Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 160pk Comfortline (2008)

autoreview

Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf Variant

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.4 TSI 160pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 6.500 km

De Golf Variant na lang wikken en wegen uitgezocht vanwege de bagageruimte en de combinatie vermogen/zuinigheid. De ruimte is verrassend groot, je waant je nauwelijks in een golf. Tussen 2000-2004 reed ik een Passat variant en de bagageruimte in deze golf is groter!
Ik had nog geen review van deze motor versie gelezen. Blijkbaar rijden er nog niet zoveel rond met de 160pk versie.
De eerste rij impressie (na 1100 km): een zeer soepele motor. Het hoge koppel bij 1500 rpm blijft gelijk over een groot bereik, je merkt bijna niet het vermogen van deze motor want er is geen enkel toerental waarbij je een extra duw voelt. Dus geen turbogat wat ik herkende van mijn oude passat diesel. Het hoge koppel bij lage toeren is wel even wennen, je kunt al heel vroeg opschakelen. Dit maakt dat de motor, die sowieso al erg stil is, nauwelijks hoorbaar is bij de meeste snelheden.
VW claimt met deze motor een sterke en zuinige krachtbron te hebben gemaakt. Ik zou zeggen dat klopt, maar het hangt erg van je rijstijl af. In de stad is deze auto niet erg zuinig. Je haalt met moeite 1 op 12. Op de snelweg gaat het stukken beter. Een lange rit naar Parijs op en neer gaf een gemiddeld verbruik van 1 op 14.5, bij een snelheid van 120-130 km/u. Bij lagere snelheden haal je makkelijk 1 op 16 en meer. Het gebruik van cruisecontrol helpt daarbij zeker.
Ik heb de auto nog niet echt op de staart getrapt, behalve bij wat inhaal acties op de provinciale weg en dan merk je wel wat de motor in huis heeft.
Verder is de afwerking van de auto, binnen en buitenkant, erg goed. Alles voelt solide aan, er zijn veel handige opbergvakjes (al zou die onder de passagiersstoel wel wat groter mogen zijn) en de bediening is vertrouwd en doeltreffend.

PROBLEMEN

  • 1.100 km

Geen.

Update

  • 6.500 km

Even een update na 6500 km. Een lange tijd vooral kleinere ritjes gereden. Het verbruik houdt niet over, zeker als je iedere keer met een koude motor weg rijdt. Gemiddeld verbruik tijdens korte ritten maximaal 1 op 12.
Verder tank ik inmiddels alleen nog maar RON 98 benzine, omdat ik merk dat de motor daar toch wel wat beter van loopt, ook zuiniger (hoeveel zuiniger is moeilijk te meten, ik schat 0.5 liter zuiniger per 100 km).
De ruimte is fijn, vooral de bagageruimte is echt super. Een mooie vlakke laadvloer, met twee ondiepe extra vakken eronder, alhoewel het nut hiervan mij niet helemaal duidelijk is, maar in ieder geval kun je er je paraplu e.d. in kwijt.
Met de kerst naar z-frankrijk gereden, 3000 km totaal. Bij gemiddeld 160 km/u rijdt de auto erg fijn, verbruik is 1 op 12 (net als in de stad...) en doortrappen naar 200 (195 op de gps) was geen probleem.

Eindelijk weer een update

  • 60.000 km

Mijn laatste update was alweer een tijdje geleden, tijd dus voor een nieuwe.

Na ruim 2.5 jaar en 60000 km op de teller ben ik nog steeds erg tevreden met deze auto. Ik heb hem destijds gekozen vanwege de ruimte en de mooie cijfers mbt het verbruik en de prestaties. Een kleine opsomming van mijn ervaringen van de afgelopen 2 jaar:

Gebruik, comfort, wegligging: de zeer ruime laadruimte (voor dit segment zeker!) is en blijft heerlijk. Persoonlijk vind ik de volledig vlakke vloer, ook met neergeklapte achterbank, erg handig. Ook de ruimte tussen reservewiel en laadvloer is handig om smalle spullen op te bergen. Het zitcomfort is prima. Bij lange ritten stap ik redelijk fris de auto uit (ik heb de comfortline versie met lendesteun - een aanrader), dat is met mijn lengte (bijna 1.90) niet vanzelfsprekend in de meeste auto's. Ik kan kwa bediening weinig verbeterpunten bedenken; alles zit op z'n plaats en werkt intuitief. De wegligging mag van mij wel wat direkter. Ik rijd vrij vaak in bergachtig terrein en op slingerweggetjes is de auto wat deinerig. Dit resulteert al snel in misselijke medepassagiers. Ter vegelijk, ik ben wel eens tijdens een bergrit op een zelfde traject met een passat variant met sport onderstel meegereden. Dat voelde veel direkter, en als passagier prettiger aan. Tijdens lange ritten in het buitenland rijdt de auto nog erg comfortabel tot zo'n 160 km/u. Ook het geluid is nog binnen de perken. De motor vind ik sowieso erg stil, bij stationair hoor je hem niet (!). Vanaf 180 km/u begint de auto wat meer te deinen, en bij snelheden boven de 200 begint dit onaangenaam te voelen met betrekking tot de controle van de auto. Snel is-ie wel: deze zomer nog 220 km/u gehaalt (GPS snelheid) en er zat nog meer in...

Prestaties: De motor is en blijft top. Snel, soepel en toch ook zuinig. Ik ben een vlotte rijder, geen strepentrekker bij het stoplicht maar op de snelweg rijd ik regelmatig sneller dan 120 km/u. Bij deze snelheden meer dan voldoende souplesse in de motor, zeker in 5e of beter nog 4e versnelling. Een inhaal sprintje in de 2e of 3e laat ook zien dat de motor meer dan genoeg kracht heeft om veilig in te kunnen halen op een provinciale weg. Het verbruik hangt vooral af van mijn rechtervoet. Wat fijn is, is dat je heel zuinig KAN rijden als je wilt, dwz met rustig optrekken, snel opschakelen etc. Op die manier is bij ritten op snelweg of provinciale weg makkelijk 6-6.5 l/100 km te halen. Met mijn "vlotte" rijstijl zit ik gemiddeld op 7.5 l/100 km.

Mankementen etc: Na zo'n 20000 km lieten de geluidssignalen het af en toe afweten (knipperlicht, gordels niet vast etc). Het instrumentenpaneel is toen onder garantie vervangen. Verder geen spontane mankementen gehad. Ik heb de berichten gelezen over de problemen met de dubbel geblazen 1.4 motor, maar bij mijn auto nog geen problemen gehad. Ik tank meestal euro 95 in NL, omdat ik daar nooit het onderste uit de kan haal van de motor. In het buitenland tank ik meestal wel euro 98 (of zelfs eens 100) om de motor te plezieren, ik rijd dan ook lange stukken > 150 km/u.
Ik had er een Pioneer inbouw navigatie inzitten, maar deze is er door het dievengilde uitgesloopt. Hierbij hebben ze de rechtervoorruit er in z'n geheel uitgehaald. Hoe dat kan, is mij een raadsel? In ieder geval, daarna er een gewone autoradio in gezet, wel met BT etc zodat ik kan navigeren met m'n iphone. Werkt net zo goed!
Bij de 60000 km beurt zijn de bougies vervangen en is er een software update geweest van het motor management systeem. Een klein merkbaar verschil: de acceleratie loopt iets minder naadloos (overgang compressor naar turbo?).

Conclusie: nog steeds zeer tevreden, een aanrader voor een ieder die een ruime auto wil met goede prestatie/verbruik cijfers. De (nu nog) gereduceerde MRB is natuurlijk ook handig. Het grote minpunt van VW blijft de aanschafprijs. De afschrijving in de eerste paar jaren liegt er niet om. Voor de rijders die op hun centen moeten letten, raad ik aan om een maandlasten plaatje te maken van de verschillende auto's.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.