Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 2.550 km |
Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline 3d (2011)
- 2.550 km
Ik denk dat ik mijzelf enigszins een geluksvogel mag noemen... In 2009 heb ik mijn eerste auto aangeschaft, een Renault Clio 2.0 16v Sport uit 2002. Een bommetje op wielen die mij veel rijplezier heeft opgeleverd. In Duitsland veel BMW's en Audi's mee opgejaagd (230 echte km/h!). Achteraf een klein wonder dat de auto en ik heel zijn gebleven, want een tricky rijgedrag kon de Clio niet ontzegd worden.
Begin 2011 was ik klaar met mijn studie en op zoek gegaan naar een leuke baan. Deze had ik al snel gevonden. En wat elke autoliefhebber als muziek in de oren klinkt is dat het uitzoeken van een leaseauto één van de eerste dingen is die je mag doen!
Dit betekende echter wel dat ik afscheid moest nemen van mijn Franse scheurbakkie.
Zoals bij tegenwoordig elk bedrijf waren er een aantal voorwaarden waar de leaseauto aan moest voldoen:
- het moest een B-segment auto worden (aangezien ik net binnenkwam vrij logisch)
- hij moest een A- of B-Label hebben (Al-Gore bedankt!)
- op benzine, aangezien ik niet veel meer dan 10.000km/j maak
- een maximum van 750 euro aan accessoires (gelukkig zijn accessoires wat anders dan opties, anders zou het een kale boel worden)
Deze voorwaarden maakten dat een hot-hatchback er niet in zat. Die hebben allemaal of een C-label, of ze komen boven het budget. Omdat ik toch een enigszins sportief ogende en leuk sturende auto wilde ging de keuze al snel tussen de Ford Fiesta en de VW Polo. Als Ford een goede turbo benzinemotor zou aanbieden was de keuze misschien moeilijk geweest, maar nu zou het gaan tussen de Fiesta 1.4 en de Polo 1.2 TSI. Qua prestaties, maar vooral snelheidsgevoel een ongelijke strijd.
Het is dus de Polo 1.2 TSI Highline geworden met de volgende opties:
- Unilak Flash Red / Bekleding stof 'Livon' titaan zwart
- Sportonderstel 15mm verlaagd met straffe demping en versterkte vering
- Executive pakket (RCD310, multimedia aansluitbox, middenarmsteun voor)
- Multifunctioneel lederen stuurwiel
- 17" lichtmetalen velgen ' Boavista'
- iPod connectie kabel
- Chromen uitlaatsierstuk
Al met al een mooi aangeklede Polo die toch opvalt tussen alle grijze en zwarte Bluemotions. Vooral de 17" Boavista's in combinatie met het verlaagde onderstel doen de auto goed.
Eerste rijervaringen (t/m 2.500 km)
Het zou spannend worden of de auto nog geleverd kon worden voordat ik op vakantie zou gaan (naar Duitsland, dus dat wilde ik liever niet met de Polo 1.2 driecilinder benzine die ik als voorloopauto had...). Na zo'n drie maanden levertijd kon ik mijn Polo gelukkig precies op de dag dat ik zou vertrekken komen ophalen. Voordeel is dat ik na de gebruikele procedure bij de dealer de Polo dus gelijk goed kon leren kennen. Ook een mooie gelegenheid om de auto in korte tijd 'in te kunnen rijden'. Dit betekende echter wel dat ik me in Duitsland nog in zou moeten houden...
Op die eerste rit naar en door Duitsland kon ik al wel merken dat de stoelen geschikt waren voor het langere Autobahn werk. Lekker stevig en goede (zijdelingse) steun. Alleen de steun aan de onderbenen zou nog beter kunnen (al ben ik wel vrij lang).
De 1.2 TSI heeft merkbaar veel trekkracht onderin. De motor is hier al veel voor geprezen, maar dit is zeker terecht. Het lijkt in dat opzicht net een dieselblok zonder de auditieve nadelen.
De zesbak schakelt uit de kunst, lekker strak en met korte slagen. Ik had geen seconde nodig om de auto te 'leren kennen'. Ik zou persoonlijk nooit voor de veel duurdere DSG-bak gaan, hoe goed die ook moge zijn.
Het viel me trouwens op hoe lang de vijfde en met name zesde versnelling zijn. Zelfs bij 170km/h draait de 1.2 niet meer dan 3400 toeren! Groot voordeel is dat de motor zich zelfs bij die snelheden keurig op de achtergrond houdt.
Tijdens die eerste rit door Duitsland heb ik aardig wat kilometers over bochtige binnenwegen gemaakt. Aangezien ik daar 's avonds aankwam en ze daar niet aan straatverlichting doen, kon ik gelijk goed profiteren van de bochtverlichting. Ik vond dat altijd nogal flauwekul van die Polo's en Ibiza's die elke bocht met 1 mistlamp aan nemen, maar in deze omstandigheden heeft het zeker z'n waarde.
Op de binnenwegen in de Eifel kon ik ook het onderstel eens goed 'leren kennen'. Ik weet uiteraard dat een Polo - zelfs met sportonderstel - niet gemaakt is om elke bocht als zijnde Vettel aan te vallen. Zeker in vergelijking met de Clio Sport die ik hiervoor had is het allemaal gewoon wat softer. Ook de besturing is vrij licht en tamelijk gevoelloos. Dit ervaar je echter alleen als nadeel als je echt tot het uiterste gaat. In 90% van de gevallen (met name in stadsverkeer) is de besturing juist erg fijn.
De wegligging van mijn Polo met 17" schoeisel en sportonderstel is erg goed. Ik heb toch aardig wat bochten op stevig tempo gerond, maar nog niet 1 keer heb ik het ESP lampje zien branden of onderstuur gevoeld. Tuurlijk voel je wel dat je aan het pushen bent, maar het blijft allemaal erg vertrouwenwekkend.
Tegelijkertijd is de Polo nog comfortabel genoeg, al denk ik niet dat ie hier een standaard neerzet voor z'n segment.
Het interieur vind ik niet erg spannend vormgegeven, maar de chromen accenten die de Highline kenmerken brengen net die accenten die ervoor zorgen dat het niet echt saai wordt. De gebruikte materialen en afwerking zijn zoals bekend gewoon uitstekend. Alles voelt aan alsof het moeiteloos 30 jaar mee kan. Daarnaast is alles prima te vinden en bedienen en zijn er ook voldoende vakjes en bakjes om spullen in op te bergen.
De minpunten beperken zich tot op heden tot kleine dingetjes. De radio-ontvangst is bijvoorbeeld niet super (de geluidskwaliteit van de RCD310 daarentegen vind ik zeker niet tegenvallen!), en de trekkracht van de TSI in 5 en 6 boven de 120 km/h is niet geweldig. Zoals ik in wel meer reviews voorbij heb zien komen, heeft ook mijn 1.2 TSI het niet zo naar zijn zin na een (moeizame) koude start. Zeker als de auto een dag of twee niet gebruikt is, is hij de eerste minuten een beetje nukkig.
Ik doe niet echt m'n best om een zo goed mogelijk verbruik neer te zetten. Toch haal ik ondanks mijn stevige rijstijl een mijns inziens keurige 7,2l/100km.
Samenvattend is de Polo een erg volwassen en fijne auto, waarbij de positieve ervaringen de boventoon voeren. Hopelijk blijft dit zo en zal de Polo zich ook betrouwbaar tonen. Ik hou jullie op de hoogte!
+ (In deze uitvoering) sportief en tijdloos design
+ Goede afwerking / materialen interieur
+ 1.2 TSI krachtig, stil en zuinig
+ Prima wegligging met behoud van comfort
+ Schakelt strak en soepel
- Besturing vrij licht en gevoelloos
- 1.2 TSI mist power in 5/6
- Beetje nukkig bij koude start
- Geen regensensor leverbaar
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline Climate controle Cruise control
- 2010
- 151.005 km

Volkswagen Polo 1.2 Easyline, 5 Drs, Airco, NL auto, 2e Eig, APK 7-26
- 2011
- 133.870 km

Volkswagen Polo 1.2-12V BlueMotion Comfortline,Climate&Cruisecontrol,Achteruitrijsensoren,Elektrischpakket,15 Inch Lmv
- 2012
- 207.603 km