Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 105pk Sportline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.9 TDI 105pk Sportline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 181.290 km |
ERVARINGEN
- 181.290 km
Mijn auto is een zwarte Golf Variant 1.9 TDI Sportline Business.
De auto bevalt tot nu toe erg goed maar wat wil je na iets meer dan 600km. In de paar dagen dat ik de auto nu rijd (na er 5 maanden op te hebben gewacht) is het verbruik mij erg meegevallen, volgens de boardcomputer een keurige 1 op 18.
De auto is overigens ook voor van Climatronic en het Licht en Zicht pakket. Opties waar je tegenwoordig bijna niet meer zonder kunt.
17-02-2008 update:
De auto voldoed prima en rijd heerlijk. Geen klagen tot nu toe. De CD wisselaar is gemaakt en werkt ook naar behoren.
De motor begint duidelijk wat losser te worden en rijdt nu soepeler. In het begin miste ik nog een beetje dat explosieve wat TDI’tjes vaak hebben maar dat kan ook aan mijn rijstijl gelegen hebben. Je hoeft de auto officieel niet in te rijden, maar heb de eerste 2000km toch rustig aan gedaan.
De auto blijkt tevens te zijn uitgerust met een automatische lucht recirculatiestand. Zit je achter een walmende vrachtwagen, dan schakelt hij over op binnenlucht. Is de buitenlucht weer fris dan schakelt deze ventilatie weer over op buitenlucht. Leuk en grappig en nog werkzaam ook.
02-05-2008 update:
Nog steeds een heerlijke auto om te rijden, ook nog na bijna 22000km. Nog geen rammeltje te horen en het verbruik is een acceptabele 1 op 19 (boardcomputer 1 op 20,6). Nog steeds geen olie verbruik ook niet na een paar lange ritten door Duitsland met toch regelmatig top snelheid met volle bepakking. OP de teller resulteert dit in 205 km/u en volgens boardcomputer een 189 echte km/u.
20-06-2008 update:
Eerste beurt achter de rug bij 32313km. Geen problemen naar vore gekomen. Auto rijdt nog even strak als nieuw. Stoelen zitten nog steeds goed en ook het verbruik is nog steeds netjes met een gemiddelde van 1 op 19,2 volgens board computer. Geen olieverbruik tot nu toe. Prima wagen.
23-06-2009
Hoog tijd voor weer een update. De vorige is alweer van een jaar terug en we zijn ondertussen dan ook bij kilometerstand 118679 aangekomen. In het jaar is er niet eens zoveel gebeurd. Bij de 90000 beurt zijn de remblokken voor vervangen en is er een rammeltje in de B-stijl opgelost. Bekleding blijft netjes zonder beschadigingen. Dit geldt ook voor het dashboard. Verbazingwekkend genoeg nog steeds geen olieverbruik bij deze motor, en hij krijgt het echt wel voor zijn kiezen. Bij ongeveer 100K ging er een koplamp stuk 4000 later is bijna alles aan lampjes vervangen. Levensduur dus redelijk gelijkmatig.
Nog steeds tevreden maar al wel aan het orienteren voor iets nieuws. Over 50000km moet deze er uit, dat is over iets meer dan 6 maanden. Prima auto.
Update 30-07-2009
Kilometerstnd 127600 alweer. Bij 125000 beurt gehad. Weer niks bijzonders, behalve 2 achterbanden die vervangen moetsen worden. Heb nu in totaal 6 banden gebruikt en voordat hij er over 40000 uit moet zal ik nog 2 nieuwe voorbanden moeten hebben. Hierna heeft hi gelijk een volgepakte vakantierit naar zuid Frankrijk voor zijn kiezen gekregen. Ook dit heeft de auto weer zonder enig mankement doorstaan. Ik ben en blijf tevreden hoewel ik al aan het kijken ben voor een opvolger. Denk dat het dik aangeklede Golf Plus gaat worden. Wil namelijk ets meer ruimte op de achterbak hebben.
09-02-2010:
We zijn alweer een hele tijd verder, uiteraard ook een aantal kilometers. De stand is op dit moment 172.431km. Op 7 feb was hij precies 2 jaar dus net geen 86000 per jaar. Bij iets meer dan 163k is er een rammel naar boven gekomen. Ik heb het dash al even los gehad en wat bleek, de aftermarket carkit sit niet helemaal goed vast meer. VW kan hier dus niks aan doen. Over ongeveer 9 weken moet de auto er uit. Helaas, maar ook prettig. Helaas omdat de auto prima voldoet, nog nergens slijtage vertoont en voelt als nieuw. Prettig omdat over een paar weken gezinsuitbreiding komt en er geen 3 kinderzitjes op de achterbank passen. De volgende auto is een Ford Mondeo 2.0TDCI Limited Edition geworden. Puur een auto die ruim genoeg is en goed in de spullen zit voor de prijs van een Golf. Ben ook bij VW geweest voor een gelijkwaardige Passat, maar dat werd ongeveer 9000 euro meer.
Ik zal bij afscheid nog een laatste update geven. Daarna een nieuwe voor de Mondeo.
30-03-2010:
Het is bijna zover. Over 2 dagen gaat de Golf er uit. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant prettig. Waarom jammer? DE Golf bevalt nog steeds prima, enkel er passen geen 3 kinderstoelen op de achterbank. Dat is ook gelijk de reden waarom het prettig isd dat de nieuwe auto komt.
Bij km stand 175000 is de auto even 1 keer in noodloop geschoten. Waarschijnlijk door het hele natte weer een beetje vocht in een sensor gekomen. Auto uitgezet en na een kwartier gestart. Probleem verholpen. Ook bij de garage geen problemen uit de computer. Als ik de ruimte niet nodig had op de achterbank, dan had ik zeker een nieuwe Golf besteld.
Nu op naar de Mondeo, hiervan zal ik ook weer een review gaan bijhouden.
PROBLEMEN
- 181.290 km
Bij de levering is de af fabriek carkit vergeten, dit was al bekend tijdens transport. Aangeboden is een nieuwe auto te laten komen of een Bleutooth carkit in te bouwen. Gekozen voor het laatste omdat ik niet nog langer kon wachten. De carkit werkt perfect, enkel niet bedienen via het multifunctionele stuurwiel.
Na de inbouw is men wel vergeten om de CD wisselaar weer van stroom te voorzien, dit wordt komende week opgelost.
17-02-2008 update:
CD wisselaar gerepareerd en werkt naar behoren. Carkit nog steeds dik tevreden over.
15-04-2008 update:
Helemaal niks.
02-05-2008 update:
Nog steeds helemaal niks.
30-07-2009
In al die tussentijd niets spannenders dan het reguliere onderhoud en de standaard slijtage van banden. Thats it!!!
09-02-2010:
Saai maar waar. Nog geen 1 storing gehad, geen olieverbruik en trekt nog als een dolle. Alleen een rammeltje die van de carkit (aftermarket) blijkt te zijn.
30-03-2010:
Bij 175000km ging de auto in noodloop door waarschijnlijk vocht in een sensor. Verder niks. Prima auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.