Volkswagen Polo 1.2 TSI 7-DSG (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI 7-DSG |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 11.000 km |
Polo 1.2 TSI DSG
Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline 7-DSG 5-deurs
Metallic en pareleffect lak
Xenonverlichting
Climatronic
Parkeersensoren achter
Telefoonvoorbereiding (interfacebox, voorbekabeling stroomvoorziening, hands-free functie met geintegreerde microfoon en gecombineerde radio/telefoon dakantenne, GSM900/1800)
Iphone 3GS houder (kan worden omgeruild tegen een andere telefoonhouder!)
In de bumper geintegreerde mistlampen
Multifunctioneel lederen stuurwiel met lederen schakelpookknop en handremgreep, bedienelement voor audio en telefoon
Sportonderstel en ca. 1,5cm verlaagd
Executive pakket bestaande uit:
- Middenarmsteun
- 6 luidsprekers
- Multimediaansluitbox voor aansluiting Ipod/mp3speler/dvdspeler middels USB
- Radiosysteem RCD310
Licht en zicht pakket bestaande uit:
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Regensensoren
Winterpakket bestaande uit:
- Koplampreinigingsinstallatie
- Ruitenwisservloeistofmeter
- Verwarmbare ruitensproeiers voor
- Verwarmbare voorstoelen
Directset T2075 Mak Iguan S velgen 17 Inch
Tomtom 1000 (met live file informatie) + ingebouwde stroomvoorziening
Inmiddels heb ik zo`n 9.000 km gereden in mijn Polo. Ik heb hem heel netjes 2000km ingereden alvorens hem toch wel zoveel mogelijk er goed van langs te geven. Ik zal wat onderwerpen belichten en hoop dat toekomstige kopers er iets aan hebben. Vragen stellen kan altijd!
Dealerervaring
Die kan ik niet bepaald positief noemen. Na de allereerste keer dat ik daar heb gezeten hadden er al belletjes bij mij moeten gaan rinkelen, ik kwam namelijk met een offerte thuis waar de auto de kleur had die de verkoper mooi vond, in plaats van die ik zelf had aangegeven. Toen de auto eenmaal besteld was hoorde ik niks meer van de verkoper, en heb ik enkele keren moeten bellen voor de leverdatum, die uiteindelijk op 6 januari werd gezet. Na op 10 januari nog niks gehoord te hebben maar weer eens bellen : de auto bleek een maand verlaat. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb maar moeten blijven bellen, en uiteindelijk kwam de auto op 5 maart, zonder dat ik ooit door de dealer zelf werd gebeld. Ook was de auto al 2 weken binnen, maar wisten ze niet hoe ze de Tomtomvoorbereiding het mooist ik konden bouwen. Een belletje naar mij was afdoende geweest, maar dat vertikten ze dus, en heb ik op eigen initiatief boos naar de dealer/werkplaats moeten gaan om de boel af te handelen zodat de auto klaar zou zijn.
Daarnaast heb ik halogeen bochtenverlichting in de koplamp gekregen, waar ik had gevraagd om verplaatsing naar de bumper. Dit is nog altijd niet opgelost. Ook waren de rubbers in de deuren niet goed geplaats en zaten scheef. Gelukkig zag mijn broer dit snel, anders had dat nog wel voor wat probleempjes kunnen zorgen.
De aflevering zelf was netjes, met een flesje wijn en een doek over de auto. Nadat de verkoper mij uitleg had gegeven over alle knopjes (en ik hem een keer of drie heb moeten corrigeren over bepaalde dingen: ‘nee, als je zelf wilt schakelen met de dsg neemt hij het alsnog gewoon van je over als je plankgas trapt of diep in de toeren draait’) kon ik eindelijk rijden in mijn nieuwe auto. De verkoper zei dat hij al wat positieve remarks had gekregen over de auto, en dat kon ik me goed voorstellen toen ik het doek had zien verdwijnen. Ik vind het, zeker met de Xenon verlichting die het afmaakt, nog altijd de mooiste 1.2 TSI die ik heb zien rijden.
Automaat
Wat betreft de automaat kan ik alle cliché`s nog wel een keer bevestigen. Ja, hij schakelt in D te snel terug en kan daardoor wat lui overkomen. Ja, ik vind het vervelend dat de DSG voor jou gaat schakelen als je hem in ‘zelf schakelmodus’ hebt staan, dat hebben ze bij Alfa beter bekeken. Maar wat rijdt de automaat verder soepeltjes zeg. Filerijden is geen moeite meer. In de stad schakel ik soms gewoon even lekker zelf (maar als je zoals ik de muziek vaak hard hebt staan niet altijd ideaal), en als ik hard wil optrekken is die S stand heerlijk. Wat ik graag zou willen zien is dat je zelf zou kunnen bepalen hoe je automaat wilt rijden, het verschil tussen S en D is te groot, maar in mijn optiek geen reden om de auto/automaat niet te nemen.
Het sportonderstel en de brede banden
Voordat ik mijn Polo kreeg reed ik in een Honda civic hybrid. Die ziet er niet alleen uit als een ruimtevaartuig uit een slechte film, zo rijdt ie ook. Wel relaxed, maar hij zweeft over de weg. Daardoor schrok ik me wel even dood toen ik in de Polo stapte. Ik voelde ineens hobbels, maar ik ging wel vierkant door de bochten. Uiteindelijk wen je weer een beetje, en nu merk ik er helemaal niks meer van. De Polo rijdt comfortabel genoeg en je hebt toch de sportieve rij-eigenschappen. Daarnaast hoor je niks van het stugge(re) onderstel, geen gerammel of gekraak! Goede kwaliteit.
Interieur
Over het interieur ben ik zeer te spreken. Alles is mooi afgewerkt en ziet er mooi uit. Vooral de klokjes vind ik erg mooi. Mijn Tom-tom is perfect weggewerkt links onderaan de voorruit. Mijn Iphone zit rechts naast de radio, waar ik ook nog mijn smsjes en emails kan lezen, idealer kan echt niet. Aanvankelijk waren mensen die hoorden over zo`n cradle negatief, maar toen ze het eenmaal zagen wilden ze dat ze dat ook hadden besteld in plaats van een kabeltje in het handschoenen/armsteunvakje. Met mijn 1.90 heb ik genoeg ruimte met instappen (vijfdeurs), en zit ik ook ruim genoeg. Ik heb met de highline editie sportstoelen, maar had misschien ietsje meer ondersteun in de rug gewild.
Over de laadruimte ben ik goed te spreken. Kratjes bier passen erin, en door de stoelen naar beneden te klappen passen zelfs mijn ski`s van 1.85 achterin terwijl we voorin nog prima met twee man kunnen zitten.
1.2 TSI en verbruik
Ik wil echt niet weten hoe een GTI knalt, want op dit moment heb ik het genoeg naar m`n zin met de 1.2. Hij is krachtig genoeg en ik kom bij stoplichten 0-80 altijd snel weg, en beleef daar genoeg lol aan. Ook op de snelweg heb je toch echt wat meer power dan zo`n bluemotion, maar dat spreekt voor zich. Over de motor ben ik in ieder geval erg te spreken. Over het verbruik heb ik helaas weinig te zeggen. Ik heb het idee dat hij bij normaal rijden zo`n 1 op 16 loopt, wat goed overeenkomt met de fabrieksopgaven, maar omdat ik een tankpas heb ben ik er niet zo erg mee bezig. Ik weet wel dat als je constant in de S stand rijdt je zo`n 1 op 9 rijdt (door onderstaand verhaal).
Overige
In een vorige review van een GTI bezitter las ik het volgende:
“Tijdens een ritje in de stad begon de auto te schokken, ik ben direct naar de dealer gereden, heb mijn auto geparkeerd en een leenauto meegenomen.
Er bleek dat een van de bougies kapot was, iets wat naar mijn mening wel erg snel is. Een oorzaak konden ze me niet geven.”
Vreemd genoeg heb ik exact hetzelfde gehad, in Oostenrijk. Moest ik in de sportstand terugrijden naar Nederland, omdat ik er dan weinig last van had. Maar het is van de zotte dat gloednieuwe auto`s dit probleem hebben, en dan is er toch echt iets misgegaan in de fabriek.. Ik was er behoorlijk kwaad over, want dit hoort niet bij een auto die 2000km op de teller heeft, en doet af aan je vakantiepret.
Conclusie:
Ik ben erg tevreden met mijn auto, en stap met plezier elke dag in. Relaxed rijden of even scheuren, het kan allebei. Dit is inmiddels mijn derde Polo, en de meest volwassen en waardige versie om de serie mee af te sluiten. Een aanrader!
Auto niet meer in mijn bezit
- 11.000 km
Bovenstaande is nog altijd van toepassing, geen grote veranderingen in het weggedrag.
Echter, omdat ik een contractruil heb gedaan met een collega is de auto niet meer in mijn bezit.
Ik ben nu overgestapt naar een Citroen DS3 e-hdi, welke mij zeer goed bevalt.
Als ik een vergelijking zou moeten doen, zouden belangrijkste punten zijn:
- Je hoeft niet 14% te rijden en er veel op achteruit te gaan. (Van 1.2TSI naar bluemotion wel, de e-HDI heeft rijdt echter best pittig)
De auto is comfortabeler (wellicht door het ontbreken van de 17inch velgen), maar ligt bijna net zo goed in de bochten. Ik mis alleen de automaat.
- Ik word persoonlijk vrolijker van het uiterlijk (zowel ex- als interieur!) van de DS3
- Aan het eind van de maand hou ik een aanzienlijk bedrag over
Dit gezegd hebbende vind ik het jammer dat het tegenwoordig zo werkt. De niet-14% auto`s hebben eigenlijk geen kans meer t.o.v. de wegenbelastingvrije, en zo houden we weinig keuzevrijheid meer over.
De Polo TSI was een erg fijne auto, maar in het huidige belastingklimaat zou ik die keuze niet meer maken. Het gat is te groot.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.