Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 11.000 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Indruk na een half jaar
- 9.900 km
Ondanks zijn compacte formaat is het een comfortabele auto om mee te reizen.
Kan bijzonder goed met het verkeer meekomen en is snel bij inhaalacties.
De stoelen hebben een zeer goede pasvorm en zijn goed in te stellen ook voor langere bestuurders, een punt van kritiek is toch de krappe instap bij de (onze) 5 deurs uitvoering, maar na een aantal dagen ben je hier aan gewent.
Zoals in andere reviews al genoemd neemt de automatisch dimmende binnenspiegel veel zicht naar voren weg.
Interieur is strak en kwalitatief hoogwaardig, ook het dashbord is vooral in het donker een lust voor het oog en voorzien van alle benodigde informatie.
De inhoud van de kofferbak(met dubbele bodem)is voor ons voldoende groot, uiteraard kom je wel eens ruimte te kort maar voor het dagelijkse gebruik en de wekelijkse boodschappen ruim voldoende en keurig afgewerkt.
Problemen hebben we de afgelopen 9900 km niet echt gehad wel een keer terug geweest naar de dealer voor het koud stationair draaien (onregelmatig en ongeveer 1100 toeren) maar dit bleek normaal te zijn.
Ook het feit dat de koelventilator direct na de start begint te draaien vond ik opmerkelijk maar ook dit was volgens de dealer normaal.
Wel een punt zijn de banden/wielen, de auto is uitgerust met l.m. velgen cartagena met continental banden 215/45/16 en geven een bijzonder vervelende trilling/vibratie tussen 70 en 100 km/h.
De wilen en velgen zijn reeds 3 keer gebalanceerd maar het probleem blijft.
De dealer heeft me 4 nieuwe michelin banden beloofd (juni) maar tot op heden nog niets ontvangen omdat deze maat nauwelijks wordt geleverd, ook een iets smallere band blijkt de dealer niet kunnen te leveren.
Kom ik automatisch bij de service van de dealer Pouw VW.
Bij de aankoop was alles keurig voor elkaar ook de inruil en aflevering van de polo was in een woord keurig, maar de onderhoudsafdeling en de snelheid van probleemoplossing zakt langzaam maar zeker naar onvoldoende.
Ik heb niet de indruk dat ze stinkend hun best doen om een en ander op te lossen.
De communicatie vind ik ook bedroefend evenals de productkennis van de chef werkplaats.
Verbruik is netjes, elke dag woon-werkverkeer 40 km met een gemiddeld verbruik van 5.3 ltr per 100 km (boordcomputer)
Kortom een prima auto die met kop en schouders boven de peugeot207 uitkomt zowel in rijgedrag als verbruik en comfort.
Een aanrader voor mensen die iets meer willen betalen maar daarvoor veel auto terug krijgen.
ruim 20.000 km verder
- 30.000 km
VW is toch niet meer zo veiloos als jaren terug.
Trillingen in de banden zijn na vele pogingen niet door de dealer opgelost, inmiddels zijn we er aan gewend dat de auto te pas en te onpas gewoon trilt tijdens snelheden van 80 tot 100 km/h.
Ook was er in de eerste 25000 km een licht olieverbruik, tussen aflevering en de eerste beurt moest er 2ltr. olie bij gevuld worden
De 1e beurt heeft hij gehad en bij deze beurt is de ditributieketting met bijbehorende onderdelen vervangen, deze was onacceptabel opgerekt waardoor de motor niet meer op tijd stond en bij starten er vreemde geluiden onder de kap vandaan kwamen.
De auto is er een stuk rustiger van geworden.
Tevens is vast komen te staan dat de versnellingsbak vreemde knokkige geliuiden veroorzaakt in een laag toerental bij bochten naar links.
Nu moet er eerst met VW overlegd worden wat er zal gebeuren, een nieuwe bak of eerst demonteren en kijken wat er aan de hand is!!??
Al met al geen probleempjes die je buiten de garantieperiode wilt mee maken.
En ja er zijn ook positieve dingen te melden, zo is het brandstof verbruik bij een redelijk rustige rijstijl ongeveer 1 : 18 en rijdt hij ondanks de problemen als een zonnetje zowel op korte als op lange afstanden
bijna 2 jaar verder
- 38.000 km
Inmiddels bijna 2 jaar verder, op dit ogenblik is het rustig wat betreft problemen.
Zoals ik al eerder melde is de complete ditributie vervangen en een nieuwe versnellingsbak gemonteerd.
Het lijkt erop dat de eerder gemelde problemen over zijn inclusief het trillen dat waarschijnlijk ook uit de bak kwam maar dit is nooit aangetoond.
Wel is het opmerkelijk dat dit getril na het vervangen van de bak weg was.
Het verbruik is nog steeds erg gunstig, gemiddeld 17/18 km per liter.
Wel moet er ongeveer iedere 5000 km ongeveer een halve liter olie bij gevuld worden.
Aangezien de garantie in april is afgelopen heb ik er een jaar bij gekocht, nee het vertrouwen is er niet en komt ook niet terug. De radio staat meer uit dan aan.
Na dit jaar gaat hij ook zeker de deur uit en komt er geen vw weer . (of VW moet al met een super deal komen,lees tegemoetkoming)
Na 2 jaar kom ik tot de volgende beoordeling: verbruik goed, comfort matig, prestaties goed, stuur en bochtengedrag goed, betrouwbaarheid zeer matig, ruimte aanbod (voor een gezin met 3 personen) voldoende.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.