Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2011)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2011)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst17.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bevalt veel beter dan verwacht.

  • 6.200 km

Omdat mijn vriendin besloot voor zichzelf te beginnen en hiervoor waarschijnlijk veel kilometers zou gaan maken besloten wij vorig jaar een Polo BM te bestellen.
Ik volgde al vanaf december 2009 de berichtgeving over deze Polo en betwijfelde vooraf door sommige berichten in de autopers of de Polo wel een juiste keuze voor ons zou zijn. De auto werd vaak gekwalificeerd als te traag om mee te komen met het verkeer.
Aangezien we op dat moment een Audi A3 met 210pk reden zou de overgang naar een Polo BM wel heel groot zijn.
De proefrit in mei 2010 maakte duidelijk dat de zorgen ongegrond waren.

Prestaties:
De auto is niet snel, maar ik heb geen moment het gevoel gehad niet mee te kunnen komen met het verkeer.
Je kunt uiteraard niet bij 120km het gaspedaal vloeren en verwachten dat je zo snel op de 140km per uur zit als in onze vorige auto, maar je komt echt niet te kort om je soepel door het verkeer te bewegen.

Conclusie: We hebben het hoge vermogen van de A3 nog niet gemist.


Comfort:
Al tijdens de proefrit verbaasde ik mij over het comfort van de Polo. In sommige andere reviews las ik zo nu en dan dat de auto hard geveerd is, maar hoe je dit ervaart wordt vooral beïnvloed door hetgeen je gewend bent. De auto is in mijn ogen week geveerd, maar ik ervaar dit als comfortabel in het dagelijks gebruik. Zeker na drie jaar in een Audi A3 met sportonderstel te hebben gereden vind ik dit eigenlijk een vooruitgang en helemaal wanneer ik uit onze Mini Cooper in de Polo stap is het verschil groot.
Een ander pluspunt is het geluidsniveau van motor en onderstel. De auto is tot snelheden van 130 km stiller dan de A3. Dit komt vooral doordat er veel minder afrolgeluid van de banden in het interieur doordringt, maar eenmaal op snelheid doet ook het motortje zijn werk in alle rust.
Voor de kritische lezers onder u, de Polo staat net als de A3 op 17" velgen, dus het verschil in velgmaat is niet de oorzaak voor het feit dat er minder afrolgeluid waarneembaar is.
Het licht en zicht pakket met oa automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en regensensor vind ik een aanrader. Je kunt zelf de gevoeligheid van de regensensor instellen en eenmaal op de stand die jij prettig vindt werkt het echt comfortverhogend. Voor het winterpakket met verwarmbare stoelen spiegels en ruitensproeiers geldt dit maar in beperkte mate. Wanneer je twijfelt tussen deze twee opties zou ik altijd voor het licht en zichtpakket kiezen.

Conclusie: Stil en comfortabel afgeveerd. Dimmende spiegel en regensensor fijn.


Stuurgedrag:
Ook dit is natuurlijk afhankelijk van hetgeen je gewend bent, maar afgezet tegen onze Audi en helemaal tegen onze Mini gaat het allemaal erg licht en gevoelloos. Niet vervelend en de auto volgt ook prima de ingezette koers, maar de Polo gaat vanzelfsprekend minder hard de hoek om dan de A3 en de Mini.
Nadat de 17" velgen met zomerbanden eronder zijn gekomen stuurt de auto een fractie zwaarder en ik ervaar dit zelf als prettig. Je voelt net iets duidelijker wat er gebeurt zonder dat het oncomfortabel wordt.

Conclusie: Prima voor de dagelijkse rit, te licht en gevoelloos voor mensen met sportieve aspiraties.


Media:
Bluetooth carkit met touchadapter werkt goed. Enig minpunt hiervan is dat, ondanks dat de functie 'nieuwe tekstberichten' in het menu voorkomt, mijn sms-berichten niet via de touchadapter binnenkomen. Mogelijk dat dit met een andere telefoon wel goed werkt. (ik gebruik een IPhone)

Het radio/cd/mp3 systeem geeft een heel behoorlijk geluid. Het is natuurlijk niet zo transparant en strak als de weergave van High End car audiosystemen, maar geeft met zijn zes speakertjes echt een heel behoorlijk geluid. Zelfs een stuk beter dan het Concert systeem dat we in de Audi hadden.
Het mediasysteem leest de mp3 bestanden prima van zowel een USB stick als van een IPod en laat zich eenvoudig bedienen.

De navigatie werkt naar behoren, maar het is wel een aanfluiting dat de data op de geleverde cd-rom niet up to date zijn op het moment dat je de auto aanschaft. Helemaal omdat je er toch €130,- voor moet betalen wanneer je het navigatiesysteem als optie bestelt.
TomTom is beter, maar het is wel erg fijn om niet iedere keer een een los apparaat te moeten plaatsen of op te bergen en dat je onderweg geen rommelige snoertjes door het interieur hebt lopen.


Verbruik:
Het meest besproken onderwerp met betrekking tot de bluemotion is natuurlijk het verbruik.

De eerste 3000 km schommelde het gemiddeld verbruik bij ons tussen de 4,6 en 4,9 liter. Nu we de 4000km gepasseerd zijn schommelt het tussen 4,4 en 4,5 liter.

Dat het erg afhankelijk is van rijstijl bleek uit het feit dat het mij al vrij snel lukte om ritten met een lengte boven de 10km ( vanaf koude start en bij temperaturen onder de vijf graden) net boven of onder de 4 liter uit te komen, terwijl het mijn vriendin ondanks dat ze het probeerde niet lukte een lager verbruik dan 4,8 liter te realiseren.

Record:
Er wordt veel gediscussieerd over de haalbaarheid van de fabrieksopgave van 3,4 ltr. De verbruiksmeter en deze discussie zette mij aan tot pogingen om steeds zuiniger te rijden.
Afgelopen weken vier maal een ritje Amsterdam centrum gereden.
Vanuit het stadscentrum waar wij wonen is dit een rit van 72km:

2x 3,6 ltr. (1:27,7) (incl filerijden over 5km)
1x 3,5 ltr (1:28,6)
1x 3,4 ltr (1:29,4)

Hoe zijn deze waarden behaald?
Alle ritten op 15" stalen velgen met winterbanden. Er staat me bij dat winterbanden een ongunstig effect hebben op het verbruik, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden?
Verder;
- Cruiscontrol op de snelweg op 95km per uur.
- In de stad startstop systeem gebruikt.
- Anticiperend gereden, dus iets eerder gas los wanneer er een stoplicht
op rood stond.
- Telkens vlot opgetrokken naar gewenste snelheid en cruisecontrol
aangezet.
- Buitentemperatuur rond de 12 à 13 graden.

Vermoedelijk zal ik dergelijke waarden niet meer scoren nu de 17" wielen met zomerbanden eronder zijn gegaan, maar het stemt vrolijk dat de Polo echt zuinig kan rijden wanneer je je best doet en tevreden bent met een kruissnelheid van 95km per uur op de snelweg.

Conclusie: Het kan dus wel! Rijstijl en buitentemperatuur zijn de factoren die duidelijk het meest van invloed zijn op mijn verbruik.


Minpunten:
- brandstofpomp is zacht hoorbaar in het interieur. Je kunt ook denken, wanneer je dit kunt horen dan is de auto wel erg stil, maar het stoort me zo nu en dan wel.
- regenwater loopt van het dak naar binnen bij het openen van een portier
- leuning passagiersstoel rammelde op slecht wegdek wanneer de de stoel onbelast was. Dit is opgelost door de dealer.


Eindconclusie tot nu toe:
Fijn comfortabel autootje met een laag verbruik.
Mijn waardering van de betrouwbaarheid is natuurlijk nog weinigzeggend bij deze kilometerstand.

Ik snap er niets van...

  • 10.000 km

Tijd voor een update omdat er inmiddels 10.000km op de teller staat.

Problemen:
Nog geen.


Comfort:
Bevalt echt prima. Ik reed onlangs nog met een Saab 93 uit 2003, een BMW 5 uit 2004 en Audi A6 uit 2005 en besefte me daardoor hoe ontzettend goed het comfort van de kleine Polo eigenlijk is.


Prestaties:
Snel is de auto natuurlijk niet, maar ik mis het vermogen van onze vorige auto nog steeds niet.


Verbruik:
De titel van deze update refereert aan dit meest besproken onderwerp m.b.t. de BM.
In sommige reviews lees ik vaak teleurgestelde ervaringen wat betreft het verbruik in de praktijk. Mijn ervaringen zijn anders. Ondanks de geplaatste bredere en grotere wielen vind ik het verbruik nog steeds wonderbaarlijk en blijmakend laag.


Twee voorbeelden:

1. Traject woonwerk 15,5km:

- Bebouwde kom 4km (30/40 km per uur)
- Provinciale weg 6km (80km per uur)
- landweg 60km 5,5km (60km per uur)

Verbruik schommelt op dit traject tussen de 3,8 en de 4,4 liter. 3,8 wanneer er weinig ander verkeer is, 4,4 wanneer ik veel moet stoppen en weer optrekken.



2. Een rit Gouda, Twello, Rijssen, Enschede
en weer terug naar Gouda.

Heenweg
Snelweg 110 op teller op 100km
weggedeelten, 130 op de teller op 120km
weggedeelten. Provinciale wegen met het
verkeer mee 80 op de teller.
Verbruik 4.0 ltr per 100km

Terugweg.
130 / 140 op de teller en ook drie keer doorgetrokken naar 160/170 en dit een minuut of twee vastgehouden. Ik deed dit uiteraard voor het milieu, want je moet de motor toch ook af en toe schoonbranden.
Bij inhalen telkens volgas in 5 even wat meer snelheid gemaakt.
Ring Utrecht 100km en het laatste stuk Utrecht Gouda met 130 op de teller.
Ik verwachtte door de manier van rijden op de terugweg onder de 1:20 uit te komen.
Het verbruik over de totale dag bleek echter
niet verder gestegen dan een gemiddelde van 4,5 ltr op 100km. Met deze manier van rijden 1:22,2 scoren lijkt me een nette waarde.

Eerste reparatie

  • 17.500 km

Het motormanagementlampje brandde vorige week.
Diagnose: Defecte uitlaatgas-terugvoer-klep.
Deze zogenaamde EGR klep is dus vervangen onder garantie.

Direct de originele velgen met winterbanden eronder laten zetten.

Verder weinig nieuws.
Verbruik schommelt rond de 1:22 a 1:23


Zoals verwacht zijn de MRB regels aangepast.
Ik had verwacht dat er wel weer betaald zou moeten worden, maar dat de hoeveelheid CO2 uitstoot meegenomen zou worden in de hoogte van de MRB. Teleurstellend dat er weer naar gewicht moet worden betaald vanaf 2014.
Zuinigheid hoeft niet meer gestimuleerd te worden vind de overheid. Ik vind het niet erg om MRB te betalen, maar dat er helemaal geen verschil tussen een relatief schone en een erg vervuilende diesels gemaakt wordt komt voor particulieren wel onevenredig hard aan.
€1056,- per jaar aan extra lasten voor de Polo om precies te zijn.
Bij ons aantal kilometers 20 a 23.000 kruipt de kilometerprijs nu wel erg dicht tegen tegen die van de 1.2tsi aan.
€0,23 tegen €0,26.

Het argument dat je al een bpm voordeel hebt gehad zal ook niet opgaan want door de invoering van MRB zal de afschrijving ook enorm oplopen. Het aanbod tweedehands BM's zal namelijk groot zijn en de vraag is maar net of er genoeg markt voor is wanneer mensen MRB naar gewicht moeten betalen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.