Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk Trendline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 110pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand laatst | 253.000 km |
ERVARINGEN
Ik ruil volgende week (begin augustus 2007) mijn Passat in voor een BMW 330d Touring dus bij deze even mijn review geupdated en afgesloten.
Al met al ben ik heel erg tevreden over mijn Passat in de 7.5 jaar en ruim 250.000 km!
Wat mij de afgelopen 7.5 jaar zeer heeft bevallen is de afwerking van de Passat. Het interieur vind ik nog steeds zeer mooi, alles voelt degelijk aan en haast niets gaat kapot.
Ook vind ik de Passat wat betreft uiterlijk nog steeds mooi. Ik heb een zwarte met mooie 16-inch velgen (van het toenmalige topmodel). Wel een Protech-behandeling gegeven direct in 1999.
Ook de duurzaamheid is erg goed. Na ruim 250.000 km ziet de auto er nog als nieuw uit van binnen en van buiten, zelfs de stoelbekleding is bijna als nieuw. Alleen de dure velgen beginnen nu te oxideren en af te bladderen.
De clima is perfekt en ruim voldoende en verder zit er alles op en aan.
Ik heb direkt na aanschaf de motor getuned naar 140 pk en ben daar enorm tevreden over. Van 0 naar 100 heb ik weleens geklokt op 9.3 sec en topsnelheid zit boven de 200 km/uur. Wat wil je nog meer?
De Passat rijdt zomers 1 op 20 en ’s winters 1 op 18 dus dat is ook perfect. Uiteraard rijdt ik zeer rustig (dus niet in 9.3... en niet boven de 200.....).
Gemiddeld heb ik over de 250.0000 km 1 op 18.5 gereden!
Wel schrikbarend duur zijn de beurten waarbij de snaren worden vervangen (90 en 180.000 km). Laatste beurt was meer dan 1500 euro...
Ook heb ik in 2005 de katalysator, 2 aandrijfassen en een draagarm vervangen.
In 2006 is wederom naar de draagarm rechtsvoor gekeken maar de rammel is er nog steeds niet helemaal uit.
Er zijn 2 dingen waarvoor ik de Passat uiteindelijk heb ingeruidl:
Motorgeluid: Zeker bij lage buitentemperaturen is het net een traktor en er zit zowieso een dreun in.
Wegligging: Niet storend maar als je in een ’strakkere’ auto hebt gereden (Nieuwe Volvo V40, Audi A4 etc) dan merk je wel dat dit ontwerp alweer 10 jaar oud is en dat de Passat nooit een kei is geweest wat betreft wegligging/vering/demping.
Zeker na de proefrit in de BMW 330d touring met sportonderstel was ik helemaal verkocht!
Ik heb exact de kosten bijgehouden over de 7.5 jaar:
Totaal 68.000 euro waarvan:
31.000 euro afschrijving
4.500 euro verzekering
7.300 euro belasting
12.000 euro brandstof
7.500 euro onderhoud
2.000 euro banden
3.000 euro diversen (protech behandeling en schade)
700 euro bekeuringen (allemaal 27-30 euro!!)
Totaal 27 eurocent/km waarvan 12.0 cent afschrijving, 5 cent verzekering/belasting en 10 cent variabel (onderhoud, banden, brandstof)
PROBLEMEN
Bekende Passat-zwakke punten:
1 keer de lucht-massameter na 90.000 km
2 keer de spiegelverwarming
1 keer de spiegelverstelknop
1 keer de bekerhouder achter
1 keer gloeibougies
1 keer deurvergrendelingsmotor
1 keer katalysator
2 aandrijfassen
1 draagarm en 2 maal aan andere draagarm gewerkt
2e eigenaar ruilt Passat in bij 335.000 km
- 253.000 km
De Passat wordt morgen door mijn zwager ingeruild op een Passat 2.0 TDI 2005.
De Passat heeft bij mij ruim 250.000 km gereden en bij mijn zwager de afgelopen 3 jaar nog eens 85.000 km. Motorblok is nooit open geweest en verder in 335000 km ook geen noemenswaardige problemen.
Gewoon dus een heel erg goede auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.