Volkswagen Golf Variant 1.6 Comfortline (2003)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.6 Comfortline (2003)
Volkswagen Golf Variant 1.6 Comfortline (2003)Volkswagen Golf Variant 1.6 Comfortline (2003)Volkswagen Golf Variant 1.6 Comfortline (2003)Volkswagen Golf Variant 1.6 Comfortline (2003)Volkswagen Golf Variant 1.6 Comfortline (2003)Volkswagen Golf Variant 1.6 Comfortline (2003)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.6 Comfortline
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst170.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gezinswagen

  • 170.000 km

2015: Mijn Alfa 156, eruit, Golf erin.
De Alfa was plots overleden omdat ik de carter eronderuit had gereden op een drempel moest er snel iets anders komen. Die drempel had ik niet gezien wegens een heel lage stand van de zon. de wagen zakte te ver door met als gevolg dat de bout onder het carter bleef hangen aan een straatsteen.

De Alfa had ik gekocht omdat ik daarvoor een Golf Cabrio had en die iets te klein werd bij de komst van mijn dochter.
Ondanks veel plezier in de Alfa ben ik voor 'safe' gegaan en kocht deze Golf IV Variant 1.6, automaat uit 2003 voor 1950.- met ongeveer 170.000 op de teller. Boekjes bijgehouden en NAP. Toen zo'n 12,5 jaar oud. Dat moest best goed komen dacht ik.
opties: Cruise control, 4x elektrische ramen, ABS, armleuning achter (maar dan weer niet voor!) en verder eigenlijk niets.
Het boordcomputertje met rode cijfers is maar matig leesbaar omdat niet het hele scherm goed verlicht wordt.
Leuke itempjes zoals gemiddeld verbruik enzo, maar meer dan ermee spelen heb ik niet gedaan.
Geen airco, maar 'ach, dat heb je in NL toch nooit nodig' was mijn gedachte.
Centrale vergrendeling, maar dan weer niet op afstand.
VW blijft karig.
Wel lekker ruim en vrijwel alles past er met gemak in.

Na enkele weken trad er een vreemd probleem op na zo'n 45 minuten rijden. Het gebeurde in een zware regenbui. De wagen viel 'uit zijn versnelling' met als gevolg ineens een heel hoog toerental. In eerste instantie denk je dat je last hebt van aquaplanning,..maar 'hey, de wagen bleef recht!'

Direct naar een automatenspecialist gegaan, ATS in Rijswijk. Die blijkt overigens een andere naam te hebben tegenwoordig.

3x is de wagen er geweest en pas bij die laatste keer was het probleem opgelost. Elke keer hetzelfde: Na 45 minuten verloor de bak zijn grip. Uiteindelijk is het opgelost, maar wel 1150 euries verder.

Eigenlijk is er niet zo heel veel te melden over de wagen, starten en lopen. De automaat doet het prima na de reparatie. Door de automaat rij je vanzelf relaxed.

Na een half jaar een setje nieuwe voorbanden erop.
Bij ca. 180.000 heb ik de distributie+pomp laten vervangen, aangezien niet geheel bekend was wanneer dat was gedaan. Prijs rond de € 260.- (bij een gewone garage) wat me alleszins meeviel.

Na 1,5 jaar hield de accu er 'ineens' mee op. Alle dashboardverlichting ging branden, maar de wagen gaf geen kick meer. Even met hup van iemand de wagen weer gestart en direct een nieuwe accu erin.

Januari 2018 een grote beurt.

Sinds februari/maart dit jaar start de wagen soms met gesputter, die 15-20 seconden aanhoudt. Daarna loopt- het weer zoals normaal. Tijdens het gesputter zag ik een donkere wolk achter de wagen, maar dat hield ook gelijk weer op als-ie weer normaal stationair draaide..
Het is niet te zeggen waar het aan ligt, slecht weer, mooi weer, regen of droog,..soms doet-ie het wel, soms doet-ie het niet. Na 20 seconden
Mijn garage kan niets vreemds ontdekken, wel is de gasklep gereinigd.

Voor de zekerheid vlak voor vakantie nog een oliewissel+filter gedaan.

In 2018 op reis gegaan met de auto richting Hongarije. De teller geeft inmiddels 184.000 aan. Een rit van zo'n 1400 kilometer (heen) in hoog zomer (2018, de heetste zomer die we kennen)
Daar viel me op dat er hete (motor) lucht uit de roosters kwam. Niet erg comfortabel als je op de A3 in de file staat. Ramen open en ventilatie uit dan maar. Maar ook dat biedt geen soelaas.
In Hongarije een garage ernaar laten kijken. Die gaf me aan dat de kleppen het allemaal deden. Er moest een onderdeel in het interieur defect zijn. (door taalbarrière niet geheel duidelijk wat dat dan was. het hele dashboard moest eruit om het euvel te verhelpen. Onderdeel kon een dag of 4 duren en dan weer een dag om de boel terug te zetten. Ondanks dat de man ruim een uur met me bezig was, hij had ook nog een Engels sprekende vertaler geregeld, wilde hij niets hebben
Nu wil je niet zonder auto op je vakantie, dus liet ik het erbij zitten.
Mijn vrouw vond het een goed excuus om een auto aan te schaffen met airco.

Op de terugweg weer zwetend naar huis. ik was bewust al 's avonds gaan rijden, maar het bleef erg heet. Zelfs met gesloten kleppen en roosters voelde je onderin gewoon iets van warmte komen.
Motorisch doet de wagen het prima zo leek het.

Eenmaal thuis wilde ik de volgende dag naar een pretpark.
Daar ging ineens het olielampje branden!
Heel vreemd na ca. 4000 kilometer. Gelukkig kon ik de wagen min of meer laten uitrollen naar een benzinepomp alwaar ik olie heb bijgevuld.
Ik denk dat de startproblemen en dit olieverbruik met elkaar te maken hebben.
Al met al vind ik dat deze wagen toch best wat mankementen heeft vertoond in de 2,5 jaar dat ik 'm had.

Mijn vrouw wil dus een auto met airco, maar ik heb geen haast, het weer wordt zo langzamerhand weer koeler.
Toch eens gaan rondkijken.

Op mijn zoektocht kwam ik een Golf VI Variant 1.2 TSI met automaat (DSG 6 traps) tegen uit 2010 met slechts 47000 op de teller (NAP)
Na een proefrit ('een 1.2 kan toch niet vlot zijn met een wagen van dit gewicht van 1300 kilo'). Dat viel me alleszins mee. Wel reageert het pedaal veel minder direct dan bij een conventionele automaat. De wagen stuurde wel een stuk strakker dan mijn Golf IV
Ondanks dat deze wagen 7 jaar jonger was had ik niet het idee in een wagen te rijden van generaties nieuwer. Alles was hetzelfde, alleen nét ff op detail anders.
Je zou iets extra's verwachten, stuurbediening van de radio bijvoorbeeld. Maar ok,... het is vertrouwd, dus wellicht is dit iets.

Problemen met de TSI, vooral in de 1.2 2010-2013, zijn bekend. De distributieketting heeft vaak kuren doordat de tandwielen te sterk slijten en de grip daardoor minder wordt. er was geen aanpassing gedaan aan deze wagen, ik durf het niet aan.

Uiteindelijk op een Toyota Prius uit gekomen bij de Toyota dealer. 2010 met 118.000 op de teller en CVT automaat.
Daarover kunt u lezen in mijn volgende verhaal.
Ik zal proberen daar een review van te maken vanaf start tot eind.
Ik ben benieuwd. 28 jaar geen Jap gehad en al helemaal geen Hybrid. De al bestaande reviews beloven veel goeds.


7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.