Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk (2002)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk (2002)
Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk (2002)Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk (2002)Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk (2002)Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk (2002)Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk (2002)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 16V 75pk
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf130.550 km
KM-stand laatst214.500 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

9 maanden en 10000 km

  • 140.750 km

Nadat we ruim 13 maanden en 20000 km met een Citroën C2 automaat gereden hadden, hebben we deze op een Polo 1.4 16v automaat ingeruild. Bij de C2 beviel de automaat niet geheel naar wens. Ook een beurt en APK stond in de planning. Dus bij de garage waar we de C2 gekocht hadden en de Mazda Demio in onderhoud hadden deze Polo gekocht.
Omdat de wens was weer een automaat met niet al te veel bij betalen (max € 2500), was de deal op de Polo snel gemaakt. Met 2 personen aan boord doet de 1.4 16v / 75pk en 4 traps automaat het best goed. I.t.t. de C2 schakelt de automaat sneller op. Die van de C2 had vaak moeite om in beweging te komen. De electronica moest a.h.w. nadenken. Bij de Polo gaat dit zonder schok of stoot. De bak doet het zonder morren.
Verder vergelijk tussen de C2 (11-2003) en de Polo (10-2002) geeft een niet wezenlijk verschil in kwaliteit tussen beide B-segementers.
Wat zijn de verschillen of overeenkomsten.

C2.
+ comfort
+ uitrusting / airco / CV met AB / C.C.
+ betrouwbaar over 20duizend km
+ Benzineverbruik 1:15 / 1:15.5
+ geen merkbaar olieverbruik (1 1/2 liter bijgevuld)
+ leuk schakelen met flippers aan de stuurkolom
- trage automaat / met inhouden
- 1.4 8V motor niet echt vlot met de 1100kg gewicht
- laag bij de grond, regelmatig schrapen over een drempel
- C.C. werkt meer niet dan wel
- ruitenwisser interval met automaat werkt niet lekker
-->> rotor airco ratelde, deze voor € 20 vervangen
Polo
+ schokvrije Automaat
+ uitrusting / CV
+ ruitenwisser interval werkt perfect
+ ruimteaanbod
- 1.4 16V lust best een slokje olie
- regelmatige cheq olie is dan wenselijk
- 75 pk is niet echt veel met 1100kg aan gewicht.
- Benzineverbruik 1:13.5 / 1:14
- 4 personen aan boord is dan net aan
-->> uitval C.V. op de achterklep, nu openen met sleutel
-->> nogal eens een lampje kapot

Dit is het voor nu wel.

Anderhalf jaar

  • 151.500 km

Na het tanken zette ik de dagteller op nul. Toen bleken er op de kilometerteller 151500 kilometer te staan. Op zich niet bijzonder natuurlijk. Maar wel reden om een update te schrijven over deze auto. Voorheen wel reviews geschreven over onze voorgaande auto’s. Maar daar heb ik i.v.m. het ontbreken van een rijbewijs nooit zelf in gereden.
Met deze Polo inmiddels wel rijervaring opgedaan. Het is een oude auto. Maar ziet er ondanks zijn leeftijd nog goed uit. Deze Polo heeft zijn eerste levensjaren gesleten in België. Hij is in oktober 2010 naar Nederland gekomen. De historie lijkt te kloppen. Ook heeft hij regelmatig onderhoud gehad. Verder in de ruim 20 duizend gereden kilometers geen echt gekke dingen met de auto gehad. Een onderhoudsbeurt, probleem met een slangetje van het ruitensproeier reservoir een paar lampjes enz. zijn de enige kosten geweest
Wel olieverbruik, dat schijnt een euvel te zijn bij deze 1.4 16v motor
Gemiddeld een uitgerekend verbruik van 1 liter olie op ongeveer 3000 kilometer. Dat vind ik zelf nogal fors. Maar goed, ik hou het peil in de gaten. En dan is het goed. 2x een melding gehad d.m.v. een geluid, dat het minimale oliepeil bereikt was.
De motorloop van de Polo is wat “dieselachtig en rommelig”. Hij loopt veel minder mooi dan zijn voorgangers Renault, Mazda en Citroën. Volkswagen had dit als fabrikant eigenlijk veel beter voor elkaar moeten hebben. Ik vergeef het de auto, omdat die ook al op leeftijd is.
Rijgedrag is verder stabiel. Hij blijft goed in koers, ook op hogere snelheden. De Polo heeft een automatische versnellingsbak met 4 verzetten. Tussen 100 en 110 km/u draait de motor rond 3000 toeren. In het interieur is het dan relatief stil.
Het gemeten verbruik is 7,1 liter brandstof per 100 km. (1:14,2]. Voor een kleinere auto met automaat is dat een mooie score.

De automatische versnellingsbak doet zijn werk uitermate goed. De bak gaat mooi schokvrij over op een volgend verzet. Heel soms heeft ‘ie een wat minder humeur. Ligt er dan aan dat je het gaspedaal ineens meer intrapt.
De prestaties van de 75pk motor zijn goed. Het is geen strepentrekker, maar hou je daar wat rekening mee, dan is er prima mee te leven. Heb niet het idee iets tekort te komen.

Voor een auto uit het B segment is het een ruime auto. Je zit op goede stevige stoelen. Verstelbaarheid is heel goed. Ook hoogteverstelling is aanwezig. Het stuur is in lengte en hoogte verstelbaar.
Ook op de achterbank is het prima uit te houden op langere afstanden.

Onderhoud tot nu toe:
Lampjes
Ruitenwisserblad
Lekkage slangetje ruitensproeier reservoir
Kleine beurt - stabilisator rubbers

Pluspunten:
Stabiel rijgedrag
Ruimte
Goede zitpositie achter het stuur
Betrouwbaar
(Relatief) gunstig verbruik
Wegenbelasting € 35 p.m.

Minpunten:
Achterklep doet niet mee op de centrale vergrendeling
Euvel blijft bestaan i.t.t. afgelopen jaar
Binnenverlichting blijft branden, zekering er uit gehaald
Olieverbruik (dus regelmatig pijlen)
Geen airco (maar mis dat niet)
Geen c.c. (Wel gemis)

De Polo is een auto die niet zo opvalt. Bij mij in de buurt rijden er 5 grijze muizen Polo’s rond. Hiervan zijn er 3 met automaat. Doordat hij niet echt opvalt, ga je eigenlijk zo aan zijn kwaliteiten voorbij.
Waar de Citroën C2 een frivoler uiterlijk en innerlijk heeft, heeft de Polo meer dat zakelijke van: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
Maar dat siert de auto. Dus is ‘ie een beetje saai? Ja. Geeft dat? Nee.
Nou dan is het goed.

Wieldoppen gepimpt

  • 152.500 km

Vandaag de 4 wieldoppen van de Polo met Carbon folie van de Action wat gepimpt. Vond de auto altijd een beetje veel te grijs. De VW emblemen waren ook niet mooi meer. Die ook gelijk in de folie gezet. Geheel ziet er m.i. leuk en meer onderscheidend uit. Ik maak nog een foto van de Polo met de “nieuwe” wieldoppen. Wel foto met de gewrapte doppen in de maak.

Defect remlichtschakelaar

  • 154.275 km

Gisteren een probleem met de automatische versnellingsbak. De bak wilde met geen mogelijkheid uit stand “P”. De auto is naar de VW dealer gebracht. Daar constateerde de monteur dat remlichtschakelaar defect was. De afsleper had de middenconsole eruit gehaald. Dit is door de dealer weer op orde gebracht. Dit was er zo te horen niet netjes uitgehaald.
De automaat bak schakelt weer als vanouds. Ik hield met alle scenario’s rekening. Maar met € 111 was het leed geleden.
Voor het eerst ook ervaring met de VW garage. En die lijkt mij goed te zijn.

Wat betreft banden/velgen, heb nog een setje Groenland velgen liggen met goede Vredestein Quadraq4 banden. Die gaan t.z.t. nog onder de Polo.

Beurt+apk

  • 155.000 km

Vandaag na meerdere dagen de Polo terug van de VW garage. Dit was nogal een dingetje, omdat hij niet door de Apk zou komen als bepaalde dingen niet gerepareerd zouden worden. De volgende zaken kwamen naar voren:
- 3e remlicht defect
- koplamp unit dof, te weinig licht opbrengst
- hoogteverstelbare koplampen beide stel-motoren defect
- stuur / koppelstangen defect
- slot achterklep werkte niet, kabel lag in de nattigheid, waardoor defect opgetreden is, hierbij was ook de stel-motor defect.
- verschillende lampjes verkleurd / defect

Omdat de Polo al bij de garage stond, en ik de toestemming gegeven had bepaalde reparaties uit te voeren, bleef het w.b. het 3e remlicht spannend of dit gerepareerd kon worden. Het punt was n.l. dat er een stekkertjes gesoldeerd moesten worden, om het kofferbakslot en 3e remlicht aan de praat te krijgen. Het 3e remlicht was voor mij het belangrijkste punt voor reparatie. Daar hing de goedkeur voor de APK vanaf.
Eventueel had er een nieuwe kabelboom in gemoeten. Maar deze was voor dit type Polo niet meer te verkrijgen. En op de sloop worden kabelbomen altijd doorgeknipt. Waardoor deze niet meer bruikbaar zijn.

Er is meerdere keren keurig contact geweest vanuit de VW garage. Ook om het uiteindelijk te betalen bedrag nog aanvaardbaar te houden. Dit was met kleine beurt en de nodige reparaties € 1130.
Omdat andere scenario’s ook mogelijk waren, viel het bedrag ondanks dat deze fors was, toch uiteindelijk mee. (Hoe draai je iets negatiefs naar de positieve kant). De VW dealer heeft m.i. toch zijn best gedaan om de Polo toch weer rijklaar te maken.

De Polo had m.i. nogal wat achterstallig / opgeschort onderhoud, dat bij de garage waar deze 2 jaar geleden gekocht was, en ook al in onderhoud was (beurtje vorig jaar) toch wel opgemerkt had kunnen worden. Neem de doffe koplamp, deze was vorig jaar bij de APK ook al dof. Dat geeft mij dan te denken.

Aan de andere kant heb je nu (neem ik even aan) weer een auto ook al is die op leeftijd, die er weer een jaar tegen kan.

We gaan het zien.

Update

  • 158.250 km

Met de Polo sinds de onderhoudsbeurt 3250km gereden. Niet veel, maar toch nog wat.
Had de 4 seizoenen (Vredestein Qudraq) banden er onder gelegd. Ik hoef nu de banden niet meer te wisselen tussen zomer en winter. Dat scheelt.
Gisteren een rit van 25km in de sneeuw/op de snelweg gemaakt. Geen moeite gehad met grip, met deze banden.
Heb mijn oude velgen / banden via MP verkocht. Er lagen 2 sets, 1 versleten set zomerbanden en een nieuwere set winterbanden. Met aankoop/verkoop van de banden € 120,— betaald voor een set lichtmetalen wielen (van een Polo Bluemotion).
Had de velgringen van deze velgen zwart gespoten, maar achteraf ziet dat er een beetje pauper achtig uit. Dus die ga ik van het voorjaar nog zilvergrijs spuiten. Is wel weer grijs, maar wel wat sjieker.
De beurt van augustus ‘20 liep nogal in de papieren. Vraag is dan, is dat een goede keuze. Tot nu toe lijkt dat goed uitgepakt te zijn. De auto is immers ruim 18 jaar oud. Er kan dan van alles mis gaan, in technisch opzicht. We wachten het af. De kilometers vliegen er niet echt op. Maar dat lijkt sinds COVID bij meer mensen zo te zijn.

Iets meer gereden

  • 160.350 km

De afgelopen periode meer kleinere stukken gereden met de Polo. Dit heeft i.c.m. de automatische versnellingsbak een negatieve invloed op het verbruik. Globaal een verbruik van rond de 1:12. Dit komt wel overeen wat er aan verbruiks gegevens bekend is.
Een kleine maand geleden voor een koelvloeistof lekkage een bezoekje aan de garage gebracht. Er bleek een kunststof slangetje lek te zijn. Voor de zekerheid is ook het thermostaathuis vervangen. Waarschijnlijke oorzaak zou de afgelopen vorstperiode kunnen zijn. Materiaal is de afgelopen jaren poreus geworden, en daardoor dus de lekkage.
Kosten reparatie waren € 450,—.
Nog overleg gehad met de garage of reparaties ook in de komende tijd lonend blijven. Omdat het toch een oudere auto betreft.
Hij gaf aan dat de Polo er verder goed bij staat. Bodem/body zijn nagenoeg roestvrij. En elke auto op leeftijd vraagt nu eenmaal in meer- of mindere mate onderhoud. Daar hangt dan ook een onkosten plaatje aan vast.
Heb voor het geïnvesteerde geld een auto die er weer even tegen kan.
En ga je shoppen voor een andere 2e hands auto, dan weet je niet wat je krijgt.
Ik heb de kunststof velgringen van de lichtmetalen velgen nu metallic grijs gespoten. Staat m.i. toch beter. Er komt nog een setje spatlappen op, die ik op MP gekocht heb. Die zet ik er nog op.

Bijna 5 jaar in bezit

  • 197.000 km

Omdat ik niet in mijn account kon, ruim 2 jaar niets geschreven over de ervaringen met mijn Polo. Toch zo’n 36500 km onder de wielen door. De Polo heeft bij de beurt (9/21) een nieuwe distributie riem en waterpomp gekregen. Verder ging meerdere keren het motor storingslampje branden. Bij de garage de boel uit laten lezen, en EGR klep / buis schoon gemaakt.
Oktober ‘22 beurt met APK.
In april een koelvloeistof lekkage. Bleek een ingedroogd rubber te zijn van de thermostaat buis. Hier al eerder problemen mee. Dit door een kennis van mij laten maken.
Bij 193000 km nieuwe voorbanden (all season) van het merk Nexen gemonteerd.
Begin oktober APK en beurt. Is kijken wat daar uitkomt. Het lastige is eigenlijk wat mij te doen staat. Op zich rijdt de Polo goed, is comfortabel op langere afstanden. Nadeel is dat deze auto wat ouderdomsverschijnselen heeft, waar je niet onderuit kunt.

Voordelen bij doorrijden:
- je weet wat je aan de Polo hebt
- voor het geld 5 jaar geleden betaald rij je geen nieuwere Polo, of andere
auto
- afschrijving nihil / dagwaarde € 1250 - € 1750
- automaat is must, deze functioneert naar wens
- wat kleinere en grotere investeringen gedaan de afgelopen jaren
niet bezuinigd op onderhoud

Nadelen bij doorrijden:
- onderhoudskosten / wat zit er (nog) aan te komen
deze overstijgen al snel de dagwaarde
- olie verbruik blijft issue, met regelmatig pijlen is dit geen direct probleem
is een issue bij deze VW motoren
- hangend hemeltje, vervangen of met kleine ingrepen verhelpen…
- wat beginnende roest bij voorspatborden, ga ik nog mee aan de gang,
geen probleem om door te rijden

Wordt vervolgd….

Tussenstand

  • 207.500 km

De Polo automaat nog steeds in bezit. Er in de afgelopen periode weer wat kilometers mee gereden. Omdat de uitlaat veel resoneerde en aan elkaar geklust en gelast was, heb ik deze (met kat) laten vervangen. Dit bij een andere garage laten doen, omdat de andere garage dit te duur vond, en dit niet meer waard vond.
Omdat ik het geld voor een andere auto niet direct heb liggen, dus toch voor reparatie/ vervanging uitlaat gekozen. Dit met merkbaar succes.
De auto is stiller.
Verder heb ik de voorspatborden onderaan schoongemaakt, en roestvrij gemaakt en wat in de lakplamuur gezet. Daarna de boel in de grondverf en bij gespoten.
Er bleek veel rommel tussen de wielkuipen en het spatbord (bij voorportier) te zitten. De boel gaat daar met rommel/zand ophopen, en er blijft water in staan.
Ik moet de wielkuipen nog weer terugzetten, en de spatborden waxen of van tectyl voorzien.
Verder hangt het hemeltje. Deze gaat er nog uit, en ga deze nog vervangen.
Hoe weet ik nog niet. Het wordt een beetje low budget.

Verder….. de APK staat voor 23 september a.s. op de agenda. Gelijk dan een grote beurt. Maar kijken hoe of dat uitpakt. Voorlopig is het idee nog met de Polo door te gaan. Ik kijk af en toe naar wat anders. Ik verzet dan mijn bakens, en denk dan, waarom de auto de deur uit doen, als die nog voldoet.

Als ik ‘m nu weg zou doen kan ik er € 1500 voor krijgen, bij inruil op vergelijkbare auto (Poloj 3 jaar nieuwer.

Wat te doen?

  • 214.500 km

Het Polootje inmiddels al weer 6 jaar in bezit. Met 210 duizend kilometer een grote beurt met APK laten doen. Ook het interieur filter gedaan. Deze bleek erg smerig, en de vraag was of die ooit vervangen was. Verder dus alle filters, bougies enz. laten doen. Ik was € 460 kwijt.
Het ABS storing lampje ging een maand geleden branden, en het ruitensproeier pompje had de geest gegeven. Dit een paar dagen geleden laten verhelpen. Omdat er wat onderzoek nodig was, kwamen de kosten hiervoor wat hoger uit. € 325 afgetikt. Het bleek uiteindelijk een kabelbreuk te zijn. Onderhoudskosten zijn wel wat hoger, ook omdat de auto al weer 22 jaar oud is. Binnenkort zijn de achterbanden aan de beurt.
Verder de automaat olie en filters een keer vervangen.
Al met al maar eens kijken wat te doen, door rijden of op den duur in ruilen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.