Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Polo

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

autoreview

41
Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)
dijk
  • dijk4
  • Gebruikersreview
19 september 2010 om 12:06
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst138.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

voor het eerst 3.3l/100km!

  • 40.000 km
  • 19 september 2010

Na in januari 2010 de polo Bluemotion gekocht te hebben, kon deze op 2 juli bij Pouw in Zwolle afgehaald worden. Gekozen is voor een candy witte buitenkant en een grijs-zwarte binnenkant met als extra' s een trekhaak, bochtverlichting en een vw-radio met stuurwielbediening.

Waarom een polo?
In mijn optiek is de polo een mooie auto: strak model, zowel van binnen als van buiten. Vooral de lichtunits voor en achter vind ik fraai, de achterlichten met name in het donker. Qua exterieur vindt ik de spoiler aan de voorkant wel wat groot: dat had wel wat minder gemogen.
Qua interieur is de auto praktisch en vrij luxe. Echter, de zachte materialen waar de autopers bij de introductie zo prat op ging kan ik niet ontdekken in de polo.
Uiteraard waren ook de te verwachten lage kilometerkosten een belangrijke reden tot aanschaf: bij mijn vorige auto zijn deze uitgekomen op op 15 tot 16 cent per km all-in over bijna 400.000 km, en de uitdaging is de aankomende jaren op globaal 10 cent uit te komen. Verder vind ik het belangrijk in een auto te rijden die schoon en zuinig is.

Eerste ervaringen, zomer 2010:
Naast woon-werk verkeer nu drie lange trips gemaakt in de polo; twee keer naar de Oekraine en een vakantie in Hongarije.
positieve bevindingen:
- erg comfortabel op de autobahn: kan in het snelheidsbereik 120 tot 140 km/uur goed met het verkeer meekomen door de gunstige cw-waarde van 0.30 en het lage gewicht van 1050 kg. Alleen enig windgeruis verstoort de pret, maar dat is simpel op te lossen door de radio iets harder te zetten
- nauwkeurige boordcomputer, zowel qua verbruik en afgelegde afstand. Over 133 km langs de autobahn week de afstandsmeter slechts 1.5 km af t.o.v. de paaltjes langs de weg: slechts 1% dus, en dat in negatieve zin (te weinig); als de banden wat meer afgesleten zijn gaat de afwijking dus naar de 0%....
Datzelfde geldt voor de verbruiksmeter; voor zover ik dat nu heb kunnen vaststellen is deze ook zeer nauwkeurig.
-goede en veilige rijeigenschappen: tussen Munchen en Frankfurt in een bocht op de autobahn even hard moeten remmen, en de auto bleef keurig in het spoor: hulde aan het stabiliteitsprogramma! Verder is de auto erg koersvast en heeft weinig last van spoorvorming; relaxed autorijden dus.
- relatief zuinig; woon-werkverkeer gaat bij een verbruik van 4.0 liter per 100 km, en de snelle trip van Boedapest naar Nederland (1358 km, 104 km/uur gemiddeld en dat met enige file en enig stadsverkeer in Boedapest en Dortmund) vergde slechts 4.6 liter diesel per 100 km. (1 op 22 en dat terwijl op de snelweg veel tussen de 130 en 140 werd gereden)
- kinderproof interieur: de bekerhouder achter is beveiligd tegen afbreken als kinderen daar op gaan staan.
- soepele motor; zowaar kan de auto probleemloos 60 in 5 rijden (1200 toeren)
- goed werkend start-stop systeem; als je niet als eerste voor het verkeerslicht staat is de reactiesnelheid voldoende om vlot mee te komen.

negatieve punten
- korte vering en te slappe demping van de voortrein.
Verkeersdrempels en ruwe wegen moeten wel met enig beleid genomen worden.
- trekkracht motor tot 1800 toeren: de motor mag dan soepel zijn bij lage toeren; veel trekkracht is niet voorhanden. Daarnaast draait de 3-cilinder minder mooi rond in het toerenbereik van 1400 tot 1800 omw/min.

update winter 2010:
Wat betreft het trekvermogen valt me op dat men hier nogal schimmig over doet: op autoweek lees je 900 kg, maar op het kenteken staat toch echt 800 kg. Best wel een tegenvaller: de Skoda's & Seat' s met dezelfde motor mogen 200 kg meer aan de trekhaak hebben.
Wat me ook opvalt is dat "de polo zelf wel bepaald wanneer ie tot leven komt" als deze s'morgens in de vrieskou wordt gestart. Net alsof de electronica zelfstandig besluit maar even een voorgloeimoment in te lassen; niet vervelend, alleen verbazingwekkend.
Nu het kouder is kan ik qua verbruik melden dat je toch wel als een "zondagsrijder" moet rijden om beter dan 1 op 25 uit te komen. Zuinig kan, maar dan wordt Bluemotion-rijden "slowmotion-rijden", en dat trekt me minder.

update per 1-5-11:
Er valt weinig te melden: de polo doet probleemloos zijn werk. Vorige maand is de auto naar de dealer geweest voor onderhoud. Enige bijzonderheid: de deurkruk van het lichterachterportier moest gesmeerd worden.
Verbruik:
Nu het weer mooi weer is, kan er weer makkelijk 1 op 25 gereden worden. Onlangs terug gekomen uit de Oekraine: van Lviv naar mijn woonplaats is volgens de boardcomputer 1341 km. De gemiddelde snelheid kwam uit op 101 km/uur en het verbruik 4.7 km/uur. De ca. 300 km van Lviv naar Krakow is provinciale weg, soms van zeer bedenkelijke kwaliteit; vanaf Krakow tot thuis vrijwel geheel vierbaans weg van uitstekende kwaliteit. Op de snelweg vrijwel altijd tussen de 120 en 140 gereden. En dan nu een mijlpaal:
Voor het eerst heb ik op een 2x100 km provinciale trip met 60, 80 en 100 km/uur wegen de 1 op 30 gehaald. De dag erna op een 50 km trip hetzelfde resultaat gehaald met 50, 60 en 80 km/uur wegen, en dat door gewoon met het verkeer mee te rijden!
(mijn verklaring: de auto is ingereden, de banden al behoorlijk afgesleten en ik had hoogwaardige diesel in de tank)

Conclusie tot nu toe:
Een fijne en comfortabele auto waarmee (door het soepele motor) zuinig gereden kan worden, maar ook redelijk sportief aangezien de motor vanaf 1800 toeren zeer goed bij de les is en ondanks de lange versnellingen goed raad weet met de lichte en gestroomlijnde polo.
Het opgegeven verbruik van 3.4 liter per 100 km is haalbaar, maar dan moet er niet harder gereden worden dan 100 tot 110 km/uur. Al met al beleef ik veel lol aan de spaar-polo: in Duitsland wegens het volwassen weggedrag bij de wat hogere snelheden en in Nederland van het gunstige verbruik omdat doorrijden toch niet kan en mag.

still going strong

  • 91.000 km
  • 9 augustus 2011

Inmiddels ruim 90.000 km op de teller en de polo doet probleemloos z'n werk. Om echter nog even bij de minpunten stil te staan: Naast de korte vering en de minder mooie loopcultuur van de motor tussen de 1400 en 1800 toeren, ben ik ook iets minder enthousiast over het verwarmingssysteem. De ramen zijn bij regenachtig weer maar moeilijk wasemvrij te houden. Verder vind ik het irritant dat de airco automatisch aangaat als de ventilatie op de ramen wordt gezet. Dit omdat de ventilatie ook op de ramen wordt gezet als de inzittenden te veel tocht op voeten of gezicht ervaren.
Echter, over het algemeen erg tevreden over de Polo; zowaar deze nazomer 2011 voor het eerst een rit met een verbruik van 3.2 liter/100 km gescoord en met betrekking tot het doorslaan van de vering heb ik een verbetering doorgevoerd; via internet heb ik iets stuggere veren gekocht en dit in combinatie met iets grotere voorwielen (185/65-15 ipv 185/60-15) resulteert in iets meer bodemvrijheid en een iets beter weggedrag op slechte wegen. Ik ben er blij mee! De achterbanden zijn nog niet aan vervanging toe, maar dat gaat 195/60-15 worden. Aanvankelijk werd het bandspannings-controlesysteem geactiveerd door de verschillende bandgroottes, maar na twee keer resetten had het systeem door dat er geen lekke band was maar dat de omtreksnelheid van de voor- en achteras 3% verschillen (mooi; een zelflerend systeem dus). Wat betreft storingen: bij ruim 60.000 km bleek de ERG-klep stuk. Deze is toen -onder garantie- tijdens een grote beurt vervangen.
Tot nu toe was dit de enige reparatie.
Wat betreft onderhoud ben ik tot nu toe ongeveer 600 euro kwijt geweest (150 euro kleine en 450 euro grote beurt) Verder nog twee nieuwe banden; 180 euro incl montage.
Al met al dus afgerond 1 cent per kilometer.
Door de 3% grotere voorbanden is het werkelijke verbruik iets gunstiger dan het weergegeven verbruik, en is ook de afgelegde weg iets groter dan de dagteller weergeeft. Toch is het niet moeilijk gunstige verbruikswaarden te scoren, wanneer het nieuwe rijden toepast wordt en de maximum snelheid in acht wordt genomen. Sinds kort rij ik 4 dagen in de week 2 x 68 km woonwerkverkeer met 50, 60, 80 en 100 km/uur wegen en het gemiddelde verbruik varieert van 3.3 tot 3.9 l per 100 km.
Al met al ervaar ik de polo als een plezierige, degelijke en zuinige auto!

de 120.000 km gepasseerd

  • 121.000 km
  • 31 augustus 2012

Inmiddels ruim 120.000 km gereden en de polo doet probleemloos z'n werk. Tijdens woon/werk verkeer wordt de 1 op 30 's ochtends voor de drukte uit in de zomer regelmatig gehaald. In de winter is dit 1 op 25.
Op de verre reizen waardeer ik de vlakke laadvloer en de 4 sjor-ogen in de kofferruimte zeer: zware metalen lading is zo goed vast te zetten.
Afgelopen najaar is de auto voor onderhoud naar de VW-dealer in Arnhem geweest. Geen bijzonderheden; kosten globaal 250 euro.
Al met al ben ik tevreden over de polo: de auto is erg praktisch, behoorlijk comfortabel en zeer goedkoop in gebruik. Het enige punt waar ik me echt aan stoor is de vering en demping; deze is veel te veel afgestemd op vlak asfalt gebruik.

auto ingeruild

  • 138.500 km
  • 11 juni 2013

Vorige week is de auto bij de Renault-dealer in Deventer omgeruild voor een Clio estate 1.5 diesel. Ik had toch wel enigszins een wee gevoel in de maag toen ik voor de laatste keer uitstapte; de polo heeft het al de tijd immers goed gedaan en me nooit laten staan. Sterker nog: qua vervanging alleen banden in die 138.500 km... Geen lampje, geen remblokken, geen uitlaat; alleen maar regulier onderhoud en een ERG-klep onder garantie. That' s all...
Kwalitatief een goede auto dus! Qua brandstofverbruik ben ik ook tevreden: 1 op 25 is 's zomers goed te halen door toepassing van "het nieuwe rijden" en slechts incidenteel harder te rijden dan 120 km/uur.
De enige negatieve punten die ik kan noemen zijn de korte vering en te slappe demping en de minder mooie loopcultuur van de motor tussen de 1400 en 1800 toeren.

Kostenoverzicht;
Het was er nog niet van gekomen, maar bij deze een globaal kostenoverzicht;
afschijving ca 9000,- euro, onderhoud ca 1000,- euro, reparatie; geen, verzekering ca 1300,- euro en brandstof ca 7700,- euro. Totaal ca. 19.000,- euro, dus ongeveer 14 cent per km. De 10 cent/km is dus niet gehaald, maar ik ben toch erg tevreden!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Polo? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Polo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 359
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 369
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life Business (5D/5H)
€ 397
 
Volkswagen Polo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Polo 1.2 TSI 111 PK pdc ecc stoelverw. NAP

    Volkswagen Polo 1.2 TSI 111 PK pdc ecc stoelverw. NAP

    • 2014
    • 140.659 km

    € 11.150

    Volkswagen Polo 1.2-12V Trendline - Airco - Cruise Control

    Volkswagen Polo 1.2-12V Trendline - Airco - Cruise Control

    • 2009
    • 167.316 km

    € 2.450

    Volkswagen Polo 1.2-12V BlueMotion Comfortline

    Volkswagen Polo 1.2-12V BlueMotion Comfortline

    • 2011
    • 101.802 km

    € 7.995

Meer Volkswagen Polo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Polo | Virtus facelift 2022 @ p. 6

    258
    • 10 maart 2022

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Polo specificaties
  • Volkswagen Polo occasions
  • Volkswagen Polo video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Polo tests
  • Volkswagen Polo gebruikersreviews
  • Volkswagen Polo index
PREMIUM
Opel Corsa 1.4 (2011) - Volkswagen Polo 1.2 TSI (2011)

Opel Corsa 1.4 (2011) - Volkswagen Polo 1.2 TSI (2011)

Gebruikte B-segmenters zijn er te kust en te keur. Dit keer kiezen wij eens de meest voor de...

Lees meer
 

Volkswagen Polo reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BMT Highline (2012)

    Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BMT Highline...

    • 4 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline...

    • 3 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BlueMotion Technology Trendl. (2010)

    Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BlueMotion...

    2
    • 14 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)

    Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline...

    6
    • 1 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2013)

    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline...

    7
    • 24 november 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.4 Highline (2010)

    Volkswagen Polo 1.4 Highline (2010)

    8
    • 29 december 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline (2011)

    Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline...

    • 15 maart 2018
meer reviews
Volkswagen Polo - Occasion Aankoopadvies

Volkswagen Polo - Occasion Aankoopadvies

222

De Volkswagen Polo is kennen we al sinds de jaren ’70. Ooit is hij begonnen als simpele kleine...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    112
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen schrapt basisversie Polo van prijslijst

    Volkswagen schrapt basisversie Polo van...

    73
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    NCAP: Renault Mégane E-tech Electric en 5 andere nieuwe modellen scoren maximaal

    NCAP: Renault Mégane E-tech Electric en...

    • 2 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI (2018)

    Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI (2018)

    6
    • 22 januari 2022
  • Autotest
    Test: Volkswagen Polo

    Test: Volkswagen Polo

    72
    • 20 januari 2022
  • Reportage
    Hyundai heeft beste multimedia in compacte klasse

    Hyundai heeft beste multimedia in compacte...

    76
    • 8 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    5
    • 14 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    112
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    80
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    11
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Test: Volkswagen ID5 GTX

    Test: Volkswagen ID5 GTX

    114
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden