Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 130pk Athene Sport (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 130pk Athene Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 208.000 km |
KM-stand laatst | 208.000 km |
396.500km april 2021 - Een lach en een traan...
- 396.500 km
396.500km april 2021 - Een lach en een traan...
De Passat heeft zich uitermate goed gehouden en ik heb er een super auto aan gehad! Echt een aanrader als je nog zo'n auto kunt vinden.
Das Auto
- 208.000 km
Een korte inleiding: hiervoor heb ik een Golf 3 TDI gehad en de eerste auto was een Golf 2. Tussendoor nog kort een Audi A4 gehad. De keuze voor de VAG groep lag dus voor de hand.
Maar nu ga ik eerst een opstel schrijven over de laatste onverwoestbare VW Passat 3BG Variant met zeer comfortabele 1.9TDI 130PK en 6 versnellingen. Wat een fijne auto is en was dat.
De aankoop kwam eigenlijk wat onverwacht, aangezien ik erg tevreden was met de voorgaande Golf 3 TDI. Bij toeval was ik al wat aan het rondkijken naar een goede opvolger.
Het thuisfront reed al sinds opa en oma met VW Passat Variant en we hebben op 1 model na (Passat 3C Variant) alle modelseries gehad. Sinds de eerste Variant van 1977 van opa en oma, was het overduidelijk dat er nu ook maar een Passat moest komen. Het model dat ik als laatste heb gehad is die ene die nog in het lijstje ontbrak, voordat we na ruim 40 jaar de VW-traditie afzwaaiden in het afgelopen jaar binnen de familie.
De Passat heb ik gekocht bij Haverkamp auto's in Teuge, goede aanrader via een garagehouder in mijn woonplaats. Gauw gebeld, aangezien de auto net was ingeruild en zeer populair zo bleek later. Na een proefrit van 5km was ik om. Wat een luxe, stille en degelijke auto in vergelijking met de destijds Golf 3 die ik zou inruilen.
Na een korte onderhandeling was de VW Passat Athene Sport in mijn bezit en vol trots toerde ik terug naar het Noorden. Met de Golf in de achteruitkijkspiegel had ik inmiddels twee auto's. De Golf had ik vrij snel particulier verkocht, aangezien het wat overdreven is om nog een auto erbij te houden....
Met het reguliere onderhoud heb ik de VW Passat naar een respectabele 396000km ingeruild op mijn huidige auto. Motorisch eigenlijk nooit wat mee gehad, enige probleem was een falende EGR, die ik via de garagehouder heb laten vervangen. Een dynamo, een koelfan motortje. Qua interieur was enkel het euvel dat de vergrendeling van het rechter voorportier soms haperde. En ik heb de cruisecontrol hendel vervangen. Dat waren eigenlijk de kwaaltjes van dit type. De auto is eigenlijk op een stofhoes na, vrijwel smetteloos met blanco APK-keuringen de afgelopen jaren doorgekomen.
Sinds ik de Golf 3 TDI heb gehad en fervent dieselrijder ben was de keuze voor deze Passat gauw gemaakt. Door de goede reviews van o.a. Autoweek was het vrij eenvoudig om dit type in deze uitvoering te kopen.
In de onderhoudsboekjes was te lezen dat dit vrijwel één van de laatste Passats is geweest. Het kenteken was van 29 september 2005 en de ingebruikname was pas op 11 november van datzelfde jaar. Voor zover mij bekend, is het een voorraadauto geweest. Als leaseauto nieuw geleverd door Pon in Amersfoort en in onderhoud geweest bij Pon in Zwolle. Dat verklaarde gelijk ook dat dit een redelijk complete auto was met volop fijne extra's, zoals sportstoelen, sportonderstel, xenon verlichting, CD,-wisselaar, onlogische trage Blaupunkt navigatie en prachtige Bluegraphith parelmoerkloer. Redelijk compleet als je uit een Golf 3 TDI Milestone Sport stapt. Dat vond ik al een complete auto, al was dit een wel een verademing! Tot op de dag van vandaag vind ik dit qua uitstraling het mooiste model Passat die op de markt is gebracht.
De pomp verstuiver TDI reageert vlot op de respons van het gaspedaal en koppel genoeg. Gemiddeld reed ik per jaar 24000km met een verbruik van 1 op 18 tot 1 op 20. In 2017 heb ik de beide voorspatborden vervangen vanwege de roestvorming. Is ook een dingetje juist bij deze modelreeks. Vreemd genoeg hebben de types tot 2004 daar minder last van.
In 2017 ben ik er mee op vakantie geweest naar Noorwegen en Zweden. Pas dan verneem je hoe makkelijk en comfortabel de Passat rijdt. Via via hoorde ik dat een Golf 4 R32 stuur ook past in de Passat en dat is eigenlijk, afgezien van de geblindeerde achterramen het enige wat ik er aan heb gewijzigd. De tussendemper was aan vervanging toe en deze heb ik vervangen door een recht stuk buis, klinkt net wat zwaarder met een duidelijke turbofluit en toch een zichtbare normale einddemper. Verder heb ik de Passat standaard gelaten.
Na anderhalf jaar de auto ff uitgelaten in Die Heimat auf der Autobahn. De teller liep over de 220 en dat was iets toch wat niet rijmde met de fabrieksopgave. Vervolgens een afspraak gemaakt om de auto uit te lezen en een vermogens uitdraai op te vragen. Bleek naderhand dat de auto zonder dat ik het wist getuned te zijn. De standaardwaarden waren 130pk en 310Nm koppel. Na de rollen testbank was dit 180pk en 380Nm koppel. Was nu wel nog fijner rijden!
Verder bleek het een zeer praktische en ruime auto met volop ruimte in de kofferbak. Zodra de achterbank werd omgeklapt heb je een compleet vlakke laadvloer. Fietsen, kruiwagens, bedden, matrassen, Europallets, vrijwel alles paste in deze gezinsauto. Tevens een mooi detail vond ik de wijzerplaten van het dashboard. Een subtiel chroomrandje en het fijne blauw-rode licht van de snelheidsmeter en toerenteller.
Na ruim 3 ton begon de kwaliteit van het interieur wel wat minder te worden, zoals loszittende deurpanelen en af en toe wat gekraak van de deurhendels en stoelzittingen, maar dat mag je ook wel verwachten als de auto al bijna 10 jaar oud is. Tevens is toen de dynamo vervangen. De doelstelling was om door te rijden naar 5 ton, maar eerst ff afwachten hoe de auto zich de komende jaren zou houden.
Bij inruil met bijna 4 ton kreeg ik van de verkoper nog wel een dankbaar compliment dat de Passat er zo netjes en compleet uitzag. Geen versleten stoelwangen of extreme mankementen.
Helaas is de auto voor export weggegaan, al zou de Passat momenteel nog prima op Neerlands wegen kunnen blijven rijden.
392.000km december 2020
Bij de laatste APK-keuring had ik de garagehouder al gevraagd wat ik binnenkort zou kunnen verwachten aan onderhoud. Toch maar eens rondkijken naar een geschikte vervanger...
Vernam zelf al dat de koppeling/koppelingsplaten minder werden en de drukgroeplagers van de versnellingsbak waren hoorbaar. Opgeteld met de tikkende homokineet rechtsvoor en de krakende veren, werd het na bijna 4 ton tijd voor wat anders.
396.500km april 2021 - Een lach en een traan...
De Passat heeft zich uitermate goed gehouden en ik heb er een super auto aan gehad! Echt een aanrader als je nog zo'n auto kunt vinden.
Mijn aankooptips zijn: bouwjaar 2004-2005 laatste bouwjaren. Benzine versies van 2.0 130pk en eventueel de 1.8T, de dieselversie uiteraard de 1.9TDI met 130pk en enkel handgeschakelde uitvoering. Bij voorkeur met 6 versnellingen. Blijf uit de buurt van de Tiptronic en Multitronic automaten. Voor de petrolheads: koop absoluut geen W8, motorisch een prachtig stukje techniek, qua betrouwbaarheid een absoluut drama...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.