Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Trendline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TDI BlueMotion Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
ERVARINGEN EN CONCLUSIE
- 105.000 km
Eigenlijk is dit een behoorlijk overbodige review. Er is hier al zoveel geschreven over de Polo 1.2. TDI Bluemotion, maar ik ben consequent en dus publiceer ik toch maar mijn ervaringen. Mijn aarzeling heeft ook te maken met het feit dat ik pas bij 95.000 km op de teller in het wagentje stapte. Ik beoordeel liever een nieuwe auto dan een afgetrapte leaseauto, want dat was deze zeker. Er was zwaar in gerookt, zat vol met krassen en kleine schades en was ook nog eens bijna 10.000 km over de onderhoudsbeurt heen. Maar goed, na een paar weken was de Polo weer op orde en na meerdere reinigingsbeurten is de nicotine lucht nagenoeg verdwenen. Mijn vorige review behandelt de Renault Clio 0.9 TCe waar ik zeer enthousiast over was. De Polo staat bekend als een luidruchtig, langzaam, maar degelijk werkpaard. In vele opzichten een andere auto dan de Franse charmeur en dus hield ik mijn hart vast…
Carrosserie en in- en exterieur
Voor de duidelijkheid, de Polo die ik rijd is een vijfdeurs en geen driedeurs zoals de Autoweek website meent te herkennen aan mijn kenteken. Het grootste probleem van Polo (en Golf) is de enorme oververtegenwoordiging op de weg. Mijn (lease-) Polo is zwart en er staan vijf identieke exemplaren binnen honderd meter van ons huis. Niet zelden sta ik in een rij van Polo’s in diverse kleuren en uitvoeringen voor het verkeerslicht. Beetje jammer, want het valt daardoor niet meer op dat de Polo best een mooi en strak wagentje is. Zeker de verlaagde Bluemotion met lichtmetaal, spoilers en skirts smoelt ronduit goed. Van binnen is het typisch Volkswagen, maar daar is niets mis mee en ergonomisch is het allemaal goed voor elkaar. Bij dit merk hoort de zakelijke vormgeving gewoon. Dat de auto degelijk is gebouwd is geen nieuws, heel goed voor elkaar! Stoelen zitten wel goed maar hebben een wat korte zitting. De ruimte voorin en achterin is voor deze klasse respectievelijk goed en redelijk. Het volume en de belaadbaarheid van de kofferruimte is ok. Weinig over op te merken.
Aandrijving
Een 1.2 driecilinder met 75 pk. Daar ga je geen klinkers mee uit de straat trekken. Ik had Roy Kleiwegt op website van Autoweek een 0-100 sprintje zien doen: meer dan 15 seconden. Mmm… niet indrukwekkend. Roy's ervaringen leken de bijnaam van 'VW Polo Slowmotion' waar te maken. Ook de klacht van de herrie was mij al vaak ter oren gekomen. Al met al waren mijn verwachtingen dus niet al te hoog gespannen. Maar dat viel mij alles mee. Deze Polo had natuurlijk al heel wat levenservaring en bleek goed bij de les: 0-100 km (105 op de teller) in 11,5 seconden. Zelf gemeten met mijn zoon er naast met de stopwatch. Dat is niet verkeerd, toch? In de dagelijkse (Randstad-) praktijk is het gewoon een vlot bakkie en op de snelweg gaat het ook wel. Boven de 120 wordt de TDI opeens opmerkelijk stil. Op de Autobahn vind ik het net allemaal een beetje tekort schieten. Stevig tempo maken gaat op zich prima, maar als je in moet houden voor langzamer verkeer duurt het te lang voor je weer op snelheid bent. Gewoon 130 is een prima snelheid. Stadsverkeer, binnenwegen, bergwegen en dergelijke gaat erg goed. Daar trekt de Bluemotion als een speer. Je moet wel heel veel toeren maken en schakelen, maar dan heb je best een rap wagentje onder de kont. Herrie? Ja, dat dan weer wel. Met de beste wil van de wereld kan ik er niets anders van maken. Dit is gewoon een luidruchtig baasje. Heel vervelend is de dreun zo tussen de 100 en 120. Erg vermoeiend en dus rijd ik 100 of 130 (op de teller) of harder, op de snelweg welteverstaan. De versnellingsbak hoort bij de beste in zijn soort vind ik. Mooi mechaniekje en aan niets is te merken dat er al meer dan 100.000 km met deze auto is gereden. De koppeling gaat redelijk licht en grijpt precies aan. Ook weer gewoon goed.
Brandstofverbruik
Gemiddeld 1:20 en dat vind ik ronduit zuinig met mijn ‘zware’ rechtervoet. Of ik nou als een slak of als een bezetene rijd, het maakt de Bluemotion weinig uit en heeft verrassend weinig effect op het gemiddelde verbruik. Heel knap. Overigens, 90% van de tijd sukkel ik gewoon mee met de rest van het verkeer.
Onderstel en besturing
Eigenlijk wel een verrassing. Uitstekende wegligging en hele fijne en precieze besturing met veel gevoel. Ik heb bij elkaar vier dagen met een vervangende TSI met 90 pk gereden omdat mijn Polo voor schadeherstel en onderhoud weg was. Die TSI is briljant! Wat een mooie motor is dat zeg! Snel, zuinig en zeer stil. Een verademing. Maar de wegligging is wel minder omdat hij niet zo laag op de pootjes staat als de Bluemotion. Deze gaat als de bliksem door bochten en rotondes. Hij is wel iets stugger dan een TSI en bij elke snelheidsdrempel moet je erg behoedzaam zijn: bij het terugveren klapt de onderzijde aan de voorkant heel gemakkelijk op het wegdek. Het onderstelcomfort is verder goed voor deze klasse en afrolgeluiden worden mooi gedempt.
Uitrusting
Een Trend uitvoering betekent bij VW dat er geen enkele luxe verwacht mag worden en dat is een eufemisme! De Bluemotions hebben gelukkig nog wél een paar extra’s. Leren stuur en versnellingspook, aircootje, radiootje, cruise control en middenarmsteun. Goed genoeg wat mij betreft. De audio klinkt zo slecht dat ik alleen nog maar BNR luister. Wat een &%$@ geluid! Verder geen enkele tierelantijn en dus wel heel erg saai…
Storingen
Niet echt, behalve wat gekraak vanuit het onderstel en een piepende passagiersstoel. Ik weet niet wat er in de voorgaande 95.000 km's is gebeurd (vergeten in het onderhoudsboekje te kijken...), dus mijn ervaringen zijn wat dit onderwerp betreft niet erg representatief.
Conclusie
Gewoon een goede auto. Ik denk dat de vernieuwde 1.4 TDI Bluemotion de perfecte auto is om van A naar B te rijden. Die schijnt net iets soepeler te rijden en vooral stiller te zijn. Maar of het nu de oude of de vernieuwde versie is, de Polo TDI Bluemotion is een best wel vlotte, comfortabele en praktische auto die er prima uitziet en ook nog eens economisch verantwoord is. Zo’n Polo doet dus eigenlijk alles goed. Maarre… is tie ook leuk? Dat is nou maar net de vraag. Mijn Polo loopt over een paar weken uit zijn leasecontract. Misschien leasen we nog een tijdje door of misschien mag ik een nieuwe bestellen. Als ik het voor het zeggen heb dan wordt het toch een Clio…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.