Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst36.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Daar was die dan!

  • 263 km

Al sinds het moment van het uitkomen van de nieuwe polo heb ik een oogje op de de auto gehad vanwege de scherpe look. Na een paar bezoekjes bij de dealer en het nodige financiële gereken, was het het beste om voor de polo BM te gaan gunstig verbruik geen wegenbelasting. Wel beetje een gok nog geen meter er in kunnen rijden en toch kopen maar het gevoel van een polo 2010 benzine gaf al een aardig gevoel hoe de auto zou rijden.


Eindelijk dan 04-08-2010, Was de dag dat ik na een half jaar wachten de polo de showroom uit kon rijden.
Ik heb me wat betreft uitrusting redelijk gedeisd gehouden.
-Climatic
-RCD310
-MF stuur
-Mult. Aansl.
-Candy White

Dit voldoet prima aan mijn wensen.

Er valt nog weinig te reviewen ik ben er nu 2x mee naar het werk op en neer gereden. En mijn eerste bevindingen zijn dat de polo een heleboel auto is geworden. Alles voelt solide eigenlijk precies zoals je bij volkswagen kan verwachten. Hij doet weinig tot niks onder voor zijn grotere broer de golf qua feeling. Behalve het vermogen onderin, maar dat is gauw anders als rond de 2000 toeren de 180nm los komt..Dat heerlijk gevoel van een diesel die je nog even een zetje na geeft. Wat ook leuk is dat het wel een nekken draaier is mensen kijken nog wel even om een collega van mij baalt volgen mij wel dat hij hem net als de meute een grijze heeft genomen die rijd voorbij als elke polo. En ik krijg van vrijwel iedereen uit de straat complimentjes. Vandaag zelfs nog een of andere mafkees op de A9 die ze duim ging opsteken uit een open raam dan weetje wel dat hij is gezien!

Ik moet nog erg wennen dat hij een beetje tijd nodig heeft om power op te bouwen vooral nog bij sommige bochten en drempels ben ik nog steeds gauw geneigd hem in een versnelling te hoog te zetten. De vorige auto was een 1.3 Koreaan met een echt toeren motortje. De stap van benzine naar diesel bevalt goed vooral de trekkracht in het juiste toeren gebied.

Verbruik, Dit is schijnbaar nog een hekel punt als ik zo de reacties lees van menig commentaar. Laat ik het zo stellen: 1.Iedereen weet inmiddels wel dat fabriek opgaven onder totaal niet natuurlijke omstandigheden worden getest. Dit gebeurd zelfs niet op een weg maar gewoon een motor op een test bank in een lab onder perfecte omstandigheden. 2. Er is zoveel voordeel op de auto Geen wegenbelasting BPM en wat mij betreft is elk verbruik boven de 1/20 zeer acceptabel. 3. Vaak kan het echt wel, maar dan moet je het wel echt willen.

Ik heb in excel speciaal een bestand gemaakt waar automatisch na in voer van km stand en liters het verbruik word uitgerekend + grafieken en percentages en ik zal na een x aantal tankbeurten deze hier plaatsen. Voor nu kom ik op een gem. verbruik van 4,6/100km na 220km.

Verder staat er over een week een flits bezoek aan Zwitserland op het programma als het allemaal doorgaat zal ik mijn bevindingen hier natuurlijk melden.

Heerlijke lange afstand auto als je geen haast heb

  • 2.608 km

Van de week op en neer geweest naar Zwitserland. Ik heb ingesteld dat ik bij de 140km/h een belletje krijg zodat ik niet met de Duitsers mee ga racen & om de nieuwe motor te sparen, In de praktijk blijkt dat we zelden de 140 overschrijden niet omdat het er boven niet lekker rijdt of niet fijn voelt in tegendeel zelfs. maar omdat de motor het rond de 2200 toeren het fijnste vind voelen. Op de terugweg heb ik 2x even kort de 180 aangetikt, wat hoger is dan de opgegeven top van 173km/h. Acceleratie was beter dan ik deed verwachten. Mijn reisgenoot vond de auto ook zeer solide om de weg liggen het voelt gewoon allemaal heel lekker stevig de wegligging is echt een dikke plus! Ook met hogere snelheden voelt hij prima aan. Het is dan alleen de motor nog die niet voor die snelheden is gemaakt.

In bergachtige gebieden kon ik overal goed en vlot mee komen de belading was 2 personen met 2 grote tassen en het een en andere aan fotoapparatuur. Het is zeker belangrijk dat je de motor goed kent, Tegen een helling op wil je wel dat je boven de 1500rpm zit om te voorkomen dat je niet meer vooruitkomt en de motor inzakt. Eenmaal rond de 1800rpm wil hij lekker trekken. Iets wat je met een benzine motor van het het zelfde formaat niet zou verwachten.

Over de laadruimte:
Wij hadden 2 flinke tassen mee en een koelbox achterin. Bij nader in zien hebben we voor het wegrijden de koelbox maar thuis gelaten omdat het niet percé nodig was en ruimte te kort. Want we kregen die 2 tassen er niet in alleen als we de hoedenplank thuis zouden laten. Wat is overigens wel geniaal vind is het opberg vak van de handleiding geniaal onder in de dubbele bodem in het dashboard kastje past. Alle belangrijke papieren op 1 plek veilig weg gestopt! Geen gezeik met die papieren tussen de zonnebrillen en de mentos in het dashboardkastje. Ik kreeg nog een verborgen compliment deze middag toen ik door de wasstraat ging (Hij was grijs geworden ipv wit) De man die bij de wasstraat werkt was de auto aan het afspoelen toen hij zei: "Laatst was hier ook een man met een GOLF bluemotion....." Ik liet hem ze zin afmaken maar toen ik zei dat het een POLO was moest hij toch even kijken achter.. ;) Kleine auto's worden groot!

Verbruik:
1e tank: 5,32/100km - 1/18,79 (woonwerk-verkeer)
2e tank: 4,72/100km - 1/21,18 (Veel autobahn bergen & AC aan)
3e tank: 4,74/100km - 1/21,09 (zeer veel berggebied & autobahn AC 4e tank 4,99/100km - 1/20,03 (teveel korte ritjes)
5e tank 4,65/100km - 1/21,51 (Normaal woon/werk verkeer)

Naar mijn idee eigenlijk niks mis mee zeker in zulk bergachtig gebied. Ja het is een hele teleurstelling als je 1/30 beloofd word. Maar ik ben allang blij dat wij de rit van 810km zonder 1x tanken kunnen afleggen. Daarbij komt ook dat we op een rustig autobahn zonder teveel verkeer de range meter op 1050km hebben kunnen krijgen Zonder CC te gebruiken en goed anticiperen.
En het mooie is we hadden al 100 km gereden op de zelfde tank In theorie dus 1150km... Interessant dus. Ik ben heel erg benieuwd als de motor helemaal los is. Kortom ik geniet er elke dag van.

Ik zal als er nog wat gebeurd of bijzonderheden zijn deze review updaten en Eens in de zoveel tijd het verbruik bijwerken.

Overigens is het kenteken een beetje lullig uitgevallen. **-NBS-1
Ik zelf vind er weinig mis mee. Maar iedereen die hem bekijkt moet wel even zeggen Hey: NSB....

Nog altijd tevreden, wel wat klein irritatie's

  • 4.800 km

Ik ben afgelopen maand vrijwel elke dag weg geweest met de auto en valt me op dat bij het wegrijden ik altijd wat *tik plok klots* geluiden hoorde na wat 'onderzoek' blijkt dat de brandstof tank te zijn. Die is dus erg goed te horen in de polo.

Ook valt me op dat je bij een koude motor soms wel aardig je pedaal moet indrukken om weg te rijden en zorgen dat hij niet afslaat ik ben nog niet zolang een 'dieselaar' maar ik mag aannemen dat dit normaal is bij een koude motor?

Dankzij de kuilen op de A1 heb ik nu een vervelende tik in mij dashboard zo een typische goedkoop plastic 'tik' de dader en oplossing was al snel gevonden. het klepje van de zekeringen even los maken en weer opnieuw er in klikken. Het is nu weer weg.

En als laatst hoor ik naast de 3 cilinder diesel roffel die ik trouwens net als veel andere mensen in reviews schrijven nog best sportief vind klinken. Een klein rateltje dat soms tevoorschijn komt bij lichtgas geven bij een 20 tot 30% ingedrukt pedaal. Bij meer gas of gas los is het meteen weg. Dit ga ik met een collega BM rijder nog eens beluisteren.

Dat zijn de enige puntjes van kritiek.


Ik kwam er ook tot mijn verrassing achter dat er achter in de polo een volwaardig stalen wiel ligt en geen plaats besparend reserve wiel of ook wel een thuiskomertje in tegenstelling tot wat er in de folder staat. Een dikke plus dus want zo een wiel heb je veel meer aan. Ik kwam er ook al achter dat er in de folder nog wat stond over een 12v aansluiting in de kofferbak.. Die is helaas wel afwezig.. Toch wel vreemd.
Zijn hier ook BM eigenaren met 12v in de kofferbak en thuis komertjes ipv volwaardig stalen wiel?

Verbruik:
Tja, ik weet niet wat ik er van moet zeggen de ene dag rijd ik 3,8L/100km naar me werk de andere dag 4,5L/100km in de zelfde weer en verkeers omstandigheden. Het is nog niet slecht, maar ik ga toch wel hard twijfelen of 1/30 überhaupt ooit wel haalbaar is. We blijven het proberen!

geven en nemen

  • 36.400 km

Inmiddels dik 1 jaar verder de polo rijd prima nooit naar de dealer gehoeven voor problemen. Ik heb 36400 zorgloze kilometers gehad.

(+)
Motor: Een plus punt gaat naar de motor ook al is het een 3 cylinder. Hij kan zeker lekker trekken in heuvelachtig landschap
Niet iedereen was erg onder de indruk toen deze auto uitkwam maar het doet prima wat het doen moet.

(+)
verbruik: ook prima, het is geen 1/30 maar 1/21 rij je met gemak beetje door zetter krijgt 1/25 ook wel voor elkaar. Ik heb hem in elk geval nog nooit onder de 1/19 gekregen!

(+/-)
Rijeigenschappen:
De wegligging is uitstekend in vergelijking met een fiesta in harde wind rijd de polo alsof je aan de weg zit geplakt. Lekker koersvast ook in de bochten voelt de auto stevig. Helaas rijd de auto in de stad minder lekker, drempels betekenen vaak terug naar 1 en stapvoets er over als je de bumper niet wil beschadigen. De auto is vrij hard afgeveerd dat de merk je erg goed als de weg waar je op rijd slecht is. Zeker icm krakend interieur is dat een min punt.

(-)
Interieur:
Er is veel hard plastic gebruikt (Zet je vingertoppen maar is stevig in het dashboard van een touran en dan in dat van de polo.)dat hier en daar nog wel is een kraak/tik/resonatie kan veroorzaken. Ook in de bestuurders stoel en het dashboard kastje zit al sinds dag 1 een kraak die zo nu en dan de kop op steekt. tot op heden niet kunnen verhelpen.



Maar helaas gister ging het mis. Nadat we lekker een dagje weg waren geweest reden we naar huis om vervolgens nog even ergens te stoppen om wat te drinken. we stappen in de auto en willen weg rijden en ik merk al meteen dat de pook flink zwaarder uit zn 1 wil volgens rijden we weg en ik rij rustig in zn 2 de oprit van de snelweg op. Als ik wil opschakelen naar 3 wil de auto niet uit zijn versnelling na snel meerdere malen met de koppeling spelen kan ik nog net een fietspad oprollen. Vervolgens hebben we de auto 50 meter verder op maar even naar de carpool plaats geduwd. En daar Volkswagen service gebeld (Dat dat is een ander lang verhaal wat ik nog eens onder dealer reviews zal melden, het was in elk geval niet best de "service")

Na 15 minuten toch voorzichtig spelen met de pook werkt het opeens weer. Rustig wat rondjes op de parkeer plaats gereden. Omdat het nog maar 15 minuten rijden is naar huis besluit de de service af te bellen en naar huis te rijden en de auto morgen wel naar de garage te brengen. Onderweg was er niks aan de hand maar zodra we weer in de bebouwde kom kwamen begon het probleem weer bij het stoplicht van 2 naar 3 ging niet... muurvast... auto gauw uit gedaan in zn vrij en rollen maar. tijdens het parkeren was hij ook niet meer in de versnelling te krijgen dus hebben we hem maar in een parkeer vak geduwd. Uiteindelijk heb ik toch weer de service gebeld en de auto gister avond naar de dealer gebracht.

volgens de service monteur kon ik wel rekenen dat de auto komende week wel onder de pannen is.


Ik twijfelde nog om versnellingsbak bij minpunten te zetten. Omdat hij soms wat stug deed het voelde soms meer als een auto met vrachtwagen versnellingsbak.
Ik heb wel volgens mij wat subtiele hints gehad van de auto dat er soms iets niet pluis was met de koppeling/versnellingsbak namelijk dat tijdens het starten de laatste paar weken nog wel is in het display kwam te staan koppeling indrukken terwijl ik dat gewoon deed, en over de 1,5 jaar dat ik de auto heb heb ik 4/5 keer meegemaakt dat hij ook vast bleef zitten in zn 3 tijdens schakelen naar 4. Het zal mij benieuwen misschien moet ik nog wat garantie bij kopen want na zo weinig kilometers zit soort problemen zit niemand op te wachten.

word vervolgd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.