Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 130pk Trendline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 130pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 159.294 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat mijn Escort uit ´97 wat ouder werd en de onderhoudskosten de pan uit rezen, besloten tot de aanschaf van een andere auto. Gemiddeld rij ik zo"n 40000 km per jaar. Het moest dus een comfortable auto worden, maar ook als perfecte "gezinsbak" dienen.
Daarom moest het ook weer een station worden want met twee kleine kinderen achterin en daarbijbehorende logistiek in de kofferruimte is een auto snel gevuld.
Na twee testritten, een in een Mondeo en een in een Passat, kwam de laatste als overtuigende winnaar uit de test.
De Mondeo is wel wat moderner en oogt wat strakker, maar tegen de rijeigenschappen van de Passat kan hij niet op.
De hoge kilometerstand vond ik geen probleem, de TDI"s staan erom bekend probleemloos hoge kilometerstanden te kunnen halen.
Wat een auto is de Passat zeg! Heerlijk voor de luie rijder. Schakelen hoef je niet veel te doen, in elke versnelling is er wel voldoende trekkracht. Het is ook een auto waarin je geen haast hebt. Mocht je toch haast hebben; een druk op het gaspedaal is voldoende om je door 130 paarden in een korte tijd ver boven de toegestane snelheid te brengen. Dit gaat wel gepaard met een diepe brom, maar ben je eenmaal op snelheid is het een vrij geruisloze auto. De cruise control zorgt ervoor dat de boetes binnen de perken blijven.
De stoelen zijn goed instelbaar voor de gemiddelde mensch, maar ook kleinere mensen kunnen zich, door de vele instelmogelijkheden van stuur en stoel, comfortabel zetelen.
Wegrijden in een Passat doe je alsof het al jaren jouw auto is.
Het mooie aan de Passat zijn de kleine afwerkdetails. Enkele voorbeelden: De metalen drempel bij de achterklep tegen slijtage bij het naar binnen schuiven van bagage, de 12 voltsaansluiting achterin, de verlichting onder aan de portieren, de verstelbare middenarmsteun voorin en ik kan nog wel even doorgaan. Het verhoogt het algemene kwaliteitsgevoel van de auto.
Wat bediening betreft zit alles overzichtelijk en op de juiste plaats. Hierbij een minpuntje is dat ik even moest zoeken naar de knop van de achterruitverwarming en de de wieltjes van de koplampinstelling/dashboard verlichting. Deze zijn net "onzichtbaar" door het stuurwiel.
Zuinig is de Passat ook. Met stevig doorrijden is 1 op 16 goed haalbaar. En dat voor een auto van bijna 1400 kilo...
Het fenomeen verlengde onderhoudsinterval sprak mij ook wel aan. Gemiddeld om de 30000 kilometer heeft een Passat onderhoud nodig. Met mijn vorige auto was ik dan al twee keer bij de garage geweest.
Qua veiligheid zijn er ook voldoende middelen aan boord, van gordelspanners tot ESP. Gevoelsmatig wordt het veiligheids gevoel verhoogd doordat je echt "in" de auto zit. Nadeel is wel dat je je hierdoor met parkeren vergist in de afmeting van de auto.
Al met al een aanrader voor iemand die veel kilometers moet rijden en ook zijn gezin op een comfortable en veilige manier wil vervoeren.
PROBLEMEN
- Bij de afleverbeurt is de dealer vergeten de computer te resetten, dus gaf deze na 3000 km aan dat er onderhoud gepleegd moest worden. De computer is vervolgens gratis, door een andere dealer dichter bij huis, alsnog gereset
- Ruitesproeislang losgeschoten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren