Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 5.450 km |
- 2.500 km
- In het kort
Op vrijdag 5 maart heb ik mijn nieuwe Polo in ontvangst mogen nemen. Het betreft een 1.2 TSI Highline, met vrijwel alles erop en eraan. Het is een heerlijk autootje die uitstekend aan mijn hoge verwachtingen voldoet. Er hangt een prijskaartje aan, maar daar staat een auto tegenover die toonaangevend is binnen zijn klasse.
- Prestaties & Rijgedrag
Omdat ik nog nooit met een TSI motor had gereden wist ik niet wat ik kon verwachten. Al bij de eerste kilometers viel me op dat het een heerlijk stille motor is die altijd voelt alsof 'ie meer wil. Een sprintje voelt sportief aan en eenmaal aan het cruisen in de 6e versnelling is alles weer heerlijk rustig.
De stuurbekrachtiging past zich goed aan de gereden snelheid aan. Je bent erg wendbaar bij lagere snelheden en koersvast bij hogere snelheden. Het enige nadeel is dat het allemaal net iets te kunstmatig is, waardoor het soms een beetje gevoelloos overkomt.
Ondanks dat het een kleine auto is, zijn drempels en putten niet hinderlijk. Deze combinatie van een prettige wegligging en idem rijgedrag zorgen ervoor dat je je na een rit van enkele uren nog helemaal fris voelt.
Wat wel erg tegen valt is het verbruik. Zelfs bij het opvolgen van de schakelindicator en veel cruise-control gebruik kom ik niet lager als een gemiddelde van 6.5L/100km.
- Interieur
Over de afwerking niets dan lof. Alles zit precies waar je het zou verwachten en voelt heel solide aan. Chrome accenten in combinatie met het leer pakket maken het geheel af en geven het een zeer hoogwaardige uitstraling. Zo'n niveau ben ik bij geen enkel ander merk op mijn shortlist tegen gekomen.
De sportstoelen zitten lekker en bieden voldoende ondersteuning, ook bij een wat "sportievere" rijstijl. De instelmogelijkheden zijn niet bijzonder, maar wel ruim voldoende om met mijn 1.88m een prettige zitpositie te vinden. Wat wel jammer is, is dat de middenarmsteun in de weg zit bij het bedienen van de handrem en bij het los-/vastmaken van de veiligheidsgordel. Het is bijna noodzakelijk om de steun steeds op te klappen om er goed bij te kunnen.
Het RNS 310 systeem werkt erg prettig. Of ik wil navigeren, verkeersinformatie op wil vragen of wil luisteren naar muziek van radio, USB of SD.. Hij kan het allemaal moeiteloos! Een GPS fix is snel verkregen en erg nauwkeurig. De dynamische routeberekening werkt erg prettig, al moet je er wel rekening mee houden dat fileinformatie van provinciale wegen niet meegenomen wordt in de berekening van een alternatieve route. De bediening en interface is erg overzichtelijk en vlot.
Het Climatronic systeem houd het interieur lekker op temperatuur en op de echt koude dagen is de stoelverwarming een uitkomst. Bij beslagen ruiten komt de automatische ontwaseming erg goed van pas.
- Problemen en opmerkingen
De eerste 1000km viel mij op dat de motor redelijk veel rookte. Omdat ik geen olie of koelwater verloor besloot ik het nog even aan te kijken. Inmiddels is het probleem helemaal verdwenen en rookt 'ie bijna niet meer. Nieuwigheid dus!
Bij ~1700km begon het lampje van de katalysator ineens te branden, zonder dat ik iets geks merkte aan het gedrag van de auto. Volgens de mobiliteitsservice van VW (die zelfs op Zondag direct bereikbaar waren, top!) was het niet ongebruikelijk dat dit gebeurde tijdens het inrijden. Ik kon gewoon veilig doorrijden en een afspraak maken bij m'n garage om ernaar te laten kijken. Voor ik de kans kreeg om naar de garage te rijden ging het lampje alweer uit bij ~2000km. Sindsdien is het lampje niet meer aan geweest.
Soms draait na een koude start de motor op 1200rpm, iets hoger als normaal. Ik heb hierover nog geen contact opgenomen met de dealer, ik wil eerst eventjes kijken of dit probleem aanhoud.
So far, so good!
- 5.450 km
Inmiddels alweer 5400km erop zitten, hiermee is de periode van inrijden definitief achter de rug!
Het katalysator lampje ging weer branden bij 3200km. Helaas ging het lampje wederom uit voor ik bij de garage was. Vandaag meer geluk gehad nadat het lampje bij 5400km voor de derde keer ging branden. Het bleek te komen door een te kritisch ingestelde druksensor van het actieve kool filter. Geen gevaar, wel vervelend. Er zit nu een software update op waarmee het probleem verholpen moet zijn.
Het relatief hoge verbruik is inmiddels aardig gedaald. Met veel filerijden en een zware rechter voet haal ik 6.5L/100km. Bij lange stukken op cruise control daalt dit tot zo'n 5.6L/100km. Nog altijd verre van de fabrieksopgave, maar wel netjes.
Sinds het schrijven van het eerste verslag, is mijn climatronic ook toegekomen aan het koelen van het interieur. Net zoals met het verwarmen gaat dit snel, stil en aangenaam. Je vergeet gewoon dat 'ie aan staat, tot je uitstapt en ineens tegen een muur van warmte aan loopt!
Verders heb ik tot nu toe totaal geen piepjes, kraakjes, rammeltjes enzovoorts. Het is nog steeds een heerlijke auto waar ik met veel plezier in rij...
...zelfs al blijf je bezig met poetsen om dat zwart mooi schoon te houden! :D
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline Climate controle Cruise control
- 2010
- 151.005 km

Volkswagen Polo 1.2 Easyline, 5 Drs, Airco, NL auto, 2e Eig, APK 7-26
- 2011
- 133.870 km

Volkswagen Polo 1.2-12V BlueMotion Comfortline,Climate&Cruisecontrol,Achteruitrijsensoren,Elektrischpakket,15 Inch Lmv
- 2012
- 207.603 km