Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Trendline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TDI BlueMotion Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 95.000 km |
70.000km met mijn eerste lease-auto
- 70.000 km
Vanwege besparingen op reiskosten vergoedingen werd bij mijn werkgever besloten om een aantal mensen in een lease-auto te zetten. We hadden hierbij geen eigen keuze, wel was er aangegeven dat het in ieder geval een Polo/Punto/Clio klasse was en 14% bijtelling.
Zo werd mij op een dag verzocht om mijn auto op te gaan halen. Bij de dealer bleek het een nieuwe Polo 1.2TDI BM te zijn, in 3-deurs uitvoering en in zilvergrijs. Nu ben ik niet zo'n fan van de moderne VW's maar het was wel de eerste ervaring met zelf een nieuwe auto "hebben".
Dagelijks verkeer is zo'n 140km en verder veel (bijna wekelijks) naar Belgie en/of Luxemburg. Ook regelmatig trips in Duitsland en Frankrijk. Wat me vooral opviel dat de auto eigenlijk beter thuis is op de snelweg wat best apart is voor een kleinere auto. Op de snelweg kan de auto goed meekomen, alleen in Duitsland is het vanwege de lange 5e versnelling vaak nodig om in z'n 4 te rijden (om hogere snelheden vast te houden in glooiend terrein). Wel is door de korte wielbasis en het op de BM standaard sport onderstel het comfort niet echt geweldig. De matige stoelen helpen ook niet echt. De lange ritten (bv. soms in een dag op en neer naar Stuttgart) zijn dan ook niet goed te doen zonder regelmatige rijderswissel of koffiepauze.
Verbruik voor het standaard woon-werk verkeer is zomers zonder airco tussen de 4.2 en 4.4 L/100km. In de winter met winterbanden is het moeilijk om onder de 5 te komen. De snelle ritten in Duitsland vallen trouwens best mee, vaak rond de 6 L/100km. Ik moet wel zeggen dat we met de meerdere BM's die we hebben in het bedrijf er veel verschil zit tussen verbruik, en dat is niet in alle gevallen toe te wijzen aan rijgedrag en routes. Ook bv in acceleratie merken we verschillen. Ik hoor ondanks een vlotte (maar niet scheuren) rijstijl tot een van de zuinigste.
Technisch zijn de Polo's niet geweldig. Zelf niet veel ellende gehad. Bij de 30.000km beurt waren de elektrische ramen erg aan het piepen, wat ze gesmeerd hebben. Bij de 60.000km beurt klaagde ik over wat rammels, bij slecht wegdek het gevoel dat er speling was ontstaan in de vooras en over een kloenk geluid soms bij insturen op lagere snelheid. Hierbij hebben ze een stuk brandstofleiding vervangen wat tegen het chassis aanschuurde. Verder niets.
Van die brandstofleiding lees ik het bij veel meer mensen dat deze vervangen is. Bij sommige zelfs op hun eigen kosten. Het lijkt dus een structureel probleem te zijn (waar ik binnen het bedrijf overigens de eerste mee was). De kloenk bij insturen lees ik ook in andere reviews maar het schijnt niet als probleem te worden gezien.
Andere problemen bij andere Polo's binnen het bedrijf zijn een sterke diesellucht + luidruchtige brandstofpomp in de tank (ook in meer reviews gelezen), doorgesleten turboslangen en een lekkende EGR koeler (waarbij de dealer aangaf dat ze die regelmatig vervangen) maar geen een keer een EGR klep. Ook zijn er een aantal 5-deurs waarbij geklaagd wordt over snel beslaan.
Nu staat er 70.000km op de klok en we zijn zo'n 1,5 jaar onderweg. Grofweg aan het eind van het jaar zal de 100.000km behaald zijn en dan wordt de Polo weer vervangen.
Ondanks alle kritieken vindt ik de Polo best een aardig autotje, maar pas als je je rijstijl er helemaal op hebt aangepast. Comfort blijft wel een probleem en zelfs na een keer een gewone 1.2TSI Polo Comfortline met normaal onderstel te hebben gereden heb ik gemerkt dat het er gewoon niet in zit; blijft tegenvallen. Verder qua technische problemen bevestigd de Polo mijn twijfels over de huidige VW's. Als je zelf zo'n auto aanschaft voor zo'n hoge prijs (en weinig uitrusting) verwacht je toch een stuk meer.
Bijna klaar ermee
- 90.000 km
Het is iets minder rap gegaan met de kilometers dan verwacht. Maar alsnog nu ruim voor de 2 jaar zijn we al weer toe aan de laatste service beurt voordat ik hem binnenkort moet inleveren. Bij het maken van een afspraak voor onderhoud heb ik vrijwel het hele commentaar veld nodig gehad met "aandachtspunten". De vooras is nog slechter geworden, er is iets stuk aan de uitlaat waardoor deze erg bromt en rammelt (en nog vele malen erger wanneer het roetfilter geregenereerd wordt), er lijken CAN bus problemen te zijn (boordcomputer blijft soms uit, radio volume verandert soms spontaan) en de bestuurdersstoel is gewoonweg doorgezeten. Dat laatste is natuurlijk echt onvergeeflijk, zeker ook omdat ik nu bepaald geen 100kg+ postuur heb.
Ik heb bijna gesmeekt bij mijn werkgever om nu toch eens van die verplichte Polo's af te stappen. De combi van een slechte stoel en een sportonderstel is funest op de lange ritten die ik maak. Gelukkig is de Polo inmiddels geen 14% bijtelling meer en voldoet dus niet meer aan de voorwaarden. Ook is de leaseprijs van de Polo zo omhoog gegaan door de vele reparaties en slechte restwaarde dat voor dezelfde prijs veel mooiere en fijnere auto's geleased kunnen worden. Het gaat alleen natuurlijk wel tegen de uniformiteit binnen het bedrijf in dus dat is nog het struikelblok.
Nu heb ik meestal wel een auto liefde en vind ik het altijd zonde als ik afscheid moet nemen van een auto. Soms zelfs na een haat-liefde. Met de Polo.... tja, hoe langer ik hem heb hoe minder tevreden ik ben.
Ingeleverd
- 95.000 km
Niet zo lang na de 90.000km beurt kwam dan het moment van inleveren toch nog snel. Bij de wisseling naar zomerbanden bleek dat de voorbanden toch wel erg ver heen waren. Dat in combi met een plots snel slechter wordende koppelingsbediening en alle klachten die er al waren (en ondanks klachten en beloftes dat het gemaakt was nog niets veranderd) zorgde ervoor dat de auto al eerder ingeleverd kon worden.
Nu voorlopig weer een Polo Bluemotion met maar 25.000km op de klok. Het was goed te merken dat alle klachten die ik had gegrond waren. Deze auto heeft geen herrie uit de uitlaat (lekkage), koppelt wel goed, heeft geen voelbare speling in de vooras, heeft een niet doorgezakte stoel (nog steeds niet prettig), etc.
Misschien vanwege de tegenvallende restwaarde, maar de Polo's die we nu krijgen hebben wel wat opties. Ik heb nu dus navigatie en bluetooth. En leeslampjes voorin. Bijzondere luxe voor een Volkswagen.
Voorlopig een kleine verbetering. Nog steeds afwachtend voor een structurele verbetering; liefst geen Volkswagen meer.
Trouwens; een van de andere Polo's heeft weer eens panne gehad. De motor van de koelventilator en het inlaatspruitstuk zijn vervangen. En binnenkort moet er een nieuwe koppeling in. Eerder had deze auto al een Airco regeleenheid die stuk ging. En dat allemaal nog binnen 2 jaar en 85.000km... Zucht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.