Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Trendline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.8 5V Turbo Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 66.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voor ik mijn ervaringen over de Passat ga vertellen moet ik eerst de aanleiding tot de aankoop van deze VW kwijt. Onze vorige auto (Astra Station) maakte water toen mijn vrouw hem op de oprit parkeerde, de auto verliet en de handrem vergat aan te trekken. De station reed langzaam maar gestaag achteruit de oprit af, de straat over om vervolgens in een 20 meter breed kanaal te duiken. Toen onze buurman ons waarschuwde stond de Astra ons inmiddels over het midden van het kanaal breed grijnzend aan te kijken waarna hij na plus minus 20 minuten verdween onder het water. Alleen een stukje roofrail en de antenne was nog te zien. Total loss dus. Wel schrikken... maar ach... het is blik en ik was toch al niet zo’n Opel fan.
Mijn kans om een andere droom in vervulling te laten gaan, namelijk een Volkswagen; bij voorkeur een Passat station!
Op internet zag ik een station staan die me aanstond. Een bordeaux metallic rode passat variant, 18T trendline met 66000 km op de teller. Een ex-lease die zijn onderhoudsbeurten volgens de bijgeleverde boekjes heeft gehad.
Na een proefritje te hebben gemaakt was ik verkocht en moest en zou de auto hebben. Een 150 pk sterke, bijna zingende, machine die door de turbo een sopraanstemmetje laat horen boven de 3000 toeren. De auto voelt solide en stevig aan waardoor het me een veilig gevoel geeft. De motor is stil en schakelt soepel. Maar als alles uit de kast wordt gehaald lust hij wel een slokje. De zit is perfect en goed instelbaar voor zowel de bestuurder als de bijrijder. Over comfort en luxe niet te klagen. Mooie materialen en uitgedachte snufjes als een gekoeld dashboardkastje en 12 volt aansluitingen in de kofferruimte. Met zijn lichtmetalen velgen en zwart Kamei grilletje is ie een sportieve krachtpatser die ik graag op onze oprit zie staan (in de versnelling en op de handrem wel te verstaan).
Ik ben lyrisch en mis de Astra beslist niet. Mijn betaalbare droomauto!
De VW ingeruild voor een andere droom... een Audi A4 avant 2.5 Tdi V6.
PROBLEMEN
Ik heb er nog niet zoveel mee gereden maar een eerste grote onderhoudsbeurt heeft ie net gehad. Behalve bougies, olie en versleten remblokken achter mankeerde er niks aan. Allemaal prima in orde.
De teller staat nu inmiddels op 76000 km. Hij rijd als een trein, zit als gegoten en sprint als een gek. Hij speelt met de caravan. De laatste keer dat ik naar de garage moeste was vanwege een kapotte relais van de knipperlichten. Bij onze astra was er een overzicht van zekeringen en relais. Schijnbaar gaat VW er vanuit dat de dealer deze reperaties verricht, want ik kon geen schema vinden van relais(wel van de zekeringen). Ik kon evenmin zien en bedenken waar het relais zich zou kunne bevinden. Er zitten nl. wel een aantal relais achter het zekeringdeel (zijkant dashbord links). Mijn eigen garage(geen VW dealer) kon dit eveneens en verwees me door naar de dealer. De monteur haalde het kapje van de alarmknop eraf en ja hoor... daar was ie dan! Het relais kostte iets van €13,- maar de monteur kostte €16,-. Volgende keer doe ik het zelf, want het is echt kinderwerk, je moet het alleen even weten! En is dat niet met veel dingen zo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren