Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI 150pk Elegance Business R (2020) #2

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI 150pk Elegance Business R (2020)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.5 TSI 150pk Elegance Business R
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een Passat

  • 15 km

Nieuwe werkgever,
dus de V60 D4 Sportline Business gear-tronic in geleverd en tijdelijk in een Golf Variant Comfortline Business 1.5 TSI DSG-7 gereden tot een nieuwe auto werd geleverd.

De keuze bij mijn nieuwe werkgever is redelijk gekaderd, maar zeker geen straf. Een 508 SW, Mondeo station of een Passat Variant behoren tot de keuzemogelijkheden.

Ik kan er niets aan doen, ik ben redelijk VW-minded, al stond een grote station niet per definitie hoog op m'n prioriteitenlijst. De lijst werd vrij kort. Ford is niet echt mijn merk. De lijnen van een Mondeo kan ik enorm waarderen, de auto doet me erg gedateerd aan. Het aanbod was zeker aantrekkelijk, maar niet echt wat ik van een auto verwacht.
De 508 SW is een nieuw model, waarvan ik zelfs durf te zeggen dat ik 'm aantrekkelijk vind, met hele leuke zaken er op, zoals het frivole dashboard, het compacte stuurtje en de stijlloze ramen. M'n ervaring met Peugeot is echter niet geweldig, vandaar dat de keuze wéér op een Passat viel (3e in m'n leven).
Het betreft hier een leaseauto, waarbij ik minder kilometers zal gaan maken dan voorheen, dus een benzine was mogelijk waarbij het voordeel van een Passat was is dat er eigenlijk geen versie meer is zonder automaat.

Alleen welke versie is dan mogelijk? Er is veel veranderd in de tijd. Waar voorheen een Passat verkrijgbaar was vanaf ca 34k, begint dit tegenwoordig al boven de 40k. Alleen zitten er zelfs op de meest basis versie al vele opties. Denk hierbij aan standaard LED koplampen, elektrische achterklep, navigatie, automaat, dynamic cruise control, lane assist en comfort stoelen.

De voorkeur vanuit de organisatie ging uit naar een "business" uitvoering.... Mooi!! nog maar 2 keuzes! De Comfort Business en de Elegance Business R. Het mooie er van is, dat de comfort business al na 3 opties te selecteren over een veel rijker uitgeruste en sportieve Elegance R ging. Bestellen die handel!

Helaas....toen kwam er Corona... de VW fabriek ging dicht en het zicht op een Passat nog voor de zomervakantie verdween al snel.
Tót de leasemaatschappij aangaf dat ze beschikten over een aantal voorkeursdealers in Nederland met voldoende voorraad.

De keuze viel op dus een voorraad model. "Doe maar een witte"...
Een Oryx White Pearl, Elegance Business R met IQ Full-LED lampen met dynamische knipperlichten, R-line exterieur, verwarmde en hittebestendige voorruit, Leder alcantara bekleding, zwarte hemelbekleding, panorama schuif-kantel dak, digitale cockpit, groot scherm navi, elektrische comfort stoelen, keyless-entry & go, donkere ramen, schakel-paddels, een 1.5 TSI 150pk DSG-7 blok, dynamic cruise-control, donkere ramen, plastic kofferbakmat, draadloze telefoonoplader, interieursfeer verlichting, apple car-play, elektrische openschopbare kofferbak, achteruitrijcamera, wegzwenkbare trekhaak en als extra'tje de 18"Monterey velgen (persoonlijk favoriet). Levering binnen 2 weken op locatie.

Veel voller dan ik eigenlijk had verwacht! En ik kan niet anders zeggen dan dat VW zichzelf met deze ge-facelifte Passat toch weer een stap heeft gezet richting premium concurrenten. De afwerking is dan ook méér dan goed, de rust in de auto is (zeker t.o.v. de ratelende Volvo diesel) bijna sereen. Het materiaalgebruik echt op een hoog pijl, waarbij er geen onderscheid is gemaakt tussen de bestuurders en de passagiers.
De luxe, gebruiksvriendelijkheid en het rijcomfort is op een hoog niveau en de uitstraling is echt prima. De dynamische knipperlichten geven net even iets meer cachet, waarbij het remlicht effect net even dat beetje extra geeft.
Het enige echt grote verschil t.o.v. premium is de ruimte. Ruimte stond het minst hoog op m'n prioriteitenlijst (kinderen zitten niet meer in een kinderwagen en een dakkoffer voor de wintersport is zo geregeld), maar toch draagt de ruimte ook wel weer bij aan het gevoel van een enorme auto.

Ik heb nog te weinig kilometers gemaakt om te kunnen zeggen dat het een echte kilometer vreter is, maar wel vind ik het een mooi apparaat als ik er naar kijk. De keuze voor wit is dan ook tussen de vele grijze en zwarte varianten wat meer opvallend.
Bij meer ervaring meld ik me weer, maar vooralsnog bevalt de auto uitstekend!

Dat was 't dan, met dank aan wat hagelstenen,,.

  • 115.000 km

Gelukkig heb ik de laatste jaren zoveel plezier gehad én zo weinig problemen, dat ik niet de noodzaak heb gehad om updates te schrijven. Niks te klagen over de Passat dus.

Maar hierbij alsnog een laatste update:
Even terug naar de Passat:
Wat een heerlijke auto door de tijd heen. Gekregen in de Covid periode, waardoor we regelmatig tochten door Nederland hebben gemaakt om toch maar te genieten van de gezonde buitenlucht.
Tegelijk hebben we direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om behoorlijk wat verbouwingen uit te voeren en ook in de weekenden werden regelmatig de hockey- en voetbalvelden onveilig gemaakt.
Plak er nog een aantal vakanties met skidragers en een caravan erachter en ik durf hardop te zeggen dat deze auto een ideale gezinsauto is.

Waar blinkt de auto dan in uit?
Het onderstel en de aandrijving zijn zeker niet te vergelijk met een achterwiel aangedreven BMW of Mercedes, maar voldoet gewoonweg voor 90% van de tijd meer dan voldoende.
Vooral op de lange afstanden is de auto een oprechte verademing. De stoelen zitten goed, de DSG gedraagd zich keurig, het onderstel is dynamisch maar toch heel comfortabel en je hebt echt het idee onderweg te zijn met een grote auto. Voelt gewoonweg lekker.
Qua aankleding zit er eigenlijk alles op wat je maar wensen kan. Half/leer-alcantara bekleding met goede stoelverwarming, mooie sfeerverlichting, goede afwerking, een navigatiesysteem met Carplay, Mega-veel ruimte op de achterbank en kofferbak, mooi panoramadak en natuurlijk een sportief uiterlijk.
Ik heb er gewoonweg niets op aan te merken.
Zoals gezegd wordt de Passat nagenoeg ieder weekend misbruikt door een kudde pubers, waar de kofferbak gewoonweg vol zat. Dan moet er natuurlijk een gezellig muziekje bij! Een basis-installatie die echt meer dan een goed geluid geeft!

In de winter met een volle kofferbak en skies op het dak heerlijk op wintersport gegaan. Geen gedoe op de achterbank of geprop in de auto, gewoon rollo dicht en heerlijk kilometer vreten.

De Passat heeft het wel te voorduren gehad.
Met een dikke caravan erachter, een aantal keren naar Italie geweest, waar de DSG én de temperatuur van de auto het niet eens waren met m'n rijstijl. Misschien was ik ook iets te opportunistisch met het kiezen van de passen over de bergen, in plaats van de reguliere routes. Daarnaast is het misschien toch vestandiger de navigatie te volgen om op die manier niet heuveltje op in de file terecht te kopen. Daar zijn de DSG platen blijkbaar niet van gediend.
De 150pk benzine had het dan ook een stukje minder gemakkelijk dan m'n voorgaande V60 D4. Maar met de Volvo ging alles dan ook wel héél gemakkelijk.

Qua verbruik voldoet de auto. Niet superzuinig, maar ook geen zuiplap. Één keer een litertje olie moeten bijvullen in het begin, maar daarna niets meer aan de hand.

Helaas is het laatste tripje Gardameer 'm fataal geworden.
Waar ik hem vóór de vakantie nog lekker in de "titanium wax" heb gezet, heeft een flinke hagelbui er helaas voor gezorgd dat vroegtijdig afscheid hebben moeten nemen.
Kleine opmerking; kwalitatief is de auto top. Als één van de weinige auto's op de camping, waren er geen ramen gesneuveld en zat zelfs het panoramadak er nog in.
Helaas wel 300+ deuken op de overige schermen.
Desondanks heeft ie m'n gezin en de caravan toch nog veilig in Nederland gebracht.

Maar toen kwam de uitdaging, want zoek maar eens op korte termijn een goede vervanger?
Want m'n werkgever vindt er ook iets van en heeft in de laatste paar jaar toch wat duurzame keuzes gemaakt. Diesels en een Co2 uitstoot van meer dan 120 gram zijn natuurlijk niet meer van deze tijd. Maar dat beperkt wel enorm de keuze, zeker als je ook de bijtelling binnen de perken (lees catalogus waarde niet meer dan 55k) wilt houden én niet aan de elektrische auto wilt, maar toch met de caravan op pad wilt blijven gaan.
Extra balen dat ik de Passat dus moet inleveren....

Want:
Welke auto heeft zoveel ruimte?
Welke auto is zo comfortabel maar toch ook zo degelijk?
Welke auto heeft toch semi-premium uitstraling zonder een extreme prijs? Welke auto kan 1.600kg trekken en ook nog een fatsoenlijke kofferbak?

En daar zit 'm de crux.
De Passat is gewoon een grote gezinsvriend. In ons geval op het laatst een gepukkelde gezinsvriend.
Het is geen jaloersmakende auto, geen dikke bak, geen hoogvlieger, maar heeft meer dan genoeg kwaliteit om Franse, Japanse Koreanen, Tsjechen en Spanjaarden op afstand te houden.
Na 3,5 jaar kan ik oprecht zeggen dat dit wel echt een hele fijne auto is, waar ik graag nog 100.000km bij had gereden.
Misschien saai, simpel en voorspelbaar in sommige ogen, maar ik begrijp 'm steeds beter en vond het echt jammer dat hij niet meer voor de duer stond. Tsja... dat zegt dan toch eigenlijk ook wel wat!

Helaas mocht het niet baten. Op naar de Hybride Tiguan.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.