Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst116.500 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Spaarpot 1

  • 14.932 km

Altijd gewend aan compacte, snelle auto,s nu toch maar voor economie gekozen. De Sintra werd oud, zoop als een ketellapper en was in de wegenbelasting ook niet meer leuk. De Panda 100 HP mocht blijven: een beetje fun moet ook af en toe kunnen.
Na een grondige doorberekening op de achterkant van een kladblaadje, was er een ding duidelijk: niets is zuiniger dan een Polo BM.
Zoals ook anderen melden: bestellen in januari leidt tot levering in oktober. Toch leuk als er dan eind juni gemeld wordt: hij staat klaar. In juli opgehaald.

Extra's: een afkoppelbare trekhaak, een rookset (niet voor peuken maar voor parkeergeld), 5 deuren, extra airbags en een simpel sonyradiotje.
Geen radiobediening op het stuur en dat bleek een verstandige keus. Er waren leveringsproblemen met dat stuur en daarom kwam de Polo eerder dan gepland.
Na 15.000 kilometer de volgende opmerkingen:

Motor: gezellig pruttelende koude start (lees: nagelt bij koud weer als de hel), maar eenmaal op temperatuur loopt het driepitterje lekker. Trekt best redelijk, maar verwacht geen wonderen. Omdat de versnellingen lang zijn is terugschakelen noodzaak. Rotondes hoef je echt niet in 3 te ronden. Afslaan zal-ie niet maar als je enig respect voor techniek hebt, laat je dat wel uit je hoofd. terug naar 2 dus.

Verbruik: omdat ik deze toet alleen gebruik voor woon-werk (78 km per dag), die weg alleen bestaat uit snelweg, een kort stuk 70KM weg en een klein stukje stad is het gemiddeld verbruik over 15.000 kilometer uitgekomen op 1 op 23,2. Valt dat tegen? Ja, dat valt tegen! Er is mij gemiddeld 1 op 29,4 beloofd en iedereen die nu gaat roepen dat dat logisch is omdat de fabriekstest nu eenmaal anders is dan de praktijk, zal wel gelijk hebben, maar ik wil dat niet horen. Immers: de advertenties van VW schreeuwden het van de daken : 1 op 30! En bovendien: ik was niet van plan om 200.000 kilometer in een fabriekshal te gaan rijden. Tijd dat de consumentenorganisaties hier iets aan gaan doen.

Zou ik de Polo als ik dit geweten had niet gekocht hebben? Toch wel, want het blijft een prima deal en er zijn toch niet veel auto's die dit niveau halen.

Terug naar het verbruik: om die 1 op 23,2 te halen rij ik zoals mijn opoe. En dan niet die uit de VW-advertentie.
Goed op temperatuur laten komen, alle regels van het nieuwe rijden toepassend, de banden op maximum druk en veel start-stop gebruik. Maximaal 95 op de snelweg (blijf je net uit het vaarwater van 40-tonners) en, geloof het of niet, de cruise control uit. Waarom? Omdat de CC niet vooruit kijkt en ik wel. Als je een helling op gaat met hogere snelheid en je neemt tijdens het klimmen gas terug is de besparing grandioos. Berg af een beetje bijgeven en gemiddeld scoor je veel beter dan met een aangezette cruise control die volgas geeft als je de helling opgaat. Het is maar dat je het weet.

Met wind mee op de vlakke weg, zie ik toch regelmatig het cijfer 3.2 verschijnen. De weg terug zorgt dan (als de wind niet draait tenminste..) voor een 4.2.

Comfort:
Prima. ik mis niets. De kinderen klagen over de diepe zit op de achterbank, maar die waren captains seat gewend.... Dus ik weet niet of ik dat mee moet rekenen.
Een ding lees ik bij vrijwel geen enkele review: ik ben 1.90 lang en pas maar zeer moeizaam door de voordeur. Ik ben redelijk flexibel, maar mijn hoofd is al beurs van het uitkoppen van de deurstijl. Heeft de 3-deurs vast minder last van. Saillant detail: de deurdoorgang van de Panda is veel groter, terwijl de auto een halve meter korter is. Als je dan eenmaal zit, zit je prima. Lekker stevige stoel.

Aanhangerervaring:
Van de week een boedelbak aangekoppeld. Enkelasser, 1.50 meter hoog, 2.50 lang en max 750 kg. Bedje en wat matrassen vervoerd. Over een afstand van 100 kilometer zakt het verbruik terug naar 1:14, de start-stopinstallatie werkt niet meer (zal wel minder veilig zijn als die blijft werken) en bij 90 km/u gaat het schakelpijtje aangeven dat ik naar 4 moet. Een busje huren kost meer. Het rijgedrag blijft overigens prima.

Rijgedrag zonder aanhanger:
Niets op aan te merken. Veilig en voorspelbaar. Ik ben het eens met de schrijvers die verkeersdrempels niet prettig vinden. De voortrein is dan te slap geveerd en slaat door.

Besparing:
Had ik de Sintra in huis gehouden dan had ik veel meer variabele kosten gehad.
Alles meerekend (renteverlies, wegenbelasting voor de Sintra, duurdere benzine ipv diesel)kom ik op een besparing van €241 per maand. Serieus geld! Door dat op een rekening te zetten kan ik over krap zeven jaar alweer een nieuwe kopen en dan heb ik het nog niets een over de restwaarde. Kortom: prima spaarpot.

Onderhoud:
Nog niet veel: 0,25 liter olie erbij, bandjes oppompen en een bandenspanningmeter die niet lekker werkte. Na een reset bij de dealer geen problemen meer.

Kortom: comfortabele, makkelijke en toch ook wel zuinige auto.

Doorsparen

  • 45.000 km

Inmiddels is er 45.000 kilometer onder de Polowielen doorgerold. het blijft een fijne auto. Over 45.000 kilometer is het gem. verbruik uitgekomen op 1 op 25.1. Een beurtje van krap 300,00 Euro mag ook geen naam hebben en de bandenslijtage is ook vrijwel te verwaarlozen. Zelfs op de voorwielen is er nog 6,3 millimeter profiel aanwezig. Als dat zo doorgaat moet de 100.000 kilometer met een set banden makkelijk haalbaar zijn. Het blijft leuk om in Den Haag te tanken en dan door te rijden naar Venetie en dan pas weer te hoeven tanken (1345) kilometer). Of naar Parijs en terug en dan nog een week naar je werk..
De kinderen blijven klagen over achterbank: ze krijgen er rugpijn op. Opvullen van de zitting met een handdoek helpt, maar zou natuurlijk niet moeten. En boven de 130 km/u gaat prima, maar in verhouding gaat er dan wel erg veel diesel doorheen. Verder heerlijke auto met elke maand weer lol over de lage dieselrekening.

zuid europa-rond

  • 60.000 km

De 60.000 km zit erop. De laatste weken door Zuid Europa getoerd en een dikke 7000 km in de hitte gereden met volle bepakking en 4 personen aan boord.
Nog steeds geen klachten. Wel is het verbruik meer naar de 1 op 23 gegaan door vrijwel continu gebruik van de airco. In combinatie met extra gewicht vind ik dat nog steeds netjes.
In de bergen komt de Polo lucht en vermogen tekort. Het gaat allemaal wel maar op 2500 M door een steile haarspeld vergt veel schakelen en op toeren houden. Anders valt de motor dood. Cruisen met 130 continu levert nog steeds 1 op 20 op.
Geen druppel olie verbruikt en wat ook leuk is, is dat de banden nauwelijks slijten. Na 60.000 km nog 4,5 mm voor en 6.0 mm achter. Nog nooit meegemaakt. Op naar de 100.000.

Probleempjes??

  • 60.000 km

De 2e beurt verloopt niet naar plan. Dealer belt met melding dat een deel van de brandstofleidingen vervangen moet worden.(niet goed vastgezet, lekkage en meer vage opmerkingen). Zelf nooit iets van gemerkt. En ja, we zijn net twee maanden uit de garantie... Dat zijn natuurlijk zaken die ik niet wil horen. Drie weken na de garantieverloopdatum breekt ook opeens het knopje van de buitenspiegelverstelling af. Da's verrekte lastig. Ik hoop niet dat alle materialen geprogrammeerd zijn op breuk na 2 jaar...
Na wat googelen kom ik ook problemen met de brandstofpomp tegen (veel geluid). Die van mij maakt inderdaad ook aardig wat kabaal. Vooral bij stationairloop. Overal zijn al pompen vervangen. Dit begint aardig naar een terugroepactie te ruiken. Is er verband met de vervangen leidingen? Volkswagen: dit zijn teveel vragen.
Ben benieuwd hoe de dealer dit gaat oplossen.

Probleempjes weggepoetst.

  • 60.000 km

De gammele brandstofleiding is uiteindelijk door de dealer vervangen op kosten van VW. Aanvankelijk wilden ze een 70% coulanceegeling overeenkomen (bleef over 82 euro te betalen), maar dat vond deze zijde van de tafel niet zo leuk. Na tussenkomst van een hogere baas is de coulance opgetopt naar 100%.
Zo hoort het ook, vind ik, als je zo kort na de garantietermijn iets hebt dat( naar mijn mening) al niet goed heeft gezeten vanaf het begin. Kortom, tevreden over de afloop en op naar de volgende beurt. O, ja, het gieren van de brandstofpomp waar veel over in fora te lezen is, herken ik ook. Ik heb er geen last van (zal wel een beetje doof zijn), maar het geluid is ontegenzeggelijk aanwezig. Toch ook maar even gemeld bij het ophalen van de auto. Er wordt overigens ontkend dat er een probleem met die pompen zou zijn.

verbruik blijft dalen

  • 73.000 km

Na 73.000 km en 3 jaar tijd voor de eerste APK. De laatste 13.000 km zijn vlekkeloos verlopen. Positief (maar wel apart...) is dat de Polo elke tankbeurt weer een beetje zuiniger is. Gem. over de laatste 10 tankbeurten: 1 op 25,7. Da's niet slecht. Laatst zelfs met een tank 1510 kilometer gereden. De banden zijn erg slijtvast. Voor nog 4 mm en achter nog een kleine 3. Daar moet de volgende beurt (90.000km) dus gewoon mee te halen zijn. Mooi net voor de winter nieuw banden eronder. Kost dus ook bar weinig. Niets te zeuren dan? Nee, niet over de auto. Wat ik jammer vind is dat de VW-dealer 59 Euro rekent voor een APK'tje. Je krijgt een formidabele korting van 20 Euro als je lid bent van de Volkswagenclub. Ook leuk. Maar als ik bij de plaatselijk Opeldealer de APK laat doen kost me dat 29 Euro. En kan ik de volgende dag terecht... Bij VW zijn alle internetagenda's voor twee weken volgepland. Niet handig, VW.

Slaapverwekkend

  • 81.000 km

Er is niets gebeurd, de afgelopen 10.000 kilometer. De Polo rijdt en brommobielt als hij koud is, grasmaaiert als hij warm is en tractort zich overal doorheen. Nog steeds met de eerste banden. Wel zojuist winterbanden voor het eerst gekocht en het profiel van de zomerbanden zit na 81.000 kilometer nog op 3,5 - 4mm. Daar gaan we nog wel een zomertje mee rijden.
Het verbruik op winterbanden gaat wel omhoog. De laatste tankbeurten kwam ik niet onder de 1 op 26. Nu is dat weer terug naar 1 op 24,5.
Er is niets kapot gegaan, de olie staat nog boven de knibbels en buiten een beetje poetsen en soppen is er niets te melden. Of het moest zijn dat autorijden zo verdomd weinig geld kost. En ook slaapverwekkend saai is, ik geef het toe.
Jammer dat er weer 78 Euris de maand afgetikt moeten worden voor de wegenbelasting, maar dat wisten we van te voren. Aan de andere kant: 42 x 78 Euro is toch een lekker spaarcentje en daar kunnen we nog jaren de wb van betalen. Toedels!

Ja hoor daar is-ie dan toch: de EGR-klep!

  • 82.000 km

Als er iets is waar ik een pietepleurishekel aan heb is dat het feit dat ik tussen twee beurten door naar de dealer moet omdat er toeters en bellen afgaan op het dashboard. Aldus geschiede. Motorlampje brandt oranje, auto houdt in, max. toerental 3000. Aangezien alle collega's al zo'n beetje de EGR-klep hebben moeten laten vervangen verbaast dit gedrag mij niet. Maar het is natuurlijk wel poepvervelend. Gelukkig heeft Kamsteeg in Voorschoten wel tijd en kan ik de auto al snel brengen. Aan de telefoon uitgelegd wat er aan de hand is en eigenlijk staat al direct vast dat het die EGR-klep wel zal zijn. Direct wordt aangegeven dat het een dure reparatie is (1.100 Euris) maaaarrrr dat Pon een coulantieregeling heeft voor die klep. Komt neer op 100% onderdelen en 50% arbeidsloon. Na een dag repareren en (gezien de werkstaat) een hele bak onderdelen vervangen is de totale schade E 276. Voor 3,5 jaar rijden niet teveel denk ik, maar een advocatenvriendje fluisterde mij toe dat Pon in feite al erkent dat het onderdeel al niet goed geleverd is (en dus veel langer mee had moeten gaan) en dat het dan DUS niet logisch is dat ik arbeidsloon (dat direct verband houdt met de klacht) WEL zou moeten betalen. Tja. Dat doet mij wel twijfelen. Maar heb ik zin om voor die E 276 weer een hoop tijd te investeren? Nou, eigenlijk niet en daar komt bij dat ik het wel waardeer dat er door Kamsteeg niet om het probleem heen gezwamd werd, maar aangegeven werd dat er inderdaad (te) snel vervangen moet worden. En ik moet zeggen: ik ben gevoelig voor eerlijkheid. Dat eindeloze verhaal van " U bent echt de eerste met deze klacht" heb ik hier niet gehoord. Lang verhaal kort: ik denk dat ik het erbij laat.
Na de reparatie de weg weer op. Omdat ook de software is aangepast, lijkt het wel of de koude loop verbeterd is. Dat enorme genagel als het koud is, is verdwenen. Verder trekt hij weer beter en zit er dus weer wat meer vaart in (als je dat van een Bluemotion tenminste kan zeggen...)
Na een dag gaat het volgende lampje branden op het dashboard. Stadslicht rechts kapot. Ik stop, kijk na en jawel, lampje kapot. Kan gebeuren. Morgen even vervangen. Volgende dag: lampje op dashboard uit, lampje buiten: OK. Het spookt in de bedrading... Dit herhaalt zich nog een keer of 6 en dan blijft het juiste lampje aan en het andere juiste lampje uit.... Vreemd.
Bij het tankstation aangekomen gaat de tankdop niet open. En natuurlijk heb ik te ver doorgereden, dus er MOET nu diesel in. Gepeuterd met sleutel: geen effect. Gepeuterd met schroevendraaier: geen effect. 685x de afstandsbediening aan en uit gezet. Werkt niet. Geen tijd te verliezen, want ik moet op Schiphol zijn. Dus linea recta weer naar Kamsteeg. Receptionist loopt mee, peutert...niets. Peutert nog een keer...niets. Dan 2x centrale deurvergrendeling weer aan en uit. Pang. Open. Met open klep naar tankstation gereden, maar wel met de mededeling dat de sensor in de vulopening waarschijnlijk de boosdoener is. Reparatietijd te verwachten 45 min. Nu geen tijd. Moet later maar. Kan zo weer gebeuren. Gadverdamme!
Ten slotte heb ik winterbanden gemonteerd. Voor het eerst dit jaar. Ja, begin maar vast te lachen! Slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar enfin. Wat ik wel vervelend vind is dat het verbruik ruim 10% hoger komt te liggen met die sneeuwjongens eronder.
Verder gaat het wel goed met de Bluemotion. Ben wel een klein beetje vertrouwen verloren. Maar we gaan het zien. Op naar de ton en inmiddels 78 euro MRB per maand. Slik.

Doorsudderen.

  • 90.000 km

De 90.000 staat op de teller en dus was een beurt onvermijdelijk. Die valt mooi samen met de APK, dus dat scheelt weer een paar pegulanten. Het lampje-probleem (aan-uit-uit-uit-aan) is verholpen door twee nieuwe stadsperen en (weer) een computerupdate. Al met al een beurt van 535 Euro's. Het tankdopprobleem leek eenmalig en verder was er niets te melden en dus met verse olie aan boord, een filtertje hier en daar en wat vet aan de scharnieren op naar de volgende beurt. Twee zaken vallen wel op:
1. het verbruik blijft dalen en de laatste twee tankbeurten tik ik af op 1 op 27,2 gemiddeld. Netjes.
2. de 'naverbrander' laat nu elke 1000 KM van zich horen. En als dat gebeurd schiet het verbruik omhoog naar 1 op 16. Het gehele proces duurt 12 kilometer en dan gaat de naverbrander uit en zakt het verbruik weer. Wedden dat dit proces nooit meegenomen is in de fabrieksverbruikscijfers?
De auto stuurt nog steeds goed, zit prima, ik stoot nog steeds mijn hoofd als ik instap, de brandstofpomp giert zijn liedje en ik rij ruim 1400 kilometer op een 45 litertank waar 55 liter in past. Voor het werk waar ik hem voor gebruik: alleen woon-werk, alleen buitenweg, nooit files en slaapverwekkende maximumsnelheden is deze auto prima geschikt. De spaarpot blijft groeien.
Waar ik helemaal niets van begrijp: al die mensen die dit modelletje dumpen vanwege de MRB die nu betaald moet worden. De tweedehandsprijzen zijn fors gedaald, omdat er zoveel op de markt zijn gekomen. Volgens mij kan de helft van de berijders niet rekenen. Of er is impulsief gekocht. Blijven rijden is in mijn optiek vrijwel altijd goedkoper dan nu inruilen. Doe er juist nu je voordeel mee!

Vertrouwen in Volkswagen vertoont scheuren.

  • 90.500 km

Het was niet de bedoeling om nu alweer in de pen te klimmen. De Polo heeft immers drie weken geleden een 90.000 km-beurt gehad. Enfin, een week na deze beurt doet opeens de kachelaanjager het niet meer. Althans, alleen nog in standje 4. En omdat ik niet continu met een geföhnd hoofd in de auto wil zitten, dan toch maar weer naar de dealer. Had zelf bedacht dat het de kachelweerstand wel zou zijn. Paar tientjes verder, dacht ik nog. Ja, ja..... maar niet bij Volkswagen.
"Mijnheer, het is inderdaad de kachelweerstand", zei de VW-mijnheer. "Da's mooi", dacht ik nog. Paar tientjes. "Maar het doorbranden van de kachelweerstand komt door het zwaar lopen van de de aanjager". Aldus mijnheer-VW. Ok, denk ik nog, da's dus een constructiefout. Want welke kachelaanjager geeft het nu na krap 4 jaar al op? "Dat zwaar lopen komt weer door corrosie". Een beschuldigende blik wordt mijn kant op geworpen. "Oo, ja,", denk ik, "dom natuurlijk, ik heb de Polo BUITEN laten staan!" Hoe kon ik nu toch zo ongelooflijk stupide zijn?"
"Maarre...is dat niet een beetje snel, die corrosie" probeer ik nog. "Nee hoor", zegt die VW-gabber doodleuk. "U heeft helaas pech."
"U kunt natuurlijk alleen de kachelweerstand vervangen, voor 165 euri's, maar dan staat u over een tijdje misschien weer" blaat de VW-professional door. "Ik zou u willen adviseren een nieuwe kachelunit te laten installeren, dan bent u van het probleem af".
Ik bedwing mijn ongelofelijk drang om een drieletterwoord, dat de vrouwelijke genitaliën op zeer passende wijze beeldend uitdrukt, de ether in te brengen, maar ik ben heel erg netjes opgevoed en zeg dus "Ach jee, wat een inconvenientie".
Dus laat ik mij rippen voor 475 Euro en rij een dag later weer in een auto waarvan de blow dryer het ook weer op de normale standen doet. Wel vertel ik de de VW-enthousiast nog even dat ik niet erg blij ben en dat ik dit niet verwacht van een in verhouding dure automobiel van een gerenommeerd merk. Wel heeft de VW-lieverd nog even gebeld met ons Ponnetje, op mijn verzoek, zegt-ie tenminste, om wat coulantie, maar ik zou natuurlijk wel begrijpen dat dat er na 4 jaar niet meer inzit.....
Nou, ik begrijp dat natuurlijk helemaal wel, maar dat wil nog niet zeggen dat ik er warme gevoelens van krijg, mijnheer-de-VW-verkopert!
Even resume: een kachelaanjager, een kachelweerstand, een EGR-klep, een brandstofleiding, een electronicaprobleem, een probleem met de voorlampen (elektrisch iets, waarvoor weer een dure computerupdate nodig was), nog een update (want de auto roffelde bij de koude start), een afgebroken spiegelverstelknop.
Tsja, ik begrijp dat ik niet moet zeuren. Is toch heel gewone slijtage?
Eerst maar eens wat sterretjes d'r af. Zo, dat lucht op. Want ik heb ook een mening. Ga die sterren eerst maar eens waarmaken, mijnheer de VW-betrouwbaar-mijn-billen-fantast!
Overigens, blijft wel een lekker zuinig bakkie....

een rammel en een piep

  • 100.000 km

Na de laatste update (zie 90.000), niet meer in de garage geweest. Er is dan ook niet heel veel te vertellen. Engels rijden ging de Polo goed af en er waren in de vakantie dan ook geen problemen. Wel gaat het standaardverbruik van 1 op 25 in de zomermaanden terug naar zo'n 1 op 22. Met airco, volle bepakking en een lossere rijstijl leidt dat niet tot klachten.
De 100.000 is gepasseerd met 4022 liter brandstof. En ik weet dat ik niet mag vergelijken maarrr... de vorige auto pompte er met dezelfde kilometerstand 10.500 liter doorheen.
Inmiddels hoor ik de kleppen ratelen, is er linksvoor rumoer als ik een drempel overga en als ik naar links stuur hoor ik 'kloenk'. Ik kan niets raars ontdekken, maar lees even andere reviews, daar staat dat dit bekende geluiden zijn.
De brandstofpomp giert een iets hoger liedje en de winterbanden zitten er weer onder en zorgen voor 5% meerverbruik.
De stoelen blijven goed, al wordt de linkerstoel (lichtblauwe bekleding) wel een beetje smoezelig.
Hopelijk nog 20.000 kilometer rijden en dan een jaarbeurt, zo ergens in juli en dan is de distributieriem aan de beurt. Spannend is het allemaal niet, het rijdt en, als er tenminste geen onverwachte zaken opduiken, het blijft goedkoop.

Zucht...!

  • 105.000 km

Na het passeren van de 90.000 kilometer en de genoemde beurt leek alles goed te gaan.....totdat van de week er weer eens een brief van de edelachtbare heer Pon op de map viel. Joepie! Ik mag weer precies tussen de beurten door naar de dealer voor een terugroepactie. Gewoon lekker weer 's morgens om half acht een niet te hachelen bak chemische vloeibare teer wegslurpen tijdens mijn, inmiddels zoveelste tussentijdse uurtje gratis ergernis.
Dit keer heeft de deksel van het brandstoffilter kuren en kan de boel scheuren en wellicht in de fik vliegen. Ach ja, volgens Ponnieboy kan 'de brandstof lekken en tot ongevallen met de eigen auto of het achteropkomende verkeer' leiden. Ik verzin het niet: Ponnetje schrijft het zelf! Als ik u was zou ik de aankomende weken niet achter Bluemotions gaan rijden. Want afgezien van het feit dat dat snelheidsduivels zijn, spelen ze ook nog eens James Bond na, met al die oliesproeiers!
Nou goed, we gaan het maar weer lijdzaam ondergaan. Wat moet je anders doen, 's morgens om half acht?

Zucht 2....

  • 112.000 km

De terugroepactie voor de brandstofpompdeksel is conform de verwachtingen verlopen. Er zou een half uurtje nodig zijn voor vervanging. En dat bleek ook waar. Er was echter wel een staartje. Daarover later.
De lampenduivel was weer terug. Voor de derde keer de stadslichten kaduuk. Eerst rechts, vlak daarna links. Beide lampjes waren geëxplodeerd, anders kan ik het niet noemen. Er lag een hoop stof in de koplampunits, glas en twee gesmolten fittingen. Dit keer dan maar zelf vervangen. Wat een makkie was dat, vroeger... Nu moet de hele koplampunit eruit, alle kabels los, friemelen in een nauw gaatje (leuk met die gesmolten fittingen) en dan alles weer monteren. Maar goed, waarschuwingslampje is weer uit en de lampen doen het weer.
De auto start af en toe een beetje beroerd en ja hoor: ik krijg weer een lampje te zien. Dit maal een gloeispiraal.Ten teken dat ik te truttig rij en de boel verroet van binnen. Nou dan maar, op advies, een paar keer flink en langdurig in de toeren. Schoonbranden noemden ze dat. Het heeft geholpen. De lamp zwijgt. Het starten gaat af en aan, maar op een lange en stevige rit naar Zuid Italië zijn er geen problemen.
De dag na de rit wel. Het start-stopsysteem geeft aan "error". Nou die had ik nog niet gehad. Maar even afwachten wat er nu weer aan gaat komen. En o, ja, echt zuinig reden we niet de afgelopen weken met zo',n 1 op 22.
Twee dagen later is de errormelding weg, maar gaat er weer een ander lampje aan. Dit keer die oranje van het motorblok. En dat kan, weet ik inmiddels, van alles zijn.
Ik besluit zelf maar eens aan de slag te gaan en vind een plas dieselolie in het rechtervoorscherm(...). Vervolgens zit daarboven een grote rechtopstaande buis waar twee leidingen uitkomen, met koppelstukken. Ik trek er voorzichtig aan en de een zit vast. De ander laat meteen los. Ik ruik aan de vloeistof en Bingo, dieselolie. Die heeft dus gewoon staan sproeien. Vandaar dat hogere verbruik. Toch maar eens vragen bij mijn dealer wat ze bij die terugroepactie hebben vervangen. Zal toch niet waar zijn? Ik kijk de koppeling na, niets mis mee, bevestig hem nu wel goed (het moet klikken, lezers...) start, laat de motor even lopen en het motorlampje is na nog een keer starten uit. Zal mij benieuwen of dit het was.
O, ja. voor ik het vergeet, bij 108000 km dan toch twee achterbanden vervangen. Er zat nog 2.2 mm op, dus formeel hoeft het niet, maar ik heb weinig zin op in een plas achterstevoren te komen staan.
Enne... nog niet alle lampjes heb ik zien branden, dus wie weet wat er nog op mij af komt tot aan de 120.000 km beurt...

Dahag, kleine Polo!

  • 116.500 km

Het is over, voorbij.
Het lampjesorkest bleef tot het laatste moment aanwezig. Na de Italierit was het steeds lampje aan, paar dagen lampje uit en weer lampje aan. Door de noodloop rijdt het niet lekker meer. En ik was ook wel een beetje klaar met de kwaliteit van de Polo.
Kortom: verkocht.
Nog even op een rij:
Positief: verbruik (1 op 24 over 116.000km), goede stoelen, afwerking, bandenslijtage (bijna 100.000 met een set (maar dat zegt meer over Continental), zeer lage kosten, vooral de eerste 4 jaar (geen MRB), lage aanschafprijs (geen BPM). Relatief veel ruimte en smoelt best leuk, ook na 5 jaar. En een goede inruilprijs,
Negatief: kwaliteit, terugroepacties, extra controles, onbetrouwbaar, afbrekende knoppen (op de afscheidsdag begaf ook de klep van de middenarmsteun het..), krappe deurdoorgang voor dikkerds, comfort op de achterbank. Alle toeters en bellen die met de milieutechniek te maken hebben: heel gauw de vuilnisbak in, veel te storingsgevoelig (EGR-klep, start-stop, sensoren etc.), o, ja, en die doorslaande vooras op drempels. Is gewoon echt niet fijn.
Toch denk ik dat mijn opvolger er nog best een goede auto aan heeft. Nieuwe banden, niet in gerookt, gratis trekhaak (afneembaar) en alle klachten zijn inmiddels wel verholpen.
De nieuwe toet is gekocht. Gewoon weer een lekkere viercilinder (wat loopt dat toch lekker soepel), turbo d'r op, sterkste uitvoering. Beetje extra spielerei erop en vooral: een hele grote kofferbak. Drie keer raden.
O, ja en ook een beetje omdat we eindelijk weer eens een goede, kundige en verrassende verkoper kregen in plaats van een aangeklede modepop met foute schoenen.
Bye, bye en niet meer omgekeken.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.