Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 200pk R-Line Business+ (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 200pk R-Line Business+ |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Een Passat
- 75.000 km
Na veel Renault, een BMW en 2 maal Mercedes rijd ik sinds 2 januari 2021 in een Volkswagen Passat. De C-klasse (C300H) was wel een beetje aan vervanging toe en eigenlijk was het plan om gewoon weer een C klasse te kiezen. Ik kon er niet lekker uitkomen met de dealer, twijfelde ook tussen een (dure) C220d en een C300de. Die laatste had dan weer bijna geen kofferruimte, kortom: Niet ideaal allemaal en ik kreeg ook bijzonder weinig voor mijn oude C klasse. Ook nog bezig geweest met een BMW 320d maar ook die liep ook best wel in de papieren en eigenlijk was ik er wel zat van. Toen liep ik bij VW naar binnen, altijd al een beetje fan geweest van de Passat (fijne snelwegauto's) en ik kreeg daar een bod op de Mercedes wat ik eigenlijk niet kon weigeren.
Een Passat besteld dus. Een 190pk tdi, Businessline R. Schuifdak erin, mooie wielen uitgezocht, geluidswerend glas en donkere ramen achter. Kleur was wel lastig, maar filosoferend samen met de verkoper besloten dat Reflex Silver het mooist was.
Toen de auto bij de dealer binnen was, maar even gaan kijken. Toch wel verrassend, geen 190 pk tdi, maar een 200pk. Het nieuwe blok. Eveneens een ander paneel voor de klimaatregeling, wat mooier qua plaatje, maar ook onhandiger, geheel conform trend zeg maar.
Op 2 januari opgehaald (2021) en nu staan er 75.000 km op te klok. Het is wel een beetje een exoot, want er worden natuurlijk bijna geen stations meer verkocht en deze 200pk diesel is maar 2 maanden leverbaar geweest zegt men. Zonde, want het is een erg fijne diesel, qua prestaties, elasticiteit en lekker stil.
De auto doet eigenlijk wel wat er van em verwacht wordt. Met veel comfort, stilte en wat handige luxe, veel kilometers verslinden zonder dat je er moe van wordt. Matrixled werkt prima, zonder seintjes van tegenliggers, travel assist (soort auto pilot) werkt ook prima. Geen klagen.
De motor is zoals gezegd erg fijn, zuinig ook bij rustig rijden, maar neemt wel flink wat olie. Uiteraard is het "binnen de norm" maar dat is niet mijn norm. Ik heb bij mijn vorige auto's eigenlijk nog nooit olie bij hoeven vullen maar, zeker na wat Duitse kilometers die regelmatig voor komen, bij deze soms al na 7500 kilometer. En dan gaat dus het lampje branden dat er bijgevuld moet worden. Tis overigens ook meer water wat er in gaat, dan olie, zo dun, maar goed. Het doet behoorlijk afbreuk aan de algehele beleving, dat lampje, het kopen van olieflessen en het bijvullen onderweg. Misschien gaan we nog een keer een olieweging doen, 1 meneer bij de VW dealer is het wel met me eens dat et niet helemaal top is zo. Maar ik heb geen hoge verwachtingen over een oplossing.
Verder is de Passat tamelijk probleemloos. 1x een storing gehad in de afstandcamera (uiteraard net onderweg naar Zuid Frankrijk en dus et hele eind zonder cruise control) en nu en dan wat gepruts met Apple Carplay (opstarten Waze) maar of dat nou aan de auto ligt weet ik niet.
Ten opzichte van de Mercedes zijn er wel flinke verschillen in afwerking en finesse. Kofferbak van de Mercedes is veel makkelijker te stofzuigen bijvoorbeeld (kwaliteit tapijt scheelt enorm) maar zo slecht als bij Skoda of de Kona van mijn vrouw is het dan weer niet. Veel dingen zijn nét wat minder goed doordacht en bijvoorbeeld ruitenwissers zijn echt een klasse minder. Maar goed, tussen vergelijkbaar uitgeruste C220d en deze Passat zat ook ongeveer € 20.000,- in aanschaf, dus dan mag het ook. Ik heb er minder last van dan ik (net na aankoop) in mijn cognitieve dissonantie fase vreesde.
Fijne auto al met al, ben benieuwd wat het kostenplaatje over 3 jaar gaat brengen ten opzichte van de C klasse.
Gaat nog steeds mooi
- 135.000 km
We zijn een jaartje verder en daarmee ook wat kilometers en ervaringen rijker. Olieverbruik lijkt wat te minderen, ik heb geen objectieve cijfers, maar ik hoef minder vaak bij te vullen naar mijn idee. Geen storingen meer gehad in de autopilot, wel enigszins dwarse bandenspanning sensoren. Zo nu en dan krijg ik een melding van spanningsverlies, ik probeer te ontdekken of er een verband is met wegdek, omstandigheden of temperatuur, maar dat is nog niet gelukt. Vlak voor de wintersport 4 nieuwe winterpantoffels laten monteren, waarmee het probleem voorbij leek, maar afgelopen weekend toch weer een melding.
Maar dat is ook et enige. Verder rollen de kilometers probleemloos onder de Passat door. Op de langere trips door Europa, zakelijk en privé, bewijst de auto vooral zijn waarde. Ruimte, comfort en een fijne motor. De autopilot en matrix verlichting dragen daar ook aan bij.
We rijden in ieder geval nog wel een jaartje door, wellicht dan vervangen, waarvoor weet ik nog niet. Stiekem neig ik wel weer naar een auto uit München of Stuttgart, maar ook een beetje afhankelijk van de nieuwe Passat. We hebben inmiddels thuis ook een E46 325xi op de oprit staan en dat doet toch ook wel weer verlangen naar, bijvoorbeeld, een G21 320d of 330e als kilometervreter. Maar dat is voorlopig dus nog niet aan de orde.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Volkswagen Passat
- 2019
- 129.225 km

Volkswagen Passat Variant TSI PHEV GTE 218PK BUSINESS SPORT NAVI/LED/VIRTUAL
- 2020
- 29.694 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business Navigatie | Camera | Apple Carplay | Android Auto | Keyless Access | Elektrische achterklep |
- 2023
- 30.000 km
Lees ook

Volkswagen Passat TSI lpg, GTE en TDI - Triotest

Back to basics: Volkswagen Passat

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

Volkswagen Passat Variant vs. Opel Insignia Sports Tourer - Dubbeltest

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond
