Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 75.800 km |
Zoektocht
Begin dit jaar ben ik begonnen met een nieuwe baan waarbij ook een leaseauto hoort. Als voorloopauto kreeg ik een Golf GTE. Fijne auto en zeker in de GTE-stand behoorlijk rap, maar ook te krap voor een gezin met 2 kinderen - zeker voor de jaarlijkse kampeervakantie in Frankrijk. Ik vond het stekkeren en zoveel mogelijk elektrisch rijden wel een leuk spelletje, maar het samenspel tussen elektro- en benzinemotor kan VW volgens mij nog wel wat verder fijnslijpen. Bovendien rijd ik te veel woon-werkkilometers (160 km per dag) om optimaal gebruik te maken van zo'n aandrijflijn. Ik liep te vaak tegen het kleine tankje van 35 liter aan.
Rustig op zoek dus naar een opvolger van de GTE. De enige eis die mijn nieuwe werkgever aan mijn auto stelt, is dat het er een van de Volkswagen-groep is. Budget is natuurlijk ook niet eindeloos en met een bepaalde netto bijtelling in mijn achterhoofd, legde ik voor mezelf de grens bij €40k. Gezien de gewenste ruimte moest het een station worden. Een SUV-achtige had ook gekund, maar ik vind mezelf nog wat jong (38) voor een hoge instap en zit persoonlijk liever wat lager in een auto. Nog even geïnformeerd naar een Passat GTE Variant uit de voorraad (met nog 15% bijtelling), maar die viel buiten budget. Bovendien vind ik een C-segmenter eigenlijk wel groot genoeg en verkies ik een sterkere motor en meer luxe boven de maximale ruimte van een Passat of Superb.
En dan kom je vanzelf uit op het trio C-segment stationwagens van de VW-groep: Leon, Octavia, Golf. Alledrie gefacelift in de periode van mijn zoektocht. In eerste instantie heb ik me op de Seat en Skoda gericht, omdat de Golf met de aandrijflijn die ik wilde (1.4 TSI 150 pk met DSG) te duur leek. Rondje gereden in de Leon en Octavia (beide pre-facelift) van twee collega's. Conclusie: Leon komt wat krap over van binnen en het interieur oogt een stuk goedkoper dan het binnenste van een Golf (geheel persoonlijk natuurlijk, het is maar wat je belangrijk vindt), Octavia is een wat serieuzere auto (met ook eenvoudigere materialen in het interieur) maar betrekt je op geen enkele manier bij het rijden. Privé heb ik jaren Ford Focus gereden, dus een beetje lekker rij- en stuurgedrag kan ik wel waarderen. Dat biedt de Leon dan weer wel, maar daarvan vond ik de uitstraling (vooral van binnen) niet matchen met een auto van > €35k.
En toen werden de prijzen van de gefacelifte Golf bekend. Door een prijsverlaging kwam een Golf Variant met 150 pk en DSG in Highline-trim ineens wel binnen bereik. Gezien de goede ervaringen met de GTE was de knoop toen snel doorgehakt. Menig avondje doorgebracht met samenstellen van de ideale auto. En dat is nog niet zo makkelijk dankzij alle optiepakketten waar je in Nederland mee te maken krijgt. Zo had ik mijn zinnen gezet op de 17" Sebring velgen (in Duitsland gewoon los te bestellen), maar die kunnen alleen in combinatie met het R-Line pakket. Op zich geen probleem, ware het niet dat ik absoluut geen privacyglass wilde. Vind ik niet mooi en het zorgt voor minder zicht in de donkere maanden. In de GTE zaten nog eens extra getinte achterramen, waardoor ik m'n kinderen niet eens zag zitten. Een optie weglaten uit een pakket kan niet, dus het R-Line pakket (en daarmee de Sebring velgen) viel af. Met het Advance-pakket had ik iets soortgelijks: ook daarin zat privacyglass, dus uiteindelijk los de andere opties uit dat pakket aangevinkt, ook al ben je dan duurder uit. Uiteindelijk kwam ik op het volgende lijstje uit:
- Executive pakket (met Discover Media navigatie- en audiosysteem, dus nog met twee draaiknoppen);
- Keyless Access (auto openen, sluiten en starten met de sleutel in je zak);
- led-koplampen;
- sportonderstel (15 mm verlaagd);
- achteruitrijcamera;
- panoramaschuif-/kanteldak;
- schakelpaddels aan het stuur;
- verwarmde voorruit;
- winterpakket (vooral vanwege de stoelverwarming);
- zij-airbags achter;
- vaste trekhaak (voor de Saris Speedy met kampeerspullen);
- model- en motoraanduiding op achterklep laten vervallen.
De Highline is van zichzelf al aardig uitgerust, met onder andere 17" Dijon velgen, het nieuwe Active Info Display, deels alcantara stoelbekleding en extra chromen accenten aan de buitenkant (zoals de volledige omlijsting van de uitlaten). Als kleur heb ik voor White Silver metallic gekozen. Een gok, want alleen gezien in een videoreview op Autoblog en in het felle kunstlicht bij een VW-dealer.
Omdat dit nog puur de aanschaf betreft, zet ik alle waarderingen voor dit moment op het midden.
Eerste kilometers
- 2.157 km
Na op 13 februari de auto te hebben besteld, kon ik 'm op 11 mei ophalen. Voor mij de eerste keer dat ik in een nieuwe, zelf samengestelde auto plaatsnam. Met 18 maagdelijke kilometers op de klok. De kleur was een beetje een gok, maar pakt mijns inziens geweldig uit. Afhankelijk van de lichtinval is-ie wat meer grijs of wat meer wit, en soms heeft het wel wat weg van krijt. Krijg er veel complimenten over.
Hoewel de meningen zijn verdeeld over de noodzaak ervan, heb ik de auto de eerste 1000 km rustig ingereden en ben ik niet boven de 3000 tpm geweest. Nu ik inmiddels de 2000 km ben gepasseerd, kan ik wel wat eerste rij-ervaringen delen. Om er niet een enorm prozaïsch stuk van te maken, zal ik proberen puntsgewijs de sterke en verbeterpunten van de auto te benoemen.
Wat bevalt?
- De algehele rijbeleving. Door de GTE wist ik al hoe een Golf rijdt, maar ook deze Variant rijdt heerlijk. Comfortabel, maar niet te week. Stil tot op hoge snelheden. Het sportonderstel zorgt dat-ie strak op de weg ligt, zonder hard te worden. Bovendien ligt de auto daardoor wat lager op de weg en ogen de wielkasten beter gevuld. Stuurgevoel is prima, al stuurt een Golf nooit zo scherp als een Focus. Daar staat tegenover dat een Golf veel volwassener en volwaardiger overkomt, vooral in het interieur. Ik ga het P-woord niet in de mond nemen, maar het valt niet te ontkennen dat dit allemaal wat doordachter en beter afgewerkt in elkaar zit dan in een Focus of concerngenoten Leon en Octavia. Of ik er zelf het geld voor over zou hebben als privékoper, is echter een ander verhaal.
- De motor. Het is hetzelfde blok als in de GTE, maar dan uiteraard zonder elektro-ondersteuning. 150 pk en 250 Nm zijn ruim voldoende voor een auto als deze, zeker in combinatie met de 7-traps DSG die ongemerkt schakelt en de motor altijd in het juiste gebied houdt. Het enige nadeel van de DSG is het soms late terugschakelen, waardoor de motor brommerig wordt. Door de bak in S te zetten of zelf terug te schakelen met de flipper achter het stuur, is dat eenvoudig te ondervangen.
- De ruimte. Zowel voor- als achterin zit je heerlijk ruim en met 2 kinderen van 6 en 4 heb je zeker nog geen Passat of Superb nodig. De achterbak biedt met 600 liter (o.a. dankzij de uitsparing voor het reservewiel dat er niet is) ook voldoende ruimte voor de aankomende zomervakantie.
- De uitrusting. Zoals gezegd is de Highline al aardig compleet, maar met de opties die ik heb aangevinkt valt er weinig meer te wensen. Heeft wel z'n prijs uiteraard. Uitschieters zijn het grote panoramadak (leuk om landende vliegtuigen te spotten op de A9 bij Schiphol), de Keyless Access (ik gebruik die sleutel nooit meer) en de led-koplampen (uitstekende lichtopbrengt en zien er in mijn optiek ook mooier uit dan halogeen). Het standaard Active Info Display is mooi, maar ik merk ook dat ik er weinig mee doe en eigenlijk altijd de navigatie in het midden heb staan.
Wat kan beter?
- Op het Discover Media systeem zit ook Apple Carplay. Prima om muziek op je iPhone of via Spotify te beluisteren, maar jammer dat het maar 10 apps ondersteunt waarvan ik meeste sowieso niet gebruik. Berichten stuur ik alleen via Whatsapp (niet ondersteund), navigeren doe ik via Google Maps (niet ondersteund) en muziek afspelen via Souncloud zit er ook niet in. Bovendien hapert de verbinding af en toe. Niet foutloos dus en zeker voor uitbreiding vatbaar, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met de geslotenheid van Apple's ecosysteem.
- De DSG. Begrijp me goed, het is een geweldig schakelende automaat, maar wel eentje die soms te laat terugschakelt (gebrom) of bij te weinig pedaaldruk al heel snel opschakelt waardoor je nog voor het uitkomen van een bocht al in z'n 4 zit. Gelukkig heeft de motor genoeg pit om dan toch nog snel te versnellen en kun je hier met de flippers zelf ook nog invloed op uitoefenen. Die zou ik er dan ook altijd bij bestellen.
- Het verbruik. Misschien is het de nieuwigheid, maar ik kom voorlopig niet veel hoger uit dan 1:14, terwijl ik het rustig aandoe. Valt me toch een beetje tegen van een motor en bak die op efficiëntie gericht zijn. Op deze motor zit cilinderuitschakeling, maar daar heb ik nog niets van gemerkt.
Al met al een heerlijke familie-auto waar ik de komende jaren prima mee vooruit kan. Tot de volgende update.
Nog een paar constateringen
- 2.278 km
Niet heel veel kilometers erbij sinds de laatste update, maar toch een paar zaken die opvallen aan de Golf.
- Het start-/stopsysteem werkt nogal vooruitstrevend en wordt al geactiveerd als je nog uitrolt. Dan schiet-ie ook meteen in het stuurslot, waardoor je geen laatste stuurcorrectie meer kunt doen. Of als je bij een parkeerplek stopt en de bak in R zet om te fileparkeren, slaat de motor af en kun je niets met het stuur. Voet van de rem en hij slaat meteen weer aan, maar het geeft soms toch een onprettig gevoel om niet helemaal de controle te hebben. Vooralsnog ben ik echter nog niet geneigd geweest om het systeem uit te zetten.
- In de reflectie van een auto voor me viel me op dat van de 2 lichtstreepjes in elke koplamp (voor de dagrijverlichting en knipperlichten) alleen de buitenste oplichten. In de videoreviews op meerdere autosites meende ik toch echt beide streepjes (4 in totaal dus) te hebben zien branden/knipperen. Navraag bij de VW-dealer leerde me dat ik dan voor led plus had moeten kiezen. Die €350 extra had ik er op zich wel voor over gehad, maar aan de andere kant: hoe vaak kijk je nou naar je eigen koplampen?
- In meerdere reviews van de Golf VII lees ik klachten over gekraak in de wielophanging. De voorloop-GTE (met 55k km op de teller) had daar ook last van, maar deze auto gaat heerlijk soepel en geruisloos over hobbels en drempels. Ik hou in de gaten of dat zo blijft.
- Ik ben blij dat ik voor 17" velgen in plaats van 18" heb gekozen. De GTE had 18", maar in de 4 maanden die ik ermee reed, heb ik al 2 keer stoeprandschade gehad. De Dijon velgen hebben gelukkig wat meer rubber rondom.
Nog even een toelichting bij de waarderingen. Als leaserijder kan ik natuurlijk niet zoveel zeggen over de kosten, maar zo lang er alleen sprake is van regulier onderhoud, laat ik die op 4 sterren staan. En dat de betrouwbaarheid na net 2000 km op 5 sterren staat, is ook een beetje open deur.
Heerlijke auto
- 17.900 km
Na 5 maanden is het wel weer eens tijd voor een update. Om maar meteen met de (tussentijdse) conclusie te beginnen: wat een heerlijke auto is dit. Ja, er zijn scherper sturende keuzes in dit segment en er zijn vast concurrenten die nóg meer ruimte bieden, maar eigenlijk doet zo'n Golf alles goed. Voor sommigen staat dat gelijk aan saai, maar het geeft mij vooral een vertrouwenwekkend gevoel en ik maak met plezier mijn kilometers in deze auto. Die kilometers gaan overigens iets harder dan van tevoren ingeschat. De grens bij mijn werkgever voor benzine-diesel ligt bij 40k km, en met dit gemiddelde ga ik daar waarschijnlijk (iets) overheen.
Wat bevalt na het eerste (kleine) halfjaar?
- Aandrijflijn: volgens mij heb je niet veel meer nodig in een Golf. Snel zat (zonder al te veel moeite 0-100 in 8,5s volgens de Flitsmeister app en ik heb ook al eens 200+ op de teller gehad) en dankzij het flinke koppel was de afgelopen vakantie naar de Ardeche met volle bepakking en aanhangertje erachter geen enkel probleem.
- Wegligging: persoonlijk vind ik het sportonderstel een aanrader. De auto komt iets lager te liggen, waardoor de 17-inch wielen de wielkasten mooier vullen. En hij ligt lekker strak op de weg en in bochten, zonder ooit hard of bonkig te worden. Nogmaals, een Focus stuurt scherper en met meer gevoel, maar qua totale stabiliteit scoort een Golf wat mij betreft hoger.
- Interieur/comfort: de Highline-uitvoering geeft een luxe gevoel, vooral in het donker als het op verschillende plekken door led-verlichting wordt uitgelicht. De stoelen zitten heerlijk, het Active Info Display is mooi (al staat het bij mij altijd in dezelfde setting - klassieke tellers met daartussen de navigatie) en alles voelt stevig aan. Plastics zijn ook een stuk minder krasgevoelig dan in de Focus II die ik hiervoor had.
- Hulpsystemen: toegegeven, je betaalt er ook voor, maar het is enorm comfortabel om je sleutel gewoon altijd op zak te kunnen houden, niet meer na te hoeven denken over verlichting en ruitenwissers en in druk verkeer niet meer steeds te hoeven remmen en gasgeven, maar een auto te hebben die zelf de ingestelde afstand tot je voorganger aanhoudt. Ik ben ook blij met de achteruitrijcamera; ik kijk eigenlijk zelden nog over m'n schouder bij fileparkeren.
Wat kan beter?
Hoe ik er ook over nadenk, ik kom niet tot een opsomming van verbeterpunten of nadelen. Zoals aan het begin van deze update gezegd, doet de Golf eigenlijk alles goed - en sommige dingen heel goed. Het enige dat me tot nu toe in negatieve zin is opgevallen, is dat ik bij een stevige regenbui al een paar keer een druppel op m'n linkerarm heb gehad (en ja, het raam zat goed dicht). Blijkbaar toch een rubbertje dat niet helemaal goed zit, maar ik heb ook nog niet de moeite genomen om te kijken of ik dat zelf op z'n plek kan duwen. In de 13 jaar oude Mini cabrio van m'n vrouw vind ik een beetje water op z'n tijd geen bezwaar, maar in een Golf van €40k zou het niet moeten mogen. Dus daar moet ik nog even naar (laten) kijken.
Spijkers op laag water
- 24.800 km
Bijna een kwart ton op de klok, tijd voor een update. De kilometers vliegen er in gestaag tempo en in alle comfort bij. Sinds begin december staat de Golf op Continental-winterbanden (om de originele Dijon-velgen) en daar was ik vooral tijdens de hevige sneeuwval een paar weken geleden erg blij mee. Alle positieve ervaringen blijven staan, maar ik heb wel een paar nieuwe verbeterpuntjes.
- Al eerder aangestipt, maar ik vind de waterafdichting rond de portieren voor verbetering vatbaar. Voor en achter piept er wel een eens een druppel doorheen als het flink regent en als je een achterportier opentrekt na een bui, is de zijkant van de bank nat. Geen halszaak, wel slordig.
- De wielophanging kraakt als je over een flinke drempel rijdt. Ik heb me laten vertellen dat dit door de lagere buitentemperaturen komt, daar worden de rubbers minder soepel van. Toen ik laatst in de werkplaats was, heb ik de rubbers laten inspuiten, maar verder is het vooral een kwestie van wachten tot het buiten wat warmer wordt.
- Het tankklepje ging alleen nog met grof geweld open. Ziet er best gek uit als je bij de pomp je auto met vlakke hand staat te slaan... Het plastic palletje dat de klep opent en sluit, bleek stroef te zijn. Een beetje WD40 deed wonderen, dus nu werkt het weer naar behoren.
- De vriendelijke dame van het navigatiesysteem waarschuwt voor langzaam rijdend verkeer en files, maar opvallend vaak pas als je er al middenin zit. Overigens gebruik ik de navigatie van de auto zelden tot nooit, maar heb ik altijd Google Maps op mijn telefoon aan staan (ook vanwege de actuele verkeersinformatie).
Het verbruik schommelt rond de 1:15, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar vanwege de tankpas niet heel veel mee bezig hou. Ik vind het gezien mijn pittige rijstijl acceptabel.
Aparte vermelding verdient de achteruitrijcamera in het VW-logo. Doordat die weer inklapt na gebruik, heb je altijd goed zicht bij het achteruitrijden, hoe vies je auto ook is of hoe hard het ook regent. Ik rij voor m'n werk regelmatig in veel duurdere auto's en daarin is het zicht vaak slechter doordat de camera open en bloot op de achterklep zit.
Eerste beurt
- 30.100 km
Afgelopen vrijdag is de Golf naar de werkplaats geweest voor zijn 30.000 km beurt. Goed getimed met 30008 op de teller. Geen bijzonderheden, slechts wat vloeistoffen bijgevuld en de gebruikelijke checks. Omdat het een lease-auto is, kan ik niets over de kosten zeggen. Ik heb wel gevraagd de rubbers van de wielophanging nog eens in te spuiten, want zeker met dit koude weer is er nog wel eens een kraak(je) te horen als je over een drempel rijdt. Is in het voorjaar hopelijk definitief verdwenen.
Wat met dit koude weer een verademing is, is de voorruitverwarming. Zat ooit al standaard op mijn Focus I en is echt een optie (van circa € 300) die ik elke Golf-koper kan aanbevelen. 'S ochtends de auto starten, voor- en achterruitverwarming aan (en de stoelverwarming), zijramen krabben en daarna na 1 keer wissen de straat uitrijden. Ideaal.
Verbruik ligt tussen de 6,5 en 7 liter/100 km en dat betekent een actieradius van een kleine 700 km.
Heerlijke auto!
60.000 km gepasseerd
- 61.500 km
De Golf is de 60.000 km inmiddels zonder noemenswaardige problemen gepasseerd. Tweede beurt staat al ingepland voor begin januari. Afgelopen zomer vol bepakt en met een grote skibox op het dak heen en weer naar de Marche in Italië geweest (4000 km in 3 weken) en dan laat de auto zich van z’n beste kant zien: een heerlijke reisauto waarin je je gezin comfortabel, veilig en snel vervoert. Ook in het dagelijkse woon-werkverkeer doet de Golf eigenlijk alles goed; ik stap nog elke dag met plezier in de auto.
Een paar zaken die opvallen (in positieve of negatieve zin).
- De keyless-functie gaf een aantal keer een foutmelding in het Active Info Display, terwijl alle functies (ver- en ontgrendelen, starten) het wel gewoon deden. Achteraf had dat waarschijnlijk met een bijna leeg batterijtje in de sleutel te maken. Want op een ijzige zaterdagavond stond ik met mijn gezin bij de auto en kreeg ik de auto niet open... De helpdesk van de leasemaatschappij bood soelaas: met de sleutel het kapje van de deurgreep wippen waar het slot achter zit, auto openen en de sleutel tegen de plek houden waar oorspronkelijk het contactslot zat, waarna je alsnog met de knop kunt starten. Kofferbak is dan niet te openen, maar dat was in dit geval gelukkig geen probleem.
- Het verbruik schommelt tussen de 6,5 en 7 liter per 100 km. Als ik een beetje m’n best doe, haal ik zo’n 700 km op een tank. Prima wat mij betreft.
- Nu het weer kouder is, komt er ook weer gekraak uit de wielophanging bij stevige drempels. Inspuiten tijdens de komende beurt lost dat tijdelijk op, maar het doet toch een beetje afbreuk aan het verder uitstekende kwaliteitsgevoel.
- Ik rij voor m’n werk regelmatig in andere, (veel) duurdere auto’s en het verbaast me elke keer dat die niet net zo’n achteruitrijcamera hebben als de Golf: verborgen in het logo, zodat de lens schoon blijft bij regen en sneeuw. In de Golf heb je daardoor altijd goed zicht bij het inparkeren.
- Over de kleur (White Silver) krijg ik nog steeds regelmatig complimenten, ook al zie je deze steeds vaker op Volkswagens. Blij met die keuze.
Aangezien mijn leaseperiode twee jaar is, kon ik me de afgelopen tijd alvast oriënteren op een opvolger. Verschillende auto’s passeerden de revue (enige eis is dat het iets van de VW groep moet zijn): weer een Golf Variant (maar dan in R-Line uitvoering), of toch iets groters zoals een Arteon, Passat Variant of een Skoda Superb Combi. De Arteon is echter niet praktisch genoeg voor de kampeervakanties, de Passat wordt te duur in de gewenste uitvoering, en bij de Superb ben ik bang dat die te soft is, ook al baseer ik die mening alleen op de reviews van anderen. Ik heb niet zoveel met de SUV-hype, maar toen kwam toch ineens de Skoda Kodiaq in beeld. Veel ruimer dan de Golf, maar met dezelfde uitrusting (en meer) nog steeds binnen budget. Een avondje geruild met de Kodiaq van een collega (ook een 150 pk TSI), en hoewel het duidelijk een zwaardere auto is dan de Golf, kan ik prima leven met het rijgedrag. En die ruimte! Net voor de kerstvakantie de knoop doorgehakt: de volgende auto wordt een Kodiaq 1.5 TSI DSG Sportline Business in de kleur Steel Grey. Standaard met progressieve stuurbekrachtiging en Driving Mode Select, waardoor het ietwat afstandelijke stuurgevoel van de Skoda (ik reed proef in een Style Business) hopelijk wat gecompenseerd wordt. Begin mei loopt m’n contract af, dus nog vier maanden genieten van de Golf en dan over in een echte familiebak ;-)
Bijna afscheid nemen
- 75.800 km
Door technische issues op het reviewgedeelte van deze site wordt mijn 60.000 km update pas net gepubliceerd, maar ik ben inmiddels ruim 15.000 km verder en het afscheid van de Golf nadert. Zodra de Kodiaq wordt afgeleverd (binnen nu en een paar weken is de verwachting), sluit ik deze review af en start ik een nieuwe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf GTI TCR 2.0 TSI 300PK|Pano|Akrapovic|Dynaudio|Leder|ACC|Carplay|Keyless|Camera
- 2020
- 112.252 km

Volkswagen Golf E-DITION Navigatie | Warmtepomp | 3D Led achterlichten | Led Plus Koplampen
- 2019
- 65.934 km

Volkswagen Golf 136pk E-DITION | Warmtepomp | SoH 96% | Navigatie | PDC
- 2020
- 64.146 km