Volkswagen Polo 1.4 TSI BlueGT (2013)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 TSI BlueGT (2013)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TSI BlueGT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst116.075 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuw avontuur

  • 114.790 km

Hallo allemaal,
Afgelopen vrijdag heb ik mijn ‘nieuwe’ Volkswagen Polo BlueGT opgehaald. Deze auto vervangt mijn Peugeot 107 waar ik net geen 3 jaar in heb gereden en bijna 30.000 km meer heb gereden. Ik zag dat er van deze uitvoering maar enkele reviews zijn geschreven. Extra motivatie dus om deze goed bij te houden voor wellicht kopers die deze uitvoering willen hebben. Er zijn ten opzichte van de normale 1.0/1.2 tsi’s weinig 1.4 tsi BlueGT’s verkocht, je ziet ze daarom maar weinig in het openbaar, toevallig kom ik elke dag een blauwe tegen in de buurt, dat maakt het bijzonder.

De auto waar deze review om draait is een origineel geleverde Volkswagen Polo, in februari 2013 geleverd door Volkswagen Muntstad in Zeist. Sindsdien is hij bij deze dealer ook altijd in onderhoud geweest en bleef het aantal eigenaren beperkt tot de persoon die deze auto nieuw kocht. In 2024 heeft deze persoon ervoor gekozen om een Volvo EX-30 te gaan private leasen, door deze reden heeft de Volkswagen dealer in Bilthoven besloten om deze auto over te nemen en in de verkoop aan te bieden. Vlak na het publiceren van de advertentie heb ik besloten om een berichtje te sturen en om foto’s te vragen. Deze kreeg ik direct en in één oogwenk besloot ik dat ik deze graag van dichtbij wilde zien. Zo gezegd heb ik een afspraak gemaakt, proefrit gemaakt dat weekend en na even te hebben nagedacht besloten om de auto aan te schaffen.

Het wachten tot de auto aflever klaar was duurde erg lang voor mijn gevoel tot het eindelijk vrijdag 12-4-2024 was. Deze dag heb ik met prachtig weer de auto mogen ophalen en hem met een fantastisch vooruitblik qua weer in het weekend mogen meenemen.

Onderstaand zal ik even kort toelichten wat voor bijzondere uitvoering deze Polo is en maakt:

- 1.4 TSI ACT (Cilinderuitschakeling bij weinig aanspreken van vermogen) 140 PK en 220 NM
- 17 inch lichtmetalen velgen in de maat 215/40 R17 (Golf R32 styling velgen)
- Handgeschakelde 6 versnellingsbak (DSG7 optie)
- Alarm met hellingshoekdetectie tegen inbraak (optie af-fabriek)
- ‘GT’ sportstuur
- Volledig leren interieur met mooie afwerking dashboard
- Zwarte hemel
- Dubbele sierstuk uitlaat (weinig geluid, wel werkend)

Ik omschrijf deze auto zelf als het kleine broertje van de GTI vanwege het redelijk hoge vermogen, maar vind deze auto toch net wat leuker omdat deze wel beschikbaar was met handgeschakelde versnellingsbak, een ‘betrouwbaardere’ motor, dus geen Twincharged die vrij snel stuk gaan maar enkel turbocharged. En daarnaast ook een vriendelijker gebruik wanneer je rustig rijdt door de ACT.

Deze auto zal ik in de toekomst gaan voorzien van wat aanpassingen, maar uiteraard probeer ik hem zo origineel mogelijk te houden. Dat heeft deels te maken met de restwaarde, maar natuurlijk ook dat mensen mij niet vooroordelen als zo’n auto langs komt rijden.

Ik zal zo snel mogelijk foto’s toevoegen en hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen!

De 1e ervaringen

  • 116.075 km

Ondertussen is deze mooie Volkswagen Polo alweer een maand in mijn bezit en heb ik er zo’n 1500 kilometers mee gereden. Ik zal kort toelichten wat ik van de auto vind en wat de ervaringen zijn.

De 2-cilinder modus is erg leuk om mee te spelen, normaal rij ik vrij sportief maar om dat verbruik zo laag mogelijk te zien is een leuke uitdaging. Mijn record op mijn woon-werk is 4,7L/100 km. Dat is iets zuiniger dan 1 op 21 kilometer, erg netjes dus. Het gemiddelde verbruik na de 1e keer tanken, met overwegend zowel zuinig als sportief was 1 op 16, afgelopen week was het verbruik gedaald naar 1 op 16,7 na de 2e tankbeurt. Vele malen minder zuinig dan de fabrikant opgeeft maar dat moet je eigenlijk nooit geloven. Ik vind het voor een relatief zware motor met 140 pk niet heel erg slecht. Na het tanken geeft hij een theoretische range van +850 kilometer aan wanneer je onder de 5 liter per 100 kilometers rijdt. Maar meestal tank ik na zo’n 550/600, dan heb je nooit de stress dat die leeg is en de tank stuk gaat door andere dingen aan te zuigen, ik tank ook alleen BP E5 brandstof, goedkoopste in de regio en E5 heeft duidelijk mijn voorkeur. De zitpositie is ook erg goed in de auto en je krijgt geen last van een pijnlijke rug. Wel zijn de stoelen erg snel warm, maar ja dat hoort nu eenmaal bij leren stoelen. Bij heet weer gewoon handdoek eroverheen leggen en niks aan de hand.

Pluspunten van de auto zijn:
- Stuurt goed (wel minder feedback dan mijn vorige Peugeot 107)
- Veiligere auto, de ruimte om me heen voelt erg goed en vertrouwt aan
- Vermogen is altijd voldoende, je blijft zonder heel veel moeite de meeste auto’s voor zonder dat je het pedaal diep moet intrappen door relatief lage gewicht (1112 kilo)
- Het uiterlijk van de auto geeft wel dat dit geen 13 in het dozijn Polo is, meerdere mensen blijven de auto nakijken, erg leuk!
- Relatief zuinig, precies wat ik verwacht had van de auto

Minpunten van de auto zijn er ook:
- Met koude motor is alles stroef, versnellingsbak schakelt niet zo fijn van 1-2, na een paar minuten is dit al veel beter.
- Wanneer je onder de 70 in zijn 6e versnelling wilt cruisen begint de auto enigszins te vibreren uit het vooronder vanwege de 2-cilinder modus. Belangrijk dus om onder de 70 niet in z’n 6 te gaan rijden.
- De metallic zwarte lak is erg gevoelig voor alles. Zo moet het wassen van de auto met enige zorg gedaan worden (geen wasstraat, en dat zal ik nooit doen).
- Voorbumper en motorkap hebben erg veel last van steenslag, ondanks lage kilometerstand. Waarschijnlijk veel snelweg gereden, hard gereden op snelweg of erg kort op voorgangers rijden. Misschien laat ik er ooit iets aan doen en anders poets ik de auto met zwarte poets zodat het minder opvalt.

Naast het verbruik is het ook erg leuk om nog even andere dingen over de auto te vertellen. Zoals ik al eerder vertelde krijg ik heel erg veel mooie reacties van mensen die ik ken maar ook onbekende. Vooral de vlotte acceleratie verbaast sommige mensen die niet verwachten dat de auto bijna GTI vermogen heeft. Het chiptunen van de auto blijft dan ook aan me trekken maar vooralsnog is dit genoeg. Je went er snel aan maar meer vermogen is ook vragen om meer problemen. Daarnaast heeft helaas het koppelingspedaal het sinds afgelopen weekend erg moeilijk. Het pedaal komt traag terug en dat hoort niet, er zit een paar seconden tussen voor het pedaal helemaal terug is. Gelukkig heb ik nog 2 maanden garantie op de auto en heb ik daarom een afspraak gemaakt bij de dealer, dinsdag 21-5 kan ik de auto brengen en zal ik hem minimaal 2 dagen kwijt zijn voor onderzoek en eventuele reparatie. Vermoeden is dat de drukgroep of de koppelingscilinder het begeven heeft. Dat betekent, erg rustig rijden zodat hij niet zometeen helemaal blijft hangen. Gelukkig pakt de garage het goed op en krijg ik een leenauto mee, dat is het voordeel van een kleine dealer die nog niet is overgenomen door andere grote groepen.
Ik zal volgende week een kort vervolg schrijven wat er precies aan de hand is.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.