Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Polo 3-deurs
Volkswagen Polo 3-deursVolkswagen Polo 3-deursVolkswagen Polo 3-deursVolkswagen Polo 3-deursVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TSI 105pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst2.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wittebroodsweken

  • 2.000 km

Op zoek naar een nieuwe auto waren wij wel ín voor een nieuwe cabrio, als vervanging voor onze Renault Megane CC, maar 40.000,- euro voor de uitvoering die wij wilden hebben is wel erg veel geld. Daarbij viel ons de inruil voor de CC (2005) tegen. De afschrijving kwam daardoor op zo'n 5.000,- euro per jaar en dat wilden we niet nog een keer meemaken, dus gingen we voor een compactere auto maar liefst zonder veel comfort in te leveren.
Onze zoektocht bracht ons langs:

Ford Fiesta:
Dit is een mooie auto die heel volwassen overkomt, maar het rijden viel ons tegen, vooral het geluid op snelheid was te nadrukkelijk.
Skoda Fabia TDI:
Geen wegenbelasting, goedkoop in aanschaf en veel ruimte zijn zondermeer de pluspunten. Het rijden is echter niet erg plezierig en mijn vrouw stapte misselijk uit na de proefrit, dus dat werd hem niet.
Opel Corsa:
Mooie auto van buiten maar het interieur viel ons tegen. Met name de bijrijdersstoel zat niet goed en was niet in hoogte verstelbaar te krijgen. We hebben geen proefrit gemaakt.
Renault Clio 100TCE:
Rijdt goed en lekker vlot, maar ook hier viel het zitcomfort met name aan de bijrijderskant tegen, ook hier geen hoogteverstelling verkrijgbaar.

Als laatste dan naar Volkswagen om naar de polo te kijken. Uit de testverslagen in o.a. autoweek had ik begrepen dat deze auto zich kon meten met de compacte middenklasse, dus dat wilde ik wel eens controleren.
We hebben een proefrit gemaakt met de 1.2 TSI Highline met handgeschakelde 6 bak en waren meteen verkocht. Dit rijdt inderdaad als een middenklasser en in highline uitvoering met in hoogte verstelbare bijrijdersstoel te krijgen.
Dus dit is hem geworden:

- 1.2 TSI Highline, 3 deurs, wit
- DSG 7-traps automaat
- Leer/Alcantara interieur
- Geintegreerde Pioneer navigatie/multimedia
- 16 inch lichtmetalen velgen
- 15 inch winterbandenset met velgen

Het is een prachtige auto in deze uitvoering maar dan ben je ook wel 24.500,- euro lichter.

1e verslag na 2.000 km:

We zijn meteen met de nieuwe polo op wintersport vertrokken, dus kon hij zich meteen bewijzen als reiswagen op de lange afstand.

Pluspunten:
- Motor en DSG bak combinatie is een perfecte match. Rijdt snel en comfortabel zowel in de stad als met 160 km op de cruisecontrol op de autobahn. Kleine intervallen bij het doortrekken vanuit lage toeren doen zich wel voor, zoals ook in eerdere reviews al beschreven. Ik vind ze niet storend en in de sportstand zijn ze vrijwel afwezig.
- Comfort staat op een hoog peil. Zowel het prima zittend meubilair als ook de rust aan boord zijn zeer aangenaam en maken lange ritten zonder noemenswaardige vermoeidheid mogelijk.
- Wegligging is vertrouwenwekkend en bij normale rijstijl gewoon goed te noemen. Met een sportonderstel (optie) zal het nog wel strakker op de weg liggen maar ik hecht meer waarde aan het comfort.
- Bedieningsgemak is zeer hoog, je vindt alles meteen en alles werkt zoals je het verwacht. De handleiding hebben we pas op de terugweg gelezen om te vinden hoe we de tripmaster moesten resetten.
- Assescoires functioneren allemaal goed. Ik ben blij met de Pioneer multimedia, navigatie, bleutooth, radio en i-pod afspelen is helemaal geintegreerd en bedient zich als vanzelf.

Minpunten:
- Zoals ook al eerder beschreven valt het gebruik wat tegen. Over de eerste 2.000 km kom ik uit op 7.1 l/100km, maar ik heb begrepen dat dit nog positief bijtrekt na meer km.
- Verder kan ik geen minpunten opvoeren.

Mankementen:
- De box in het linker portier doet het niet, wellicht een loszittend kabbeltje, maar toch.

Overall voldoet de polo aan onze verwachtingen en ervaren wij absoluut niet dat we een klasse lager zijn gaan rijden.
De kosten zijn wel beduidend lager en de afschrijving zal wellicht lager uitvallen dan voor de Renault en daar was het om begonnen.
Over de duurzaamheid zal ik de review later nog aanvullen want daarvoor zijn 2.000 km niet representatief.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.