Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI 150pk Elegance Business R (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.5 TSI 150pk Elegance Business R |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 119.546 km |
Comfortabel en ruim rijden
- 7.208 km
Na twee voorloopauto's (Renault Kadjar en Ford Kuga) eind januari mijn nieuwe VW Passat Variant in ontvangst mogen nemen. Helaas was men vergeten om de achteruitrijcamera te monteren, dus was ik hem meteen weer 10 dagen kwijt om dit te repareren.
Mijn vorige auto was een VW Golf Variant en eigenlijk voldeed deze meer dan prima. Reed goed en had meer dan genoeg ruimte. Vanwege een beperktere keuze bij ik voor mijn huidige auto uitgekomen bij de VW Passat Variant.
Ik heb nog wel gekeken naar de Peugeot 508 SW en Seat Ateca. De 508 viel af door de erg kleine ruimte op de achterbank en (ook op de achterbank) beperkt zicht naar buiten. Mijn knieën zaten tegen (eigenlijk om/naast) de voorstoel en ik keek tegen de dakstijl aan (lengte +/- 1,85m). De Ateca was qua afwerking wel wat minder mooi dan zowel de 508 als de Passat. Qua prijs wel aantrekkelijker. Uiteindelijk de Passat uitgekozen.
Lang getwijfeld tussen de 2.0 tsi en 1.5 tsi. In de Golf zat een 1.5 tsi en die had meer dan genoeg kracht, maar de Passat is toch een stukje groter. Uiteindelijk een testrit kunnen maken met een Passat 1.5 en daar bleek dit ruim voldoende te zijn. Meer is natuurlijk altijd leuker, maar uiteindelijk moet je dit natuurlijk ook betalen.
Gekozen voor de VW Passat Variant 1.5 tsi Elegance Business-R 110kW 7-dsg-aut met als extra's: elektrisch inklapbare zijspiegels (verwarmbaar, omgevingsverlichting in spiegels en automatisch dimmend aan bestuurderszijde), achteruitrijcamera, travel assist plus en geen merk en type aanduiding. In de kleur deep black pareleffect. (Dat de inklapbare spiegels en de achteruitrijcamera niet standaard zijn bij zo'n auto is wel een gemis. Het zijn gelukkig niet de meest dure opties, maar zou wat mij betreft standaard moeten zijn bij dit type auto.)
Nu ruim drie maanden en 7.000 km verder ben ik nog steeds blij met de keuze. De Passat rijdt heerlijk comfortabel. De rijhulpondersteuning geeft veel rust op de snelweg. Afstand houden en de baan volgen gaat zonder problemen. IQ light geeft in het donker veel (groot) licht en dempt zonder problemen de stukken af voor het andere verkeer. De kofferbak is enorm, zonder problemen kan vrijwel alles vervoerd worden.
Het is geen sportieve auto, maar rijdt comfortabel over alle wegen. Vooral op de snelwegen is het heerlijk rustig rijden, ook op de wat hogere snelheden.
Verbruik was in het begin wat hoog, maar na een paar duizend kilometer inrijden en zeker nu met de zomerbanden eronder is dit 1 op 15. Vergelijkbaar met wat de Golf Variant deed met dezelfde motor. Best netjes voor toch een wat grotere auto.
Ontspannen rijden met wat kleine minpunten
- 15.523 km
Weer wat kilometers gereden, daarom een update. Bij 12.000 km verscheen een melding dat de olie bijgevuld moest worden. Bij eerdere auto's heb ik dit, buiten de reguliere beurten, nooit hoeven doen. Dit verbaasde me dan ook wel. Bij de garage binnen een halfuur bijgevuld, dus dat ging wel soepel. Maar het olieverbruik viel toch tegen. Wellicht heeft dit te maken met het inrijden van de motor?
Ook heb ik wat problemen gehad met het connected gedeelte van de auto. Elke keer na ongeveer een maand verdween de verbinding. Hierdoor was bijvoorbeeld geen actuele file-informatie beschikbaar en de positie van de auto via de app niet opvraagbaar. Vooral het ontbreken van de actuele file-informatie en wegafsluitingen was vervelend. Het opvragen van de positie van de auto was minder een probleem, maar als het kan moet het ook gewoon werken.
Hiervoor dan ook naar de garage gegaan. Het is een softwareprobleem waardoor het lastig bleek op te lossen. Bij de garage bleek het te helpen om de auto uit mijn account te verwijderen en dan opnieuw toe te voegen. De verbinding kwam dan inderdaad weer terug. Helaas viel deze dan na een maand weer weg.
Zelf heb ik toen bedacht om na het opnieuw toevoegen vanuit de auto alle online diensten te deactiveren. Daarna heb ik deze vanuit het menu in de auto weer geactiveerd. Geen idee waarom dit werkt, maar nu heb ik al een aantal maanden geen problemen meer met de verbinding.
Voor de rest rijdt de auto heerlijk comfortabel. Weinig motorgeluid op de snelweg en met de travel assist vrijwel constant aan rijdt het heerlijk rustig. Bij de VW Golf kon de cruise control vrij abrupt ingrijpen wanneer een auto vlak voor je invoegde. Bij de Passat gebeurt dit veel vloeiender zonder harde remingrepen. Bij de Golf schakelde ik dan ook vaak zelf de cruise control even uit om dit te voorkomen, bij de Passat is dit niet nodig. Ook blijft de Passat vrij netjes tussen de lijnen rijden. Door dit alles is snelweg rijden erg ontspannen.
Ook het verbruik op de snelweg is erg goed (1 op 15 tot 1 op 16). In de stad is het verbruik wel flink meer (1 op 13 tot 1 op 14).
Al met al nog steeds een tevreden rijder. Door het olieverbruik en de software problemen nog steeds drie sterren voor betrouwbaarheid. Hopelijk heb ik hier de komende maanden geen last meer van.
De gebruikskosten gaan wel naar vier sterren de Passat is (zeker op de snelweg) namelijk veel zuiniger dan de Golf. Voor deze grotere auto vind ik dat erg positief.
Regulier onderhoud
- 30.618 km
Een korte update. De eerste onderhoudsbeurt (30.000 km) gehad. Naast het vervangen van de ruitenwisserbladen geen extra kosten gemaakt.
De auto rijdt nog steeds heerlijk. De afgelopen maanden geen enkel probleem gehad. Op de snelweg rijd ik vrijwel altijd op de cruise control en stuurt de auto zelf licht bij. Dit is erg ontspannen rijden!
Ook gedurende de sneeuw en ijs van de afgelopen tijd geen enkel probleem gehad. Enige minpuntje is dat het verbruik in de winter ongeveer 10% hoger is. Dit komt wellicht door de winterbanden en het gebruik van ruit- en stoelverwarming.
Nog steeds een erg tevreden bestuurder!
Gaat nog steeds prima!
- 81.878 km
Na ruim 2,5 jaar rijden, nog steeds erg tevreden.
Naast het reguliere onderhoud alleen terug geweest om de rubbers bij de stabilisatorstangen(?) te laten vervangen. Deze rubbers bij de voorwielen kraakten bij hobbels. Eerst geprobeerd met invetten dit te verhelpen, dit hielp voor enkele dagen. Daarna toch de rubbers laten vervangen. Na vervanging nooit meer last gehad van gekraak. (Volgens de dealer kwam dit wel vaker voor.)
Afgezien hiervan geen enkel ander probleem gehad.
Auto rijdt nog steeds prima comfortabel. Ook na lange ritten stap je altijd ontspannen uit.
Rijdt heerlijk, tijd voor wat nieuws?
- 119.546 km
Ruim 3,5 jaar rijd ik nu in deze Passat Variant. Zoals te lezen in mijn eerdere updates gebruikte deze in het begin wat olie. Nu alweer een jaar zonder extra olie bijvullen. (Alleen de normale oliebeurt, elke 30.000 km.)
Het blijft een heerlijke auto om in te rijden. Ik rij veel op de snelweg (en helaas ook veel files) en dan zijn de rijhulpsystemen ideaal. De auto houdt netjes afstand met de adaptieve cruise control en ook als er iemand kort voor je invoegt is de (af-)remactie vaak erg rustig. Ook blijft de auto vrijwel altijd netjes tussen de lijnen rijden. Dit zorgt voor een erg ontspannen rit. De stoelen zitten prima en het is aangenaam stil in de auto. Ook op de wat hogere snelheden (130-150).
Het afgelopen jaar, naast het reguliere onderhoud, geen extra reparaties gehad.
Toch wordt het nu weer tijd voor een nieuwe auto. Vanwege het leasebeleid zal dit, ondanks mijn erg positieve ervaringen met de Passat, een andere model worden.
Het blijft een Volkswagen, maar nu zal het gaan tussen de Tiguan of de Arteon beiden als eHybrid. Rationeel gezien is de Tiguan een goede keuze, maar de Arteon vind ik een prachtige auto om te zien. Van de week ga ik een proefrit maken in beide auto's en dan hopelijk begin volgend jaar in een van de twee rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat GTE Panodak | Head-up | Virtual | Keyless | Camera | Memory | Trekhaak |
- 2021
- 112.898 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI R-Line|VIRTUAL|TREKH|LED
- 2019
- 157.208 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI 218 PK GTE Business PHEV, Panoramadak, Trekhaak, Adap. Cruise Control.
- 2020
- 92.636 km