Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk Comfortline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 110pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Fijne, betrouwbare, comfortable, erg ruime en zuinige auto. Gemiddeld 1:17 waardoor je 1000 Km op een tank kan rijden. Is niet vies van een aanhangertje.
Toch een paar kanttekeningen. Lak heb ik wel eens beter gezien. met name steenslag is een probleem. Kachel problemen gehad (geen verwarming op de benen) lekker fris maar te koud in de winter. Probleem zelf opgelost. Er hing een bedienings kabel los. De 225 banden geven een stevig en robuust gevoel aan de auto maar het kost wat comfort en de auto is gevoeliger voor lengte riggels. De winterbanden zijn geweldig. In combinatie met ABS veel grip op besneeuwde wegen.
PROBLEMEN
Heb de auto aangeschaft via een handelaar. Distributie riem direct vervangen en kort daarop de luchtmassa meter ivm terugvallend vermogen. Heb 17’ met 225-45-17 banden gemonteerd voor de zomer en op de stalen velgen winterbanden gezet. Geef trouw elke 15000 nieuwe olie (handig luikje in motorbeplating gemaakt) en olie filter en vervang ook het brandstof filter en luchtfilter tijdig. De auto gebruikt ca 1 liter per 5000 Km olie en heb de indruk dat als je de wagen niet goed warm rijdt, het olie verbruik toeneemt.
Toch al 1x beide ashoezen stuk. 1x een homokineet en de bekende draagarmen voor. Bij 235000 Km heb ik er nieuwe schijven en blokken op gezet van Brembo. Dat bevalt prima.
Enkele kleine dingen zoals weigerende bediening rechter buitenspiegel, een dashboard lampje stuk, een weigerende deurvergrendeling (Rechts voor) en haperende achterwisser. Nu is al snel de distributie en spanrol aan de beurt dan hoop ik er nog veel kilometers mee te maken.
- 310.000 km
Ben nog steeds erg tevreden met deze wagen. So far so good.
Ik heb er een kastje tussen gezet waardoor het vermogen flink gestegen is. Soms heb ik wel eens het gevoel dat de koppelingsplaat even slipt en het vermogen niet kwijt kan. Brandstofverbuik is niet veranderd. Wel krijg ik het waarschuwingslampje van de remmen niet meer uit. De draden bij de remblokken doorverbinden helpt niet. Irritant.
Airco aandrijving is wat lawaaig bij stationair toerental. Waarschijnlijk een spanrollager. Bekleding aan de bestuurderskant begint te slijten. Koplampen werden dof en zijn vervangen door units met lenzen en Xenon. Hoop de 4 ton vol te maken.
Ben weer 10000 km verder en heb ondertussen een nieuwe koppelingsplaat. Reparatie viel me nog mee. Ook waren de achterremmen aan de beurt (blokken en schijven) dat heb ik zelf gedaan. Zomerbandjes er weer onder en lekker verder toeren....
Oh die airco was gewoon de snaar die wat slap stond. Wagen rijdt nog steeds super totdat... een andere auto van rechts de neus verbouwd. Reparatie niet rendabel. Verzekering keert een redelijk bedrag uit en ik ga op zoek naar een andere Passat. Eindstand +/- 325000 Km...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.