Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TDI BlueMotion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 74.050 km |
polo 1.2 tdi bluemotion
- 3.400 km
vandaag even een uur gereden in de polo bluemotion die ik reeds 4 maanden geleden had besteld. Het duurd nog ongeveer 4 weken voor de auto wordt geleverd en ik was natuurlijk wel erg benieuw of de polo nu wel lekker zou rijden. Ik heb er een proefrit van een uur mee gemaakt op; de snelweg, buiten en binnen de bebouwde kom.
Het eerste wat mij opviel is de roffel van de motor in de eerste versnelling je kan duidelijk horen dat de motor aanwezig is, maar eenmaal op snelheid en zeker op de snelweg is de motor netjes stil, dus kan daar zeker tevreden over zijn. Wel is het een beetje wennen met wegrijden in de eerste versnelling de motor lijkt na initieel wegrijden een beetje te diepen in vermogen maar eenmaal boven de 2000 toeren gaat de polo er graag vandoor. Als je het toerental zo rond de 3500 laat oplopen is de auto lekker vlot in alle versnellingen. De schakelindicator volgen is een slecht idee, buiten dat de motor geen puf meer heeft maakt de motor ook een beetje een brommend geluid, en daar wordt je niet vrolijk van. En ik had niet het idee dat de polo er zuiniger van werd die lage toerentallen dus ik hou het motortje graag boven de 1800 rpm. (dit is het toerental waarbij de brom verdwijnt)Dan klinkt de motor zeer tevreden.
Rijden in de bebouwde kom is wel een beetje wennen als je lekker vlot wil rijden moet je veel terugschakelen, 40 in zijn 3 betekend dat de polo dan niet meer wil optrekken als je dat zou willen. En 50 in zijn 4 is het ook niet helemaal, dus het nieuwe rijden kan je niet helemaal toepassen maar de polo rijd verder perfect, als je de motor gewoon laat draaien tussen de 2 en 3 duizend toeren.
En dan nu even over het brandstofverbruik. Veel mensen geven aan in de reviews dat ze net aan rond de 1 op 20 kunnen rijden en ik denk als je redelijk wat bebouwde kom rijd en op de snelweg rond de 120 130 gaat zitten dat dat idd aardig klopt. Maar houd je de polo zo rond de 100 km per uur en zet je de climatcontrol op uit, dan zit het verbruik zo rond de 3.3 op de 100 dus het is wel mogenlijk om 1 op 30 te rijden, maar dan moet je wel de tijd hebben.
De rij-eigenschappen van de polo zijn top te noemen hij reageerd prima en voel strak maar toch comfortabel aan. Ook viel het me op dat de draaicirkel heel klein is. Ik rijd nu een vw vento en de draaicirkel van deze auto is goed maar de polo kan je op een twee-baans weg makkelijk draaien. Ik vind dit wel een dikke plus.
Dan nog even over de inrichting van de auto. Het ziet er allemaal netjes uit, het enige wat me heel erg tegenviel is dat het dashboard van hard plastic is. Ik kan me herinneren dat dit niet het geval was in de polo benziene uitvoering. Ik vond dit wel een dikke min van volkswagen want de auto is best duur dus een kwaliteits dashboard had ik ook in de bluemotion verwacht. Ook de stoelen zien er niet heel bijzonder hoogwaardig uit, al zitten ze wel prima. Dus al met al de gebruikte materialen zijn in mijn ogen niet hoogwaardig al ziet het als je het niet aanraakt wel hoogwaardig uit. Het positieve is wel dat niks rammeld in de auto en dat is wel zo fijn.
Het start en stop systeem werk snel, al zal ik het denk ik niet vaak gebruiken. Gaat een beeje tegen mijn gevoel in om de motor steeds aan en uit te laten gaan. Maar sta je te wachten voor de brug dan scheeld het wel de sleutel omhalen..
Dus al met al ben ik best tevreden over de aankoop. De auto is als je wil lekker snel, geruisloos op de snelweg en de auto zit ook prettig. Het brandstofverbruik is niet helemaal als verwacht maar ik denk dat 1 op 25 best mogenlijk is en dat is niet gek. Ik denk dat de formule is, "lekker vlot rijden behalve wanneer je op de snelweg bent." Dan komt het wel goed denk ik.
Ik kijk uit naar mijn aankoop en ik hoop dat iedereen wat aan de review heeft..
bluemotion
- 4.100 km
inmiddels ruim 2 weken mijn eigen bm in mijn bezit en de eerste 4100 km zitten er alweer op. we weten inmiddels hoe de auto in elkaar zit dat is allemaal dik voor elkaar maar er zijn wel een aantal andere dingen die ik zou willen delen met de mede bm rijders. wat mij bij mijn auto was opgevallen was dat er bruine en zwarte pitjes bij de linker dorpel zaten. ik kreeg deze er ook niet uit gepoetst dus ben er mee naar dealer geweest. die wist ook niet echt wat hij er mee aanmoest en wijte het aan mogenlijk vuil dat in de verf heeft gezeten. beetje vreemt, vroeg me af of er ook nog andere mensen zijn die een dergelijk probleem hebben met de auto.?
verder is het verbruik een veel besproken item. ik zelf kom als ik me aan alle snelheden houd niet veel beter uit dan 1 op 23.
rijd ik echt niet harder dan 100 km per uur en probeer ik een beetje mee te liften met vrachtauto's dan haal ik de 1 op 29. dus het laatste is best leuk maar nogal vermoeiend, en de auto zou die 1 op 29 eigenlijk al moeten halen bij gewoon rustig rijden.
nu lees ik wel dat er masaal mensen zijn die hun auto gelijk bij ventura tuning laten chippen en dan naar zeggen betere rijeigenschapppen hebben en een mooier verbruik. ik heb dit met mijn dealer besproken maar die rade het mij af om dit te doen. ik lees daar in tegen in reviews dat er mensen zijn die in samenspraak met de dealer de tuning hebben laten doen. graag zou ik wel reacties van mensen willen die een goedkeuring hebben gehad van hun dealer want ik krijg die niet van mijn dealer. hij geeft aan dat de getunede kleinere motoren vaak storingen krijgen.
ik hoop op wat reaties mvg matthijs
zuinig kan wel
- 5.500 km
ik rijd met mijn auto dagelijks eindhoven purmerend op en neer. is 137 km per enkeltje en met de nieuwe auto niet meer zo een straf. Veel mensen zeggen dat ze niet zo zuinig kunnen rijden, maar ik heb toch wel het tegendeel bewezen. Met een gemiddelde snelheid van 90 km per uur heb ik nu al een aantal keer gemiddeld 1 op 30 en zelfs 1 op 31 gereden. Ik kan natuurlijk ook de max snelheid aanhouden die is toegestaan maar dat scheelt me maar 10 minuten op me reistijd dus het loont wel de moeite om rustig te rijden. van tank tot tank zit ik meestal zo rond de 1 op 26 of 27.
Ik zal ook de foto's bijvoegen zodat iedereen kan zien dat het kan..:D
polo bluemotion
- 12.850 km
Even een kleine update.
Ik lees hier en daar dat mensen toch wel wat kleine problemen hebben met de polo. Ik zelf heb bij 12000 km de dieselpomp in de tank moeten laten vervangen. De pomp maakte behoorlijk veel herrie. Gelukkig na vervangen van de behuizing en de pomp was het probleem verholpen.
Ik had ook gelezen dat het een paar mensen wasopgevallen dat de auto zo nu en dan veel meer verbruikt dan normaal, bijvoorbeeld ineens van 4 ltr op de 100 naar 8 liter op de 100 bij een gelijk blijvende situatie. Dat is mij ook al een aantal keer opgevallen. Wel vervelend als je een mooi zuinige rit probeerd neer te zetten. Ik las dat iemand had uitgezocht dat het 't schoonbranden van het roetfilter zou zijn. Niet echt handig lijkt mij op een milieu auto zo een systeem.
Verder uiteraard nog steeds vol tevredenheid
klachtenauto
- 45.300 km
inmiddels is de auto 18 maanden oud en heb ik 5 keer bij de dealer gestaan. Niet een al te beste score. Ik heb inmiddels een kapotte dieselpomp gehad, kabelboom vervangen, 2 keer EGR klep, EGR cooler, en dan nog wat software updates. Inmiddels doet de auto het weer een paar duizend kilometer goed dus laten we duimen dat het ook goed blijft gaan. Helaas was wel de ervaring dat VW niet graag een leenauto meegeeft en als ze dan uiteindelijk na lang zeuren wel een auto meegeven durven ze je weer een rekening op te sturen. Uiteindelijk met tussenkomst van PON NL is dit weer opgelost en heb ik zelfs een compensatie gekregen van de dealer voor de slecht geleverde service. Ze geven immers aan dat ze niet minder dan dan een uiterst tevreden willen scoren bij de klanten.
Verder doet de polo het prima. Helaas is inmiddels de sierstrip van de voorbumper al aardig beschadigd. Drempels in Nederland zijn helaas een beetje te hoog voor deze auto. Iets stugger voorterrein zou miss een oplossing zijn.
Verbruik van de auto is redelijk goed nog steeds zo rond de 1 op 22 en dat met gemiddeld 120/130 op de snelweg. Voorheen wel wat zuiniger maar op geven moment wordt je het 100 km per uur rijden ook een beetje beu. Autorijden moet wel leuk blijven, maar 1/22 is een mooie score.
Mochten mensen veel problemen hebben technisch met de auto, zou ik een brief wagen naar PON NL is de moeite waard.
bluemotion
- 74.050 km
Inmiddels 74050 km verder. De polo heeft bij 60.000 km een beurd gehad. Was weer een flinke uitgave, ondanks de 15% dealer korting. Blijf me verbazen dat het zo duur moet zijn. Verder doet de polo het goed, geen problemen meer gehad. Wel valt het me op dat alles steeds meer begint te kraken en daar kan ik me best behoorljk aan storen. Vraag me wel eens af of iedereen hier last van heeft.? Verder verbruik is prima, stukken beter dan de eerste 25.000 km. Ben afgelopen zomer met de polo paar dagen met 4 mensen een trailer met 2 motoren op vakantie geweest en dit ging prima. De hoegere heuvels op moest ik hem nog wel eens in zijn 3 houden om te kunnen versnellen. Eenmaal op snelheid kon ik hem wel in zijn 4 zetten. Al met al niet erg.
Dus lekker op vakantie met de polo..
Veel rijplezier mensen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.