scherpe lijnen maken dat de auto een serieus en stoer voorkomen heeft. De achterkant van de auto is wat saaier, maar ook zeker niet verkeerd vormgegeven.
Interieur:
Het interieur van de Polo is, zeker in de Highline uitvoering, zeer netjes afgewerkt. Het dashboard is overzichtelijk en bestaat uit prettig en zacht aanvoelend materiaal, ook de aluminiumkleurige inleg op de middenconsole geeft het interieur net dat beetje extra cachet. De stoelen van de Highline zitten ook erg goed. Ze zijn lekker stevig en bieden veel zijdelingse steun, vooral dat laatste is erg prettig te noemen en ervaar ik als een groot pluspunt t.o.v. de stoelen die ik in de Fabia had. Het ruimteaanbod in de auto is voldoende te noemen, het is zeker niet krap te noemen en ik kan met mijn 1,88 achterin zitten, maar het houdt allemaal niet echt over. Ook de kofferruimte is voldoende groot.
Uitrusting:
De Highline uitvoering van de Polo is het duurste uitrustingsniveau en dat zie je in best een aantal zaken terug. Zo is de auto standaard voorzien van lichtmetalen velgen, getint glas, leren stuur en een mooier afgewerkt dashboard. Verder is de auto uiteraard van gemakken als airco en cruisecontrole voorzien en is ook de veiligheidsuitrusting met genoeg airbags en standaard ESP goed te noemen. Het enige wat standaard echt mist is een radio. Ik vind het gewoonweg schandalig te noemen dat een Polo die standaard al bijna 20 mille kost niet is voorzien van een radio, dit doen andere merken echt beter dan VW.
Gebruikskosten:
Op dit onderdeel kan ik de Polo slechts beoordelen op het brandstofverbruik, gezien het feit dat het een leaseauto is. Mijn gemiddelde brandstofverbruik is momenteel ongeveer 1 op 15,5. Dit lijkt me een keurige gemiddelde score. Het gunstigste verbruik wat ik tot nu toe heb gescoord op een tank bedroeg 1 op 16,3, maar dan moet je wel goed je best doen. De fabrieksopgave van 1 op 18,9 is echt een illusie te noemen, dat ga je gewoonweg niet halen. Wat me verder echt opvalt is dat het verbruik boven de 120 km/h echt schrikbarend snel toeneemt, maar dat is inherent aan het kleine slagvolume van de TSI motor.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de Polo en stap ik elke dag met veel plezier achter het stuur. Komende week staat de eerste echt lange trip met de Polo op het programma, een rit naar Geneve. Ik verheug mij nu al op deze reis en ik zal de review dan ook snel updaten om verslag te doen van de ervaringen met de Polo als echte reisauto.
Een (roerige) maand verder
- 8.900 km
Inmiddels is het alweer vier weken en ruim 4.000km geleden dat ik een eerste review plaatste van mijn Polo. Een maand waarin erg veel is gebeurd met de Polo mag ik wel zeggen…
Allereerst was er natuurlijk de trip naar Geneve met de Polo. Heeft hij zich goed gehouden gedurende deze reis? Ja en nee. Enerzijds was het bijzonder goed toeven op de Autobahn met de Polo; hij hield zich echt uitstekend op de hoge snelheden die veelal werden gereden (190+ km/h) en ook in de stoelen was het prima uit te houden, geen last van de rug gehad of iets dergelijks. Anderzijds is er ook een erg vervelend probleem voorgevallen tijdens de reis:
Net de grens overgereden bij Arnhem de Polo eens goed gaan uitproberen op de Oberhausen Straight beginnen er ineens bij een snelheid van ongeveer 185 km/h een drietal controlelampjes te branden waaronder die van het motormanagement, waarna de motor in de noodloop sprong. Uiteindelijk met eengangetje van rond de 90 km/h gelukkig een parkeerplaats weten te bereiken en met de mobiliteitsservice van VW gebeld. Die heeft er voor gezorgd dat uiteindelijk na anderhalf uur wachten de ADAC ter plaatse was. Wat er vervolgens aan de hand bleek te zijn was een verkeerd gemonteerd stekkertje bij de tweede cilinder, waardoor deze onjuiste informatie doorgaf aan het motormanagement. Het motormanagement zou op grond van die info de noodloop van de motor hebben ingeschakeld. Gelukkig konden we na een kleine twee uur weer onze weg vervolgen zonder verder een dealer te hoeven bezoeken, maar een smetje op het blazoen is het uiteraard wel.
De afgelopen weken helaas nog meer vervelende dingen met de auto aan de hand gehad. Deze zaken zijn de auto zelf niet aan te rekenen, maar irritant was het wel.
Ten eerste een spijker in mijn achterband gehad, waardoor deze moest worden vervangen. Daarnaast vorige week een wat serieuzere schade aan de hand gehad. Ik reed namelijk’s avonds rond een uur of 8 na een dag werken terug naar huis over de snelweg met een gangetje van rond de 110 km/h toen er plotseling een grote meeuw vol op mijn voorruit klapt. De gehele ruit was aan de passagierskant gewoonweg verbrijzeld zoveel scheuren zaten erin, daarnaast liepen de scheuren door over de gehele breedte van de voorruit. Het was duidelijk, er moest een nieuwe voorruit geregeld worden. Als een geluk bij een ongeluk bevond ik mij op dat moment nog slechts twee kilometer van mijn huis, dus doorgereden. Eenmaal thuis meteen geprobeerd een nieuwe voorruit te regelen, gezien het tijdstip was dit helaas niet dezelfde dag nog mogelijk, maar gelukkig is er de volgende dag nog een nieuwe voorruit geplaatst en kon ik weer rijden.
Tot zover de belevenissen van de afgelopen maand. Voor de rest doet de Polo nog altijd gewoon waar hij goed in is; mij op een prettige en comfortabele manier vervoeren tijdens mijn dagelijkse kilometers. Het verbruik heeft zich de afgelopen weken rond de 1 op 15,3 gestabiliseerd. Een hele andere waarde dan het gemiddelde verbruik over de autobahntrip, hier had de Polo namelijk gemiddeld 1 liter nodig om 12 kilometer ver te komen…
Twee maanden en een vakantie later
- 16.500 km
Inmiddels is het alweer ruim twee maanden geleden dat ik de review voor het laatst heb geüpdate en zijn we alweer een heel aantal kilometers verder.
De afgelopen twee maanden ook geen enkele reden gehad voor het sneller updaten van de review, dit omdat dat Polo zich gewoon keurig heeft gehouden en altijd heeft gedaan wat er van ‘m verwacht werd. Gewoon elke ochtend starten en lopen. Af en toe wat benzine erin en gewoon weer door. Rond de 12.500 kilometer toch maar eens de motorkap geopend en de olie gepeild. Bij het peilen bleek de auto wel een half litertje olie te lusten. Vind ik niet schrikbarend voor een auto die uiteraard eerst nog moest worden ingereden en daarnaast al veel zeer snelle kilometers op de Autobahn heeft gemaakt.
Naast dat de Polo mij heeft mogen vervoeren voor mijn werk is hij ook gebruikt als vakantieauto voor drie man voor een weekje Toscane. De Polo moest nu gaan bewijzen of hij genoeg ruimte biedt voor drie personen en hun bagage. Tot mijn verbazing ging het allemaal gemakkelijk en met 1/3 van de achterbank plat slikte de Polo alle bagage eenvoudig. De passagier die het meest achterin heeft gezeten heeft ook niet één keer geklaagd over een gebrek aan leefruimte daar, dus de ruimte achterin is ook goed te noemen.
Op de Autobahn weer eens goed gas gegeven, ook nu niet verder gekomen dan 197 km/h op de digitale snelheidsweergave van de boardcomputer (grappige gadget trouwens). Voor zo’n compacte auto houdt hij zich echt uitstekend op de Autobahn en je rijdt dan ook makkelijk mee met de grote jongens daar.
De Polo heeft zich ook moeten bewijzen als echte stuurmansauto in Italië, vooral op de snelweg A15 van Parma naar La Spezia die zeer bochtig is kreeg het onderstel in snelle bochten toch het nodige te verduren, maar de Polo gaf geen krimp en is zo vind ik zelf ook erg plezierig te sturen op dit soort wegen. Ook de kleine straatjes in de Italiaanse stadjes zijn uiteraard prima te doen met deze auto. Al met al is de Polo wederom geslaagd als echte reisauto.
Inmiddels heb ik mijn review ook voorzien van een verbruiksmeter. Hier is te zien dat de auto over ruim 16.000 kilometer een verbruik heeft gehad van 1 op 14,5. Duidelijk is hier te zien dat de ritten die over de Autobahn gingen het gemiddelde verbruik geen goed hebben gedaan, maar het verbruik op de reguliere kilometers valt mij zeker niet tegen.
Helaas is deze update ook gelijk de laatste, want volgende week moet ik de Polo gaan inleveren. Dit omdat ik heb besloten te stoppen met mijn deeltijdstudie en baan bij mijn huidige werkgever. Ik ga nu weer voltijd studeren, dus een auto zal er de komende jaren voor mij hoogstwaarschijnlijk niet meer inzitten. Mocht ik weer in het bezit zijn van een auto dan meld ik mij uiteraard weer voor een review.
Het is dus tijd geworden om de balans op te maken voor wat betreft de Polo. Overall ben ik zeer tevreden over deze auto. Hij presteert goed, rijdt lekker, heeft een formidabele automaat, is lekker comfortabel zonder meteen zompig te zijn en is ook qua betrouwbaarheid op het ‘stekkerincident’ langs de Autobahn na een prima metgezel gebleken. Ik ga ‘m dan ook zeker missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.