Volkswagen Polo 1.2 TSI Comfortline (2011)

autoreview

Volkswagen Polo 3-deurs
Volkswagen Polo 3-deursVolkswagen Polo 3-deursVolkswagen Polo 3-deursVolkswagen Polo 3-deursVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TSI 105pk Comfortline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst10.880 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag van onze Polo

Na vier jaar met veel genoegen gestuurd te hebben in een Golf V TDI werd het tijd voor een benzineversie, dit omdat het werk sinds kort op fietsafstand is en er dus alleen in de weekeinden gereden wordt waardoor dieselen nogal een dure aangelegenheid wordt. Daarom na zorgvuldige afwegingen een nieuwe VW Polo gekocht.

Onze Polo is een 1.2 TSI Comfortline uitvoering met de inmiddels befaamde DSG automaat.
Verder zijn de volgende opties aanwezig:
- Climatronic
- 4 deuren
- Peppergrey metaallak
- Executivepakket
- Klein lederpakket
- "Lakeside" lichtmetalen velgen

Hoewel de Polo natuurlijk toch een stukje kleiner is dan de Golf valt het in de praktijk reuze mee. Er is ruim voldoende hoofd- en beenruimte, althans voorin. Ook is het ruimtelijke gevoel prima. Achterin is het een ander verhaal, daar zullen volwassenen met normale afmetingen niet graag uren doorbrengen. Hiervoor is met name de beenruimte te beperkt.
Wat vooral aangenaam verrast is -zoals bekend- het fenomenale afwerkingsniveau van het interieur. Werkelijk fantastisch, het geeft het gevoel in een veel duurdere auto te rijden. Dit komt ook omdat de rijgeluiden heel goed gedempt zijn, vooral van de motor merk je nagenoeg niets. Alleen bij fel accelereren is een licht sportieve brom waarneembaar.
De 1.2 TSI motor is een juweeltje en maakt alle beloftes meer dan waar qua soeplesse en kracht. Behoefte aan meer vermogen is er gewoon niet.
De DSG bak bevalt ook goed, alhoewel ik erg heb moeten wennen aan het snelle opschakelen. Vanaf ca. 70 km/uur zit je al in de 7e versnelling en het lijkt dan of de motor dat niet zo prettig vindt, hij wordt dan wat brommerig. Een kleine dissonant dus.
Verder is het vooral in alle opzichten een uitermate comfortabele auto.

Positief:
- afwerking
- souplesse motor
- zeer comfortabel
- vrijwel onmerkbaar schakelende DSG
- benzineverbruik is (tot nu toe) 1:16

Negatief:
- DSG schakelt te snel op
- relatief veel windgeruis op de snelweg (wordt nog naar gekeken door de dealer, mogelijk is er sprake van een niet goed afsluitend raam- of deurrubber)

De volgende review zal ik plaatsen na een jaar tenzij er andere zaken het melden waard zijn.

Evaluatie na ruim 10.000 kilometer

  • 10.880 km

In het algemeen bevalt de Polo uitstekend, met name het rijcomfort en de stilte aan boord zijn van ongekend hoog niveau voor een auto in de B-klasse.
Het benzineverbruik is gemiddeld 6,1 liter per 100 km. dus dat is ook uitstekend te noemen.
De DSG automaat bevalt ook goed, alleen merk je soms dat hij moeite heeft de juiste versnelling te vinden, bijvoorbeeld op rotondes.

Toch nog een paar probleempjes:

De brandstofmeter werkt niet goed, geeft de eerste 400 km vol aan en daarna pas de juiste stand. Hier heeft men al enkele dagen mee geworsteld maar het is nog steeds niet opgelost. Binnenkort weer hiervoor naar de garage.

Bij ca. 9.000 km. openbaarde zich ineens een zeer irritante kraak bij iedere verkeersdrempel en sommige bochten. Dit bleek een losgelaten puntlas te zijn waardoor de metalen delen tegen elkaar aan kwamen bij elke torsiebeweging. Is gelukkig geheel verholpen.

Er is een ratelend geluid hoorbaar, komt ergens onder de motorkap vandaan en alleen bij daadwerkelijk rijden. Vooral te horen met de ramen open of de radio uit. Hoort natuurlijk niet, dus daar kunnen ze dan ook meteen even naar kijken.

Wordt vervolgd na 20.000 km.!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.