Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 9.300 km |
eerste indruk
- 1.200 km
In mei 2010 mocht ik dan een nieuwe leaseauto bestellen.
Ik heb diverse auto’s uitgerekend zoals een VW Golf 1.2 Tsi en 1.6Tdi , Audi A3 SB 1.6 Tdi , Toyota Prius / Auris hybride en VW Polo.
Vanwege de veel lagere kosten bij de Polo bluemotion (scheelt netto 250 euro per maand tov de genoemde modellen) toch maar besloten om een proefrit te maken in een Polo BM.
Indien de proefrit goed beviel, dan moesten we toch maar bestellen. Dus zo gezegd, zo gedaan.
De auto die besteld is een zwarte BM met exe plus pakket, mistlampen, donker getint glas achter en bluetooth adapter. Al met al een prijs van 20k! Best nog veel voor een auto zonder BPM.
Aflevering zo in oktober zijn, maar uiteindelijk werd dat december. En dan wordt ie door de leasemij in januari op kenteken gezet.
Ik mocht de auto op 7-1 ophalen.
En dan nu terzake:
Ophalen bij de dealer ging wat rommelig, maar men was vriendelijk en heeft wel de tijd genomen om een en ander even uit te leggen en de telefoon alvast te koppelen.
De nieuwe navigatie Dvd was helaas nog niet binnen, maar kon ik enkele dagen later alsnog ophalen.
Het rijden de eerste kilometers moest ik even aan wennen, maar heb hiervoor ook 2 benzine auto’s gereden. Met name het vroeg opschakelen moet bij de BM niet te vroeg gebeuren omdat de trekkracht dan gering is. De bak heeft lange overbreng verhoudingen waardoor het maximum koppel bij relatief hoge snelheden voorhanden is. Een langzaam bochtje in zijn 3 is dus geen optie.
Ik moest vooral wennen aan de cruise control. Bij de Renaults hiervoor zat de bedieng op het stuur en dat was erg handig. Bij VAG zit dat nog steeds aan de richtingaanwijzer, ook bij een multifunctioneel stuurwiel en dat vind ik persoonlijk niet zo handig. Wel heeft VAG nu ook een cancel mogelijkheid door het tuimelschakelaar bovenop even naar rechts te drukken. Dat had ik jaren geleden in de Audi niet.
Verder is het bedienen van de radio, navigatie, verwarming etc. allemaal erg makkelijk. Vooral het touchscreen is erg gemakkelijk, vooral in vergelijk met de laatste Renault. (Daarbij het bedienen van de mp3 speler wat onhandig)
De auto en de banden moeten nog wat ingereden worden, maar het valt wel op dat het sturen erg licht gaat, je hebt wat minder gevoel in de bochten.
Bij de eerste keer tanken zat het gemiddeld verbruik op 5.2l/100km. Dat is niet erg zuinig maar gezien andere review en het nagelnieuwe blok had ik ook niet beter verwacht.
In de toekomst verwacht ik wel dat dit nog wat zal dalen.
tweede indruk
- 9.300 km
Het nieuwe is er al weer af. Ik ben intussen 2 schade's verder. De eerste was een lichte parkeerschade aan de achterbumper op de parkeerplaats. Niet mijn schuld, maar altijd vervelend en zeker als de auto nog net nieuw is. De tweede schade was wat heftiger: in de file ben ik van achteren aangereden. Omdat ik een trekhaak heb is alleen de trekhaak verbogen, de bumper kapot en wat krasjes op de achterklep. Gelukkig geen lichamelijke klachten en de schade werd na 1,5 week alweer gemaakt (nwe trekhaak,kentekenplaat en bumper).
Ik ben toch wel blij met deze auto. Na wat gewenning aan de overbrengingsverhoudingen en het losrijden van de motor ben ik tevreden of de prestaties, je kunt altijd goed met het verkeer meekomen zolang je maar niet te weinig toeren hebt. Ik ben ook zeer te spreken over het rijgedrag op de snelweg. Je hebt niet het gevoel dan met een kleine auto onderweg te zijn, het voelt gewoon heel stabiel en stevig aan alsof je in een Golf rijdt. Bij het schadeherstel heb ik een paar dagen in een Hyundai i20 gereden en dat voelt echt een klassen minder, dan ben je blij dat je weer in de Polo mag rijden.
Het verbruik is gemiddeld 4,7l/100km volgens de leasemij over 7500 km. Dat is niet te zuinig voor zo'n kleine auto. Ik rij wel meest op de snelweg of autoweg (100km) en maak gebruik van start-stop. Ik rij een enkele keer een rit van 65 km waarvan 45 km op de autoweg waarbij het zeer druk is, rij dan van 90km/h zeker in het voorjaar geeft de boordcomputer op zo'n rit gemiddeld 3,8-4,0 l/100 km aan. Wanneer je veel van deze ritten hebt kan het verbruik dus wel omlaag.
Problemen:
Na een paar weken bij het op het contact zetten ging de claxon af. Ik dacht eerst dat dit het alarm was, en heb in het instructieboekje uitgezocht hoe dit uitgezet moest worden. Dit had geen effect. Uiteindelijk toch een korte rit gemaakt waarbij de claxon lekker aan bleef. Leuke rit was dat! Bij de volgende keer starten bleeft het effect gelukkig uit. Toch maar even langs de dealer en het bleek een storing in de claxon zelf vanuit het stuur, had dus niets met het alarm te maken. Ze hebben uiteindelijk de auto 2 dagen gehad en behalve de aansluiting ook de airbag vervangen.
Het tweede probleem was een knipperend voorgloeilampje. Hier mocht ik met doorrijden, en bij diagnose bleek dit het bekende 1.2TDI probleem van de EGR klep te zijn. Binnenkort wordt ook die vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline Climate controle Cruise control
- 2010
- 151.005 km

Volkswagen Polo 1.2 Easyline, 5 Drs, Airco, NL auto, 2e Eig, APK 7-26
- 2011
- 133.870 km

Volkswagen Polo 1.2-12V BlueMotion Comfortline,Climate&Cruisecontrol,Achteruitrijsensoren,Elektrischpakket,15 Inch Lmv
- 2012
- 207.603 km